Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 160564 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #70 Gepost op: 8 augustus 2008, 20:30:16
In de regio Hollands-Midden rukt een brandweervoertuig standaard uit met 6 - 8 brandweermensen naar een incident. Het valt de laatste tijd op, dat -zodra de brandweer ter plaatse komt- er een gelijk aantal fotografen op de plaats van incident aanwezig zijn om vast te leggen wat de brandweer allemaal doet.

Veel van deze fotografen lopen rond met alarmontvanger(s) en kunnen daardoor o.a. de alarmeringen voor de brandweerkorpsen ontvangen. Omdat het brandweerpersoneel eerst naar de kazerne moet om uit te rukken, zijn deze fotografen vaak eerder ter plaatse dan de brandweer. Zodra het brandweerpersoneel ter plaatse komt, worden zij opgevangen door een bonte verzameling fotografen. Dit zijn over het algemeen zeer gemotiveerde amateurs met een goed hart voor de brandweer en zijn allemaal uitgedost met een gekleurd hesje waarop te lezen valt voor welke site zij fotograferen.
 
Tot voor kort had de brandweer heldere afspraken met een aantal van deze fotografen, maar door het stijgende aantal worden deze afspraken steeds minder nagekomen. In de plaatselijke wekelijkse kranten verschijnen steeds meer foto’s van de brandweer die uitrukt naar een brandende papiercontainer of naar een ongewenste melding van een brandmeldinstallatie, al dan niet voorzien van een pakkende tekst…. lekker belangrijk allemaal…… Wat heeft de lezer überhaupt aan deze informatie?

Het wordt irritanter als dit soort foto’s ook nog eens worden voorzien van teksten die niet kloppen. Van mijn korpsleden heb ik hierover de laatste tijd al meerdere klachten ontvangen. Zo wordt een meetinstrument door genoemde media nogal eens aangezien voor een warmtebeeldcamera, etc. Dan wil ik het nog niets eens hebben over foto’s die niet op het internet horen. Dit zijn met name foto’s van slachtoffers, plaats delict en foto’s die alle wetten van privacy schenden.

Vorige week was het helemaal te gek voor woorden. Toen een bevelvoerder ter plaatse kwam werd hij direct aangesproken door een fotograaf. Deze was al binnen geweest en vertelde de bevelvoerder dat hij wel om kon keren. Er was niets aan de hand volgens deze fotograaf. Gaan we nu ook al brandweermannetje spelen! Het is dan ook niet verwonderlijk dat brandweerpersoneel boos wordt als dit soort praktijken zich gaan voordoen.

Ik moet toegeven dat er nog steeds fotografen zijn die zich houden aan de afgesproken regels, echter deze krijgen steeds meer te maken met het feit dat de brandweer hen gaat zien als “Paparazzi”. De goeden lijden onder de kwaden. Ik hoop dat deze fotografen eens gezamenlijk om tafel gaan zitten.

Ik vind het een ernstige zaak dat onze inwoners denken dat deze fotografen voor de lokale korpsen werken. Uiteraard is dit niet zo. De korpsen geven alleen medewerking aan de media
als deze zich houden aan de daarvoor geldende regels en afspraken.

Met vriendelijke groet,

Henk van Luinen,
Postcommandant Brandweer Hillegom
8 juni 2008

Kunnen we hier wel spreken van fotografen en media? Naar mijn idee zijn het gewoon jeugdige brandweerfanaten die alles doen om maar foto's te kunnen maken voor hun 112 websiteje.... Deze postcommandant heeft een punt. Wat kan er gedaan worden om deze naar mijn idee ernstige ontwikkeling tegen te gaan?


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #71 Gepost op: 8 augustus 2008, 21:46:24
Kunnen we hier wel spreken van fotografen en media? Naar mijn idee zijn het gewoon jeugdige brandweerfanaten die alles doen om maar foto's te kunnen maken voor hun 112 websiteje.... Deze postcommandant heeft een punt. Wat kan er gedaan worden om deze naar mijn idee ernstige ontwikkeling tegen te gaan?
Sowieso misschien eens met die hele groep fotograafjes om de tafel gaan zitten om wat punten door te spreken. Mogelijk dat ze het P2000 systeem zo kunnen aanpassen dat de pagertjes welke hun beschikken niet meer de meldingen kunnen ontvangen óf dat de meldingen anders worden gegeven (bv: P1 brand TS AL). Maar dan zijn er misschien nog van die bepaalde figuren die stad en land doorzoeken wanneer zij een brandweervoertuig horen rijden met optische- en geluidssignalen. Sinds de invoering van het P2000-netwerk en met name toen de meldingen online mee te lezen waren/ zijn, is het aantal fotografen/belangstellende gigantisch (althans in mijn ogen) omhoog gegaan. In het scannertijdperk had je een handje vol fotografen in de regio rondlopen, tegenwoordig zijn het er vele meer....

Overigens zag ik vandaag in Vlissingen ook een aantal personen rondlopen met gele veiligheidshesje met daarop de sitevermelding waarvoor men fotografeerd, maar dan staan ze daar te fotograferen met een klein cameratje op statief met z'n 3-en op een rij, was gewoon een lachwekkend gezicht ::) ;D....
Weer of geen weer... altijd brandweer


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #72 Gepost op: 11 augustus 2008, 01:52:22
Ik zit aan 2 dingen te denken. Even in het kort:

- Je kan met elkaar rondom te tafel gaan zitten om daar goede en duidelijke afspraken te maken, zoals het niet fotograferen van slachtoffers en hoe je te gedragen in het incidentgebied. Nadeel is wel, dat er steeds meer van die fotografen bijkomen die dus niets van deze regels weten en die dan ook aan de laars kunnen lappen.

- Bij aankomst zo snel mogelijk (als de situatie het toestaat) een afzetting creëren waar iedereen gewoon achter moet staan. Alleen op vertoon van een officiële (politie) perskaart mag je het terrein betreden, geen perskaart, pech gehad.

Overigens zag ik vandaag in Vlissingen ook een aantal personen rondlopen met gele veiligheidshesje met daarop de sitevermelding waarvoor men fotografeerd, maar dan staan ze daar te fotograferen met een klein cameratje op statief met z'n 3-en op een rij, was gewoon een lachwekkend gezicht ::) ;D....

Ik ga zelf niet zo gauw naar incidenten toe. Laatst toch maar een keer gegaan. Ik stond zelf keurig achter de afzetting te fotograferen (met een 40D+70-200mm F2.8 L IS+1.4x extender), toen er 2 incidentfotografen met veel bombarie (geel hesje aan, zie mij eens lopen) langs mij heen kwamen. In het voorbijgaan zie ik ze naar mijn fotogear kijken en zie ik het kwijl zowat uit hun mondhoeken lopen.
Ik bekijk vanuit mijn ooghoeken hun fotospul, heeft er 1 gewoon een compactje bij zich en de ander een vrij simpele spiegelreflex met een kitlens en hun mochten dus door naar dat incidentgebied.
Later ben ik internet eens gaan afstruinen op zoek naar foto's van dat incident, ik ben toen een hoop slechte foto's tegengekomen. Dan denk ik er maar het mijne van.
Ik zou dus ook gaan kijken met wie je te maken hebt qua niveau van fotograferen. Mijn ogen, ik hoop die van jullie ook, willen namelijk ook wat. Journalistieke foto's moet je natuurlijk net wat anders beoordelen als bijv. foto's van een landschap, maar er is een verschil tussen goede en slechte journalistieke foto's.
Onder slecht versta ik: wazig, bewogen, over/onderbelicht, scheve horizon, slechte compositie enz. En dat is wat ik toch vrij regelmatig tegenkom op diverse sites.

Verder niets ten nadele van de sites waar wel mooie foto's opstaan  ;). Ik zie namelijk ook hele mooie foto's voorbijkomen op de diverse sites. Voor zover je van mooie foto's kan spreken natuurlijk. Het klinktzo cru, mooie foto's van een incident  :|
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #73 Gepost op: 12 augustus 2008, 08:36:43
Deze discussie begint mij meer te lijken op 'hoe kat ik andere fotografen af'.

Lekker boeie dat de een wat duurdere spullen heeft dan de ander. Dit topic gaat over wel of geen perskaart. Niet over hoe erg die ander wel niet is en hoe goed ik wel niet ben.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #74 Gepost op: 12 augustus 2008, 20:13:06
Overigens zag ik vandaag in Vlissingen ook een aantal personen rondlopen met gele veiligheidshesje met daarop de sitevermelding waarvoor men fotografeerd, maar dan staan ze daar te fotograferen met een klein cameratje op statief met z'n 3-en op een rij, was gewoon een lachwekkend gezicht ::) ;D....

Als dit nou nog alleen op opendagen gebeurde, maar laatst was er bij een (eenvoudig, klein) ongeval, daar kwamen welgeteld 4 agenten op af en wel 6 fotografen, voorzien van ''112bollenstreek'' (het was niet in de bollenstreek) ''Brandweerfotograaf'' ''PERS-CAMERAMAN'' en de ''112noordholland''.

Met alle respect, die hesjes zijn VEILIGHEIDShesjes, met andere woorden, je draagt ze als je op de openbare weg aan het werk bent, niet als je op de stoep wat foto's voor een 112woonplaats site staat te maken.

(Met bovenstaande doel ik dus niet op de daadwerkelijke en hardwerkende pers, ook zijn bovenstaande opmerkingen niet bedoeld om de betreffende site's af te kraken)

Deze discussie begint mij meer te lijken op 'hoe kat ik andere fotografen af'.

Lekker boeie dat de een wat duurdere spullen heeft dan de ander. Dit topic gaat over wel of geen perskaart. Niet over hoe erg die ander wel niet is en hoe goed ik wel niet ben.

Ben ik niet met je eens, de goed willende fotograaf die afspraken heeft gemaakt met de plaatselijke hulpdiensten (of bijvoorbeeld voor een betreffend korps foto's maakt) met een camera ter waarde van een x bedrag (en waar mooie platen uit komen) die moet achter het lintje staan,
Een of andere ''pers''fotograaf, welke foto's stuurt naar ''112dit en 112dat'' en welke een eigen ''pers'' bureau heeft (en zodoende aan de perskaart komt) met een camera van 200 euro mag wel door. Daar klopt iets niet in mijn ogen, maar dat zal wel aan mij liggen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #75 Gepost op: 12 augustus 2008, 20:27:13
Als dit nou nog alleen op opendagen gebeurde, maar laatst was er bij een (eenvoudig, klein) ongeval, daar kwamen welgeteld 4 agenten op af en wel 6 fotografen, voorzien van ''112bollenstreek'' (het was niet in de bollenstreek) ''Brandweerfotograaf'' ''PERS-CAMERAMAN'' en de ''112noordholland''.

Met alle respect, die hesjes zijn VEILIGHEIDShesjes, met andere woorden, je draagt ze als je op de openbare weg aan het werk bent, niet als je op de stoep wat foto's voor een 112woonplaats site staat te maken.

Donkere en nachtelijke situaties mogen hier van mij ook wel bij O0


guest4965

  • Gast
Reactie #76 Gepost op: 12 augustus 2008, 20:32:42
Ik denk dat het niet meer echt veel uit maakt of je een perskaart hebt of niet. Bij (wat grotere) incidenten worden mensen met een perskaart vaak niet meer toegelaten achter de linten, en wat is de meerwaarde? Misschien dat je een straat af kunt snijden, alleen verder heb je er niet echt veel aan volgens mij.
Overigens ben ik van mening dat het niet uit maakt wat voor een camera je hebt aangeschaft/bij je hebt. Ook vindt ik het dragen van een hesje niet echt een meerwaarde, behalve als je op de weg staat tijdens 'het uitoefenen van je werk'.
Iedere website/doe-het-zelver kan zelf een perskaart maken en gebruiken tijdens incidenten, alleen is de vraag of je daarmee serieus moet worden genomen.
De controle ligt ook een deel bij de agenten, als je nu een 'perskaart' laat zien kom je al snel achter de linten, de politie moet ook iets scherper controleren op het gebruik van zogenoemde perskaarten.
Als iedere hobbyfotograaf een officiële perskaart kan krijgen is denk ik het nut verdwenen, houd de perskaart voor échte journalisten en laat de hobbyfotografen hobbyfotograaf.


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #77 Gepost op: 12 augustus 2008, 23:02:33

Met alle respect, die hesjes zijn VEILIGHEIDShesjes, met andere woorden, je draagt ze als je op de openbare weg aan het werk bent, niet als je op de stoep wat foto's voor een 112woonplaats site staat te maken.


Ben ik helemaal met je eens! Persoonlijk heb ik het idee dat sommige mensen denken dat een hesje een soort van pers'kaart' is.

Laatst bij een grote brand, werd een persfotograaf aangesproken door een agent waarom hij geen hesje aanhad als pers zijnde. Hoewel hij uitlegde dat zijn perskaart aangaf dat hij van de pers was en niet een hesje, werd hem toch vriendelijk verzocht een hesje aan te doen. 'en het liefst een rode, want dat verwart niet met de hulpverleners...' (voor de duidelijkheid: er was geen sprake van een gevaarlijke situatie langs een weg oid)
Gelukkig heb ik dit nog niet vaker meegemaakt, maar het moet toch niet veel gekker worden... :-X

Zelf ben ik ook erg terughoudend in het dragen van een veiligheidshesje en gebruik ik het hesje ook alleen als ik op/langs de openbare weg sta. Daar is 'ie immers voor bedoeld. (staat ook verder geen reclame op ofzo)
Maar dan sta ik op een volledig afgesloten rotonde waar geen doorgaand verkeer te bekennen is, komt er een medewerker van Rijkswaterstaat vragen of ik toevallig geen hesje bij me heb... :-[
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #78 Gepost op: 12 augustus 2008, 23:27:47
Aan de andere kant kun je je afvragen wat iemand op een plaats te zoeken heeft (als zijn werk dit niet verreist, lees hulpdiensten), als de veiligheid daar dermate is, dat een hesje noodzakelijk is. Het is in mijn ogen een stukje extra zichtbaarheid, maar het bied je geen garantie.

Persoonlijk ben ik ook een voorstander van de KLPD methode, op de snelweg stilstaan zonder dat je hulpdienst of getuige bent is gewoon een prent.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #79 Gepost op: 12 augustus 2008, 23:39:17
Laatst bij een grote brand, werd een persfotograaf aangesproken door een agent waarom hij geen hesje aanhad als pers zijnde. Hoewel hij uitlegde dat zijn perskaart aangaf dat hij van de pers was en niet een hesje, werd hem toch vriendelijk verzocht een hesje aan te doen. 'en het liefst een rode, want dat verwart niet met de hulpverleners...' (voor de duidelijkheid: er was geen sprake van een gevaarlijke situatie langs een weg oid)
Gelukkig heb ik dit nog niet vaker meegemaakt, maar het moet toch niet veel gekker worden... :-X

En wat vind je hier gek aan? Als je je hier al druk over maakt, het is waar ik kom tijdens een grote calamiteit gebruikelijk om een hesje aan te doen om herkenbaar te zijn dat heeft niks te maken met een verkeerssituatie...

Verder vind ik de insteek van een roodhesje juist wél goed en geef de agent volkomen geleik in zijn opzicht.