Mayo tube

Auteur Topic: Mayo tube  (gelezen 31033 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 4 oktober 2003, 17:43:59
Mag ik vragen van wie jij zo'n training gehad hebt?

Wij hebben vanavond ook over de tupe gehad.
 Het is geen handeling voor profs..wij mogen het ook mits goed getraind een tupe inbrengen.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 5 oktober 2003, 06:03:26
Er staat een zeer uitgebreide discussie op balonbeademing kan een extra skill zijn.

Lees die maar eens door.  8)


joost

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 5 oktober 2003, 09:04:46
Training ??....we hebben het gewoon op het rode kruis een lesavond aan besteed. Een IC-pleeg heefd ons die les gegeven gegeven. Eerlijk gezecht stond ik ook even verbaast dat we dat mochten..maar ik heb gelijk geleerd dat zow tube wel handig is.

groetjes joost


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #23 Gepost op: 7 oktober 2003, 11:50:41
Rene van der Helm,

Vraagje: het is me al een keer overkomen dat ik op een autoongeval uitkwam waar iemand was die: 1. bewusteloos was, 2. ademhalingsproblemen door loslopende tong en 3. een slagaderlijke bloeding had.

Aangezien ik maar twee handen heb moet ik prioriteiten gaan stellen; er zijn echter twee problemen die allebei de dood tot gevolg kunnen hebben binnen een zeer korte tijd. Heb dus netjes de tong getemd met behulp van een Mayo-tube en kon me toen concentreren op de slagaderlijke bloeding (ter hoogte van de pols; arm was door het raam gegaan; afgekneld met behulp van mijn bloeddrukmeter).

Zodoende kon ik ook nog de twee andere zwaargewonde passagiers helpen; gelukkig waren deze redelijk stabiel. En het eindresultaat was dat deze drie mensen na enige dagen ziekenhuis terug naar huis konden.

Kun jij, of iemand anders, me misschien vertellen hoe ik dit beter had kunnen oplossen.

De techniek van het inbrengen van een Mayo-tube stelt niets voor; je moet natuurlijk wel regelmatig oefenen; zelfs op echte mensen kan dit als die zijn/haar braakreflex kan onderdrukken. Tijdens mijn opleiding in het Belgische Rode Kruis hebben we het allemaal ook een keer zelf in de mond gekregen; weet je tenminste hoe het voelt als je het probeert te doen bij iemand die niet bewusteloos is.

Ciao,
Peter


"Loslopende tong"? Wat bedoel je daar precies mee? Klinkt wel grappig.

Ik denk dat je het aardig hebt opgelost bij het ongeval. eerst de A vrijmaken dan B en dan C veilig stellen.

Mayo kan je idd inbrengen bij iemand die zich goed kan ontspannen. bij mijzelf lukt het ook. ze hebben zelfs wel eens op mij geoefend met beademen via een ambu ballon. Ik kwam er toen wel gelijk achter dat je wel de hele inhoud nodig hebt om het niet benauwd te krijgen!


Shadow

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 7 oktober 2003, 19:14:58
Kantjeboord,

Met loslopende tong bedoel ik dat deze de ademweg blokkeerde en natuurlijk niet netjes op de plaats wou blijven zoals wij dat verwachten van een goed opgevoede tong  ;D  ;D  ;D

Mayo-tube is inderdaad te oefenen op bepaalde mensen die zich kunnen ontspannen. Dit combineren met de ballon is ietsje moeilijker maar is best mogelijk. Heb dezelfde ervaring; bij mij mogen ze het ballontje ook iedere keer volledig gebruiken. Als je het natuurlijk met zuurstof combineert krijg je wel een goede zuurstoftoevoer.

Ciao,
Peter


N.W.N. Ewoud

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 14 oktober 2003, 14:55:41
Zoals joost al zij hebben wij er een lesavond over gehad maar het lijkt me nog behoorlijk lastig om zo ding in te brengen.


joost

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 17 oktober 2003, 14:23:02
Dat moet de praktijk maar uitwijzen. Zoals de docent heb gezecht moeten we maar gewoon eens kijken in de praktijk hoe het gaat en of je op dat wel in staat bent om zo een ding op dat moment in te brengen. Als je merkt dat je domweg zit de klooien laat dat ding dan maar achterwegen. Je kan het in elk geval proberen , ik heb in mn hoofd gebrand staan hoe dat ding erin moet. Volgens de docent beschadig je er niets mee...dat heb jij ook gehoord. Ik ben wel van mening dat we is moeten kunnen oefenen..ik heb weleens gehoord dat ze dat doen op mensen die hun braak neigingen goed kunnen onderdrukken.

groetjes joost


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #27 Gepost op: 17 oktober 2003, 14:26:16
De docent moet dan niet van die domme dingen zeggen.
In je mond/keel zitten veel 'tere onderdelen' je kunt wel degelijk dingen beschadigen, net als een te korte en/of te lange tube meer slecht dan goed doen.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


joost

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 17 oktober 2003, 19:55:00
Jah sorry je hebt gelijk... :-[
Je kan inderdaad dingen beschadigen maar in een bewusteloze toestand heb je hier minder kans op.

groetjes joost


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #29 Gepost op: 17 oktober 2003, 19:58:14
het is geen verwijt richting jou ;)

ik vind het alleen dom van een docent om zoiets te zeggen.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h