[witte kolom] EHBO: Valpartij op het metrostation

Auteur Topic: [witte kolom] EHBO: Valpartij op het metrostation  (gelezen 19075 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 7 april 2007, 10:58:26
Citaat van: Mystique
.. wat ik overigens net vergeten was is de sieraden af doen en in een zak van de man doen..


Daar zou ik als niet-herkenbare hulpverlener erg voorzichtig mee zijn als ik jou was, als omstanders jou aan horloge's, sierraden en in de zakken van 't slachtoffer zien zitten kan dat argwaan opwekken.

Daarnaast is 't ook niet echt noodzakelijk in dit geval mijns inziens.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #31 Gepost op: 8 april 2007, 12:47:35
Wat betreft de andere hulpverlener, omdat hij ook zelf onder het bloed kwam te zitten heb ik hem destijds wat minder subtiel aan de kant gezet. Naar mijn idee komt zijn eigen veiligheid dan boven zijn gevoel van eigenwaarde... Wat EHBO-er zegt kan wel gelden maar is dit toepasbaar in een werkelijke situatie of is dit niet meer iets voor een oefening?

Dat is precies wat ik bedoeldemet aan te geven dat ik nog niet weet hoe ik het ga doen.
voor mijn eigen veiligheid, om het maar eens zwart-wit te zeggen, ga ik niet met hem liggen rollebollen, dus moet ik het vooral hebben van (non)verbale communicatie. Als dit niet toepasbaar is in een werkelijke situatie, dan heeft het toch ook geen zin om het te oefenen  ???.


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #32 Gepost op: 8 april 2007, 15:44:19
Daar zou ik als niet-herkenbare hulpverlener erg voorzichtig mee zijn als ik jou was, als omstanders jou aan horloge's, sierraden en in de zakken van 't slachtoffer zien zitten kan dat argwaan opwekken.

Daarnaast is 't ook niet echt noodzakelijk in dit geval mijns inziens.

Het hoeft natuurlijk alleen als een arm/hand gekwetst is. Dat was ik vergeten er bij te zeggen.

Ik denk wel dat de man blijer is als ik sieraden in zijn zak doe dan als ambupersoneel het losknipt. Maar, of iemand die dronken is (als hij dat is) dat begrijpt weet ik niet.
*leegheid*


Karim

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 8 april 2007, 21:01:37
Het hoeft natuurlijk alleen als een arm/hand gekwetst is. Dat was ik vergeten er bij te zeggen.

Ik denk wel dat de man blijer is als ik sieraden in zijn zak doe dan als ambupersoneel het losknipt. Maar, of iemand die dronken is (als hij dat is) dat begrijpt weet ik niet.

Ook als de arm/hand gekwetst is zie ik nog niet echt 'n reden om dat als omstander te staan.

Dat kunnen wij prima achterin de gesloten wagen doen, waar niemand 't ziet en er veel minder omgevings lawaai is zodat de pt het ook beter meekrijgt.
En 't lijkt me waarschijnlijker dat wij betreffende sierraden gewoon losmaken ipv kapotknippen, dat doen we alleen in uiterste noodzaak, en eigenlijk alleen met kleding, sierraden heb ik tot nu toe altijd nog gewoon kunnen losmaken.


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #34 Gepost op: 8 april 2007, 21:38:01
Ook als de arm/hand gekwetst is zie ik nog niet echt 'n reden om dat als omstander te staan.

Dat kunnen wij prima achterin de gesloten wagen doen, waar niemand 't ziet en er veel minder omgevings lawaai is zodat de pt het ook beter meekrijgt.
En 't lijkt me waarschijnlijker dat wij betreffende sierraden gewoon losmaken ipv kapotknippen, dat doen we alleen in uiterste noodzaak, en eigenlijk alleen met kleding, sierraden heb ik tot nu toe altijd nog gewoon kunnen losmaken.
Tjah.. Dit is wat ik met EHBO geleerd heb, sorry  ;)
*leegheid*


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #35 Gepost op: 10 april 2007, 13:25:06
Zie nu de casus pas, maar wat ik me afvraag, staat het vast dat de geur die we ruiken daadwerkelijk een alcoholgeur is, of denken we dat alleen maar en ruiken we in werkelijkheid een soortement van zoete appeltjes????

Kan het verminderd bewustzijn niet veroorzaakt worden door een hypo? verklaart ook gelijk waarom meneer erg aan het tegenstribbelen is....

dat wondje op zijn hofd is dan van secundair belang....

tot zover, ik ga deze casus goed volgen want ik ben benieuwd!!!

mzzl, d'n Druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #36 Gepost op: 11 april 2007, 08:37:45
Dat wat jij je afvraagd kun je inderdaad moeilijk beoordelen behalve als je de man aan het praten krijgt.
*leegheid*


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #37 Gepost op: 12 april 2007, 08:10:15
Aangezien deze casus waargebeurd is en hier ongeveer ophield, heb ik besloten geen fictief einde aan deze casus te knopen om hem nog wat te verlengen.

Destijds was er redelijk snel een steward te plaatsen die niet echt fantastische EHBO-skills had, maar wel snel een ambu ter plaatse had waarna ik vrolijk verder vakantie ben gaan vieren (Kerstinkopen... Geen betere stad dan Londen daarvoor). De situatie bleef redelijk stabiel, wel was de man dusdanig dronken dat ik hem niet kon overtuigen om te blijven liggen en zijn nek te kunnen stabiliseren. (Helaas, geen spannende plotwendingen dat hij was overvallen, een hypo had, e.d. Natuurlijk wel altijd goed om daar aan te denken.)

Na afloop wel nog even staan praten met de Italiaanse hulpverlener. Hij zou gaan beginnen met de opleiding tot ambulance... (geen idee welk systeem ze daar hanteren maar dat kon ik uit zijn verhaal opmaken, Italianen zijn nu niet bepaald befaamd om hun goede Engels). Zijn vrienden hadden hem dus gelijk naar voren geschoven maar hij had eigenlijk nog nul komma nul ervaring en redelijk in paniek geraakt.

Mocht zich niemand aanmelden voor een casus bij één van de mod's dan heb ik ergens volgende week wel weer een casus. Hoe bevalt het eerst antwoorden via PM? Is dat iets wat erin moet blijven of niet?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #38 Gepost op: 12 april 2007, 13:45:38
H bedankt weer voor deze casus, ik kijk graag uit naar de volgende
Wat mij betreft mag het initeel reageren via PM blijven, het dwingt je om zelf na te denken, terwijl je uiteindelijk toch de ideen van een ander kunt gebruiken om er iets van te leren.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #39 Gepost op: 13 april 2007, 21:42:34
Ga zo vooral door, incl pm.

Deze casus toont weer eens aan hoe belangrijk het is om opties te zoeken en uit te sluiten.