Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 160520 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #90 Gepost op: 15 augustus 2008, 11:18:52
Ik lever vaak ook aan twee verschillende media bedrijven.
Doe het dan wel zo dat het 2 verschillende foto's zijn.

Als dat zo omschreven staat in jou contracten lijkt me dat een uitstekende oplossing.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #91 Gepost op: 15 augustus 2008, 12:07:28
In principe beslist de fotograaf/cameraman(vrouw) daar toch zelf over, hij/zij is immer de baas van de beelden. Behalve natuurlijk als er met, zoals jij dat noemt de pershandel, een contract is afgesloten waarin daadwerkelijk staat dat de beelden aan geen andere media/medium mogen worden geleverd dan het eigen. Dus ook niet aan 112media. Ik begrijp wat je bedoeld, en waarschijnlijk ook over wie je het hebt, maar als het in het contract niet vermeld staat, wat dus erg dom is, kan diegene gewoon z'n gang gaan. Daar ligt naar mijn inziens dus het probleem...

Ik denk dat Jerommeke bedoeld dat de pers steen en been klaagt over 112 site's , terwijl ze hun aan de andere kant wel voeden. Wat dat betreft zal die overlast dan wel meevallen?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #92 Gepost op: 19 augustus 2008, 10:30:59
Deze discussie begint mij meer te lijken op 'hoe kat ik andere fotografen af'.

Lekker boeie dat de een wat duurdere spullen heeft dan de ander. Dit topic gaat over wel of geen perskaart. Niet over hoe erg die ander wel niet is en hoe goed ik wel niet ben.

Het is niet afkattend bedoeld, even voor de goede orde ;)

Overigens ben ik van mening dat het niet uit maakt wat voor een camera je hebt aangeschaft/bij je hebt.

Het maakt m.i wel degelijk wat uit. Ik verwacht van iemand die zich uitgeeft voor incident/pers-fotograaf, en met een perskaart zo binnen het incidentgebied komt, wel kwaliteit. Die kwaliteit haal je echt niet uit een een of ander goedkoop compactcameraatje van 200 euro, er is immers een verschil tussen een (goedkoop) compactcameraatje en een spiegelreflex met goede objectieven.
Ook het beheersen van de camera, wat basisregels op fotografiegebied en een goede nabewerking horen bij die kwaliteit.
Ik heb het idee dat sommigen hun complete CF-kaart gewoon dumpen op het net zonder ze maar ook bekeken en bewerkt te hebben.

Als voorbeeld: ik zie op een site 49 foto's staan van een incident. Gezien de foto's die diegene gemaakt heeft moet hij/zij over een perskaart beschikken (dichtbij het incident). Van die 49 zijn er 37 wazig, niet scherp, scheef, te donker of een slechte compositie. Dan blijven er 12 foto's over die goed zijn. Van die 12 die goed zijn staan er een aantal tussen die eigenlijk meer van hetzelfde zijn die je dus eigenlijk ook kan schrappen. Uiteindelijk blijven er een foto of 6 over die goed zijn.
Plaats die 6 goede en laat die overige 43 gewoon weg. Die voegen voor mij weinig toe aan het hele verhaal.

Wanneer iemand dus toegang heeft tot een incidentgebied d.m.v een perskaart, vind ik wel dat diegene dus kwaliteit moet leveren en je niet moet overspoelen met slechte foto's die niets toevoegen aan het verhaal.

Iedere website/doe-het-zelver kan zelf een perskaart maken en gebruiken tijdens incidenten, alleen is de vraag of je daarmee serieus moet worden genomen.
De controle ligt ook een deel bij de agenten, als je nu een 'perskaart' laat zien kom je al snel achter de linten, de politie moet ook iets scherper controleren op het gebruik van zogenoemde perskaarten.
Als iedere hobbyfotograaf een officiële perskaart kan krijgen is denk ik het nut verdwenen, houd de perskaart voor échte journalisten en laat de hobbyfotografen hobbyfotograaf.

En in die controles schort het hem. Een (politie)perskaart heeft de grote van een creditcard. De agenten van een incident waar ik laatst bij was lieten fotografen doorlopen die met een stuk papier aan het wapperen waren.
Als je strikt gaat controleren heb je volgens mij een hoop van die fotografen-met-gele-hesjes gewoon keurig achter het lint staan.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


guest4965

  • Gast
Reactie #93 Gepost op: 19 augustus 2008, 11:39:40
Het maakt m.i wel degelijk wat uit. Ik verwacht van iemand die zich uitgeeft voor incident/pers-fotograaf, en met een perskaart zo binnen het incidentgebied komt, wel kwaliteit. Die kwaliteit haal je echt niet uit een een of ander goedkoop compactcameraatje van 200 euro, er is immers een verschil tussen een (goedkoop) compactcameraatje en een spiegelreflex met goede objectieven.
Ook het beheersen van de camera, wat basisregels op fotografiegebied en een goede nabewerking horen bij die kwaliteit.
Ik heb het idee dat sommigen hun complete CF-kaart gewoon dumpen op het net zonder ze maar ook bekeken en bewerkt te hebben.

Als voorbeeld: ik zie op een site 49 foto's staan van een incident. Gezien de foto's die diegene gemaakt heeft moet hij/zij over een perskaart beschikken (dichtbij het incident). Van die 49 zijn er 37 wazig, niet scherp, scheef, te donker of een slechte compositie. Dan blijven er 12 foto's over die goed zijn. Van die 12 die goed zijn staan er een aantal tussen die eigenlijk meer van hetzelfde zijn die je dus eigenlijk ook kan schrappen. Uiteindelijk blijven er een foto of 6 over die goed zijn.
Plaats die 6 goede en laat die overige 43 gewoon weg. Die voegen voor mij weinig toe aan het hele verhaal.

Wanneer iemand dus toegang heeft tot een incidentgebied d.m.v een perskaart, vind ik wel dat diegene dus kwaliteit moet leveren en je niet moet overspoelen met slechte foto's die niets toevoegen aan het verhaal.

Ik denk dat, als de kwaliteit van een foto goed is, het niet uit maakt welke camera je hebt. Er zijn ook mensen die een dure spiegelreflexcamera hebben gekocht en en dan als nog geen goede foto's leveren. Als je in een medium een foto ziet, weet je nooit met welke camera het is gemaakt. Volgens mij moet je niet letten op wat voor camera e.d. maar meer op of iemand van beroep fotograaf is, wat voor een foto's er in het verleden zijn verschenen en of iemand de regels van privacy een beetje in acht neemt.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #94 Gepost op: 19 augustus 2008, 12:47:17
Volgens mij moet je niet letten op wat voor camera e.d. maar meer op of iemand van beroep fotograaf is, wat voor een foto's er in het verleden zijn verschenen en of iemand de regels van privacy een beetje in acht neemt.
Zo meneer even wachten met doorlopen, ik ga eerst even uw archieffoto's bekijken op uw website.

Geloof me als jij aan komt lopen met twee slr camera's om je nek wordt je heel snel doorgelaten omdat men denkt dat de gemiddelde amateur daar niet mee loopt.


guest4965

  • Gast
Reactie #95 Gepost op: 19 augustus 2008, 12:53:23
Zo meneer even wachten met doorlopen, ik ga eerst even uw archieffoto's bekijken op uw website.

Geloof me als jij aan komt lopen met twee slr camera's om je nek wordt je heel snel doorgelaten omdat men denkt dat de gemiddelde amateur daar niet mee loopt.

Neej, voor dat je een perskaart kan krijgen ;). Als ze dat controleren is het al veel sneller zo dat alleen de 'echte pers' een plaatsje voor het lint heeft.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #96 Gepost op: 19 augustus 2008, 13:18:08
Er zijn ook mensen die een dure spiegelreflexcamera hebben gekocht en en dan als nog geen goede foto's leveren. Als je in een medium een foto ziet, weet je nooit met welke camera het is gemaakt.

Over het algemeen lopen de echte persfotografen rond met goed spul. Denk aan een 1D met L-objectieven of vergelijkbaar spul van Nikon. Met hun fotospullen zit het over het algemeen wel snor en ze weten ermee om te gaan.
Een hoop mensen kopen een duur toestel en kunnen er totaal niet mee omgaan. De gebruiksaanwijzing word niet gelezen, de cam kunnen ze amper rechthouden en de P-, Tv-, Av-, en M-stand bezorgt hun rillingen over het lijf (op mijn werk eens meegemaakt). Alles op volautomatische stand is hun motto.
Wat dat betreft moet ik je dus gelijk geven ;)  Als je er niet mee kan omgaan krijg je ook geen goede foto's.

Ik denk dat de NVJ/NVF eens goed moet gaan kijken aan wie ze de perskaarten verstrekken. Ik heb nu het idee dat iedereen er 1 kan aanvragen en dat het verzoek ook nog gehonoreerd wordt.
Een perskaart moet je volgens mij elk jaar opnieuw aanvragen. Misschien moeten ze dan eens gaan kijken of iemand zich goed aan de geldende regels houdt en dat de aanvrager ook een portfolio moet kunnen tonen van het afgelopen jaar zodat ze de rotte appels eruit kunnen vissen die zich niet aan de regels houden of een slechte kwaliteit foto's aflevert.
Zodoende scheidt je het kaf van het koren.

En even OT: ik zie het verschil tussen de diverse cam's. Mijn vader heeft naast zijn DSLR een compactje. Als ik een voorwerp fotografeer met dat compactje (fuji), mijn 350D met 18-55mm (kitlens) en 40D met 24-70 F2.8 L is het verschil groot. Zelfs tussen de 350D met kitlens en mijn 40D met L-glas is het verschil merkbaar.
De 40D met 24-70mm L of de 70-200mm F2.8 L IS is gewoon veel sneller en scherper als een 350D met kitlens of compactje. Je voorwerp is dan net wat bewogen/wazig omdat de lens/cam zo traag of onscherp is.
Het betere/duurdere spul kan wel degelijk het verschil maken.

Edit:  

Geloof me als jij aan komt lopen met twee slr camera's om je nek wordt je heel snel doorgelaten omdat men denkt dat de gemiddelde amateur daar niet mee loopt.

Ik ga dat eens proberen. De 350D met de 24-70mm om de nek en de 40D met de 70-200mm over mijn schouder  :)

Ik zou het nu zelfs kunnen proberen, er is een middelbrand hier. Aangezien foto's maken van een woningbrand tegen mijn principes is blijf ik lekker op mijn stoel zitten.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #97 Gepost op: 19 augustus 2008, 17:11:56
Neej, voor dat je een perskaart kan krijgen ;). Als ze dat controleren is het al veel sneller zo dat alleen de 'echte pers' een plaatsje voor het lint heeft.

Geloof me, bij de aanvraag van een NVJ kaart wordt er héél goed gekeken naar welke inkomsten je hebt, voor wie je fotografeert, wat je fotografeert en eventueel je opleiding. Dus vraag me af hoe je aan jou ervaring komt want je trekt de conclusie dat de nvj haar administratie niet op orde heeft en iedereen een perskaart verstrekt.

Het gaat niet om het verstrekken van perskaarten, maar om het tegengaan van nepperskaarten binnen de afzetting...


guest4965

  • Gast
Reactie #98 Gepost op: 19 augustus 2008, 17:33:59
Geloof me, bij de aanvraag van een NVJ kaart wordt er héél goed gekeken naar welke inkomsten je hebt, voor wie je fotografeert, wat je fotografeert en eventueel je opleiding. Dus vraag me af hoe je aan jou ervaring komt want je trekt de conclusie dat de nvj haar administratie niet op orde heeft en iedereen een perskaart verstrekt.

Het gaat niet om het verstrekken van perskaarten, maar om het tegengaan van nepperskaarten binnen de afzetting...

Bij ongevallen heb ik mensen gezien ik kan (met 99,9% zekerheid) zeggen dat ze een perskaart van de nvj hadden, ze maakte wat foto's en alles wat ik terug zag was niet helder, de horizon lag scheef enz.
Natuurlijk ik het probleem van nepkaarten vele malen groter, dat zie ik ook. Alleen denk ik dat als iedereen eens goed kijkt aan wie de perskaarten toekomen en wie er op een PD door wordt gelaten, het probleem snel kleiner wordt (en dat hoop ik ook ;)).


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #99 Gepost op: 19 augustus 2008, 18:26:05
Waarom is iederen toch zo gespitst op het hebben/willen hebben van een Perskaart?
Je bent god niet hoor als je zo een geplastificeerd papiertje om je nek hebt hangen... kom op zeg  :-\...

Geloof mij, je (positieve) bekendheid in de regio is vele malen meer waard als een perskaart...  ::)