Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 162085 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #350 Gepost op: 25 maart 2012, 14:11:25
FIA Safty officer, is dat niet iets met veiligheid bij autosport? Kan in dat geval de link niet leggen met de door jouw aangedragen PPK?

Op een racetrack komen echt geen normale persfotografen hoor, zelfs de "normale hulpdiensten" mogen niet zomaar de baan op. Alleen als de baan is vrijgegeven, en onder begeleiding.... Ik heb wel eens een agent meegemaakt die zich de baan op vorderde, de beste man heeft weinig vrienden gemaakt die dag. Het incident was overigens al geheel afgehandeld en het slachtoffer lag in de shockroom... ::)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #351 Gepost op: 25 maart 2012, 14:49:22
Op een racetrack komen echt geen normale persfotografen hoor, zelfs de "normale hulpdiensten" mogen niet zomaar de baan op. Alleen als de baan is vrijgegeven, en onder begeleiding.... Ik heb wel eens een agent meegemaakt die zich de baan op vorderde, de beste man heeft weinig vrienden gemaakt die dag. Het incident was overigens al geheel afgehandeld en het slachtoffer lag in de shockroom... ::)
Daarom stel ik ook de vraag ;-)
Dat bij evenementen met een bepaald veiligheidsrisico eigen regels gelden kan ik me heel goed voorstellen.
Afgelopen week was ik aan het werk op een golfbaan en kreeg van iemand ook een vriendelijke aanwijzing om te voorkomen dat ik een bal op m'n kop kreeg.


Jesper

  • Persfotograaf
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
  • Canon EOS 650D - Sigma 18-55mm - Sigma 70-300mm
Reactie #352 Gepost op: 11 januari 2015, 20:49:13
Is er iemand hier die geen inkomsten uit het maken van foto's maakt door bijvoorbeeld foto's te maken voor een lokale omroep op vrijwillige basis en toch een PPK heeft weten te kunnen bemachtigen ?
Ik ben zelf fotograaf voor een lokale omroep bij mij in de buurt maar ik irriteer me dood aan de wijze waarop de NVJ hier mee omgaat.

Groeten


Ultra

  • Journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 103
Reactie #353 Gepost op: 11 januari 2015, 21:19:37
Ik ben ook fel tegen de werkwijze van de NVJ. Alleen al het feit dat men eerst 3 maanden lid moet zijn (en betalen) alvorens men een perskaart kan aanvragen. Wordt je afgewezen? Jammer dan. Je zit wel nog vast aan het lidmaatschap van minimaal 12 maanden.

Ik denk dat je omroep de aanvraag beter kan doen. Waarschijnlijk meer slaagkans. Verder kan ik je niks garanderen. Ik hoor vaak zat verhalen van fotografen die zich in allerlei bochten moeten wringen om de NVJ te overtuigen, terwijl de ander er met gemak eentje krijgt aangereikt.

Zo krijgen de medewerkers van een regionale commerciele omroep een PPK en die zie ik vervolgens 3x per jaar bij een incident, terwijl een ander die wel regelmatig beelden maakt bij incidenten wordt afgewezen omdat hij niet aan de inkomsteneis voldoet. Daar moet in mijn ogen echt eens naar gekeken worden. Je kunt er door de regels tegenwoordig je hoofdberoep niet van maken omdat je geen PPK hebt, maar je krijgt geen PPK omdat het je beroep niet is.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #354 Gepost op: 11 januari 2015, 21:37:46
Aan de ene kant is het vervelend dat niet iedereen een PPK kan aanvragen, en aan de andere kant is dat juist de kracht er van. Want anders zou de PPK net zoveel waard zijn als dat kaartje (lees: "perskaart") wat jij en ik zelf uit de printer kunnen draaien...

Al hoef je geen 3 maanden lid te zijn om een PPK te ontvangen, ik ben wel benieuwd waar je dat vandaan haalt. Gewoon (foto)journalistiek als hoofdinkomen hebben en dat hard kunnen maken, plus dat je de PPK echt nodig hebt voor je (dagelijkse) werkzaamheden.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #355 Gepost op: 12 januari 2015, 10:16:56
Citaat van: Ultra link=msg=1322062 date=1421007577
Zo krijgen de medewerkers van een regionale commerciele omroep een PPK en die zie ik vervolgens 3x per jaar bij een incident, terwijl een ander die wel regelmatig beelden maakt bij incidenten wordt afgewezen omdat hij niet aan de inkomsteneis voldoet. Daar moet in mijn ogen echt eens naar gekeken worden. Je kunt er door de regels tegenwoordig je hoofdberoep niet van maken omdat je geen PPK hebt, maar je krijgt geen PPK omdat het je beroep niet is.
Als je een PPK wil aanvragen moet je dus een bepaald inkomen halen uit het maken van beelden, maar je moet bovendien aantonen dat je afnemers hebt. Dus: publicaties overleggen en referenties kunnen noemen, die bij navraag bevestigen dat ze regelmatig beelden van je kopen (en die worden echt nagebeld, die referenties). En dat moeten dan bekende media zijn: het blaadje van de korfbalvereniging telt niet 098uo

Als je regelmatig beelden maakt bij incidenten en die ook verkoopt, moet die eis dus geen probleem zijn. Maar daar gaat het vaak op fout: aantoonbare verkopen en referenties.

Wat Haageneesch al zegt: er worden hier hele schermen volgeschreven over 'teveel fotografen'. Dan wordt er niet lichtzinnig omgegaan met de uitgifte van kaarten, en dan is het weer niet goed.

Ja; er zit een kip-of-ei probleem in. Met PPK kan je makkelijker verkoopbare beelden maken, en dan gaat het verkopen van beelden en het verwerven van afnemers makkelijker. Maar ook zonder PPK kan je beeld maken.

Ja: ik heb een PPK. En in het begin was het echt moeilijk om die te krijgen: ik heb eerst 'buiten het lint' foto's moeten maken en afnemers moeten verwerven. Pas bij een bepaald volume voldoe je dus aan die inkomenseis, en ben je 'bekend genoeg' bij die media dat ze als referentiegever voor je op willen treden.

Peen
Redacteur van


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #356 Gepost op: 12 januari 2015, 10:27:38
Is de eis verkopen niet te zwaar? Bewijsbaar leveren aan media zou toch voldoende moeten zijn?


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #357 Gepost op: 12 januari 2015, 10:31:49
Citaat van: JJ75 link=msg=1322129 date=1421054858
Is de eis verkopen niet te zwaar? Bewijsbaar leveren aan media zou toch voldoende moeten zijn?
Dan ga je weer terug naar het feit dat de PPK (te) makkelijk verkrijgbaar is, en op den duur makkelijker te krijgen is dan een pak melk bij de supermarkt. En wat is de waarde er dan nog van?


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #358 Gepost op: 12 januari 2015, 14:38:55
Citaat van: JJ75 link=msg=1322129 date=1421054858
Is de eis verkopen niet te zwaar? Bewijsbaar leveren aan media zou toch voldoende moeten zijn?
Een PPK wordt geacht als legitimatie voor een beroepsjournalist te dienen - vandaar ook die eis 'hoofdinkomen'. Als je gratis levert, kan je er niet van leven en is het dus niet je hoofdinkomen.

Peen
Redacteur van


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #359 Gepost op: 12 januari 2015, 15:10:52
Ben je als deeltijd-journalist geen beroepsjournalist meer dan? Kennelijk niet volgens de NVJ, terwijl er zat mensen zijn die een deel van hun tijd in journalistiek steken, daar ook een inkomen maar daar niet hun hoofdinkomen uit halen. ???
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein