Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 161537 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #370 Gepost op: 23 januari 2015, 09:18:14
Het is hier eerder voorgekomen: er is jurisprudentie waaruit blijkt dat de rechter vindt dat een PPK houder moet worden toegelaten. Want: heeft voldaan aan voorwaarden, maakt aanspraak op afspraken gemaakt in ministeriële regeling (die al tientallen jaren bestaat), etcetera. Dat een PPK houder (binnen de grenzen van de mediaregeling) moet worden toegelaten staat denk ik wel vast, inmiddels.

Maar Silque noemde het al (veel) eerder: er wordt niet uitgesproken dat 'de rest' dan niet moet worden toegelaten.

Dan kom je alleen in de discussie terecht 'wat is dan (ook) een journalist' ? Is dat een fotograaf van 112Brugleuningerveen.nl met een pasje uit de kleurenprinter, is dat een journalist die normaliter het parlementaire nieuws doet en daarom alleen een 'normale' NVJ perskaart heeft ? Is dat iemand met een 'perskaart' van vrijepers.org (een kaart die ik overigens nog nooit in het echt gezien heb) ?

Zeg het maar...

Citaat van: zwelgje link=msg=1324923 date=1421922747
In mijn ogen zou je een wettelijke basis voor het alleen toelaten van mensen met een "PPK" ook niet moeten willen.

De geschiedenis leert dat uiteindelijk de overheid zich strikt aan de "eigen" wet gaat houden. Daardoor loop je een grote kans dat het veel moeilijker wordt voor journalisten zonder kaart, om toch toegang tot incidenten te krijgen. Uiteindelijk lijkt mij dat slechter voor de vrije nieuwsgaring dan de huidige situatie.

Mee eens. Het 'grijze vlak' wat er nu is, zorgt er bijvoorbeeld voor dat beginnelingen ook een kans krijgen om verkoopbare foto's te maken. Je moet allemaal ergens beginnen: anders kan je nooit afnemers vinden en ervaring opdoen. Het zorgt er ook voor dat de 'lokale' nieuwtjes toch van beeld voorzien kunnen worden; dus dat de kleine plaatselijke krantjes aan hun foto's kunnen komen.

Peen
Redacteur van


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #371 Gepost op: 23 januari 2015, 20:13:49
Citaat van: Haageneesch link=msg=1324786 date=1421862882
Hoezo? Ik ben ook als 'nieuwe' toegelaten, want hoofdberoep want aantoonbaar inkomen. Al met al is het een kaart die nu waarde heeft; als je hem gratis gaat krijgen bij je derde pak melk wordt'ie nog minder waard dan een pak melk.
Ik vind de eis 'het moet al je hoofdberoep zijn' een onredelijk bezwarende. Daarmee stel je de pas niet open voor parttimers/deeltimers, beginners of semiprofessionele hobbyisten. Als die groep zich ook conformeert aan de afspraken die tussen de vertegenwoordiging van de pers (NVJ) en Politie zijn afgesproken. Lijkt mij er geen enkel bezwaar voor toegang tot dezelfde terreinen voor het doen van hetzelfde werk.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #372 Gepost op: 23 januari 2015, 20:34:56
Citaat van: petre link=msg=1325244 date=1422040429
Ik vind de eis 'het moet al je hoofdberoep zijn' een onredelijk bezwarende. Daarmee stel je de pas niet open voor parttimers/deeltimers, beginners of semiprofessionele hobbyisten. Als die groep zich ook conformeert aan de afspraken die tussen de vertegenwoordiging van de pers (NVJ) en Politie zijn afgesproken. Lijkt mij er geen enkel bezwaar voor toegang tot dezelfde terreinen voor het doen van hetzelfde werk.
Zoekend naar een vind ik leuk knop... Dan zo maar  O0 precies!
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #373 Gepost op: 24 januari 2015, 13:41:42
Citaat van: petre link=msg=1325244 date=1422040429
Ik vind de eis 'het moet al je hoofdberoep zijn' een onredelijk bezwarende.
Die eis komt voor in de 'Leidraad' die in de jaren 80 is vastgesteld (http://www.nvj.nl/wat-wij-doen/dossiers/pers-politie-en-justitie/leidraad-over-de-positie-van-de-pers-bij-politieoptreden/ zie punt 9) in het overleg tussen de NVJ, het ministerie van justitie en het ministerie van binnenlandse zaken, en is gepubliceerd door het ministerie van justitie. Sterker nog: het komt al voor in de gespreksverslagen van de werkgroep uit 1979. Feitelijk is de PPK het tastbare pasje wat bij die leidraad/regeling hoort.

Als jij nu de ministeries van justitie en Biza kan overtuigen dat het anders moet, is dat prima. Maar tot die tijd zal 'men' niet anders doen dan werken conform die leidraad....

Peen
Redacteur van


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #374 Gepost op: 25 januari 2015, 00:56:47
Citaat van: peen van dienst link=msg=1325493 date=1422103302
Die eis komt voor in de 'Leidraad' die in de jaren 80 is vastgesteld (http://www.nvj.nl/wat-wij-doen/dossiers/pers-politie-en-justitie/leidraad-over-de-positie-van-de-pers-bij-politieoptreden/ zie punt 9) in het overleg tussen de NVJ, het ministerie van justitie en het ministerie van binnenlandse zaken, en is gepubliceerd door het ministerie van justitie. Sterker nog: het komt al voor in de gespreksverslagen van de werkgroep uit 1979. Feitelijk is de PPK het tastbare pasje wat bij die leidraad/regeling hoort.

Als jij nu de ministeries van justitie en Biza kan overtuigen dat het anders moet, is dat prima. Maar tot die tijd zal 'men' niet anders doen dan werken conform die leidraad....

Peen
Wil je nu echt een afspraak van voor het bestaan van internet en burgerjournalistiek onveranderd blijven toepassen op het huidige medialandschap? Ik vind dat deze afspraak al vele jaren achterhaald is. Jammer genoeg is het in het belang van de betrokken partij (NVJ) om deze regeling in stand te houden en zo haar leden een voordeel te blijven geven.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #375 Gepost op: 25 januari 2015, 02:01:21
Als jij nu de ministeries van justitie en Biza kan overtuigen dat het anders moet, is dat prima.

Naja, of een rechter natuurlijk.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #376 Gepost op: 25 januari 2015, 11:13:35
Citaat van: petre link=msg=1325692 date=1422143807
Wil je nu echt een afspraak van voor het bestaan van internet en burgerjournalistiek onveranderd blijven toepassen op het huidige medialandschap? Ik vind dat deze afspraak al vele jaren achterhaald is. Jammer genoeg is het in het belang van de betrokken partij (NVJ) om deze regeling in stand te houden en zo haar leden een voordeel te blijven geven.
Als je terugleest zie je ook dat ik het goed vind dat er een grijs gebied is, waarmee beginners toch oogluikend binnen de lintjes worden toegelaten om een klantenkring op te gaan bouwen etc.

Maar ik zie niet in wat 'internet' verandert aan een perskaart. Het is m.i. hoogstens een medium waarmee je als muskiet sneller en goedkoper je beelden kan publiceren dan die 20-30 jaar geleden. Dus: een technische mogelijkheid om te publiceren; net zoals de papieren krant en de TV 'helemaal hot' waren in die 80-er jaren.

Tja; en de definitie van burgerjournalistiek is juist 'journalistiek door leken'; gewone mensen die geen journalist van hoofdberoep zijn en geen perskaarten en zo hebben. Die beelden maken met hun telefoon, zeg maar. Als je meer mensen een PPK gaat geven gaat het percentage burgerjournalistiekelingen dus naar beneden..... Burgerjournalistiek is ontstaan omdat 'gewone mensen' door de ontwikkelingen van de techniek nu continu een camera bij zich hebben waarmee ze beeld kunnen maken wat desnoods goed genoeg is om uit te zenden of af te drukken; waar ze 30 jaar geleden op een brakke Polaroid stonden te fotograferen of stonden te filmen op een super8 filmrolletje van 2 minuten die nog ontwikkeld moest worden.

Er zijn best ontwikkelingen in die 30 jaar die invloed hebben op de PPK. Behalve de burgerjournalisten zijn er tegenwoordig ook meer 'professionele' mensen die beelden maken. Vroeger stond er eentje (hier: de fotograaf van de Haagsche Courant) en dat was het dan. Nu staan er soms 10. De beelden worden sneller gepubliceerd; waardoor familie op de hoogte kan zijn voordat de politie aan de deur kan komen. De kwaliteit van de camera's is beter, waardoor je meer details kan zien in de beelden (en dat kan soms ongewenst zijn).

Allemaal waar. Maar dat maakt m.i. nog steeds verder niet veel uit voor de regeling zoals die al die tijd al bestaan heeft...

Peen
Redacteur van


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #377 Gepost op: 25 januari 2015, 19:45:34
Zojuist vernomen dat een fotojournalist bij het schietincident in Groningen zijn PPK bij de politievoorlichter heeft ingeleverd omdat het persvak volstaat met fotografen zonder PPK.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #378 Gepost op: 25 januari 2015, 20:19:26
Als de politie de keuze maakt om ook journalisten zonder PPK in een persvak toe te laten kan je daar als houder weinig aan doen. Je kan je er heel druk over maken maar je kan die tijd ook besteden om je werk te onderscheiden van de rest.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #379 Gepost op: 25 januari 2015, 21:13:21
Mee eens: een PPK betekent m.i. dat je 'in ieder geval' moet worden toegelaten. Maar niet noodzakelijkerwijze 'als enige'.

Als er ruimte is voor anderen: prima. Maar andersom word ik wel narrig: als niet-PPK houders wel ergens staan, en PPK houders de toegang geweigerd wordt.

Peen
Redacteur van