Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 160560 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #20 Gepost op: 5 april 2007, 11:55:55
Wat voor zaken leg je dan vast? Gevoelige, niet geschikt voor derden etc??  Naar mijn mening zijn de brandweerfotografen net voor dit soort zaken.

Dat was hypothetisch gesproken. Het is nog niet voorgekomen. En inderdaad zijn
dat taken van brandweerfotografen. En ja, het kunnen gevoelige zaken zijn.
Maar mocht het gebeuren dat is dit in ieder geval de manier waarop ik het zou doen.


en bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Graag gedaan. Het werkt ook reflecterend voor mijzelf (kan nooit geen kwaad :)) en in vind het een nuttige discussie.

groeten,
Ko


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #21 Gepost op: 5 april 2007, 12:06:57
Belachelijk ja. Ik heb me er nooit in verdiept maar ergens zou het toch niet moeten mogen/kunnen.
Ze lopen met brandweerfotograaf en dat wordt toegelaten. Maar met bijvoorbeeld politiefotograaf heb ik nog nooit iemand zien lopen. Waarom eigenlijk niet? Is de naam politie beschermd en de naam brandweer niet? Misschien zijn er menssen die kundig zijn en er een andwoord op weten.

Misschien iets voor K1 om hier antwoord op te geven???

Verder denk ik wel dat een goede omschrijving van de 'officiele brandweerfotograaf'
een goede zaak zou zijn. Onofficiele brandweerfotografen bestaan dan niet meer.

Voor wat betreft het verkopen van foto's aan de pers door brandweerfotografen:
Dat kan niet als de brandweerfotograaf meer mogelijkheden heeft als een
persfotograaf maar het kan misschien weer wel als ze gelijke rechten hebben.
Het fotograferen voor de brandweer is nu ook weer geen vetpot :)
Of dit in de praktijk haalbaar en wenselijk is weet ik niet.

Groeten,
Ko


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #22 Gepost op: 5 april 2007, 12:35:02
Verder denk ik wel dat een goede omschrijving van de 'officiele brandweerfotograaf'
een goede zaak zou zijn. Onofficiele brandweerfotografen bestaan dan niet meer.

Bij ons is het op regionaal niveau wel goed geregeld. 4 fotografen in dienst van de regio die verder geen binding met pers etc hebben.
De hesjes met de tekst brandweerfotograaf is aan de wilgen gehangen omdat ieder willekeurige boer er mee kon lopen. Nu is gekozen voor een hesje in de huisstijl van de regio. Hierop is het brandweerlogo etc afgebeeld en dus beschermd.


Voor wat betreft het verkopen van foto's aan de pers door brandweerfotografen:
Dat kan niet als de brandweerfotograaf meer mogelijkheden heeft als een
persfotograaf maar het kan misschien weer wel als ze gelijke rechten hebben.

Zoals al al  eerder aangaf, ontoelaatbaar. Mensen die dat wel doen gewoon eruit schoppen.


Het fotograferen voor de brandweer is nu ook weer geen vetpot :)
Of dit in de praktijk haalbaar en wenselijk is weet ik niet.

Daarom is het voor mij ook een neventaak. Maar wel eentje die goed omschreven en uitvoerbaar is.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK
Reactie #23 Gepost op: 5 april 2007, 18:52:53
Misschien iets voor K1 om hier antwoord op te geven???

Verder denk ik wel dat een goede omschrijving van de 'officiele brandweerfotograaf'
een goede zaak zou zijn. Onofficiele brandweerfotografen bestaan dan niet meer.

Voor wat betreft het verkopen van foto's aan de pers door brandweerfotografen:
Dat kan niet als de brandweerfotograaf meer mogelijkheden heeft als een
persfotograaf maar het kan misschien weer wel als ze gelijke rechten hebben.
Het fotograferen voor de brandweer is nu ook weer geen vetpot :)
Of dit in de praktijk haalbaar en wenselijk is weet ik niet.

Groeten,
Ko



Een politiefotograaf was vroeger een bestaande functie, tegenwoordig zijn deze mensen technisch rechercheur.
De apparatuur is tegenwoordig dusdanig te bedienen dat de meeste er wel een plaatje ermee kunnen schieten.
Het hete hangijzer o.a. in deze zaak was dat er 3 brandweerfotografen aanwezig waren. K1 namens Haarlem, K2 opgeroepen centralisten van Heemstede en K3 voor Hoofddorp.
In de regel is er maar 1 fotograaf tenzij het incident het toelaat om met meerdere te werken zoals deze brand.
K1 heeft de Westkant gepakt, K3 Oostkant en K2 zuidelijk.
De foto's die ik maak zijn bestemd voor de brandweer Haarlem. Mijn taak was vanaf de leiding om een tijdsbeeld vastteleggen van de werkzaamheden van het Haarlemse Korps.
Dit betreft het vastleggen van de Repressieve dienst maar ook de zaken eromheen zoals de jeugdbrandweer, werving. personeelsbestand, museum-archievering, oefeningen en preventie.
De ruimte en extra mogelijkheden die ik ter plaatse krijg zijn ten goede van de brandweer en niet voor commerciele doeleinden.
Ook ik heb te maken met veiligheid. Ik ben zelf bij de brand geweest van 23 maart 2003 waarbij 3 brandweermannen van het Haarlemse korps zijn omgekomen. De foto's die ik heb gemaakt zijn zeer nuttig geweest voor het onderzoek van deze tragedie.
Naar aanleiding van deze brand ben ik me zeer bewust van eventuele risico's die bij het werk van de brandweer horen.
Bij deze brand heeft de OVD mijn een seintje gegeven over wat veilig was en wat niet.
Deze waarschuwing hoeft hij maar 1x te doen, einde discussie.
Door mijn aanwezigheid in de afgelopen 6 jaar bij de wekelijkse oefenavond heb ik veel geleerd en gezien.
Nooit zal ik deze theorien kunnen toepassen in de ppraktijk aangezien ik geen brandweerman ben, maar wel in mijn achterhoofd weet dat ik uiteindelijk ook weer heelhuids thuis wil komen en mijn dochter wil zien opgroeien!

Arno
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #24 Gepost op: 5 april 2007, 22:02:04
Om mij nog even in de discussie te werpen m.b.t de brandweerfotogravenhesjes.

Wij ( en daarmee doel ik op mijzelf en nog iemand) beheren een (on)officiele website van een brandweerkorps. Het is onofficieel maar met volle medewerking van het korps, daar de eigen site niet tot weinig onderhouden word. Er zijn tussen ons en het korps diverse afspraken gemaakt over wanneer wel, wanneer niet etc etc. Uit het korps zelf is aangedragen ter herkenning van iedereen tijdens een incident dat wij ook deze hesjes dragen wanneer dit noodzakelijk is, evt op aangeven van een bevelvoerder / OVD! (denk daarbij aan bijv. afzettingen etc.)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #25 Gepost op: 5 april 2007, 22:55:46
Om mij nog even in de discussie te werpen m.b.t de brandweerfotogravenhesjes.

Wij ( en daarmee doel ik op mijzelf en nog iemand) beheren een (on)officiele website van een brandweerkorps. Het is onofficieel maar met volle medewerking van het korps, daar de eigen site niet tot weinig onderhouden word. Er zijn tussen ons en het korps diverse afspraken gemaakt over wanneer wel, wanneer niet etc etc. Uit het korps zelf is aangedragen ter herkenning van iedereen tijdens een incident dat wij ook deze hesjes dragen wanneer dit noodzakelijk is, evt op aangeven van een bevelvoerder / OVD! (denk daarbij aan bijv. afzettingen etc.)


Ik denk dat je mijn mening wel kent hierin. (en uiteraard niet persoonlijk richting jou)

Ik ben hier dus voor 100% tegenstander van.
Je wil niet weten wat er gebeurd op het moment dat jou iets overkomt binnen het afgezette gebied. Dan denk ik aan een stuk glas wat omlaag valt etc. Dan garandeer ik je dat betreffende ovd heel wat heeft uit te leggen en het geheel breed zal worden uitgemeten in de media. Ik snap dit soort korpsen niet. Regel het goed of regel het niet. En daarnaast hoezo wanneer wel en wanneer niet? De ne keer mag je opdraven als brw-fotograaf en de andere keer als toeschouwerachter het lint?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #26 Gepost op: 6 april 2007, 10:26:27
Interessante discussie waar, denk ik, moeilijk uit te komen is. Het "probleem" is misschien ook wel dat er maar 2 mogelijkheden zijn, je hebt een PPK of je hebt deze niet. Er is geen gebied tussen deze twee mogelijkheden wat dus zorgt dat mensen zelf een grijs gebied gaan creeren om toch net anders te zijn dan Pietje dat geen eigen gemaakt kaartje heeft.

Ik zit zelf ook in de situatie dat ik geen PPK heb maar wel zulke goede contact met het korps heb dat er ik een kaart heb getekend door het korps, inmiddels inclusief een jas. (niet ontvangen na vragen maar na bewezen diensten ;)) Verder bekend bij de wijkagent etc... OvD's, korpsleiding.

Ik loop persoonlijk dan ook al een tijd met het idee of het niet mogelijk zou zijn meer vanuit de regio op te zetten. Waarom pak je als regio de touwtjes niet in handen en ga je werken met een regio / streekkaart. Zo weten brandweer, politie, GHOR, gemeenten en fotografen waar ze aan toe zijn en kan iemand ook aangesproken worden op gemaakte foto's. (laat de regio bijv. maar beoordelen op je internetsite, je materiaal, je leeftijd, je ervaring, je beeldmateriaal, etc...)

Ter illustratie, ik vraag bij de regio een kaart aan voor de gemeenten X + omliggende gemeente A, B en C. Deze gemeente weten dat, de politie weet dat en de brandweer weet dat. En het belangrijkste, ik weet het en weet wat ik wel en niet mag doen en bij wie ik me kan melden. Is er een groot incident in gemeente D, dus waar ik geen kaart voor heb dan is het jammer, maar blijf ik achter het lintje, er is dan wel iemand anders die achter het lintje mag/kan.

Misschien leuk afstudeerproject? ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #27 Gepost op: 6 april 2007, 16:59:26
Hier is de politie inmiddels een klein offensief begonnen tegen al te opdringerige fotografen.Laatst hadden we hier een ongeval beknelling,en werden de fotografen gecontroleerd op de perskaart.En de gene die geen kaart konden laten zien,werden een stuk verder van het ongeval neergezet.De fotografen met perskaart werden door de politie verzocht rekenining te houden met de slachtoffers.Dus ze zijn hier duidelijk bezig de lijnen aan te trekken,goede zaak


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #28 Gepost op: 6 april 2007, 17:10:17
Interessante discussie waar, denk ik, moeilijk uit te komen is. Het "probleem" is misschien ook wel dat er maar 2 mogelijkheden zijn, je hebt een PPK of je hebt deze niet. Er is geen gebied tussen deze twee mogelijkheden wat dus zorgt dat mensen zelf een grijs gebied gaan creeren om toch net anders te zijn dan Pietje dat geen eigen gemaakt kaartje heeft.

Ik zit zelf ook in de situatie dat ik geen PPK heb maar wel zulke goede contact met het korps heb dat er ik een kaart heb getekend door het korps, inmiddels inclusief een jas. (niet ontvangen na vragen maar na bewezen diensten ;)) Verder bekend bij de wijkagent etc... OvD's, korpsleiding.

Ik loop persoonlijk dan ook al een tijd met het idee of het niet mogelijk zou zijn meer vanuit de regio op te zetten. Waarom pak je als regio de touwtjes niet in handen en ga je werken met een regio / streekkaart. Zo weten brandweer, politie, GHOR, gemeenten en fotografen waar ze aan toe zijn en kan iemand ook aangesproken worden op gemaakte foto's. (laat de regio bijv. maar beoordelen op je internetsite, je materiaal, je leeftijd, je ervaring, je beeldmateriaal, etc...)

Ter illustratie, ik vraag bij de regio een kaart aan voor de gemeenten X + omliggende gemeente A, B en C. Deze gemeente weten dat, de politie weet dat en de brandweer weet dat. En het belangrijkste, ik weet het en weet wat ik wel en niet mag doen en bij wie ik me kan melden. Is er een groot incident in gemeente D, dus waar ik geen kaart voor heb dan is het jammer, maar blijf ik achter het lintje, er is dan wel iemand anders die achter het lintje mag/kan.

Misschien leuk afstudeerproject? ;)
ALs uitgangspunt heeft de ppk helemaal niks met de brandweerfotografen te maken. We zijn geen pers en worden geen pers en hebben ook geen pers of journalistie taak. Laten we dat eens aan de kant schuiven.

Bij ons is het geregeld vanuit de regio. En goed ook vind ik zelf. Geen hobbyboeren maar gewoon mensen die partime in dienst zijn of het als deeltaak hebben binnen hun huidige functie. Heel simpel en voor de rest geen gedonder.

We hebben geen perskaart nodig omdat we als medewerker van de brandweer ter plaatse komen. Wat we wel hebben is en legitimatiebewijs brandweer zoals een ieder dat in onze regio heeft.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #29 Gepost op: 6 april 2007, 18:32:30

En daarnaast hoezo wanneer wel en wanneer niet? De ne keer mag je opdraven als brw-fotograaf en de andere keer als toeschouwerachter het lint?



Correct! Wij zijn ALTIJD buiten het ''gevaar'' gebied! Tussen afzetting en afzetting is ook nog een gedeelte!

Je hebt de afzetting waar de toeschouwers achter moeten blijven (zodat ze niet in de weglopen) en je hebt de afzetting waar niet brandweer mensen niets te zoeken hebben (ivm gevaar en dergelijke)!

Daarmee doel ik erop dat wij dus altijd in die ''tussen'' zone zitten. Meestal niet verder dan vijf meter van het lintje vandaan!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !