Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 160538 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #30 Gepost op: 6 april 2007, 18:35:46

Je hebt de afzetting waar de toeschouwers achter moeten blijven (zodat ze niet in de weglopen) en je hebt de afzetting waar niet brandweer mensen niets te zoeken hebben (ivm gevaar en dergelijke)!


Spannen ze dan ook altijd een dubbele lint, dus een lint bij de eerste en bij de twee lijn?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #31 Gepost op: 6 april 2007, 18:46:34
Soms wel, vaak niet! Meestal word er een ''plek'' afgesproken waar we ( en dat zijn er meerdere) mogen komen!

Er word altijd voor gezorgd dat wij geen enkel gevaar (kunnen) lopen!



Ik zit zelf ook in de situatie dat ik geen PPK heb maar wel zulke goede contact met het korps heb dat er ik een kaart heb getekend door het korps, inmiddels inclusief een jas. (niet ontvangen na vragen maar na bewezen diensten ;))

Ik loop persoonlijk dan ook al een tijd met het idee of het niet mogelijk zou zijn meer vanuit de regio op te zetten. Waarom pak je als regio de touwtjes niet in handen en ga je werken met een regio / streekkaart. Zo weten brandweer, politie, GHOR, gemeenten en fotografen waar ze aan toe zijn en kan iemand ook aangesproken worden op gemaakte foto's. (laat de regio bijv. maar beoordelen op je internetsite, je materiaal, je leeftijd, je ervaring, je beeldmateriaal, etc...)

Ter illustratie, ik vraag bij de regio een kaart aan voor de gemeenten X + omliggende gemeente A, B en C. Deze gemeente weten dat, de politie weet dat en de brandweer weet dat. En het belangrijkste, ik weet het en weet wat ik wel en niet mag doen en bij wie ik me kan melden. Is er een groot incident in gemeente D, dus waar ik geen kaart voor heb dan is het jammer, maar blijf ik achter het lintje, er is dan wel iemand anders die achter het lintje mag/kan.


Zo werkt het hier dus ook ongeveer! ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #32 Gepost op: 6 april 2007, 18:47:53

Zo werkt het hier dus ook ongeveer! ;)

Dan moeten zo zoiets maar eens wat meer landelijk gaan gebruiken, scheelt denk ik een hoop gezeur!!


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #33 Gepost op: 6 april 2007, 19:47:11
Allereerst ik heb geen ppk, maar was gisteren bij een ongeval beknelling, straat was afgesloten, ik a netjes achter het lint staan, word ik nog verder weg gestuurd, omdat ze nog bezig waren met het slachtoffer, daar heb ik wel begrip voor, maar toen de ambulance al lang en breed weg was, mocht ik nog niet dichterbij komen van de politie, waarom weet ik ook niet. :|
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #34 Gepost op: 6 april 2007, 19:49:44
buiten het lint en weggestuurd?
als het gewoon openbare weg is lijkt dat me beetje overtrokken en niet kunne.. plaats dan het lint verder weg.
Politie Aspirant niveau 4


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #35 Gepost op: 6 april 2007, 20:19:58
Hier in Almere Buiten heb ik geen perskaart nodig. Meestal ben ik tegelijk of eerder met de brandweer en politie ter plaatse dus dan heb ik mijn fotootje al gemaakt.

Verder merk ik aan de brandweer (vooral dagbezetting) dat zij merkt dat ik mij normaal opstel, netjes achter het lindje sta (indien er een lindje is), niet in brandweer kleding loop (zoals iemand deed en hard is aangepakt door beroeps uit Stad).

Dan merk je ook dat als je bij (toen een wegdekreiniging) een hesje aankreeg met brandweer erop en de motorrijders moest afremmen. Vervolgens werd gevraagd of ik lege handen heb en of ik eventjes kon helpen met de slangen.

Vervolgens kom ik daarna bij een ondergrondse containerbrand. Andere ploeg. Brandweer zet pilonnen neer en toeschouwers moeten daarachter staan. Bevelvoerder geeft mij een knipoog en ik mocht blijven staan. Van deze situatie heb ik gebruik gemaakt door alsnog op redelijke afstand te bljiven en niet in de rook te gaan staan. (Hiermee heb ik denk ik weer een stukje respect gewonnen.)

Natuurlijk is een perskaart nuttig maar 'hier' loopt er sinds kort ook eentje rond met een legitimatie dat hij bij een stadomroep werkt. Hij heeft bij elke melding dat ding om zijn nek hangen. Ook buiten de afzetting. Bij een brand in een woning deet hij een oranje hesje aan. (hij stond achter het lint want had bijdehandte opmerken tegen een agent). Kijk en dat soort personen verpesten het. Hij doet zich zelf ook voor als 'pers fotograaf' terwijl hij geen perskaart had. Alleen een legitimatie.

Die agent kwam naar het lintje toe en ik vraag vriendelijk of ik even een stap onder het lint door mag doen om zo een foto te maken. Agent: Geen probleem. Kijk en dat is zaken doen.

Zelf zou ik ook NOOIT met een hesje 'brandweer fotograaf' gaan lopen ook al vind de brandweer het goed. Ik ben niet van de brandweer en heb geen offcieel 'contract'. natuurlijk is het leuk dat ze zeggen dat het mag maar ik betwijfel of het een goeie uitstraling geeft.

Kortom: Een perskaart moet je goed gebruiken en verdienen. Helaas zie je dit niet overal terug en dit gaat ten koste van degene die hem goed gebruiken. (zelf heb ik dus geen kaart en heb hem 'nog' niet nodig. Vooral omdat ik niet buiten Almere kom.

Max


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #36 Gepost op: 7 april 2007, 02:17:06
Spannen ze dan ook altijd een dubbele lint, dus een lint bij de eerste en bij de twee lijn?

Nou nee, maar brandslangen en brandweerwagens geven vanzelf aan waar de grens ligt.
Dat is voor mij over het algemeen de grens. Daarnaast is een paar meter binnen het lint
meestal voldoende om vanauit de verschillende hoeken foto's te makenmits je een goede lens hebt :)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #37 Gepost op: 7 april 2007, 02:35:43
Allereerst ik heb geen ppk, maar was gisteren bij een ongeval beknelling, straat was afgesloten, ik a netjes achter het lint staan, word ik nog verder weg gestuurd, omdat ze nog bezig waren met het slachtoffer, daar heb ik wel begrip voor, maar toen de ambulance al lang en breed weg was, mocht ik nog niet dichterbij komen van de politie, waarom weet ik ook niet. :|

En jan-en-alleman met een GSM mocht zeker blijven staan? Dan kan je beter een verstandige
perfotograaf laten staan. Mocht het fout gaan dan kan altijd nog de fotograaf/redactie er op
aangesproken worden. Met de GSM-fotografen lukt dat niet en voor dat je het weet zwerven
de foto's over Internet.
Overigens is het onderdeel van de persvrijheid dat de pers niet vooraf beknot mag worden.
Wel kan er achteraf toetsing gedaan worden over de vraag of de pers juist gehandeld heeft.
Buiten het lint fotograferen verbieden lijkt mij onterecht beknotten. Binnen het lint ligt
het anders want daar gaat het om veiligheid, werkbaarheid (niet in de weg lopen) maar
ook het niet vernielen van sporen.

M.b.t. dat laatste nog een anekdote: Bij een ongeval in Velserbroek reed de ambulance weg
terwijl er een buitenspiegel van een auto onder lag. Pas na een sleepspoor van 100 meter
had de chauffeur dat in de gaten. Tja, daar ga je dan met je ongevalsanalyse ;D ;D

Offtopic: kunnen die knijne niet vervangen worden door normale smileys???


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #38 Gepost op: 7 april 2007, 10:47:34

Offtopic: kunnen die knijne niet vervangen worden door normale smileys???


Zalig paasfeest :P

Ontopic:

Hier (in amstelveen) heb je ook niet echt een perskaart nodig. Als de brandweer je kent of weet wie je bent en waarvoor je fotos maakt vinden ze het meestal goed.
Hier spant de politie alleen lintjes bij grote ongevallen, dus dat is meestal niet zo'n probleem.


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #39 Gepost op: 7 april 2007, 10:53:29
Hier word zelden een lintje gespannen, enkel bij ongevallen of het moet echt een grote brand betreffen en gevaar kunnen opleveren. Hier gaat het ook vrij gemoedelijk, we hebben hier een vast "groepje" gasten wat altijd foto's komt maken (tegenwoordig is het een race wie er het eerst is ;)) en hoe vaker je komt, hoe beter de brandweerlieden je gaan kennen, geef ze eens een link naar de website waar je foto's worden gepubliceerd... als het mooi materiaal oplevert krijg je ook al meer gedaan :)