Hoe om te gaan met inbraak alarmen

Auteur Topic: Hoe om te gaan met inbraak alarmen  (gelezen 9310 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Gepost op: 3 april 2007, 23:26:16
Bijzonder heftig gebeuren! Maar het lijkt mij dat als de centralist meldt dat er meerder alarmen afgaan in een pand, dat je wel kunt uitgaan van een 'rake' inbraak, en de politie ook tp laat komen, om te samen een onderzoek in te stellen.

Beetje niet alerte reactie overigens van die centralist. [edit] Met de term 'assistentie' was die wellicht wel alerter geweest. [/edit]

Dat is ook nog een goed punt: Meedere zones.. en dan??

Sommige PAC's laten meteen de Politie meerijden, soms word er ook eerst een externe ronde gereden. Mocht daaruit blijken dat er braaksporen o.i.d. zijn word de politie gealarmeerd, het gebeur(d)(t)? ook dat bij alarmen met meerdere zones gewoon surveillanten naar binnen gaan... Dan kunnen de volgende punten ter discussie staan:

- zijn hier richtlijnen voor?
- zo ja, hoe worden de PAC's en de Part. Beveiligingsorganisaties hierover ingelicht
- zo nee, hoe zou dat ingericht moeten worden?




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 4 april 2007, 00:03:16
ff een nieuw topic geopend  ;)


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #2 Gepost op: 4 april 2007, 18:33:39
Dat is ook nog een goed punt: Meedere zones.. en dan??

Sommige PAC's laten meteen de Politie meerijden, soms word er ook eerst een externe ronde gereden. Mocht daaruit blijken dat er braaksporen o.i.d. zijn word de politie gealarmeerd, het gebeur(d)(t)? ook dat bij alarmen met meerdere zones gewoon surveillanten naar binnen gaan... Dan kunnen de volgende punten ter discussie staan:

- zijn hier richtlijnen voor?
- zo ja, hoe worden de PAC's en de Part. Beveiligingsorganisaties hierover ingelicht
- zo nee, hoe zou dat ingericht moeten worden?

ik heb geleerd bij een alarm ALTIJD eerst extern te rijden/lopen (liefst rijden) en daarna contact centrale alvorens verdere actie te ondernemen. echter bij het filmpje waar het om draait (wat misschien handig was geweest als het ook was genoemd in de OP van dit topic) kwam de surveillant net aanrijden en werd al in de eerste fase overrompeld.
Politie Aspirant niveau 4


JeanBateau

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 4 april 2007, 20:48:15
Als je de goede gang van zaken volgt kom je eerst aanrijden en observeerd het pand, daarna maak je een externe ronde en bij enige braaksporen of twijfel laat je de politie komen en wacht hierop. De externe ronde maak je terwijl je in contact staat met de centrale of een collega zodat deze in geval van nood de politie voor je kan bellen.

Het gebeurt echter nog wel eens dat er bij een pand dat bekend staat om "valse" alarmen wat minder nauwkeurig wordt.


Target77

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 7 april 2007, 02:31:20
En wat als een persoon zich expres heeft laten insluiten.....dus zonder braaksporen??  ;)


JeanBateau

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 7 april 2007, 13:56:31
En wat als een persoon zich expres heeft laten insluiten.....dus zonder braaksporen??  ;)

Dat valt onder de categorie bij twijfel ;)


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #6 Gepost op: 7 april 2007, 14:00:16
Tja, das toch lastig want je kunt niet van buitenaf zien dat iemand zich heeft ingesloten (als de inbreker het goed doet)... valt er dus ook geen politie in te schakelen voor je naar binnen gaat.


JeanBateau

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 7 april 2007, 14:22:49
Afhankelijk van het object en het aantal en soort zone's die er in alarm gaan kan je vrij duidelijk een inschatting maken van of het om een echt of een "vals" alarm gaat


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #8 Gepost op: 7 april 2007, 14:30:07
Afhankelijk van het aantal zones ben ik helemaal met je eens. Afhankelijk van het object? Eigenlijk niet. Als er bij een object waar vaak alarm is 10 zones gaan acht ik het risico op een reeele inbraak niet kleiner dan bij een object waar nooit alarm is. Tuurlijk zit dat wel in mijn achterhoofd maar om maar gewoon naar binnen te lopen omdat "het altijd loos is"...


JeanBateau

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 8 april 2007, 20:26:54
En toch is het wel afhankelijk van het object. Bij een bank reageer ik toch anders dan bij bijvoorbeeld een dierenarts of woning waarvan je weet dat er die dag niemand geweest is en dus ook de mogelijkheid niet is geweest om zich in te sluiten