Alarmering hulpdiensten door ehbo

Auteur Topic: Alarmering hulpdiensten door ehbo  (gelezen 10346 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #30 Gepost op: 1 december 2003, 22:57:08

Beste Henk,

Ik denk dat jij zelf hier het verschil heel goed duidelijk maakt.  Een EHBO'er wordt ervoor opgeleid om een splinter te verwijderen. Dat heb ik nooit in mijn opleiding gehad. Dus nogmaals...schoenmaker blijf bij je leest en doe datgene waarvoor je bent opgeleid.

Pedro

NB: ik ben de laatste die aan de rechten van de vrijwilliger komt want daar draait heel nederland juist op. Zowel medisch als bij de brandweer.

Onze zienswijzen liggen wel erg uit elkaar. Ik zie de vrijwilliger/EHBO'r redder als First Responder, iemand die snel ver vóór de ambulance terplaatse kan zijn en de veiligheid waarborgt, de levensreddende handelingen pleegt in de belangrijke eerste minuten na het ongeval, stabiliseert en vitale levensfuncries bewaakt.

En jij ziet ons slechts splinters verwijderen, want daar zijn we voor opgeleid.
Hoe kan ik nu respect voor iemand opbrengen die zo weinig verstand heeft over een ander z'n bekwaamheden?

Feit:

Op het water ligt het beste bewijs:
Nooit zie je daar een ambulance. Het eerste halfuur krijg je daar geen professionele hulp.

Toch hebben er in die meer dan twintig jaar dat ik daar red geen mensen schade ondervonden door onoordeelkundig handelen van de reddingsdiensten. Toch krijgen te maken met allerlei, soms zeer ernstige verwondingen.
Bijvoorbeeld bij aanvaringen met snelle boten, of iemand die ruggelinks op het dek valt uit z'n bootmansstoeltje. Uitglijdt en de trap af valt in de Party boot. Hoeveel mensen krijgen niet een giek tegen hun hoofd, of komen met lichaamsdelen in een schroef of bekneld in een lijn of krijgen hartgerelateerde problemen.

Ik heb maar één keer meegemaakt dat we de broeders naar de patiënt brachten en niet andersom. Wij lossen de EERSTE HULP daar volledig zelf op. Het incident is minimaal een half uur oud voor jullie de eerste blik op het de patiënt kunnen werpen. Het is fijn te weten dat wij, eenmaal aan de kant gekomen de patiënt in jullie bekwame handen kunnen overdragen. Maar wat meer vertrouwen in ons kunnen is wel op z'n plaats.


Henk


Jet

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 3 december 2003, 09:50:24
Samenwerkend kunnen we meer....wat toch een mooi motto


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #32 Gepost op: 3 december 2003, 13:57:34
Samenwerkend kunnen we meer....wat toch een mooi motto

Ja, dankje Jet.

Dat is ons motto omdat blijkt dat allerlei mensen denken dat ze het alléén beter kunnen: zij zijn o zo  goed en anderen bakken er in hun ogen toch niets van. (EHBO'rs zijn alleen voor splintertjes)
Als je in een voetbalclub niet samenwerkt heb jij een probleem (als je van winnen houdt). Als je bij reddingswerk niet samenwerkt heeft je doelgroep (mens en dier in nood) een probleem, zelf merk je er nauwelijks wat van dat je zo eigenwijs bent, want voornamelijk zijn anderen de dupe.

Er wordt veel te veel langs- en wordt veel te weinig samen gewerkt. Lekker dier de mens.

Henk


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #33 Gepost op: 19 januari 2004, 20:20:05
Ik wil er toch iets aan toe voegen.

Het volgen van de nederlandstalige versie van de ABC methode door EHBO'ers zou van af de eerste les ingevoerd moeten worden.

Na de les geruststellen is de cursist in staat om de uiterlijke gemoedstoestand van het slachtoffer te benoemen. Alle andere delen zijn niet aan de orde geweest, dus dat kan hij ook niet in vullen. Klaar!

Waarom,

De ernstige letsels worden als eerste onderkend.

De behandeling van het slachtoffer verloopt langs dezelfde lijn, dus de ernstige letsels worden het eerst behandeld

De melding volgt ook die lijn.
Het enige wat de melder (leve de GSM) hoeft toe doen het lijstje in  gedachte af te lopen en hardop te zeggen wat hij zich nog herrinnert als hij aan "nek en rug" denkt. (praktijk) opgeschreven heeft (theorie)
Hij mist vast een hoop maar minder dan zonder deze steun en de centralist heeft meer kans dat de shock eerder dan de splinter de revu passeert.

Tenslotte, splinters vallen niet onder de basisopleiding EHBO, maar maakt al jaren deel uit van de vervolg opleiding verbandleer en kleine ongevallen, omdat dat deze eerste hulp niet tot de platina 15 minuten behoort.

En het is gelukkig nog altijd zo dat veel slachtoffers blij mogen zijn dat er een EHBO'er langs komt die geen pleister gaat plakken, maar adequate hulp verleend.

 
 

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]