Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 160569 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #110 Gepost op: 21 augustus 2008, 17:21:41
Ook als er sporen moeten worden onderzocht moet je verplicht een stapje achteruit ;)

En ook dat is niet waar ;D De houders van de PPK staan op grond van hun eigen verantwoordelijkheid op het incidentgebied. Op het moment dat er wat gebeurd met jouw als fotograaf/cameraman dan kan de brandweer of politie hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld. Je staat op je eigen verantwoordelijkheid op het terrein. Dit is een van de redenen waarom de perskaart in het leven is geroepen. De politie kan wel het advies geven om juist uit de buurt te blijven maar dit is niet bindend, zeker niet bij een grote brand of iets dergelijks. Bij PDmanagment geldt weer een ander verhaal.
Op het moment dat de brandweer aangeeft dat het echt gevaarlijk wordt, zal je zeker een stap of wat achteruit doen maar je mag nog steeds op het incidententerrein blijven ;)


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #111 Gepost op: 21 augustus 2008, 21:09:47
En ook dat is niet waar ;D De houders van de PPK staan op grond van hun eigen verantwoordelijkheid op het incidentgebied. Op het moment dat er wat gebeurd met jouw als fotograaf/cameraman dan kan de brandweer of politie hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld. Je staat op je eigen verantwoordelijkheid op het terrein. Dit is een van de redenen waarom de perskaart in het leven is geroepen. De politie kan wel het advies geven om juist uit de buurt te blijven maar dit is niet bindend, zeker niet bij een grote brand of iets dergelijks. Bij PDmanagment geldt weer een ander verhaal.
Op het moment dat de brandweer aangeeft dat het echt gevaarlijk wordt, zal je zeker een stap of wat achteruit doen maar je mag nog steeds op het incidententerrein blijven ;)
Ja oké daar heb je natuurlijk wel gelijk in ;).
Weer of geen weer... altijd brandweer


guest4965

  • Gast
Reactie #112 Gepost op: 21 augustus 2008, 21:49:41
Misschien kan de oprichter (VRK³ Media) er een Poll aan hangen om eens te kijken wat iedereen vindt.
Bijvoorbeeld dat je kunt kiezen tussen:
- perskaart moet iedereen kunnen aanvragen/krijgen
- perskaart alleen als je, na controle, goede foto's/goede camera hebt
- perskaart alleen voor beroepsjournalisten
- de perskaart gewoon afschaffen

Natuurlijk kunnen er ook andere keuzes komen, maar het lijkt mij wel leuk om eens te zien wat iedereen er van vindt. Ik zie wel of het iets wordt, het is maar een idee ;)


Rene112

  • Gast
Reactie #113 Gepost op: 21 augustus 2008, 22:20:49
En ook dat is niet waar ;D De houders van de PPK staan op grond van hun eigen verantwoordelijkheid op het incidentgebied. Op het moment dat er wat gebeurd met jouw als fotograaf/cameraman dan kan de brandweer of politie hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld. Je staat op je eigen verantwoordelijkheid op het terrein. Dit is een van de redenen waarom de perskaart in het leven is geroepen. De politie kan wel het advies geven om juist uit de buurt te blijven maar dit is niet bindend, zeker niet bij een grote brand of iets dergelijks. Bij PDmanagment geldt weer een ander verhaal.
Op het moment dat de brandweer aangeeft dat het echt gevaarlijk wordt, zal je zeker een stap of wat achteruit doen maar je mag nog steeds op het incidententerrein blijven ;)

En hier ben ik het toch (helaas) niet mee eens.

Op het moment dat de hulpdiensten de inschatting maken dat het niet verantwoord is (i.v.m. de eigen veiligheid) om mensen in een bepaald gebied toe te laten, dan is het mogelijk om iedereen (inclusief pers met PPK) de toegang tot een bepaald gebied te ontzeggen en dit te handhaven.

Stel : de brandweer schat een bepaald gevarengebied in m.b.t. instortingsgevaar bij een brand en markeert dit met zwart-geel lint (in mijn regio standaard voor : "niet betreden, levensgevaar, ook voor hulpverleners"). Vervolgens bespreek ik dat in het Copi zodat alle diensten hiervan op de hoogte zijn.
Dan zou ik (of de politie) wel degelijk een misser maken door de pers met hun PPK toegang te verlenen tot het incident terrein omdat zij daar dan op hun eigen verantwoordelijkheid zouden staan. Die verantwoordelijk is namelijk ondergeschikt aan de verantwoordelijkheid die de hulpdiensten hebben t.a.v. het beschermen van mens en dier (kijk maar eens naar de wettelijke taken van de brandweer....).

Kortom : het klopt dat de pers met PPK op eigen verantwoordelijk werkt binnen de afzetting, maar dat betekent niet dat zij dáárom in alle gevallen automatisch toegang hebben.

groeten,
René de Caluwé


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #114 Gepost op: 22 augustus 2008, 00:32:37
En hier ben ik het toch (helaas) niet mee eens.

Op het moment dat de hulpdiensten de inschatting maken dat het niet verantwoord is (i.v.m. de eigen veiligheid) om mensen in een bepaald gebied toe te laten, dan is het mogelijk om iedereen (inclusief pers met PPK) de toegang tot een bepaald gebied te ontzeggen en dit te handhaven.

Stel : de brandweer schat een bepaald gevarengebied in m.b.t. instortingsgevaar bij een brand en markeert dit met zwart-geel lint (in mijn regio standaard voor : "niet betreden, levensgevaar, ook voor hulpverleners"). Vervolgens bespreek ik dat in het Copi zodat alle diensten hiervan op de hoogte zijn.
Dan zou ik (of de politie) wel degelijk een misser maken door de pers met hun PPK toegang te verlenen tot het incident terrein omdat zij daar dan op hun eigen verantwoordelijkheid zouden staan. Die verantwoordelijk is namelijk ondergeschikt aan de verantwoordelijkheid die de hulpdiensten hebben t.a.v. het beschermen van mens en dier (kijk maar eens naar de wettelijke taken van de brandweer....).

Kortom : het klopt dat de pers met PPK op eigen verantwoordelijk werkt binnen de afzetting, maar dat betekent niet dat zij dáárom in alle gevallen automatisch toegang hebben.

groeten,
René de Caluwé

Je hoeft het er ook niet mee eens te zijn, maar dit is de gang van zaken ;) Natuurlijk zijn er uitzonderingen, die jij al noemt, aanwezig. Maar voor het algemeen geldt het verhaal wat ik eerder heb getikt ;) Zoals je weet zit er in het COPI ook een voorlichter. Deze zal de gang van zaken dan ook doorlichten naar de aanwezige pers /media toe. Een goed beargumenteerd verhaal zal dan zeker een meerwaarde hebben om duidelijk te maken dat toegang tot het terrein levensgevaarlijk is


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #115 Gepost op: 13 november 2008, 09:12:07
Om hier ook nog maar even mijn mening te geven:

Ik heb zo het vermoeden dat in 90% van de afgegeven perskaarten die bij (112-) fotografen in het bezit zijn onterecht zijn afgegeven.

Wanneer ben je amateur en wanneer professioneel bezig? Als je er voor wordt betaald/foto's verkoopt?

De mensen die het hier nu over een perskaart hebben cq in bezit zijn van, zit het overgrote deel nog van op school, of is geinteresseerd in de hulpdiensten en legt dit vast. Deze mensen komen niet door zelfstandig een politieperskaart aan te vragen in het bezit hiervan. Deze kaarten zijn dan waarschijnlijk op naam van iemand anders aangevraagd (media bedrijf?), onder valse voorwenselen formulieren ingevuld, of gewoon nagemaakt.

Ik heb zelf de proef op de som genomen: Afgelopen jaar en daarvoor heb ik regelmatig foto's gemaakt en verkocht aan diverse mediabedrijven, tijdschriften en andere belangstellenden. De werkverhouding was 1/3 tijd bezig met mijn "normale" werk bij de brandweer (24-uursdienst) en de overige 2-dagen (2/3-deel) wilde ik gaan werken om te verdienen aan foto's.

Aanvraag gedaan bij de NVJ, beeldmateriaal toegezonden zoals dat in de aanvraag wordt gevraagd en netjes alle gegevens qua inkomen, tijd, referenties etc. ingevuld.

Dit bleek niet voldoende te zijn om in het bezit te komen van een politieperskaart zo stelde men mij per brief op de hoogte.

Dus................je kan mij niet wijsmaken dat iedereen die het hier over een politieperskaart heeft en deze bezit terwijl men niet full-time cq professioneel als niet zijnde hobbymatig bezig is met fotografie deze kaart op een legale wijze verkregen heeft. De NVJ is zeer selectief naar wat ik zelf heb ervaren en wat ik zo hier en daar hoor in het verstrekken van de politieperskaart.

Eerlijkheid duurt het langst............


Glenn2

  • Gast
Reactie #116 Gepost op: 13 november 2008, 10:21:36
Dan hoop ik wel dat jij niet tijdens je diensten die foto's maakt en vervolgens verkoopt.

Anyways, een perskaart is door een medium ook aan te vragen voor technisch personeel. Zij hoeven dan geen fulltime journalist te zijn. Je kunt deze kaart dan aan je medewerkers geven die niet fulltime voor je werken. Ook kan je die kaart dan meegeven aan je 112fotografen.

Dat is waarschijnlijk de manier hoe mensen aan zo'n kaart komen (naast ongetwijfeld de namaak, want dat ding is nu niet echt moeilijk te kopiëren).

Groet,

Glenn, die zelf geen perskaart heeft maar alles met z'n mondje doet ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #117 Gepost op: 13 november 2008, 11:01:54
Dan hoop ik wel dat jij niet tijdens je diensten die foto's maakt en vervolgens verkoopt.

Anyways, een perskaart is door een medium ook aan te vragen voor technisch personeel. Zij hoeven dan geen fulltime journalist te zijn. Je kunt deze kaart dan aan je medewerkers geven die niet fulltime voor je werken. Ook kan je die kaart dan meegeven aan je 112fotografen.

Dat is waarschijnlijk de manier hoe mensen aan zo'n kaart komen (naast ongetwijfeld de namaak, want dat ding is nu niet echt moeilijk te kopiëren).

Groet,

Glenn, die zelf geen perskaart heeft maar alles met z'n mondje doet ;)
De werkverhouding was 1/3 tijd bezig met mijn "normale" werk bij de brandweer (24-uursdienst) en de overige 2-dagen (2/3-deel) wilde ik gaan werken om te verdienen aan foto's.

Voor de rest deel ik je mening wel ...... dus het probleem ligt hem denk ik meer bij de mediabedrijven en de NVJ. Enerzijds klaagt de media dus over de zogenaamde 112-fotografen anderszijds maken ze er dankbaar gebruik van.

Persoonlijk vind ik het gezeur over al die mensen die foto's nemen een beetje achterhaald. Het is nu eenmaal de tijd van internet en fotografie. Daar zullen we mee moeten leren leven. En ook in de tijd van de scanner was het al mogelijk om een semafoon te kopen om snel naar een brand te kunnen rijden.......de overheid heeft het wat dat betreft alleen maar simpeler gemaakt door P2000. Meldingen staan lange tijd op internet of in semafoons en ondanks dat er geen luisterverkeer is kun je toch snel een inschatting maken aan de hand van het opgeroepen personeel/materiaal.

Voorheen was je afhankelijk van de kwaliteit van je eigen ontvangst installatie tot hoever je iets kon ontvangen/horen...........zo slecht was het dus allemaal nog niet ;)


Glenn2

  • Gast
Reactie #118 Gepost op: 13 november 2008, 12:37:39
Voor de rest deel ik je mening wel ...... dus het probleem ligt hem denk ik meer bij de mediabedrijven en de NVJ. Enerzijds klaagt de media dus over de zogenaamde 112-fotografen anderszijds maken ze er dankbaar gebruik van.
Het zijn niet zozeer de mediabedrijven die klagen, maar vooral de vaste fotografen en cameramensen die voor deze media werken. Logisch ook. Zij lopen met een PPK terwijl diegene zonder PPK ook vaak achter het lint kruipen. Zo stond ik laatst bij een ongeval op een autoweg (dus verboden gebied voor voetgangers en fietsers). Ik was klaar met filmen en liep terug naar m'n auto. Daar was inmiddels door de politie een afzetting ingesteld. Ik maakte een praatje met deze twee agenten en we kwamen er op dat er zo gigantisch veel fotografen stonden. Die agent gaf aan: "maar ze hadden wel allemaal een perskaart". Dus ik vroeg aan hem, weet je hoe een perskaart er uit ziet? Hij antwoordde dat er iets met pers en een foto op moest staan. Dat geeft dus aan dat lang niet elke diender hiervan op de hoogte is. Voor mij wel prettig, maar voor de fulltimers niet, dat snap ik wel.
Citaat

Persoonlijk vind ik het gezeur over al die mensen die foto's nemen een beetje achterhaald. Het is nu eenmaal de tijd van internet en fotografie. Daar zullen we mee moeten leren leven. En ook in de tijd van de scanner was het al mogelijk om een semafoon te kopen om snel naar een brand te kunnen rijden.......de overheid heeft het wat dat betreft alleen maar simpeler gemaakt door P2000. Meldingen staan lange tijd op internet of in semafoons en ondanks dat er geen luisterverkeer is kun je toch snel een inschatting maken aan de hand van het opgeroepen personeel/materiaal.
Klopt, ik vind ook dat je het maar moet accepteren. En ik blijf er bij, ramptoeristen fotograferen alles wat los en vast zit. De 112-journalisten (met wel of geen PPK) hebben meer fatsoen en kennen veelal de ongeschreven regels. Laatst bij een gevoelig object gestaan, werd mij vriendelijk verzocht de beelden niet in de openbaarheid te brengen. Prima. Een willekeurige ramptoerist knalt die beelden gewoon op YouTube met alle gevolgen vandien.
Citaat
Voorheen was je afhankelijk van de kwaliteit van je eigen ontvangst installatie tot hoever je iets kon ontvangen/horen...........zo slecht was het dus allemaal nog niet ;)
Die tijd heb ik niet meegemaakt, maar ik behandel m'n pager met liefde hoor ;)


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #119 Gepost op: 13 november 2008, 13:01:19
Even tussen haakjes vraag ik me af tot hoever die 'ramptoeristen' dan gaan. Ik moet zeggen dat ik nog niet veel ben tegengekomen, op een aantal dingen na. Fotografen, in samenwerking met een uitgever, die met een perskaart lijkt me een normale zaak? Dan heb ik het voor de duidelijkheid niet over een politieperskaart  O0