Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 161667 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #390 Gepost op: 3 januari 2016, 23:25:35
Denk dat er sprake is van een noodverordening en of aangewezen gebied.
Er zal tijdens de politiebriefing mogelijk een afspraak zijn gemaakt dat alleen mensen met een ppk toegang krijgen tot een bepaald gebied.
Dit omdat iedereen zich tegenwoordig maar pers noemt en men toch een duidelijke situatie wil creeeren.

Volgens mij gaat men zoals Ko vL zegt in de mist met het ppk en nvj verhaal icm het wapperen van diverse pasjes met daarop "pers" en ontstaat daardoor onduidelijkheid.

En mensen buiten de afzetting vragen waarom ze filmen kan echt niet.

Vragen kan altijd.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #391 Gepost op: 4 januari 2016, 01:05:44
Citaat van: CopVR3 link=msg=1396782 date=1451859935
Denk dat er sprake is van een noodverordening en of aangewezen gebied.
Dat had ik niet bedacht. Dank voor de aanvulling ;-)

Citaat van: CopVR3 link=msg=1396782 date=1451859935
Er zal tijdens de politiebriefing mogelijk een afspraak zijn gemaakt dat alleen mensen met een ppk toegang krijgen tot een bepaald gebied. Dit omdat iedereen zich tegenwoordig maar pers noemt en men toch een duidelijke situatie wil creeeren.
Dat is ook precies waar de PPK voor is. Maar je ziet meteen waar het zo af en toe mank gaat.

Citaat van: CopVR3 link=msg=1396782 date=1451859935
Volgens mij gaat men zoals Ko vL zegt in de mist met het ppk en nvj verhaal icm het wapperen van diverse pasjes met daarop "pers" en ontstaat daardoor onduidelijkheid.
In dit geval een verwarring die deze mensen zelf veroorzaken. Protesteren is prima, maar dan wel met de juiste argumenten.

Citaat van: CopVR3 link=msg=1396782 date=1451859935
Vragen kan altijd.
Hmmm, vind ik twijfelachtig. In de openbare ruimte (even aannemend dat ik buiten het gebied van de noodverordening ben) is er vrijheid. Een geuniformeerd gezagsdrager die dan vragen gaat stellen begeeft zich op glad ijs. Ik ben hem op dat moment geen verklaring verschuldigd.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #392 Gepost op: 4 januari 2016, 09:36:02
Hmmm, vind ik twijfelachtig. In de openbare ruimte (even aannemend dat ik buiten het gebied van de noodverordening ben) is er vrijheid. Een geuniformeerd gezagsdrager die dan vragen gaat stellen begeeft zich op glad ijs. Ik ben hem op dat moment geen verklaring verschuldigd.
Nee dat hoeft ook niet altijd hoor. Maar vragen kan altijd. Je hebt vragen en vorderen he...
Soms kan je er als agent echter echter niks mee. En dat hoeft soms ook niet.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #393 Gepost op: 5 januari 2016, 17:48:51
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1396589 date=1451803558
Aan de andere kant is het voor de politie ter plaatse ook lastig om allerlei zelfgemaakte perskaarten te accepteren. Maar een persvoorlichter zou met een oplossing moeten komen.
Als ik op de pliesie bureau's voorlichting geef over pers en PPK zeg ik altijd: als het kan, laat dan iedereen toe. Als er ruimte is etc. Desnoods ook de verslaggever van het plaatselijke suffertje.

Maar als je keuzes moet gaan maken: pik dan de PPK houders eruit. Daar is jurisprudentie over; daar zijn werkafspraken mee gemaakt; die PPK wordt specifiek genoemd in de mediaregeling.

Maar door ook (waar mogelijk) de niet-PPK toe te laten, creëer je voor hen een mogelijkheid om verkoopbare foto's te maken en een klantenkring op te gaan bouwen. Zodat zij ooit ook een PPK kunnen gaan aanvragen. Zo zijn de huidige PPK houders (waaronder ondergetekende) namelijk ooit ook begonnen.

Wat wel meespeelt in 'rellerige' situaties is dat er ook 'pers' rondloopt wat in werkelijkheid demonstranten zijn. En ik kan me voorstellen dat de politie die er tussenuit wil pikken.

Peen
Redacteur van


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #394 Gepost op: 5 januari 2016, 19:04:29
Welke jurisprudentie is er dan over het wel toestaan van de PPK en niet van de gewone perskaart? Ik kan ze in elk geval niet vinden. Wel een interessante uitspraak waarin een fotojournalist meermaals toegang geweigerd wordt, dit niet krijgt ivm de hectiek, dit negeert en uiteindelijk veroordeeld wordt.
Daarbij komt zelfs nog deze opmerking voorbij:
"Als professioneel lid van de Pers, met in bepaalde situaties meer rechten dan andere stervelingen, en als medemens van de politiefunctionarissen die hij in die situaties dikwijls zal tegenkomen, had van hem – naast het niet plegen van het feit – een andere houding jegens de politiefunctionarissen verwacht mogen worden."

Een houding die ik helaas vaker ben tegen gekomen. In overleg kan heel veel, maar niet altijd direct en niet altijd naar de zin van de journalist. Soms gaan er even andere dingen voor.

In mijn huidige werkgebied hebben we duidelijke afspraken en heb ik zelden problemen met enige vorm van pers, of dat een 112 fotograaf is of een beroepsjournalist. Als het even kan geef ik vrije toegang, maar als ik Nee verkoop wordt er ook naar geluisterd.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #395 Gepost op: 7 januari 2016, 09:45:46
Citaat van: DiNozzo link=msg=1397360 date=1452017069
Welke jurisprudentie is er dan over het wel toestaan van de PPK en niet van de gewone perskaart? Ik kan ze in elk geval niet vinden. Wel een interessante uitspraak waarin een fotojournalist meermaals toegang geweigerd wordt, dit niet krijgt ivm de hectiek, dit negeert en uiteindelijk veroordeeld wordt.
Daarbij komt zelfs nog deze opmerking voorbij:
"Als professioneel lid van de Pers, met in bepaalde situaties meer rechten dan andere stervelingen, en als medemens van de politiefunctionarissen die hij in die situaties dikwijls zal tegenkomen, had van hem – naast het niet plegen van het feit – een andere houding jegens de politiefunctionarissen verwacht mogen worden."
Dinozzo,

In deze eerder posting in dit draadje staat al het een en ander aan onderbouwing. Maar de uitspraak waar ik op doel staat gelinkt in dit draadje. In die uitspraak wordt verwezen naar 'de richtlijn' die is opgesteld in samenwerking NVJ/MinBiza/MinJus, en waar de PPK de praktische uitvoering van is.

Heb jij een link naar 'jouw' uitspraak ? Want om voor de hand liggende redenen wil ik deze uitspraak natuurlijk ook wel eens lezen.

Peen
Redacteur van


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #396 Gepost op: 7 januari 2016, 10:51:16
Grappig. Het gaat namelijk om dezelfde zaak. Jij verwijst naar het tussenvonnis, ik naar de uitspraak: http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBALM:2004:AP8633

Ik vroeg eigenlijk specifiek om jurisprudentie over het alleen toelaten van Politieperskaart houders en niet andere perskaarten. Mi is dit namelijk helemaal niet mogelijk zoals ik hier al eens schreef: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=79835
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #397 Gepost op: 7 januari 2016, 13:20:00
Citaat van: DiNozzo link=msg=1397917 date=1452160276
Ik vroeg eigenlijk specifiek om jurisprudentie over het alleen toelaten van Politieperskaart houders en niet andere perskaarten. Mi is dit namelijk helemaal niet mogelijk zoals ik hier al eens schreef: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=79835
Mee eens. De PPK wordt specifiek genoemd in die ministeriële regeling en in de mediaregeling nationale politie. Maar: daar staat niet in dat iemand met een andere perskaart dan geweigerd zou mogen (of: moeten) worden. Silque heeft daar ook al eens wat over geroepen.

Tijdens mijn presentaties op politiebureau's vertel ik zelf altijd: laat alles toe waarvan je denkt dat het pers is. PPK; maar ook iemand van het plaatselijke leugenaartje. Iemand met de AS Media perskaart. Verzin het maar.

Maar als je keuzes moet gaan maken: pak dan de PPK houders er in ieder geval tussenuit; laat die dan staan.

Peeb
Redacteur van


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #398 Gepost op: 7 januari 2016, 15:13:22
Heb nooit een PPK nodig voor 112Vandaag O0


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #399 Gepost op: 15 januari 2016, 06:23:54
Ik heb in het noorden  ook geen PPK nodig. Dus bij deze een pluim voor de agenten in NN die zorgen dat het bijna altijd mogelijk is om foto,s te maken.

Nog een vraag aan de PPK houders moggen jullie de verkeers regels overtreden ? Een tijdje terug reed een fotograaf over de vluchtstrook naar een ongeval toe om niet in de file te hoeven staan en op plaats ongeval beelden te maken. Hij was van mening dat hij dat mocht door dat hij een PPK had.