Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 160543 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #420 Gepost op: 19 januari 2016, 20:02:44
Citaat van: ColinC link=msg=1400689 date=1453221984
Nee dat ik eerst werd weggestuurd als ik geen perskaart had (stond gewoon braaf op het fietspad terwijl situatie op de weg was) en er later toch terug op komen omdat ze toevallig zelf ook de beelden nodig hebben.
Ah snap hem.

Ja dat maken we ook wel eens mee. Eerst wegsturen en dan later om beelden vragen. Nou, wat denk je zelf ?

Peen
Redacteur van


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #421 Gepost op: 26 juni 2016, 21:15:35
Ik meen me te herinneren dat ik in dit onderwerp ook iets gelezen had over dat een PPK niet (altijd) verplicht is om te hebben binnen een afzetting op basis van een Europees verdrag dan wel n.a.v. gerechtelijke uitspraak.
Ik kan het helaas niet meer terug vinden hier.

Wie kan me helpen aan de info ? Of heb ik iets verkeerd onthouden ? Had er laatst een discussie over namelijk.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #422 Gepost op: 27 juni 2016, 16:32:55
Citaat van: enrico1972 link=msg=1432241 date=1466968535
Ik meen me te herinneren dat ik in dit onderwerp ook iets gelezen had over dat een PPK niet (altijd) verplicht is om te hebben binnen een afzetting op basis van een Europees verdrag dan wel n.a.v. gerechtelijke uitspraak.
Ik kan het helaas niet meer terug vinden hier.

Wie kan me helpen aan de info ? Of heb ik iets verkeerd onthouden ? Had er laatst een discussie over namelijk.
In principe mag elke burger kennis nemen van het werk van de hulpdiensten. En dus binnen de linten.

In de praktijk is dat niet werkbaar. Dus er zijn mogelijkheden om de toegang tot de plaats incident te beperken; met afzetlint e.d. Maar er zijn dan wel uitzonderingen voor journalisten. Die dan feitelijk 'de ogen en de oren' van de gewone burger zijn en verslag doen. Allemaal redelijk voor de hand liggend. Maar dan kom je op het hellende vlak.

In Nederland zijn er gerechtelijke uitspraken dat PPK houders 'journalisten' zijn en toegelaten moeten worden. Daar zijn regelingen voor; dat is netjes uitgeschreven etc. Maar: er is geen uitspraak dat een vertegenwoordiger van het plaatselijke suffertje (noem maar wat: 'de Posthoorn') geen journalist is. Dus als zij geweigerd worden, vervolgens een zaak aanspannen en die winnen....

De werkinstructies, jurisprudentie en regelingen spreken over 'PPK houders'. De wetten over 'journalisten'. De groep journalisten is feitelijk groter dan de groep PPK houders, en niet strak afgebakend.

Ik denk dat je dat bedoelt ?

Peen
Redacteur van


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #423 Gepost op: 27 juni 2016, 22:00:31
Dank je wel Peen voor je reactie. Wat jij tikt is logisch maar niet wat ik zocht. Maar geeft niet het komt wel goed hoor.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #425 Gepost op: 16 juni 2018, 15:43:09
Hele bijzondere ervaring vanmiddag tijdens een algehele verkeerscontrole op een parkeerplaats langs de snelweg.
Niemand binnen onze groep heeft een politieperskaart, hier hebben we ook geen belang bij en gaan we ook geen inspanningen voor verrichten omdat wij al een hele goede verstandhouding hebben met de hulpverleners hier. (Beter dan de PPK houders zelfs) Die 2 á 3 x per jaar dat we misgrijpen omdat we er niet door kunnen neem ik voor lief.
Afijn, bij verkeerscontroles vraag ik van te voren altijd of er foto's gemaakt mogen worden zodat de "leidinggevende" aldaar aan kan geven wat hij liever niet op de foto wilt op kentekens van de personen na etc..

Deze agent was echter volhardend en gaf nergens toestemming voor, ook niet voor foto's omdat ik geen politieperskaart zou hebben. Ik heb hem aangegeven dat het wel de openbare weg is en ik prima foto's mag maken.
Omdat het best wel op een rare manier verliep heb ik besloten de voorlichter van de betreffende regio te bellen en het verhaal uitgelegd. De voorlichtster wou de betreffende agent spreken, maar die weigerde dit.
De voorlichter heeft contact geprobeerd te zoeken met de Chef van Dienst maar kreeg niemand te pakken, er werd toen aangegeven dat ik prima foto's kan maken en als er bepaalde agenten niet herkenbaar op beeld willen dan moeten ze dit normaal communiceren.
Ze zou een nieuwe poging ondernemen om iemand aan de lijn te krijgen, en anders kreeg ik maandag op z'n vroegst een terugkoppeling.

Afijn.. Ik heb op afstand alsnog een foto gemaakt wat direct werd gezien door de agent met de mededeling "Was ik niet duidelijk genoeg?"
Het kwam er op neer dat hij de baas was over dat stukje terrein etc. De toon en dergelijke was verder normaal.
Nadat ik er op stond dat hij toch met de voorlichter zou bellen heeft ie dat gedaan en na een gesprek van ruim 10 minuten was de situatie ineens helemaal anders. Hij gaf netjes aan wat ie liever niet op de foto wou en waar hij me niet wou hebben staan en wat wel mocht etc.

Bleek uiteindelijk een prima kerel te zijn waar je een gesprek mee kan voeren, maar zo bevooroordeeld van te voren en geen kans willen geven.. Zo jammer is dat. Wie heeft dit ook zo ervaren?
Overigens dikke pluim aan de voorlichter voor het bemiddelen!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #426 Gepost op: 16 juni 2018, 15:52:56
Mooi dat het uiteindelijk opgelost is maar ik vraag nooit aan een agent wat hij/zij liever niet op de foto wilt hebben. Je staat wat je al zegt op de openbare weg en dan is het voor mij al snel klaar.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #427 Gepost op: 16 juni 2018, 16:29:34
Mooi dat het uiteindelijk opgelost is maar ik vraag nooit aan een agent wat hij/zij liever niet op de foto wilt hebben. Je staat wat je al zegt op de openbare weg en dan is het voor mij al snel klaar.

Eens. Ik doe het ook enkel bij dergelijke verkeerscontroles. Verder niet. Meer om het feit dat er ook wel eens onopvallende tussen zitten die dat graag willen blijven. Nu kan ik de eikel zijn door gewoon m'n ding te doen en nergens rekening mee te houden. Maar ik heb hier bewust voor gekozen.
Net als een controle gericht op smokkelwaar (in Noord Nederland, hier gebeurt het blijkbaar  098uo ) betreffende agent vroeg of ik nog even kon wachten met publiceren tot een bepaald tijdstip in verband met de gevoeligheid.
Ook wel een dubbel iets, enerzijds: Iedereen ziet dat er een controle is.. Dus waarom? Uiteindelijk wel gewoon gehoor aan gegeven.