Nu toch eindelijk toestemming blauw blauw van minister

Auteur Topic: Nu toch eindelijk toestemming blauw blauw van minister  (gelezen 29176 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #50 Gepost op: 22 februari 2008, 16:58:39
Maar waarom zou je met blauw blauw moeten rijden?! Schijnbaar is het niet afgedekt en wil de organisatie het dus ook niet hebben. Dan kun je wel de barmhartige sammaritaan uit gaan hangen, maar daar kl@@t je alleen jezelf mee, denk ik.
Als laterna blijkt dat het leven had kunnen redden, of letsels had kunnen voorkomen, kan dan de organisatie erop aangesproken worden.
Ik vind het zo link om zonder rugdekking zulke keuzes te maken, uiteindelijk zullen ze toch laten weten dat je buiten het protocol gewerkt hebt, en ga je als persoon zelf nat.
Jammer dan, dan maar niet snel ergens heen, en hopen dat het bestuur tegen de lamp loopt.

Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #51 Gepost op: 22 februari 2008, 17:14:17
Nee, want oranje en een vreemde toeter maakt je niet tot een voorrangsvoertuig. Als geluidswagen rijdend maak ik ook gebruik van een oranje knipperlicht en maak herrie uit luidsprekers. Misschien moeten ze (als strand "binnen de bebouwde" kom is, buiten de bebouwde kom hoeft dat niet eens) een vergunning tot het voortbrengen van mechanisch geluid aanvragen, ben je helemaal gedekt! Alleen staat dan in de vergunning dat het geluid niet hinderlijk mag doorklinken en je mag niet stilstaan met werkende geluidsinstallatie op de hoeken. Daar hou je dan natuurlijk rekening mee.

Henk

Heeft niets met een voorangsvoertuig te maken. Je mag gewoon geen oranje voeren, net als blauw. :P


CLB 018

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #52 Gepost op: 22 februari 2008, 18:03:22
een voorrangsvoertuig voert blauw
een werkvoertuig voert oranje

de regels voor oranje zijn minder specifiek dan blauw.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #53 Gepost op: 22 februari 2008, 20:43:37
een voorrangsvoertuig voert blauw
een werkvoertuig voert oranje

de regels voor oranje zijn minder specifiek dan blauw.

Vond dit even snel op het net.
Zie geen verschil in oranje en blauw, mag beide niet ^-^


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #54 Gepost op: 22 februari 2008, 22:48:49
Ik probeer het nog een keer. Blauw staat voor een bepaalde status die je als gewoon burger niet hebt: voorrangsvoertuig. Het voeren daarvan geeft je bepaalde rechten (en plichten).

Oranje duidt alleen op gevaar, iedere boten en caravan vervoerder, tractor noem maar op kan - mag het voeren. Ik voer een oranje knipperlicht zelfs bij iedere afslag.  ;D

Het gaat dus om de status die de lampen je geven. Je geeft je door het voeren van blauw en tweetoon uit voor een voorrangsvoertuig - wat je dus niet bent.

Je wilt volgens mij op het strand geen voorrangsvoertuig zijn -je komt maar zo weinig haringkarren tegen die je anders géén voorrang zouden geven- maar het doel is snel van A naar B.

De manier van reageren doet mij vermoeden dat er een andere motivering aan het willen voeren van OGS ten grondslag ligt dan het snel te willen kunnen komen van A naar B.

Heeft iets te maken met al die andere dingen waardoor ik steeds met sommige mensen overhoop lig...

Henk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #55 Gepost op: 22 februari 2008, 22:53:27
Ik probeer het nog een keer. Blauw staat voor een bepaalde status die je als gewoon burger niet hebt: voorrangsvoertuig. Het voeren daarvan geeft je bepaalde rechten (en plichten).

Oranje duidt alleen op gevaar, iedere boten en caravan vervoerder, tractor noem maar op kan - mag het voeren. Ik voer een oranje knipperlicht zelfs bij iedere afslag.  ;D

Het gaat dus om de status die de lampen je geven. Je geeft je door het voeren van blauw en tweetoon uit voor een voorrangsvoertuig - wat je dus niet bent.

Je wilt volgens mij op het strand geen voorrangsvoertuig zijn -je komt maar zo weinig haringkarren tegen die je anders géén voorrang zouden geven- maar het doel is snel van A naar B.

De manier van reageren doet mij vermoeden dat er een andere motivering aan het willen voeren van OGS ten grondslag ligt dan het snel te willen kunnen komen van A naar B.

Heeft iets te maken met al die andere dingen waardoor ik steeds met sommige mensen overhoop lig...

Henk


Henk,
Lees nou e.e.a. eens terug en kom tot de conclussie dat wij inderdaad een andere motivatie hebben, en dat los je niet op met oranje lichten. Dat weten wij al 3 jaar uit eigen ervaring. En nee wij zijn geen ogs geil :|


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #56 Gepost op: 22 februari 2008, 23:09:41
(...)

Ik moet je in deze toch echt ongelijk geven Henk. Ook voor oranje zwaailicht geldt 'bestemd voor de door onze minister aangewezen diensten'. Dat hier niet of nauwelijks op wordt gehandhaafd is een ander verhaal.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #57 Gepost op: 22 februari 2008, 23:16:57
Ik moet je in deze toch echt ongelijk geven Henk. Ook voor oranje zwaailicht geldt 'bestemd voor de door onze minister aangewezen diensten'. Dat hier niet of nauwelijks op wordt gehandhaafd is een ander verhaal.
Ja en nee.Er is het een en ander beschreven in de brancherichtlijn over het gebruim van oranje zwaailamp.En dan eigenlijk alleen over het gebruik van de oranje lamp bij ongevallen.

De oranje zwaailamp mag door een ieder worden gebruikt,daardoor zie je die dingen op elke tractor (zelfs verplicht) en bij elke wegenbouwer.Zou het vastgelegt zijn in de branchrichtlijn,zou diezelde aragrier of wegenbouwer de oranje zwaailamp niet mogen gebruiken.Terwijl zij dat wel mogen.Is een landbouwvoertuig breder dan twee en een halve meter,is dat landbouwvoertuig verplicht een oranje zwaailamp te gebruiken ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #58 Gepost op: 23 februari 2008, 00:05:27
De verschillende wet- en regelgeving schrijft hierover het volgende:

Citaat van: RVV 1990
Artikel 30
1. Bestuurders van motorvoertuigen, die voor nader aan te geven werkzaamheden worden gebruikt, voeren onder nader aan te geven omstandigheden tijdens deze werkzaamheden geel zwaai- of knipperlicht. De in artikel 29 genoemde bestuurders mogen in die gevallen in plaats van geel zwaai- of knipperlicht, blauw zwaai- of knipperlicht voeren.
 
2. Bij ministeriële regeling worden voorschriften vastgesteld betreffende het gele zwaai- of knipperlicht en de werkzaamheden en omstandigheden waarbij deze signalen worden gevoerd.

De Regeling Optische en Geluidsignalen voorziet in die nadere invulling:
Citaat van:  Regeling Optische en Geluidssignalen 2008
Artikel 6
Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de
kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt
opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:
a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met
kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of
boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;
c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de
hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
d. vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor
krachtens het Voertuigreglement ontheffing is verleend inzake de afmetingen van
deze voertuigen of hun lading;
e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor
zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe
speciaal uitgeruste voertuigen;
f. het begeleiden van militaire colonnes;
g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte
snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de
lading, breder zijn dan 2,60 meter.

Ik ben benieuwd waar jij het volgende op baseert Peter:
De oranje zwaailamp mag door een ieder worden gebruikt(...)
RVV artikel 30 geeft anders aan.


Zou het vastgelegt zijn in de branchrichtlijn,zou diezelde aragrier of wegenbouwer de oranje zwaailamp niet mogen gebruiken.
Een brancherichtlijn gaat (zoals het woord zegt) over een branche. Een brancherichtlijn voor gebruik van OGS door de brandweer heeft dus totaal geen betrekking op landbouwvoertuigen. Een brancherichtlijn kan ook geen gedragingen uit een andere branche verbieden.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #59 Gepost op: 23 februari 2008, 00:41:10
Citaat
Artikel 6
Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de
kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt
opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:
a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met
kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;

prima, opgelost dus.

Henk