Mini brandblusser PinQy

Auteur Topic: Mini brandblusser PinQy  (gelezen 117144 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112mark

  • Belangstellende
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
Reactie #50 Gepost op: 11 april 2007, 07:29:51
heey
hier nog even een vraagje PinQY staan jullie ook op IVIC ?

in dat geval denk ik dat het het beste is dat dan iedereen kan komen kijken. ik denk toch dat het grootste gedeelte van de mensen die hier lezen (en schrijven) daar heen komen. dus het zou een perfect idee zijn om daar een demonstratie te geven.

gr mark


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #51 Gepost op: 11 april 2007, 09:46:55
Ehv-er,

Je analyse is juist en ik zal trachten een klein beetje te verduidelijken.

Een toestel ontworpen voor het blussen van branden dat onder druk staat moet voldoen aan:

1) Pressure Equipment Directive 97/23/EG, omgezet in elk europees land via nationale wetgeving (in Nederland wet inzake drukapparatuur). Deze richtlijn stelt duidelijk dat elk vat onder druk (dus ook een duikfles bijv.) aan speciale voorwaarden dient te voldoen. Deze voorwaarden gaan vnl over de veiligheid voor de consument inzake dit drukvat.

2) wanneer je voldoet aan deze richtlijn, dan pas mag je het CE-label vermelden en heb je (in principe) vrij verkeer van dit product in de EU

3) je product moet echter steeds voldoen aan een andere richtlijn inzake de veiligheid van de consument. Hierbij heb je de verplichting de consument te informeren omtrent je product

Hier voldoet PinQY 100% aan

In alle europese landen bestaat er ook zoiets als de EN3-richtlijn die bepaalde `krijtlijnen` uitzet inzake de toepassing van brandblussers in openbare aangelegenheden. Dit betekent dat wanneer een brandblusser bijv. wordt gebruikt in kantoren, restaurants, openbare gebouwen, enz... een aantal bijkomende vereisten van toepassing zijn.

Vooreerst wordt de veiligheid van het product getoest aan de PED-richtlijn, daarnaast zijn een aantal bijkomende regels.

Het toestel moet voor 95% in RAL 3000 (rode kleur) zijn, duidelijke etikettering op het toestel, etc... Deze EN3-richtlijn deelt brandblussers in bepaalde categorien in en zegt ook wat ze moeten kunnen blussen. 1KG moet min. 6 seconden blussen, etc...

In alle europese landen is elke brandblusser verplicht, wanneer gebruikt in bepaalde omstandigheden (bijv in een kantoor) een EN3-certificatie te hebben. Echter voor elke toepassing buiten deze openbare plaatsen is geen EN3-certificatie nodig. Wel PED uiteraard

Als U vandaag een gecertifieerde blusser met Rijkstypekeurmerk in het groen zou spuiten, dan vervalt het Rijkstypekeurmerk want de nederlandse wet (in tegenstelling tot alle andere europese landen) zegt dat elk toestel voor het blussen van een brand moet voorzien zijn van een rijkstypekeur. Om dit in Nederland te verkrijgen moet je voldoen aan EN3.

U mag tevens slechts het woord `brandblusser` gebruiken wanneer U voldoet aan de EN3-norm. Dit is voor alle europese landen zo.

Dus een toestel van 2KG dat aan PED voldoet en wanneer in rood aan EN3 (en aldus Rijkstypekeur OK), mag geen brandblusser genoemd worden wanneer in het groen verkocht en niet in Nederland

PinQY

Een hoop wol maar een samenvatting: het is geen brandblusser

EN3

(...)

Soit, dit is een zaak voor juristen en wij zijn er in elk geval mee bezig in Nederland. Wij hebben al ettelijke duizenden units besteld gekregen door bekende groot warenhuizen en wachten nu op een beslissing van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. In elk geval is Nederland in overtreding met de europese regels.

PinQY

Dus jullie zijn ervan op de hoogte dat je het, nog, geen brandblusser mag noemen. Nu snap ik ook waarom de term 'brandblusser' helemaal niet voorkomt op de website.... ;) ;D ;D


http://www.pinqy.com/nl/waarom.php

Waarom PinQY®?
PinQY® is een klein, doch uiterst krachtig hulpmiddel dat bij een beginnende brand verschillende voordelen biedt!

(...)


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #52 Gepost op: 11 april 2007, 10:27:10
als het hulpmiddel in nederland verboden is te maken verkopen en gebruiken, waar maken we ons dan druk om ??? eerst maar eens zorgen dat het wel legaal wordt toch??

maar als ook bij demo's blijkt dat het goed werkt, en het apparaat legaal is dan zie ik er verder geen probleem in dat het product op de markt komt. maar wel vind ik de 2 seconde bluscapaciteit veel te klein.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #53 Gepost op: 11 april 2007, 11:22:36
als het hulpmiddel in nederland verboden is te maken verkopen en gebruiken, waar maken we ons dan druk om ??? eerst maar eens zorgen dat het wel legaal wordt toch??

maar als ook bij demo's blijkt dat het goed werkt, en het apparaat legaal is dan zie ik er verder geen probleem in dat het product op de markt komt. maar wel vind ik de 2 seconde bluscapaciteit veel te klein.

Een hulpmiddel is niet verboden.... je product een brandblusser noemen wel...  ;)


PinQY

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #54 Gepost op: 11 april 2007, 12:17:31
PinQY spuit in totaal 4 sec. geen 2

PinQY


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #55 Gepost op: 11 april 2007, 12:25:59
Kunnen we niet ergens (op internet) een demo zien van dit apparaat? Scheelt een heleboel onnodige discussie...   :|


PinQY

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #56 Gepost op: 11 april 2007, 12:52:09
@NikonDirk

Heb een filmpje naar je mailadres gestuurd

PinQY


PinQY

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #57 Gepost op: 11 april 2007, 12:55:22
Een blusser van 2KG in het groen mag je ook geen brandblusser noemen. Dit is ook een hulpmiddel

PinQY


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #58 Gepost op: 11 april 2007, 12:58:00
mag ik dat filmpje ook?? alpie_89@hotmail.com.



jah idd. een hulpmiddel is niet verboden nu je et zegt.


wie gaat er nou een blusser groen maken????? is onnodig werk, en je moet een groen spuitbusje kopen. en idd dat is op dat moment ook geen blusser meer.


PinQY

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #59 Gepost op: 11 april 2007, 13:04:48
Wel laat ons dan de chrome of inox-brandblusser nemen  ::) Geen brandblusser want niet rood en kan dus ook geen Rijkstypekeur krijgen