Het is bekend dat personen met epilepsie kunnen reageren op “flikkeringen”.
Sommige mensen krijgen een insult als zij naar de TV kijken, gebaseerd op het flikkeren van de beeldbuis. En soortgelijk principe zien we ook als er over een weg met bomen wordt gereden waar de zon door schijnt. Het kan zelfs voorkomen dat iemand een insult krijgt als er tegelijkertijd een aantal fotografen met flits staat te fotograferen (foto- of flits epilepsie).
Als deze principes bestaan uit redelijk snel tot zeer snel elkaar opvolgende flikkeringen, die een insult uitlokken. De grootste gevoeligheid ligt rondom de 20 flitsen per seconde.
“Lichtstimulatie” wordt ook wel toegepast bij bepaalde onderzoeken naar epilepsie (EEG, SPECT scan).
Overigens is licht een van de vele uitlikkende factoren: ook b.v. spanning, alcohol, slaaptekort en kleuren kunnen epilepsie uitlokken.
In Japan was er na een uitzending van de Pokemon film in 1997 een epidemie van epilepsie. Na onderzoek bleek dit te zijn veroorzaakt door de dieprode kleur die in de film gebruikt werd, in combinatie met blauwe en snelle flitsen. (chromatische sensitieve epilepsie).
Ik zie in Elmo een relatief rustig heen en weer wandelend figuurtje, in de avatar van Chevy-Van zie ik echter flitsers. Aals er een avatar een insult uit zou lokken, dan zal het die van Chevy-Van zijn.
Kortom, de avatar van Elmo voldoet niet aan de "eisen"om een insult uit te lokken.Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet mogelijk is, maar wel heeeeeeeeeeeel erg onwaarschijnlijk.
Ik zou mij er geen zorgen over maken, blijf je avatar gebruiken.