Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 160529 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #40 Gepost op: 7 april 2007, 11:49:40
Uit de de Leidraad Positie van de Pers

http://www.mediabelangen.nl/leidraad.html

"9. Landelijke politieperskaart
Voor een goede beroepsuitoefening moeten journalisten, die met name het politieterrein werkzaam zijn, beschikken over een politieperskaart. Sinds 1980 wordt door de Stichting Landelijke Politieperskaart te Amsterdam een landelijke kaart uitgegeven. Een ieder die kan aantonen journalist van hoofdberoep te zijn en die een professioneel belang bij zo'n kaart heeft, wordt in het bezit van die politieperskaart gesteld.

De uitgifte van deze kaart is in handen gelegd van een stichting, waarvan het bestuur bestaat uit vertegenwoordigers van de journalistiek. Ingaande 1 januari 1988 is de landelijke politieperskaart gesplitst in een genummerd perslegitimatiebewijs en een daaraan gekoppeld en genummerd persherkenningsteken.
De ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken hebben het model van beide kaarten bij beschikking vastgesteld. De beslissing over de erkenning van deze kaart ligt, voor wat betreft de korpsen van de toenmalige gemeentepolitie, bij de betrokken burgemeester. De ministers bevelen deze erkenning dringend aan. De minister van Justitie heeft als beheerder van het toenmalige Korps Rijkspolitie de kaart erkend.
De kaart legitimeert de houder ervan als professioneel journalist. Met het oog op de betekenis van de journalistiek voor de realisering van de vrijheid inlichtingen te verzamelen en door te geven wordt veelal aan journalisten toegang verleend tot plaatsen, die voor anderen ontoegankelijk zijn, bijvoorbeeld afgezette gedeelten van de openbare weg. Daarbij dient de journalist op verzoek zijn politieperskaart te tonen."

Als houder van de PPK sta je onder eigen verantwoording achter het lint. Nu kent de bevelvoerder toevallig de "plaatselijke fotograaf zonder perskaart" en laat hem bij een flinke brand achter het lintje staan. Er ontploft een gasfles en deze raakt de fotograaf. De fotograaf raakt gewond. Wie is hier nu verantwoordelijk? De bevelvoerder die hem toelaat achter het lintje? De politie? Of de fotograaf zelf?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #41 Gepost op: 7 april 2007, 19:29:05
Uit de de Leidraad Positie van de Pers
http://www.mediabelangen.nl/leidraad.html
Dat was hem, ik kon hem even niet vinden :)


Als houder van de PPK sta je onder eigen verantwoording achter het lint. Nu kent de bevelvoerder toevallig de "plaatselijke fotograaf zonder perskaart" en laat hem bij een flinke brand achter het lintje staan. Er ontploft een gasfles en deze raakt de fotograaf. De fotograaf raakt gewond. Wie is hier nu verantwoordelijk? De bevelvoerder die hem toelaat achter het lintje? De politie? Of de fotograaf zelf?

Uiteraard is de fotograaf altijd zelf verantwoordelijk voor zichzelf.
Maar ik kan me voorstellen dat als het fout gaat er vragen
gesteld gaan worden. Vandaar de 'passieve' afspraak met de
brandweer. En als er gevaar dreigt dan wordt ik gewoon naar
achter verwezen. OvD, BvD of spuitgast dat maakt mij dan niet uit.
Los daarvan heeft de politie zijn eigen beleid. Als de brandweer
zegt 10 meter en de politie 15 meter dan is het 15 meter.
Daarnaast wil elke fotograaf de volgende dag ook nog foto's
maken. Zie ook de opmerking van Arno.

Het probleem hierbij is wel dat de politie soms onnodig streng is en
bevelen uitdeeld zonder duidelijke aanleiding. Daarnaast zijn ze
soms zeer inconsequent.. Soms, want vaak gaat het ook heel goed.

Een fout voorbeeld:
In IJmuiden op het kruispunt Rijnstraat/Reggestraat komt na een
aanrijding een auto op z'n dak terrecht. Nadat het slachtoffer zonder
ernstige verwondingen is afgevoerd moet ik plotseling buiten het lint.
Vijf minuten later staat dezelfde agent 10 meter binnen het lint
gezellig te keuvelen met een collega van mij.

Een goed voorbeeld:
Op de derde dag van de scheepsbrand mogen we onder begeleiding
van poltie en brandweer een stuk dichterbij komen. Onze vraag of we
op het schip mogen worden door de politie-voorlichter serieus genomen
en hij overlegt met de brandweer. Helaas zonder succes maar hij heeft
wel z'n best gedaan.

Wat ik van de politie soms niet snap is dat ze het soms (opnieuw: SOMS)
erg snel hebben over oppakken van fotografen c.q. het in beslag nemen
van perskaarten en/of gemaakte foto's. Dat kost meer tijd en mankracht
dan redelijke argumenten. Als de agent het ook niet weet maar opdracht
heeft van het HB dan is dat uiteraard ook een argument.


1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
Reactie #42 Gepost op: 11 april 2007, 10:05:26
Interessante topic !
Respect voor de pers vanuit mijn kant.
Maar waar ik minder respect voor heb zijn de personen die menen dat ze pers zijn.
Zoals misschien wel in elke regio het geval is (weet het uiteraard niet zeker), lopen er hier ook enkele personen met een ppk op zak, en zich dan ook nog alles menen te permiteren.
Op zich geen probleem, echter ik vind wel dat deze personen dan aan de normen aan waarden moeten voldoen (vastgesteld door NVJ) om met zo een ppk rond te lopen.
Naar mijn mening word er niet meer zo nauw gekeken met het uitreiken van ppk-en.
En wie is hier de dupe van ....... ??   Juist ja ! De echte pers die hun brood ermee moeten verdienen.


district8

  • Redacteur/fotograaf van district8.net
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
    • district8.net
Reactie #43 Gepost op: 12 april 2007, 17:32:56
Precies......

Dus de hele discussie is eigenlijk niet nodig als de stichting politieperskaart eens wat beter zijn huiswerk doet. Ben je journalist van hoofdberoep dan heb je recht op de PPK. Dat is een van de makkelijkste criteria van de drie waar ze zich aan trachten te houden. Kopie van je boekhouding mee bij de aanvraag en klaar is kees. val je buiten deze Criteria dan heb je pech en kom je niet in aamerking voor de PPK.

Op deze manier is het heel makkelijk om het kaf van het koren te scheiden en blijven alleen de mensen over die dit werk voor hun beroep doen en weten waarmee ze bezig zijn. Misschien ben je in de toekomst dan ook van de discussies af zoals in een ander draadje op dit forum "fotografen kan dit"  ;)

Groeten,

Remco


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #44 Gepost op: 12 april 2007, 17:38:49
.... en weten waarmee ze bezig zijn. .....

 

Mh, als ik deze en andere topics lees dan kom in nogal eens andere geluiden tegen. Er wordt her en der geroepen dat ook kaarthouders die hun brood verdienen met dit werk niet altijd op de meest subtiele wijze werken.

Dus eigenlijk de vraagje richting jou, weten alle broodverdiende fotografen inderdaad waarmee ze bezig zijn als ze bij een incident staan? (of weet een hobbyfotograaf met hart voor de brandweer dit misschien wel beter)

Bedankt,

Peter

PS. uiteraard geen aanval hoor  8)


district8

  • Redacteur/fotograaf van district8.net
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
    • district8.net
Reactie #45 Gepost op: 12 april 2007, 17:48:49
Ja ach...

Ik werk als freelance fotograaf voor diverse Dagbladen en voor het grootste persbureau van Nederland. Ik denk dat ik van mezelf wel kan zeggen dat ik weet waar ik mee bezig ben als ik "aan het werk ben" Uiteraard kan ik niet voor andere spreken.

Ik durf niet te zeggen dat de hobby fotograaf met jarenlange ervaring dit niet weet. Echter blijft het feit dat de PPK in het leven is geroepen voor de prof. Journalist en niet voor die hobby fotograaf.

En dan neem ik aan dat jij doelt op de hobbyfotograaf met de jarenlange ervaring en niet die schooljongens die na schooltijd achter de brandweer aan fietsen  ;)

Groeten

Remco


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #46 Gepost op: 12 april 2007, 18:04:11
En dan neem ik aan dat jij doelt op de hobbyfotograaf met de jarenlange ervaring en niet die schooljongens die na schooltijd achter de brandweer aan fietsen  ;)

Groeten

Remco

Laten we eerlijk zijn, denk dat veel hobbyfotografen die nu semi-professioneel werken vroeger zijn begonnen op de omschrijving zoals jij die geeft, na schooltijd achter de brandweer aan fietsen.  ;)


district8

  • Redacteur/fotograaf van district8.net
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
    • district8.net
Reactie #47 Gepost op: 12 april 2007, 18:33:19
Wellicht heb ik zelf nog achter de brandweer aangefietst  :) Neemt niet weg dat wanneer ze de hobby status ontstijgen en het maken tot professioneel fotograaf ze alle recht hebben op een PPK.


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #48 Gepost op: 12 april 2007, 19:56:06
En dan neem ik aan dat jij doelt op de hobbyfotograaf met de jarenlange ervaring en niet die schooljongens die na schooltijd achter de brandweer aan fietsen  ;)
Nounou, dat is wel erg kort door de bocht. Zonder mij geen incidentnieuws in de plaatselijke krant hoor.  :| En als ik 'professioneel' te werk ga (wat ik bij mijn weten ook doe). Wat is er dan mis mee? Heb nooit klachten of negatieve kritiek.  ;)
343, never forget.


district8

  • Redacteur/fotograaf van district8.net
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
    • district8.net
Reactie #49 Gepost op: 12 april 2007, 23:16:31
Daar gaat het ook niet om. Het gaat om het feit of jij dan wel of geen perskaart kan krijgen. De stichting PPK gaat daar dan kort mee door de bocht. Nee jij zou dan niet in aanmerking kunnen komen voor de PPK. Neemt niet weg dat je ongetwijfeld mooie foto's maakt voor het lokale krantje.....

En waarschijnlijk door het feit dat je je professioneel opstelt op de plek van een incident krijg je de ruimte om je werk te doen. in tegenstelling tot sommige mensen zoals ik hier eerder las..