Mayo tube

Auteur Topic: Mayo tube  (gelezen 30843 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

joost

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 18 oktober 2003, 09:40:01
Nou ik dacht zelf dat het zo zat...maar die docent is beslist niet dom. Ik weet wie het zegt en ik had het denk ik op de avond zelf iets te letterlijk genomen wat hij zei. Hij las dit ook en mailde me hoe het zat of je er iets mee kon beschadigen of niet. Dat was dus wel zo maar dat je in een bewusteloze toestand er minder kans op maakt. Dus de misverstand en vergissing ligt bij mij :-[

Ik hoop dat nu alle misverstanden uit de wereld zijn

groetjes joost


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #31 Gepost op: 18 oktober 2003, 16:19:43
De juiste manier van inbrengen! Let wel: bij kinderen werk je anders als bij volwassenen, omdat hier gemakkelijk met de tube het zachte gehemelte bechadigd kan worden. Vandaar het gebruik van de tongspatel. Bij bewusteloze kinderen kun je met vinger en duim de tong naar voren trekken.

[Ivm opschoning verwijderd door de admin]


Paul SEH

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 19 oktober 2003, 20:54:42
Klopt Jos, maar de methode van de spatel of m.b.v. een laryngoscoop kun je ook bij volwassen patienten gebruiken.


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #33 Gepost op: 19 oktober 2003, 23:09:20
ik kan het mischien niet helemaal gevolgd hebben maar dit gaat over de tube en de beademings balon????
voor een normale EHBO-er??????


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #34 Gepost op: 20 oktober 2003, 08:33:50
Gerrie,

Het gaat niet om een beademingsballon, maar om het gebruik van de mayotube als methode om de luchtweg open te houden. En de discussie of een "normale EHBÖ-er" dat ook kan doen, kan een hele lange worden... Mijn standpunt: het is een hulpmiddel waarvan je het gebruik makkelijk kunt aanleren. Als de EHBO-er het basisdiploma heeft gehaald, kan het deel uitmaken van een aanvullende module.


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #35 Gepost op: 20 oktober 2003, 08:35:02
Klopt Jos, maar de methode van de spatel of m.b.v. een laryngoscoop kun je ook bij volwassen patienten gebruiken.
Natuurlijk, maar de gefotografeerde methode werkt het snelst. Anatomisch gezien heeft de volwassene daar meer ruime voor!


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #36 Gepost op: 20 oktober 2003, 16:38:25
wij mogen als ehbo-er beslist niet z`n ding gebruiken...
ze zeggen dat het een medische ingreep is..
aangezien een ehbo-er geen medsiche hadelingen mogen verichten..houd het op..

wij vinden het best wel jammer...werd het een stuk makkelijker.....


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #37 Gepost op: 20 oktober 2003, 17:26:41
Ik word hier af en toe een beetje droevig van.... :'(
Het inbrengen van een mayo-tube een medische ingreep noemen is hetzelfde als  nagels knippen als een amputatie zien......
Een geoefende EHBO-er heeft in de mayo-tube een goed hulpmiddel, en hij past in elke koffer! Zaak is wel dat je de goede maat moet gebruiken, en die weet je door zoals op de foto's te zien is, de afstand tussen de tandenrij en de oorlel te meten met de - volgens jou - geschikte maat.

Ik zou wel eens iemand willen spreken die het inbrengen van de mayo tube als een medische handeling ziet. Dan is mijn eerste vraag: op welk moment in de universitaire opleiding wordt het inbrengen van de mayo-tube geleerd?!


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #38 Gepost op: 20 oktober 2003, 21:50:36
Ik word hier af en toe een beetje droevig van.... :'(

Ik ook, Jos, want iedere keer komt het probleem voorbehouden handeling, Wet BOG etc. naar voren.
Niemand weet hoe het precies zit. Irritant hoor.

Dit is geen verwijt, maar zo zit het nu eenmaal.

Christian


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #39 Gepost op: 20 oktober 2003, 23:29:02
Christian,

Ik weet wel precies hoe het zit  ::)
Het inbrengen van de mayo-tube is geen voorbehouden handeling in het kader van de wet BIG, dus....