Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 160536 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #10 Gepost op: 5 april 2007, 00:06:28
Tja, eigenlijk vind ik het niet gek dat je dan niet achter de afzetting mag. Zonder ppk kom je in Rotterdam (meestal) niet achter het lint. Iedereen kan wel een leuk kaartje maken met daarop perskaart!

 :-\ Waar heb jij het nu over? De kaart die ik heb krijg je niet zo maar en wordt bij ons in
de regio over het algemeen geaccepteerd, o.a. bij de scheepsbrand in Velsen-Noord.
Overigens, de collega's met een ppk hadden net zo goed pech, we mochten er niet door  :'(


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #11 Gepost op: 5 april 2007, 00:51:09
:-\ Waar heb jij het nu over? De kaart die ik heb krijg je niet zo maar en wordt bij ons in
de regio over het algemeen geaccepteerd, o.a. bij de scheepsbrand in Velsen-Noord.
Overigens, de collega's met een ppk hadden net zo goed pech, we mochten er niet door  :'(

Ik weet niet welke kaart het is, dus ik kan er weinig over zeggen. Wat hier in rijnmond wel is gebeurd dat er mensen zijn die een leuk "perskaartje" van een bepaalde internetsite hebben gekregen omdat ze deze onderhouden en daarmee lopen rond te huppelen en overal achter het lintje proberen te komen. En dat vind ik echt niet kunnen! Daarnaast verzieken deze mensen het voor ons, personen die wel een ppk hebben. Ze gedragen zich aso en lopen erg in de weg!
Dat collega's met een ppk er niet doormochten vind ik een zeer slechte zaak! Waarvoor is deze kaart dan uitgegeven?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #12 Gepost op: 5 april 2007, 01:36:06
Het heeft er in zoverre mee te maken dat ik mag aannemen dat de brandweerfotograaf (en dan heb ik het
niet over een of andere hobbyboer met een hesje van de brandweerwinkel) ongeacht of hij er eerder of
later is dan de afzetting, gewoon probleemloos het afgezette gebied inkomt. Ik heb tenminste nog
nooit mee gemaakt dat dit anders was.

Indien je een titelkaart van een lokale krant hebt kan ik me voorstellen dat je terug gefloten wordt of
het gebied niet inkomt. Verder heeft dit voor de brandweerfotograaf niks te maken met mazzel,
maar is het gewoon zijn werk.

Aangezien je over brandweerfotografEN praat neem ik aan dat er meerdere waren en dat het hier
fotografen betroffen met een zelf aangemeten titel? Van die personen die eens op een blauwe oefenavond
wat foto’s hebben afgegeven op de kazerne en dan meteen denken dat ze voor het korps werken.

De Ktjes zijn geen brandweermensen met een camera maar fotografen met een zakelijke afspraak
met de brandweer inclusief bijbehorende blauwe jas. Dus beslist geen zelf aangemeten titel maar
officieel brandweerfotograaf. Elke BvD en OvD weet hier van als het goed is.
En dat het geen brandweermensen zijn wil niet zeggen dat ze niet weten wat ze aan het doen zijn
want ze hebben nauwe contacten met de brandweer. Ze werken dus in principe voor de brandweer
en niet voor de pers.

Ik zelf lever regelmatig foto's voor de website van brandweer Velsen (kosteloos) en kom ook wel eens op
de kazerne maar noem mezelf beslist geen brandweerfotograaf maar incidentenfotograaf.
Ook de korpsen waar de Ktjes voor werken krijgen zonodig foto's van mij.
Als de brandweer mij vraagt bepaalde zaken vast te leggen dan gaan die niet naar de pers maar
alleen naar de brandweer.

Wel kan het gebeuren dat een brandweerfotograaf dichterbij mag komen als een persfotograaf. Maar dat
is dan onder verantwoordelijkheid van de brandweer. In dat geval behoort hij tot de hulpverleners en kan
vanuit zijn positie oneerlijke concurrentie geven voor de persfotografen. Overigens heb ik ondertussen
Arno aan de telefoon gehad en het blijkt bij dit incident niet het geval te zijn. De brandweerfotografen
stonden op dezelfde afstand als de paar persfotografen die mazzel hadden. Dan gaat het om gelijke
kansen mbt het maken van foto's en het leveren aan de pers. Pech voor mij, mazzel voor anderen :)

Er schijnen ook gevallen te zijn dat brandweerlieden zelf foto's verkopen aan de pers of de camera
van een bevriende persfotograaf meenemen binnen het gebied. Volgens mij kom je dan op een hellend
vlak. Bij de politie kan dat ernstige gevolgen hebben voor de agent. Hoe het bij de brandweer zit weet ik niet.
Zelf heb ik van een brandweerman een keer de tip gehad om via een steegje en een paar bosjes
dichterbij te komen. Ik ben daar toch maar niet op in gegaan.

Dat is erg vervelend. Wat was de argumentatie van de politie?

en

Ik hoorde op Hart van Nederland dat omstanders niet dichtbij mochten komen door explosiegevaar
en er zouden misschien giftige stoffen zijn vrijgekomen. :|

Geen. Men was vrij bot en arrogant (volgens sommigen). Ik houd het er liever op dat ze zeer
 beslist waren in hun uitspraken. Uiteraard wordt er vanuit de pers dan geargumenteerd maar de
agenten staan daar met een opdracht van hun HB en hebben zich er aan te houden. Dan rest ons
niets anders dan dankbaar gebruik te maken van de geboden, soms beperkte ruimte.

Dat er geen sprake was van explosiegevaar bleek duidelijk uit de aanpak van de brandweer en
het feit dat een beperkt aantal fotografen wel dicht bij stond. Maar ja, als op het HB de beslissing
wordt genomen dan is het aan de agenten om die uit te voeren. En de politie gaat echt de OvD-Brandweer
niet lastig vallen met zaken die de pers betreffen.

Wat in dit specifieke geval wel stak was het feit dat er veel onduidelijk was. Volgens een agent
hadden we een rood kruis op de snelweg genegeerd maar we stonden daar met 20 automobilisten
die allemaal zeiden dat het verkeerd of verwarrend stond aangegeven. Later werden we door een
zeer boze motoragent teruggehaald omdat we zijn instructies zouden hebben genegeerd. Hier ging
het duidelijk om verschillen in interpretatie. Dat bleek 15 minuten later toen weer andere agenten
ons wilde wegsturen van de plaats die de motoragent ons had gewezen en ons adviseerden om
naar de plek te gaan waar de motoragent ons had weggestuurd.
In dit laatse geval zou het gaan om rook en dampen. Daar was op die plaats geen sprake van.
De rook trok wel over Vijfhuizen zonder dat de bewoners werden geinformeerd terwijl de pers
die buiten de rook stond weg moest. Ik houd er maar op dat de agenten de instructies van het HB niet
duidelijk hebben begrepen of dat het HB niet op de hoogte was van de precieze lokatie. Dat soort
zaken kan je in de hektiek van het moment nooit helemaal voorkomen.

Wat mij wel stoorde was dat de motoragent dreigde met een busje richting bureau en de twee
agenten het meteen hadden over het in beslag nemen van perskaarten. Van de motoragent kan ik het
nog begrijpen want die had al een aanvaring gehad met een cameraman die er flink de pest in had.
Die twee waren even geen vriendjes van elkaar :)

Mijn conclusie is dan ook dat het anders en beter had gekund maar ook dat je als politie en pers
moet improviseren. Vaak gaat dat heel goed, nu wilde het gewoon niet lukken. Als dan eenmaal
de toon is gezet dan komt het tijdens zo'n incident ook niet meer goed. Toen ik het maximaal
mogelijke aan foto's had gemaakt ben ik ook weer weggegaan.

Groeten,
Ko van Leeuwen


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #13 Gepost op: 5 april 2007, 01:41:50
Ik weet niet welke kaart het is, dus ik kan er weinig over zeggen. Wat hier in rijnmond wel is gebeurd dat er mensen zijn die een leuk "perskaartje" van een bepaalde internetsite hebben gekregen omdat ze deze onderhouden en daarmee lopen rond te huppelen en overal achter het lintje proberen te komen. En dat vind ik echt niet kunnen! Daarnaast verzieken deze mensen het voor ons, personen die wel een ppk hebben. Ze gedragen zich aso en lopen erg in de weg!
Dat collega's met een ppk er niet doormochten vind ik een zeer slechte zaak! Waarvoor is deze kaart dan uitgegeven?

Ja, dan kan ik wel een perskaart maken van mijn eigen website. Maar dat is uiteraard niet de bedoeling.
Nee hoor, het is een legitimatiebewijs dat ik werkzaam ben voor een aantal lokale dagbladen en wordt
als zodanig ook geaccepteerd door de politie.

Dat we er niet bij mochten heeft waarschijnlijk te maken met het vermeende explosiegevaar,
de onoverzichtelijkheid van het terrein en mogelijk ook lokale onbekendheid van een aantal agenten
die uit andere districten waren opgetrommeld.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #14 Gepost op: 5 april 2007, 03:04:20
Wat hier in rijnmond wel is gebeurd dat er mensen zijn die een leuk "perskaartje" van een bepaalde internetsite hebben gekregen omdat ze deze onderhouden en daarmee lopen rond te huppelen en overal achter het lintje proberen te komen. En dat vind ik echt niet kunnen! Daarnaast verzieken deze mensen het voor ons, personen die wel een ppk hebben. Ze gedragen zich aso en lopen erg in de weg!

In zekere zin voel ik mij een klein beetje aangesproken. Laat ik vooropstellen dat ik nauwelijks meer fotografeer, dus ik spreek over 'het verleden' :) Jaren heb ik hulpverlenings-incidenten gefotografeerd. Al die jaren met een zelfgebakken perskaart. Daarop stond netjes mijn naam, foto, de instanties waar ik regelmatig voor fotografeerde (waaronder ook de lokale brandweer) en een en ander zag er kwalitatief uitstekend uit (al zeg ik het zelf) en was natuurlijk geplastificeerd. Nooit problemen mee gehad, behoudens hele bijzondere gevallen waar echt alleen fotografen met PPK werden toegelaten. Verder had ik gewoon toegang tot de meeste incidenten waar andere 'geinteresseerden' gewoon achter het lint moesten blijven. Het is ook de manier waarop je jezelf presenteert en vervolgens opstelt tijdens het fotograferen. Iemand met een PPK kan ook rare dingen doen, terwijl iemand zonder PPK misschien wat netter te werk gaat. Zo parkeer ik liever 6 straten verderop om niet in de weg te staan (en mezelf niet in te bouwen) en blijf ik tijdens het fotograferen lekker op afstand. Ik wil niet in de weg staan en hoef geen slachtoffers in beeld. Dat zien de hulpverleners en dat dwingt ook respect af. Vervolgens hangt het er vanaf wat je met je foto's doet en ook met WELKE foto's. Zo heeft een 'gerespecteerd' fotograaf onlangs nog een foto in de media gebracht waarop hulpverleners vrolijk met hun handen in hun zakken stonden. Ook hulpverleners zijn natuurlijk gewoon mensen, maar ik geloof dat die foto niet zo goed is gevallen...

Als er dan vervolgens allemaal van die kabouters ten tonele verschijnen die denken dat ze met een camera die groter is dan zijzelf ongetwijfeld de mooiste foto's maken en als een klein kind strak van de andrenaline overal tussendoor gaan dansen om maar geen spatje bloed te missen dan is de 'lol' er natuurlijk snel vanaf...

Daarnaast moet je vandaag de dag in mijn omgeving achterin de rij aansluiten om een foto te kunnen maken, beetje van de zotte als je het mij vraagt...

Maargoed ik dwaal af. De kern van mijn verhaal is om niet iedereen maar meteen af te branden die geen PPK heeft. Een PPK komt niet uit de lucht vallen, dus logischerwijs zijn veel fotografen zonder begonnen en moesten zij zich ook bewijzen om er een te bemachtigen. Beoordeel dus de personen en hun werkwijze, niet de 'pers'kaart. Aan de andere kant moet dat natuurlijk ook niet betekenen dat je maar meteen 100 welwillende fotografen achter de linten moet toelaten, als de kern van mijn verhaal maar duidelijk is :)

Groeten, Peter.


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #15 Gepost op: 5 april 2007, 10:30:00
In zekere zin voel ik mij een klein beetje aangesproken. Laat ik vooropstellen dat ik nauwelijks meer fotografeer, dus ik spreek over 'het verleden' :) Jaren heb ik hulpverlenings-incidenten gefotografeerd. Al die jaren met een zelfgebakken perskaart. Daarop stond netjes mijn naam, foto, de instanties waar ik regelmatig voor fotografeerde (waaronder ook de lokale brandweer) en een en ander zag er kwalitatief uitstekend uit (al zeg ik het zelf) en was natuurlijk geplastificeerd. Nooit problemen mee gehad, behoudens hele bijzondere gevallen waar echt alleen fotografen met PPK werden toegelaten. Verder had ik gewoon toegang tot de meeste incidenten waar andere 'geinteresseerden' gewoon achter het lint moesten blijven. Het is ook de manier waarop je jezelf presenteert en vervolgens opstelt tijdens het fotograferen. Iemand met een PPK kan ook rare dingen doen, terwijl iemand zonder PPK misschien wat netter te werk gaat. Zo parkeer ik liever 6 straten verderop om niet in de weg te staan (en mezelf niet in te bouwen) en blijf ik tijdens het fotograferen lekker op afstand. Ik wil niet in de weg staan en hoef geen slachtoffers in beeld. Dat zien de hulpverleners en dat dwingt ook respect af. Vervolgens hangt het er vanaf wat je met je foto's doet en ook met WELKE foto's. Zo heeft een 'gerespecteerd' fotograaf onlangs nog een foto in de media gebracht waarop hulpverleners vrolijk met hun handen in hun zakken stonden. Ook hulpverleners zijn natuurlijk gewoon mensen, maar ik geloof dat die foto niet zo goed is gevallen...

Als er dan vervolgens allemaal van die kabouters ten tonele verschijnen die denken dat ze met een camera die groter is dan zijzelf ongetwijfeld de mooiste foto's maken en als een klein kind strak van de andrenaline overal tussendoor gaan dansen om maar geen spatje bloed te missen dan is de 'lol' er natuurlijk snel vanaf...

Daarnaast moet je vandaag de dag in mijn omgeving achterin de rij aansluiten om een foto te kunnen maken, beetje van de zotte als je het mij vraagt...

Maargoed ik dwaal af. De kern van mijn verhaal is om niet iedereen maar meteen af te branden die geen PPK heeft. Een PPK komt niet uit de lucht vallen, dus logischerwijs zijn veel fotografen zonder begonnen en moesten zij zich ook bewijzen om er een te bemachtigen. Beoordeel dus de personen en hun werkwijze, niet de 'pers'kaart. Aan de andere kant moet dat natuurlijk ook niet betekenen dat je maar meteen 100 welwillende fotografen achter de linten moet toelaten, als de kern van mijn verhaal maar duidelijk is :)

Groeten, Peter.

Ik ben het helemaal met je eens Peter. Tuurlijk zijn er zat fotografen die zich keurig netjes gedragen met of zonder "eigen gebakken perskaart". De meeste van de personen brand ik ook absoluut niet af. Maar sommigen gaan gewoon te ver. Er zijn diverse incidenten geweest waarbij een "fotograaf" met een "perskaart" foto's ging maken van een slachtoffer dat voor de trein was gesprongen. Foto's waarop de politie lichaamsdelen optilt. Of juist foto's waarop de slachtoffers van een ongeval volop in hun gezicht gefotografeerd worden. Kijk dat je die foto's maakt is één, maar ze op internet plaatst dat kan gewoon echt niet.Deze personen verpesten het wel voor de "echte media".
Daarnaast nog een leuk voorbeeld. In de regio ZHZ lopen kuddes fotograafjes(gorinchem en omgeving) met de zgn. brandweerfotograafhesjes. Op deze wijze proberen ze dus achter het lint te komen onder het mom van "wij fotograferen voor de brandweer". Nu zijn daar bij bepaalde korpsen inderdaad afspraken over bv. in Oud Beijerland en Ambacht. En dat is natuurlijk goed. Maar als er bij een incident 15 van deze "brandweerfotograafjes" zonder afspraak achter het lint staan wordt het toch echt te gek. Deze persoontjes kennen vaak de regels niet en lappen deze daardoor flink aan hun laars.  Waarvoor worden er dan nog officiele perskaarten uitgegeven als iedereen toch maar achter het lintje komt.
Dat je jaren een eigen gemaakte perskaart hebt gebruikt is natuurlijk handig. Daarnaast heb je in de loop van de jaren een bepaald imago opgebouwd en dat helpt natuurlijk ook. Het is inderdaad wat je "met foto's doet en ook met WELKE foto's".
In mijn eerdere post gaf ik al aan dat ik het niet vind kunnen dat personen zonder ppk achter het lint komen. Het gaat hier dan vooral om personen die het te bont maken zoals bovengenoemd voorbeeld.
Ook ik heb een poos zonder PPK gelopen en inderdaad ook achter het lint gekomen. Tis inderdaad maar net hoe je je opsteld. Het is een lastig verhaal maar ik geloof dat we het wel met elkaar eens zijn ;)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #16 Gepost op: 5 april 2007, 11:16:52
De Ktjes zijn geen brandweermensen met een camera maar fotografen met een zakelijke afspraak
met de brandweer inclusief bijbehorende blauwe jas. Dus beslist geen zelf aangemeten titel maar
officieel brandweerfotograaf. Elke BvD en OvD weet hier van als het goed is.
Ben ik met je eens , doelde uiteraard ook niet op hun.


En dat het geen brandweermensen zijn wil niet zeggen dat ze niet weten wat ze aan het doen zijn
Ben ik met je eens. Goede sturing in het veld is wel een pre. Ik ben ervan overtuid dat dit ook gebeurd.


Ik zelf lever regelmatig foto's voor de website van brandweer Velsen (kosteloos) en kom ook wel eens op
de kazerne maar noem mezelf beslist geen brandweerfotograaf maar incidentenfotograaf.

Dat is heel mooi en zo moet het ook.

Als de brandweer mij vraagt bepaalde zaken vast te leggen dan gaan die niet naar de pers maar
alleen naar de brandweer.
Wat voor zaken leg je dan vast? Gevoelige, niet geschikt voor derden etc??  Naar mijn mening zijn de brandweerfotografen net voor dit soort zaken.

Wel kan het gebeuren dat een brandweerfotograaf dichterbij mag komen als een persfotograaf. Maar dat
is dan onder verantwoordelijkheid van de brandweer.
Dit vind ik dan twijfelachtig als we dan praten over de definitie van de brandweerfotograaf. Deze valt toch altijd onder verandwoording van de ovd/hovd?


In dat geval behoort hij tot de hulpverleners en kan
vanuit zijn positie oneerlijke concurrentie geven voor de persfotografen.

Dit mag dus absoluut niet gebeuren. Vandaar dat ik het heb over een officiele brandweerfotograaf in dienst van een korps.
De brandweerfotograaf is op geen enkele manier verbonden aan de pers en leverd daar ook niet aan. Van oneerlijke concurentie kan dan ook geen sprake zijn.


Overigens heb ik ondertussen
Arno aan de telefoon gehad en het blijkt bij dit incident niet het geval te zijn. De brandweerfotografen
stonden op dezelfde afstand als de paar persfotografen die mazzel hadden. Dan gaat het om gelijke
kansen mbt het maken van foto's en het leveren aan de pers. Pech voor mij, mazzel voor anderen :)

Zie eerder andwoord.



Er schijnen ook gevallen te zijn dat brandweerlieden zelf foto's verkopen aan de pers of de camera
van een bevriende persfotograaf meenemen binnen het gebied. Volgens mij kom je dan op een hellend
vlak. Bij de politie kan dat ernstige gevolgen hebben voor de agent. Hoe het bij de brandweer zit weet ik niet.
Onacceptabel en ontoelaatbaar. Men moet zich met zijn eigen  taak bezighouden en daar valt het aansturen van de pers etc niet onder.
Ik heb het zelf nog niet meegemaakt dus weet ook niet hoe men er op zou reageren. Wat mij betreft mag er een berisping aan vast hangen.


Men was vrij bot en arrogant (volgens sommigen). Ik houd het er liever op dat ze zeer
 beslist waren in hun uitspraken. Uiteraard wordt er vanuit de pers dan geargumenteerd maar de
agenten staan daar met een opdracht van hun HB en hebben zich er aan te houden. Dan rest ons
niets anders dan dankbaar gebruik te maken van de geboden, soms beperkte ruimte.

Mee eens. Het blijft tenslotte mensenwerk.



Mijn conclusie is dan ook dat het anders en beter had gekund maar ook dat je als politie en pers
moet improviseren. Vaak gaat dat heel goed, nu wilde het gewoon niet lukken. Als dan eenmaal
de toon is gezet dan komt het tijdens zo'n incident ook niet meer goed. Toen ik het maximaal
mogelijke aan foto's had gemaakt ben ik ook weer weggegaan.

En de volgende keer gaat het gegarandeerd weer wel goed.

Groeten,
Ko van Leeuwen

Groet Jos, en bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #17 Gepost op: 5 april 2007, 11:23:02

Daarnaast nog een leuk voorbeeld. In de regio ZHZ lopen kuddes fotograafjes(gorinchem en omgeving) met de zgn. brandweerfotograafhesjes. Op deze wijze proberen ze dus achter het lint te komen onder het mom van "wij fotograferen voor de brandweer". Nu zijn daar bij bepaalde korpsen inderdaad afspraken over bv. in Oud Beijerland en Ambacht. En dat is natuurlijk goed. Maar als er bij een incident 15 van deze "brandweerfotograafjes" zonder afspraak achter het lint staan wordt het toch echt te gek. Deze persoontjes kennen vaak de regels niet en lappen deze daardoor flink aan hun laars.  

Belachelijk ja. Ik heb me er nooit in verdiept maar ergens zou het toch niet moeten mogen/kunnen.
Ze lopen met brandweerfotograaf en dat wordt toegelaten. Maar met bijvoorbeeld politiefotograaf heb ik nog nooit iemand zien lopen. Waarom eigenlijk niet? Is de naam politie beschermd en de naam brandweer niet? Misschien zijn er menssen die kundig zijn en er een andwoord op weten.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #18 Gepost op: 5 april 2007, 11:46:42
De naam politie is inderdaad beschermd. Voor het dragen van politiekleding zonder daarvoor een goede reden te hebben kan een bon krijgen geloof ik. Voor de brandweer is dat niet helemaal het geval.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #19 Gepost op: 5 april 2007, 11:48:33
-> Het is ook de manier waarop je jezelf presenteert en vervolgens opstelt tijdens het fotograferen.
-> Iemand met een PPK kan ook rare dingen doen, terwijl iemand zonder PPK misschien wat netter te werk gaat.
-> Zo parkeer ik liever 6 straten verderop om niet in de weg te staan (en mezelf niet in te bouwen) en blijf ik tijdens het fotograferen lekker op afstand.
-> Ik wil niet in de weg staan
-> en hoef geen slachtoffers in beeld.

En hier geeft Peter even snel een beknopte handleiding van hoe het moet.

Slachtoffers komen bij mij ook wel eens in beeld maar ik heb altijd ook andere foto's.
Bovendien willen de kranten meestal een foto die overzicht van de situatie bied.
Foto's maken mag overigens bijna altijd, foto's publiceren is een heel ander verhaal.


Zo heeft een 'gerespecteerd' fotograaf onlangs nog een foto in de media gebracht waarop hulpverleners vrolijk met hun handen in hun zakken stonden. Ook hulpverleners zijn natuurlijk gewoon mensen, maar ik geloof dat die foto niet zo goed is gevallen...

Een probleem wat vaker voorkomt. Ik ga me pas zorgen maken als er niemand
met zijn handen in zijn zakken staat want dan hebben ze geen controle over
de situatie. Maar dat wordt niet altijd door iedereen begrepen. Handen in de
zakken zou eigenlijk verplicht moeten zijn want met kouwe jatten is het slecht werken :)


Daarnaast moet je vandaag de dag in mijn omgeving achterin de rij aansluiten om een foto te kunnen maken, beetje van de zotte als je het mij vraagt...

Gelukkig valt het in mijn omgeving wel mee. Toch ben ik ook wel knaapjes
van 13-14 jaar tegen gekomen die zeggen voor een huis-aan-huisblad te werken.


Maargoed ik dwaal af. De kern van mijn verhaal is om niet iedereen maar meteen af te branden die geen PPK heeft. Een PPK komt niet uit de lucht vallen, dus logischerwijs zijn veel fotografen zonder begonnen en moesten zij zich ook bewijzen om er een te bemachtigen. Beoordeel dus de personen en hun werkwijze, niet de 'pers'kaart. Aan de andere kant moet dat natuurlijk ook niet betekenen dat je maar meteen 100 welwillende fotografen achter de linten moet toelaten, als de kern van mijn verhaal maar duidelijk is :)

Jouw verhaal is heel duidelijk en het is precies de situatie waar ik me in
bevind en waar ik ook met redelijkheid en netjes werken probeer om
positief op te vallen. Bij de brand van gisteren heb ik wel met de politie
staan argumenteren maar gewoon op een nette manier en uiteindelijk
moet je je toch houden aan hun aanwijzingen. Alleen met die motoragent
ging het even fout ivm een verkeerde interpretatie van de aanwijzing  :-\



Er zijn diverse incidenten geweest waarbij een "fotograaf" met een "perskaart" foto's ging maken van een slachtoffer dat voor de trein was gesprongen. Foto's waarop de politie lichaamsdelen optilt.

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt maar ik geloof dat ik dan even
zou wachten tot er een wit laken overheen ligt of dat er een scherm
staat. Maar ook hier is er een verschil tussen het maken van een foto
en het publiceren ervan.


Of juist foto's waarop de slachtoffers van een ongeval volop in hun gezicht gefotografeerd worden. Kijk dat je die foto's maakt is één, maar ze op internet plaatst dat kan gewoon echt niet.Deze personen verpesten het wel voor de "echte media".

Ik probeer (indien mogelijk) buiten beeld van de slachtoffers
te blijven en meestal werk ik zonder flitser. Het heeft geen
zin de mensen nog meer stress te geven.


Daarnaast nog een leuk voorbeeld. In de regio ZHZ lopen kuddes fotograafjes(gorinchem en omgeving) met de zgn. brandweerfotograafhesjes. Op deze wijze proberen ze dus achter het lint te komen onder het mom van "wij fotograferen voor de brandweer". Nu zijn daar bij bepaalde korpsen inderdaad afspraken over bv. in Oud Beijerland en Ambacht. En dat is natuurlijk goed. Maar als er bij een incident 15 van deze "brandweerfotograafjes" zonder afspraak achter het lint staan wordt het toch echt te gek. Deze persoontjes kennen vaak de regels niet en lappen deze daardoor flink aan hun laars.  Waarvoor worden er dan nog officiele perskaarten uitgegeven als iedereen toch maar achter het lintje komt.

Ik heb met de brandweer 'passieve' afspraken. Zo lang ik niet
in de weg loop of in het gevarengebied ben heb ik geen last
van ze. Is overigens van toepassing op elke fotograaf.
Maar de politie heeft het laatste woord.


In mijn eerdere post gaf ik al aan dat ik het niet vind kunnen dat personen zonder ppk achter het lint komen. Het gaat hier dan vooral om personen die het te bont maken zoals bovengenoemd voorbeeld.
Ook ik heb een poos zonder PPK gelopen en inderdaad ook achter het lint gekomen. Tis inderdaad maar net hoe je je opsteld. Het is een lastig verhaal maar ik geloof dat we het wel met elkaar eens zijn ;)

Dat denk ik ook.

Groeten,
Ko