Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 164337 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #130 Gepost op: 15 november 2008, 12:22:23
Citaat
(..)als het rustig is (vaak niet afgezet), er geen gevaar is, en het geen persoonlijke zaak betreft(..)
Citaat
De PPK maakt niet echt uit.
Begrijpelijk, maar er zijn situaties bedenkbaar dat dat wél zo is.

Citaat
Maar hoe ziet de massa het verschil tussen wel/niet 'echte media'. Dit is soms echt niet te zien hoor.
Daar is juist die perskaart nuttig voor, zodat je geen toeloop hebt binnen het gebied waar de hulpverleners hun werk moeten doen. Buiten dat gebeid heb je de ramptoeristen, al dan niet met vrouw en kinderen, die als het goed is niet binnen dat gebied komen.

Citaat
(ik ben semi-ramptoerist dan  ).
Ik wil de 112-fotografen echt niet tot de ramptoeristen rekenen, maar ook niet tot 'de pers'. 112-Hobbyisten lijkt me meer op z'n plaats. Positief bedoeld O0.


Bommel17

  • Gast
Reactie #131 Gepost op: 29 december 2008, 20:17:11
Hallo,

wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen een "perskaart en een "politie-perskaart. Heden ben ik in het bezit van een perskaart, vaak kan ik hier in de buurt op vertoning van de kaart nieuws vergaren. toch ben ik benieuwd wat precies de verschillen zijn, en of deze kaart ook een vrijstelling geeft om foto's te maken.


Gast48368

  • Gast
Reactie #132 Gepost op: 29 december 2008, 20:25:05
Als je het forum even doorspit kun je heel veel van de PK en PPK lezen.

Er is geen kaart die je vrijstelling geeft om foto's te maken, ook de PPK niet. Hier is ook al veel over geschreven op het forum.

Een perskaart kan iedere (hobby)fotograaf krijgen of maken.(gerelateerd aan een bedrijf, of van je eigen bedrijf).

Een politieperskaart is aan veel meer eisen gebonden. Je moet ondermeer aan kunnen tonen dat je beroepsmatig fotografeert, en dat dat je hoofdberoep(inkomen) is.Samen met nog meer toestanden moet je dit bij de politie aanvragen. Deze beoordelen dan of je een PPK krijgt of niet. Misschien kun je de exacte info vinden op de politiesite?


Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Reactie #133 Gepost op: 29 december 2008, 21:42:03
Als je het forum even doorspit kun je heel veel van de PK en PPK lezen.

Er is geen kaart die je vrijstelling geeft om foto's te maken, ook de PPK niet. Hier is ook al veel over geschreven op het forum.

Een perskaart kan iedere (hobby)fotograaf krijgen of maken.(gerelateerd aan een bedrijf, of van je eigen bedrijf).

Een politieperskaart is aan veel meer eisen gebonden. Je moet ondermeer aan kunnen tonen dat je beroepsmatig fotografeert, en dat dat je hoofdberoep(inkomen) is.Samen met nog meer toestanden moet je dit bij de politie aanvragen. Deze beoordelen dan of je een PPK krijgt of niet. Misschien kun je de exacte info vinden op de politiesite?



"De politieperskaart is een perskaart die wordt uitgegeven door de Stichting Landelijke Politieperskaart, een initiatief van het Overlegorgaan Justitie-Politie-Pers en vier Nederlandse journalistenorganisaties: de NVJ, de NVF, de Buitenlandse Persvereniging en het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren."

Op de site van deze stichting valt alle informatie omtrent de ppk te vinden.


Glenn2

  • Gast
Reactie #134 Gepost op: 30 december 2008, 15:39:00
PPK en PK hebben juridisch gezien evenveel waarde. Echter met een PPK is een agent nagenoeg zeker dat je je brood verdient met dit werk en dus geen hobbyist bent. PPK geeft je verder geen rechten, maar soms wel wat meer privileges, afhankelijk van de dienstdoende agent en/of voorlichter.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #135 Gepost op: 30 december 2008, 16:40:04
Zonder nu de gehele discussie over te gaan doen... Iin achter een lintje (maar niet op PD) mogen journalisten met PPK komen. Als er geen bijzondere omstandigheden zijn mogen ze niet tegen gehouden worden.

Zie ook:

http://www.politieperskaart.nl/leidraad.shtm

en:

http://www.politieperskaart.nl/index.htm

Waartoe dient de Politieperskaart?

Toegangsbewijs
Waartoe dienen de landelijke politieperskaart alsmede de bijbehorende rellenkaart?

Bij demonstraties, rellen en calamiteiten als gijzelingen, vliegrampen, overstromingen, branden, ongelukken etc. sluit de politie en/of het bevoegd gezag straten en/of terreinen af voor het publiek.
Om hun werk te kunnen doen laat de politie - in principe - vertegenwoordigers van media op vertoon van de politieperskaart alswel de rellenkaart toe binnen het/de afgezette gebied(en).

De landelijke politieperskaart alsmede de bijbehorende rellenkaart mogen niet worden gebruikt als een 'toegangsbewijs' voor evenementen, grootschalige sportgebeurtenissen of wat dies meer zij, daar waar andere legitimaties als entreebewijzen gelden




Glenn2

  • Gast
Reactie #137 Gepost op: 30 december 2008, 20:26:34
Zonder nu de gehele discussie over te gaan doen... Iin achter een lintje (maar niet op PD) mogen journalisten met PPK komen. Als er geen bijzondere omstandigheden zijn mogen ze niet tegen gehouden worden.

Zie ook:

http://www.politieperskaart.nl/leidraad.shtm

en:

http://www.politieperskaart.nl/index.htm

Waartoe dient de Politieperskaart?

Toegangsbewijs
Waartoe dienen de landelijke politieperskaart alsmede de bijbehorende rellenkaart?

Bij demonstraties, rellen en calamiteiten als gijzelingen, vliegrampen, overstromingen, branden, ongelukken etc. sluit de politie en/of het bevoegd gezag straten en/of terreinen af voor het publiek.
Om hun werk te kunnen doen laat de politie - in principe - vertegenwoordigers van media op vertoon van de politieperskaart alswel de rellenkaart toe binnen het/de afgezette gebied(en).

De landelijke politieperskaart alsmede de bijbehorende rellenkaart mogen niet worden gebruikt als een 'toegangsbewijs' voor evenementen, grootschalige sportgebeurtenissen of wat dies meer zij, daar waar andere legitimaties als entreebewijzen gelden

Ik wil niet de hele discussie opnieuw voeren, maar dat is nergens vastgelegd en geen enkele agent moet zich daar aan houden. Ze mogen dus ook gewoon zonder reden worden tegengehouden.


Gast48368

  • Gast
Reactie #138 Gepost op: 30 december 2008, 20:48:45
Ik wil niet de hele discussie opnieuw voeren, maar dat is nergens vastgelegd en geen enkele agent moet zich daar aan houden. Ze mogen dus ook gewoon zonder reden worden tegengehouden.

Dat bedoelde ik ook>>> zo'n kaart geeft (gelukkig) niemand meer mogelijkheden als het er op aan komt, dan zonder.......maar idd, we moeten hier die hele discussie maar niet weer oprakelen....... :)


1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
Reactie #139 Gepost op: 2 januari 2009, 23:09:06
Ik denk ook niet dat er 'in het veld' echt een onderscheid gemaakt wordt tussen een pk en een ppk.
Sterker nog : Ik denk dat 90 procent van de agenten op straat het verschil  tussen beide kaarten zelf nog niet eens weten.