Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 161555 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #60 Gepost op: 13 april 2007, 16:29:29
Ik vind het sowieso nogal een vaag gebied waarneer je wél, en waarneer je níet in aanmerking komt voor een PPK. Er valt nou niet echt iets duidelijk over te vinden.  :|
343, never forget.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #61 Gepost op: 13 april 2007, 16:56:56
Ik vind het sowieso nogal een vaag gebied waarneer je wél, en waarneer je níet in aanmerking komt voor een PPK. Er valt nou niet echt iets duidelijk over te vinden.  :|

Wat mij betreft helder en prima omschreven. Alleen de screening / handhaving ervan is minder  ^-^



http://www.politieperskaart.nl/


Wie kan de Politieperskaart krijgen?


Verstrekking
De kaart wordt verstrekt onder de voorwaarden die zijn vastgelegd in het huishoudelijk reglement van de stichting.

De eerste voorwaarde is dat de aanvrager journalist van hoofdberoep is. Leden van de organisaties die de stichting in het leven hebben geroepen, worden geacht aan deze voorwaarde te voldoen. Wie geen lid is van één van deze organisaties, zal door een verklaring van werkgever of opdrachtgever(s) moeten aantonen dat hij journalist van hoofdberoep is.

De tweede voorwaarde is dat de aanvrager meewerkt aan de redactionele inhoud van een massamedium.

De derde voorwaarde is dat de aanvrager de kaart voor zijn werk nodig heeft. De stichting beoordeelt dit ook aan de hand van een verklaring van werkgever of opdrachtgever.

Als de aanvrager niet aan elk van de drie voorwaarden voldoet, komt hij niet in aanmerking voor de kaart.

De kaart kan ook worden geweigerd aan elke journalist die een ander gebruik van de kaart heeft gemaakt dan voor zijn journalistieke werk nodig was, of het werk van politie, brandweer, medische diensten e.d. in ernstige mate heeft gehinderd. Als het bestuur van plan is op deze grond de kaart te weigeren, zal het betrokkene vooraf horen, en pas daarna een besluit nemen.

Ook technische, althans niet-journalistieke medewerkers die de totstandkoming van het journalistieke product faciliteren, kunnen in aanmerking komen voor een politieperskaart.
Op verzoek van administrateur en/of bestuur moet worden aangetoond dat zij onmisbaar zijn voor de totstandkoming van het journalistieke product.
Politieperskaarten die aan deze medewerkers worden verstrekt, kunnen worden gesteld op naam van het publiciteitsmedium dat de aanvraag heeft ingediend. Ook kan op de kaart worden aangegeven dat het om niet-journalistieke medewerkers gaat.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #62 Gepost op: 14 april 2007, 10:00:45
Hmmmm.

Bij jou in de regio zijn ze de laatste tijd toch aardig bezig met het controleren op de PPK. Laatst bij dat incident in Bleiswijk ook. Geen PPK, dan was het toch echt achter de linten plaatsnemen.

Groeten,

Remco

Is wel te begrijpen. Tis een groot incident waar het overzicht natuurlijk bewaard moet worden. Hoe meer mensen achter het lintje, hoe meer chaos er is. ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #63 Gepost op: 24 maart 2008, 10:17:06
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3622565/_Klagers_mogen_politie_helpen__.html

ma 24 mrt 2008, 05:00  | 13 reacties
Klagers mogen politie helpen
door Gijsbert Termaat en Tjerk de Vries

LELYSTAD -  Burgers die klagen over het optreden van de politie mogen het in de provincie Flevoland voortaan zelf proberen.

Door de klagers een soort stageplaats aan te bieden en een blik te gunnen in de dagelijkse gang van zaken hoopt de politie in de polderprovincie meer begrip te kweken voor haar werk. En in die opzet lijkt men te slagen, want na een dergelijke introductie gebeurt het regelmatig dat mensen die in eerste instantie nog woedend reageerden op de handel en wandel van agenten, zich spontaan aanmelden om als vrijwilliger werkzaamheden te blijven verrichten.

Spiegel
Hoofdcommissaris Bert Wijbenga van het korps Flevoland zegt dat klachten hem scherp houden, "Ze fungeren als een spiegel voor onze organisatie."

Het afgelopen jaar meldden zich zo'n vierhonderd klagers die boos en verontwaardigd waren over het optreden van de politie in Flevoland. De helft van hen werd uitgenodigd voor een kijkje achter de schermen. Ook getuigen en tipgevers die de politie juist hadden geholpen werden uitgenodigd voor een kennismakingsbezoek.

" Klagers uitnodigen om ze inzicht te geven in ons werk lijkt misschien vreemd, maar er gaat een positieve werking van uit. Ze merken dat ze serieus worden genomen en we kweken begrip voor ons werk. Natuurlijk verander je hier de wereld niet mee, het is vooral symbolisch", stelt Wijbenga. Onder anderen twee persfotografen dienden een klacht in omdat ze door agenten werden gehinderd in hun werk bij een incident. Ze werden weggestuurd, terwijl ze daar volgens het persconvenant gewoon mochten zijn. " De klacht was gegrond en daarop heb ik het hele korps nog eens geïnformeerd hoe in dergelijke gevallen gehandeld dient te worden. Zo doen we ook nog eens ons voordeel met een foute beslissing", aldus de korpschef.

Inmiddels wordt er vanuit andere korpsen met grote belangstelling gekeken naar het initiatief in de Flevopolder en wordt er door enkele overwogen het idee te adopteren.

In Amsterdam hebben burgers ook al de kans meer inzicht te krijgen in het politiewerk. Daar geven agenten in de avonduren cursussen in de wijk voor mensen die meer willen weten over het werken bij de sterke arm. Verder zijn er in verschillende steden zogenoemde buurtwachten opgericht, waarbij bewoners via sms-berichten worden betrokken bij het opsporen van criminelen en vermisten.


1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
Reactie #64 Gepost op: 13 mei 2008, 20:26:27
Lees dit stukje eens van een ietwat gefrustreerd persoon van Karnak media.
Volgens mij zijn ze afgewezen om in aanmerking te komen voor een perskaart :)
Alleen al de denegrerende opmerkingen en de taalfouten zijn allerminst lachwekkend.
Artikel is afkomstig van de alom bekende website uit Drenthe (hoef geen namen te noemen uiteraard O0 )

Assen - De stichting Politie Perskaart meet met 2 maten, blijft de conclusie die overblijft naar een onderzoek naar de uitgifte van de kaart in Nederland. Twee Medewerkers Full-time van de Scania in Zwolle lopen te zwaaien met zo'n kaart en een afgekeurde Kok uit Groningen leent hem gewoon van RTV-Noord in Rotterdam loopt een ful-time agent met een Politie Perskaart hobby foto's te maken.

Vorigjaar is er een Kort Geding geweest waar wij via de rechter wilde aantonen dat er met drie maten werd gemeten. De Stichting ontkende dit en zal een intern onderzoek doen, maar gaat gewoon door aan eigen leden van de NVJ en linkse organisatie de kaart met bosje uit te geven, zonder daadwerkelijk te controleren of de gene wel het hoofdberoep journalist is.

De Leden van de regio-Politie begrijpen het niet meer, zelf bij een simpel containerbrandje of brandende peuk vraagt men al om een politie perskaart, maar tijdens de afgelopen grote rampen en branden liepen allelei Nep-Journalisten met hesjes en PPK te zwaaien of waren opeens allemaal Brandweerfotograaf.

Zelf een zogenaamde Brandweerfotograaf uit Haren liep tussen de zwaarwerkende brandweerlieden foto te maken voor zijn plakboek, want in de gemeentelijk verordeningen staat nergens dat er iemand is aangesteld en ontheffing heeft om zich op plaats dilect zich de toegang te maken om foto of film te maken voor publikatie, anders dan gesteld wat er in de wet staat omschreven.

Ook in Gieten, Hoogeveen lopen van dit soort onduidelijke figuren rond, die zich brandweerfotograaf noemen, maar zich niet houden aan normen en waarden en meedoen aan de hulpbestrijding bij een ramp of brand, maar wel diezelfde avond de foto te koop bieden via de regionalle Media.

De gietense Postcommandant is zelfs de webmaster en loopt wekelijk bij ongevallen met zijn hapsnap camera rond.

De Stichting Politie Perskaart is zich de mening ontdaan dat zij "de Heilig zijn en boven de wet Staan" en alleen zij, met de NVJ en achterban bepalen wie een kaart krijgen.

Ondanks dat er in hun eigen voorwaarden staat dat ze een advies uitbrengen inzake het ministerie


Fire Duif

  • Gast
Reactie #65 Gepost op: 17 mei 2008, 13:03:13
In de regio ZHZ lopen kuddes fotograafjes(gorinchem en omgeving) met de zgn. brandweerfotograafhesjes. Op deze wijze proberen ze dus achter het lint te komen onder het mom van "wij fotograferen voor de brandweer". Nu zijn daar bij bepaalde korpsen inderdaad afspraken over bv. in Oud Beijerland en Ambacht. En dat is natuurlijk goed. Maar als er bij een incident 15 van deze "brandweerfotograafjes" zonder afspraak achter het lint staan wordt het toch echt te gek.

Ehh, over dat brandweer fotografjes gedoe. Er zijn er maar 2 officieel aangestelt door de Veiligheidsregio Zuid Holland Zuid. En dit hebben wij door gezeur bij een brand nagevraagd of zhz nou brandweer fotografen heb. Ja zei de commandant.. die toevallig dienst had ten tijde van die brand. Er zijn er twee aangestelt (je was er toen niet bij Rick) Maar jij en ik weten wie dat zijn.....

Hmmmm.

Bij jou in de regio zijn ze de laatste tijd toch aardig bezig met het controleren op de PPK. Laatst bij dat incident in Bleiswijk ook. Geen PPK, dan was het toch echt achter de linten plaatsnemen.

Groeten,

Remco

Ja ik denk dat hij geen of weinig waarde heeft.
Natuurlijk zal hij wel af en toe z'n waarde bewijzen maar volgens mij gebeurt dit te weinig.

Dat hij te makkelijk wordt uitgegeven neem ik van je aan. Ik heb er geen zicht op, en daar zal ik ook niet over oordelen.  ;)

Je kunt als welke instelling/bedrijf  dan ook regels opstellen, maar als ze niet gehandhaafd worden, dan heeft het allemaal weinig nut. De PPk wordt simpelweg slecht gecontroleerd, of je nu bij wijze van spreken met je PPK staat te zwaaien of met een papiertje waarop dat staat dat je foto's maakt voor het één of ander, het maakt niet uit.

Waar ligt dan het probleem ?  
Is de polite te coulant met het toelaten van fotografen binnen de afzetting, of is het gewoon onwetendheid van de politie doordat ze slecht voorgelicht zijn ?

Of misschien wel heel wat anders...........

Roept u maar   :)




Nou Remco,

je bent al een tijdje niet geweest. Maar wat jij vertelt is bijzonder! Het gebeurde zelde dat men zo optreedt (en dat is slecht.)  
Laatste jaar hebben we veel en veel last van fotografen met een perskaart die door een bepaalde instantie wat via internet werkt uitgeven zijn. Dit zijn dus geen officiele politieperskaarten. Agenten snappen hier niet wat nou een politieperskaart is. Nouja laat ik het anders zeggen de oude garden begrijpt het wel maar de nieuwe niet. Door te laten zien wat nou de politieperskaart is (veelal weten de gene de regels wel met pers maar niet wat de officiele kaart is en hoe die er uit ziet. en sommige weten geen van beide.) gaat men begrijpen hoe ze moeten handelen daar mee. En dit doen we in samenwerking met de persvoorlichting van Rotterdam. Deze laten ook een video zien aan elke chef van dienst en zijn ploeg wat er gebeurt is dankzij de collega's die het niet begrepen... onder andere veel problemen, fotografen en of cameramensen arresteren(en later zich schamen door dat ze een flinke fout hebben begaan). hier zijn er een hoop van geschrokken en hoop die zich schaamde. Sinds kort vragen wij zelf ook voor een controle. En dat werkt! Opeens sta je nog maar met 4 man ergens wat eerst 8 was bijvoobeeld.... Doordat agenten niet weten hoe de PPK er uitziet accepeteren ze maar van alles. En door te laten zien hoe die er uit ziet. Worden die titelkaartjes minder geaccepteert.

Bij die brand in Schiedam waar een kinder om het leven kwam. Werd je echt gecontroleerd. zelfs me persoonsnummer wou die hebben.. dat ging mij ff iets te ver. En had ik wel een kleine discussie maar die heb ik snel weer afgebroken, want het was kansloos om er over door te gaan. Alle infomarite staat op de perskaart die je nodig heb inclusief foto dus manupileren kan ik hem niet. Enkelt stonden er twee figuren daar met een titelkaart, die hadden ze nou tegen moeten houden. Eén staat er al niet al te best voor bij de brandweer daar. En helaas stond ook deze weer onder het lint jammer.... bij die brand in de sint -agthastraat hebben we gevraagd om een controle. En ook daar bleek dat sommige het begrepen en andere niet. En het bekende persoon van Christian , Rick en mijn persoon mocht ook weer blijven staan.

Ze moeten gewoon weer vanaf de schooltijd die kaart laten zien. Want agenten krijgen niet geleerd hoe zoon kaart er uit ziet wat de afspraken zijn (en binnen Rijnmond zijn er hele andere afspraken dan bijvoorbeeld, Haaglanden (en dat is een groot verschil). Dat zou terug moeten komen in het parket. En dat hoeft geen les van een dag te zijn. Want in een kwartier kan je weten wat de afspraken zijn met die kaart.

De politieperskaart kan ze waarde hebben als elke agent weet hoe die er uit ziet en hoe die er mee moet werken. En niet van oh jou ken ik, ik laat jou door, ja leuk maar zo mag het niet gaan. Dus alleen mensen die politieperskaart kunnen vertonen. Ik ben blij dat ik hem nu heb en sinds ik hem heb worden de fotografen alleen maar meer hier. En kan ik ook wat makkelijker om me heen slaan... door een controle te laten uitvoeren. En soms is dit gewoon nodig!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #66 Gepost op: 1 juni 2008, 14:31:09

Ze moeten gewoon weer vanaf de schooltijd die kaart laten zien. Want agenten krijgen niet geleerd hoe zoon kaart er uit ziet wat de afspraken zijn (en binnen Rijnmond zijn er hele andere afspraken dan bijvoorbeeld, Haaglanden (en dat is een groot verschil). Dat zou terug moeten komen in het parket. En dat hoeft geen les van een dag te zijn. Want in een kwartier kan je weten wat de afspraken zijn met die kaart.


Wees gerust, dit gebeurt ook.

Ik blijf er bij, met een perskaart kun en mag je ook niet alles. Soms hangen die linten er om een PD af te schermen en dan kun je geen fotografen er toe laten. Sommige fotografen denken echter ze alles zijn en weten en trekken zich niets aan van vragen en / of vorderingen. Dat kan uitlopen op een aanhouding .....

Aan de andere kant zijn er ook fotografen die duidelijke afspraken hebben gemaakt met de politie en brandweer, maar welke geen perskaart bezitten (bijvoorbeeld de korpsfotograaf van de brandweer).

Een groot nadeel vind ik persoonlijk dat ''IkOpTV'' ''112NH'' en andere organisatie's een ''medewerkerspas'' hebben gemaakt en uitgegeven. Kinderen van 12 / 13 jaar staan met deze kaarten te zwaaien en ''pikken'' zo het werk van de proffesionele fotografen weg.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Fire Duif

  • Gast
Reactie #67 Gepost op: 15 juni 2008, 18:33:52
Wees gerust, dit gebeurt ook.

Ik blijf er bij, met een perskaart kun en mag je ook niet alles. Soms hangen die linten er om een PD af te schermen en dan kun je geen fotografen er toe laten. Sommige fotografen denken echter ze alles zijn en weten en trekken zich niets aan van vragen en / of vorderingen. Dat kan uitlopen op een aanhouding .....

Aan de andere kant zijn er ook fotografen die duidelijke afspraken hebben gemaakt met de politie en brandweer, maar welke geen perskaart bezitten (bijvoorbeeld de korpsfotograaf van de brandweer).

Een groot nadeel vind ik persoonlijk dat ''IkOpTV'' ''112NH'' en andere organisatie's een ''medewerkerspas'' hebben gemaakt en uitgegeven. Kinderen van 12 / 13 jaar staan met deze kaarten te zwaaien en ''pikken'' zo het werk van de proffesionele fotografen weg.

Nou het gebeurt te weinig op de acedemie. Men is weer bezig om met mensen van de pers te laten zien hoe wij werken in de regio rijnmond en hoe de afspraken zijn.

Met een perskaart mogen wij meer in Rijnmond dan je denkt. Bij een PD gelden er andere regels en dat geld ok voor de politie. Misdrijf. 1 HV voertuig in de eerste ring samen met de ambu/mmt.  overige agenten PD beheerder en leider 2e ring en daar mogen wij als pers zijn ook komen. en dan komt de derde ring daar staat het overige publiek. Wanneer ambu klaar is komt alleen nog de TR in de ring waar het misdrijf zich heeft afgespeeld. Zo simpel zijn de afspraken hiero met de agenten. En men komt dat tegenwoordig goed na! En met elkaar komen we er wel! Enkelt moeten ze de officiele politieperskaart eens goed in hun openemen er staat met letter type 72 op de kaart dat het een politie perskaart is. En ze laten ng mensenmet een kaar van bijv blikopnieuws door  :-X


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #68 Gepost op: 15 juni 2008, 19:24:23
Nou het gebeurt te weinig op de acedemie. Men is weer bezig om met mensen van de pers te laten zien hoe wij werken in de regio rijnmond en hoe de afspraken zijn.

Met een perskaart mogen wij meer in Rijnmond dan je denkt. Bij een PD gelden er andere regels en dat geld ok voor de politie. Misdrijf. 1 HV voertuig in de eerste ring samen met de ambu/mmt.  overige agenten PD beheerder en leider 2e ring en daar mogen wij als pers zijn ook komen. en dan komt de derde ring daar staat het overige publiek. Wanneer ambu klaar is komt alleen nog de TR in de ring waar het misdrijf zich heeft afgespeeld. Zo simpel zijn de afspraken hiero met de agenten. En men komt dat tegenwoordig goed na! En met elkaar komen we er wel! Enkelt moeten ze de officiele politieperskaart eens goed in hun openemen er staat met letter type 72 op de kaart dat het een politie perskaart is. En ze laten ng mensenmet een kaar van bijv blikopnieuws door  :-X

Zowel op de academie in Amsterdam als in het korps krijgen agenten gewoon voorbeelden (van hoe de perskaart er uit ziet) en de hele mikmak te zien (en te horen hoe er mee om te gaan), inclusief de ''richtlijnen''.

Dat collega's deze richtlijnen allemaal vrij invullen, dat is iets anders!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #69 Gepost op: 30 juli 2008, 17:46:37
Even een kleine kick.

Ik heb net even gekeken op de NVJ-site en op de site voor de PPK. Op beide sites staan dat de kaarten een creditcardgrootte hebben.

Waarom mogen er een aantal bij een incident dan verder lopen terwijl ze met een velletje papier aan het zwaaien zijn? (Politie controleerde)
Het lijkt mij dat je dan gewoon een officiele perskaart moet hebben om door te komen.

Kan iemand mij dit even uitleggen?

Ik heb het idee dat je gewoon wat in elkaar kan flansen wat op een perskaart lijkt, trek er ook nog een knalgeel/oranje hesje bij aan en je kan doorlopen.
Zo'n idee heb ik er momenteel dus even bij.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.