We moesten harder gaan voor de ambulance!

Auteur Topic: We moesten harder gaan voor de ambulance!  (gelezen 12012 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vanquish

  • Gast
Gepost op: 23 maart 2007, 23:53:38
Hallo allemaal,
een paar maanden geleden reden we toen het al pikdonker was in Zwolle.

Het was een eenbaansweg, rechts een berm en links een berm. De maximumsnelheid was 60km/h.
Op een gegeven moment hoor ik een geluid en ik kijk naar achter, ik zie een ambulance met zwaailicht ons naderen met hoge snelheid. Ik zeg tegen me pa: Er komt een ambulance aan, we moeten aan de kant. En mijn vader zegt: Dat gaat toch niet, er past hier maar 1 auto op. En als we gewoon bleven reden moest die ambulance een hele weg 60km/h achter ons aan rijden. Dat kan dus niet. Hij besloot dus om sneller te rijden, het was een rustige weg met geen andere auto's dus het was veilig.

Mijn vader accelereert dus ineens zodat we iets sneller waren dan de ambulance, die ongeveer 50 meter achter ons was (bijna 100km/h). Na ongeveer 200 meter was er een bushalte waar mijn vader in reed, toen ging de ambulance met hoge snelheid langs ons het kruispunt over en kon nog hopelijk op tijd bij de patient zijn.

-
Vanquish




Karim

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2007, 00:43:51
Nou nou, jij maakt wat mee zeg....  ::)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2007, 00:50:26
Nou nou, jij maakt wat mee zeg....  ::)

Jahjah t is me wat.... we maken wat mee zeg... vandaag al 3 keer een aantal medeburgers bij kruisingen met hoge snelheid voor moeten laten gaan bij onze A1 uitrukken, die mensen hadden veeeeel meer haast dan wij  denk ik...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


1of4

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2007, 08:25:58
Hoe geod bedoeld ook!
Jullie waren dus harstikke fout!
Je geeft zelf aan:
Pik donker
Één baans weg
Lekker gevaarlijk dus....

Die 200 meter had je ook met 60Kmh kunnen rijden zo rechts mogelijk op de weg (tenzij anders aangegeven middels borden) en dan op bushalte staan. Die tijdswinst door 200 meter 100Kmh te gaan rijden is te verwaarlozen.

Gewoon normaal blijven doorrijden tot je aan de kant kan. Daar help je de chauffeur (van welk voertuig met OGS dan ook) veel meer mee. Niet gaan panieken en rare dingen doen. Zorg dat je rijgedrag voorspelbaar is. En hou je dus aan de regels zoals die normaal ook gelden.


Kanarie

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2007, 10:24:12
Ik denk ook dat het inderdaad beter is om de verkeersregels te blijven volgen, maar als je ineens een voertuig met een belangrijke taak en zwaailichten achter je hebt te drammen, is die gedachtengang veel moeilijker vol te houden.

Ik zag ook eens een auto vooraan bij een rood stoplicht staan toen er een politieauto met sirene en zwaailicht achter hem kwam. De auto probeerde wat opzij te gaan, wat niet zo goed mogelijk was ivm stoeprand. Politie had een zodanige rijstijl (drammen) dat ze er echt langs wilden dus toen is de auto ook maar door rood gereden (hij moest rechtsaf en de weg was vrij).

Het lijkt me in zo'n situatie best lastig in te schatten wat beter is.

Wat zouden jullie gedaan hebben: wachten tot het groen werd?


Karim

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2007, 10:53:53

Wat zouden jullie gedaan hebben: wachten tot het groen werd?

Nope, want dan was dat HV voertuig achter mij blijven steken en loopt 't daardoor vertraging op, ik zou voorzichtig de kruising op rijden met m'n alarmlichten aan, en als ik gezien heb dat iedereen gestopt is en weet wat aan de hand is zou ik de kruising oversteken cq afslaan, terwijl 't HV voertuig inmiddels allang voorbij is kunnen rijden.


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2007, 12:07:22
Als je geflitst wordt in een dergelijke situatie wordt er ip ook geen bon verstuurd. Als je wel een bon krijgt kun je bezwaar maken.
Geloof niet alles wat je denkt.


Ferrari_F50

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2007, 12:20:55
Ik denk ook dat het inderdaad beter is om de verkeersregels te blijven volgen, maar als je ineens een voertuig met een belangrijke taak en zwaailichten achter je hebt te drammen, is die gedachtengang veel moeilijker vol te houden.

Ik zag ook eens een auto vooraan bij een rood stoplicht staan toen er een politieauto met sirene en zwaailicht achter hem kwam. De auto probeerde wat opzij te gaan, wat niet zo goed mogelijk was ivm stoeprand. Politie had een zodanige rijstijl (drammen) dat ze er echt langs wilden dus toen is de auto ook maar door rood gereden (hij moest rechtsaf en de weg was vrij).

Het lijkt me in zo'n situatie best lastig in te schatten wat beter is.

Wat zouden jullie gedaan hebben: wachten tot het groen werd?

Is het niet zo dat je dan door rood MAG rijden indien er een spoedvoertuig achter je zit bij de stoplichten en je kunt geen kant op?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2007, 12:21:53
Als je geflitst wordt in een dergelijke situatie wordt er ip ook geen bon verstuurd. Als je wel een bon krijgt kun je bezwaar maken.

En probeer dan maar eens te bewijzen dat jij door rood moest rijden en wel geflitst werd, en het voorrangsvoertuig niet geflitst werd .... Dan heb je een probleem ...

Collega van mij heeft dit dus gehad en heeft gewoon moeten betalen  :-\

Wat ik mij eigenlijk afvraag...

Stel je staat stil bij een stoplicht ROOD. Ambu komt er aan, je rijd klein stukje door om ruimte te maken. Je word geflitst (1e foto) en meteen de 2e foto er achteraan (terwijl je nog op de zelfde plek staat) kun je dan een bekeuring krijgen?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2007, 13:05:20
En probeer dan maar eens te bewijzen dat jij door rood moest rijden en wel geflitst werd, en het voorrangsvoertuig niet geflitst werd .... Dan heb je een probleem ...

Navraag doen bij de MKA mbt meldingstijden van de ambu met daarbij de gereden route. Mogelijk dat dat kan helpen bij de bezwaarprocedure.
Geloof niet alles wat je denkt.