[witte kolom] EHBO: Valpartij op het metrostation

Auteur Topic: [witte kolom] EHBO: Valpartij op het metrostation  (gelezen 19078 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Gepost op: 2 april 2007, 11:38:23
Valpartij op het metrostation.

In de vorige casus werd gesuggereerd om de antwoorden eerst te PM-en en pas na een aantal dagen te plaatsen zodat iedereen de kans krijgt om blanco te reageren. Het lijkt me leuk om dit te proberen dus bij deze het verzoek om je antwoord eerst naar mij te sturen middels de optie “Stuur dit lid een persoonlijk bericht”. (Klik hier om rechtstreeks naar deze optie te gaan)

Na 5 dagen zal ik dan alle reacties plaatsen met naamsvermelding (tenzij je daar bezwaar tegen hebt) en kan de discussie losbarsten.

Onderstaande casus komt rechtstreeks uit mijn eigen ervaring en heeft een aantal jaar geleden daadwerkelijk plaatsgevonden, ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie hem zouden oplossen.

Op vakantie in Londen is er een kleine opstopping ontstaan onderaan de trap van het metrostation vlakbij jouw hotel. Beneden aangekomen staan er een aantal mensen rondom een oudere man die met een bebloed hoofd onderaan deze trap ligt, ernaast zit een jonge man, op het oog bezig om eerste hulp te verlenen. Na een bevestigend antwoord op je vraag of hij nog ademt wil je doorlopen. Of toch niet?Het antwoord klonk niet echt heel zeker en ook de blik van de eerstehulpverlener was nogal onzeker.

Je besluit om toch maar eens beter te gaan kijken. Dichterbij gekomen is het eerste wat je waarneemt een forse alcoholgeur die afkomstig lijkt te zijn van de oudere man. Op zijn gezicht stroomt bloed afkomstig van een wond op het voorhoofd. De eerstehulpverlener probeert met man en macht de man op de grond te houden, terwijl deze met eenzelfde inspanning probeert overeind te komen. “We have to be careful for his neck!” zegt de eerstehulpverlener, die inmiddels zelf ook aardig onder het bloed zit, met een zwaar Italiaans accent. De oudere man zegt niet veel maar kreunt wat inzichzelf.


Vragen

1.   Wat is het eerste wat je doet?
2.   Wat kan je met deze gegevens al zeggen over de ABC?
3.   Welke vragen heb je voor omstanders en eerstehulpverlener?
4.   Wat wordt je verdere aanpak?

Succes ermee :) en denk eraan, graag eerst het antwoord PM-en om het voor anderen ook mogelijk te maken blanco te antwoorden.




tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #1 Gepost op: 2 april 2007, 11:58:52
We have to be carefull for his neck wat betekend dat?
flappus  niet elke verandering is een verbetering


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #2 Gepost op: 2 april 2007, 12:07:03
We have to be carefull for his neck wat betekend dat?

Dat we moeten oppassen voor zijn nek.

P.S. zie nu gelijk dat ik careful had geschreven met dubbel-L  :-[ heb ik gelijk even aangepast ;)


Karim

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 2 april 2007, 12:26:45
Bijna alle metrostations in London hebben zogenaamde stewards in dienst en die zijn ook getrained in EHBO en kunnen binnen 4 minuten terplaatse zijn, dus wellicht dat je die ook in je casus kan gebruiken  ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 2 april 2007, 13:32:58
Bijna alle metrostations in London hebben zogenaamde stuwards in dienst en die zijn ook getrained in EHBO en kunnen binnen 4 minuten terplaatse zijn, dus wellicht dat je die ook in je casus kan gebruiken  ;)

ssssst :-X
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #5 Gepost op: 2 april 2007, 16:46:32
Bijna alle metrostations in London hebben zogenaamde stuwards in dienst en die zijn ook getrained in EHBO en kunnen binnen 4 minuten terplaatse zijn, dus wellicht dat je die ook in je casus kan gebruiken  ;)


Bedankt voor het antwoord :P


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #6 Gepost op: 2 april 2007, 17:05:19
Bedankt voor het antwoord :P

Waar blijft het jouwe dan? Heb het nog niet in mijn inbox  :P


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #7 Gepost op: 3 april 2007, 08:32:54
Waar blijft het jouwe dan? Heb het nog niet in mijn inbox  :P

Ik heb geen EHBO diploma of iets dergelijks. Dus ik laat me er buiten.
Maar zo'n steward bij elk station lijkt me een goede oplossing.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #8 Gepost op: 3 april 2007, 10:55:16
Ik heb geen EHBO diploma of iets dergelijks. Dus ik laat me er buiten.
Maar zo'n steward bij elk station lijkt me een goede oplossing.

Kom op, wat maakt zo'n EHBO-diploma nou uit. Doe gewoon een poging.

Even een tussenstand, heb nu vijf reacties binnen, hoop er nog wel wat meer te krijgen. Denk na, gebruik gezond verstand en stuur wat in.  :)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #9 Gepost op: 4 april 2007, 12:43:26
Weer even spammen  ;)

Inmiddels staat de teller op 7 reacties, dat moeten er toch echt wel meer kunnen of durft men het niet aan...