Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 161645 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Glenn2

  • Gast
Reactie #120 Gepost op: 13 november 2008, 16:27:41
Even tussen haakjes vraag ik me af tot hoever die 'ramptoeristen' dan gaan. Ik moet zeggen dat ik nog niet veel ben tegengekomen, op een aantal dingen na. Fotografen, in samenwerking met een uitgever, die met een perskaart lijkt me een normale zaak? Dan heb ik het voor de duidelijkheid niet over een politieperskaart  O0
Ik had het over de PPK :)


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #121 Gepost op: 13 november 2008, 21:24:38
En ik blijf er bij, ramptoeristen fotograferen alles wat los en vast zit. De 112-journalisten (met wel of geen PPK) hebben meer fatsoen en kennen veelal de ongeschreven regels. Laatst bij een gevoelig object gestaan, werd mij vriendelijk verzocht de beelden niet in de openbaarheid te brengen. Prima. Een willekeurige ramptoerist knalt die beelden gewoon op YouTube met alle gevolgen vandien.Die tijd heb ik niet meegemaakt, maar ik behandel m'n pager met liefde hoor ;)

Ben ik niet helemaal met je eens, hier in de regio zijn het vooral de "professionals" die in de weg lopen, bijna in ambu's kruipen, bijna in brandende woningen fotograferen enzz en juist de amateurs die goed denken om wat ze doen. Ik heb dit in de praktijk zo vaak gezien… en hier in de regio is er in samenwerking met de politie veel te bereiken, en dat perskaartje heeft echt geen waarde hier.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #122 Gepost op: 13 november 2008, 21:47:43
Ben ik niet helemaal met je eens, hier in de regio zijn het vooral de "professionals" die in de weg lopen, bijna in ambu's kruipen, bijna in brandende woningen fotograferen enzz en juist de amateurs die goed denken om wat ze doen. Ik heb dit in de praktijk zo vaak gezien… en hier in de regio is er in samenwerking met de politie veel te bereiken, en dat perskaartje heeft echt geen waarde hier.

Iederéén zegt dat hij kan autorijden... alleen mag dit niet zonder rijbewijs...  ;) Binnen de afzetten mogen, volgens de regels, alleen mensen komen met een politie perskaart... Ik vraag me af hoe het met de aansprakelijkheid zit van agenten als ze iemand doorlaten die niet het juiste bewijs heeft en die fotograaf raakt gewond...  ::) ::) ;)


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #123 Gepost op: 13 november 2008, 22:53:22
Iederéén zegt dat hij kan autorijden... alleen mag dit niet zonder rijbewijs...  ;) Binnen de afzetten mogen, volgens de regels, alleen mensen komen met een politie perskaart... Ik vraag me af hoe het met de aansprakelijkheid zit van agenten als ze iemand doorlaten die niet het juiste bewijs heeft en die fotograaf raakt gewond...  ::) ::) ;)

Ik ben daarvoor verzekerd vanuit de stichting waarvoor ik O.A. foto's maak.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #124 Gepost op: 13 november 2008, 23:04:39
Ik ben daarvoor verzekerd vanuit de stichting waarvoor ik O.A. foto's maak.

En wat staat er precies in je verzekeringspolis... ::) Volgens mij zijn de verzekeringsmaatschappijen nooit zo blij als je jezelf in gevaar brengt (zie bijvoorbeeld de uitsluitingen voor wintersport vakanties in sommige verzekeringen). Als de verzekering al uit gaat keren dan bekijken ze altijd waar ze het geld dat ze voor jou betalen, op kunnen verhalen. Als ik een all risc verzekering voor mijn auto afsluit en iemand rijd tegen mij aan dan betaald mijn verzekering mijn schade maar dat wordt daarna verhaald op de tegenpartij. Als dus iemand toestemming geeft / doorlaat in een gebied waar je eigenlijk niets te zoeken hebt dan zou het zomaar kunnen dat er een claim neergelegd gaat worden bij de partij die jou toestemming heeft gegeven terwijl ze eigenlijk beter hadden moeten weten (volgens hun interne richtlijnen).  :)


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #125 Gepost op: 14 november 2008, 09:04:44
Citaat
Glenn, die zelf geen perskaart heeft maar alles met z'n mondje doet

Citaat
Zo stond ik laatst bij een ongeval op een autoweg (dus verboden gebied voor voetgangers en fietsers). Ik was klaar met filmen en liep terug naar m'n auto.

Citaat
En ik blijf er bij, ramptoeristen fotograferen alles wat los en vast zit.

Iemand die bij een ongeval staat te filmen terwijl hij daar niet mag komen wordt toch vaak aangezien voor ramptoerist hoor.


Glenn2

  • Gast
Reactie #126 Gepost op: 14 november 2008, 11:31:57
Ben ik niet helemaal met je eens, hier in de regio zijn het vooral de "professionals" die in de weg lopen, bijna in ambu's kruipen, bijna in brandende woningen fotograferen enzz en juist de amateurs die goed denken om wat ze doen. Ik heb dit in de praktijk zo vaak gezien… en hier in de regio is er in samenwerking met de politie veel te bereiken, en dat perskaartje heeft echt geen waarde hier.
Oh ok. Jammer zeg. Je zou het juist van hun mogen verwachten.

Welke regio is het als ik vragen mag?

Iemand die bij een ongeval staat te filmen terwijl hij daar niet mag komen wordt toch vaak aangezien voor ramptoerist hoor.
Je snapt best wat ik bedoel. Met de ramptoerist bedoel ik de omwonende/voorbijganger die komt kijken. Overigens was mijn aanwezigheid geen probleem, gezien het politiepersoneel dat mij keurig te woord stond voor informatie als begeleidend artikel bij mijn filmpje.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #127 Gepost op: 14 november 2008, 14:37:20
Iemand die bij een ongeval staat te filmen terwijl hij daar niet mag komen wordt toch vaak aangezien voor ramptoerist hoor.

Een ramptoerist is alleen iemand die zonder redelijk doel of nut bij een incident komt kijken. Wat bedoel je met "aangezien voor ramptoerist", en in de ogen van wie?

Hier in de regio mag je als het rustig is er altijd bij. Ik verwacht wel dat met het persalarm e.d., dingen meer aan regels worden gebonden.


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #128 Gepost op: 14 november 2008, 18:02:33
Citaat
Een ramptoerist is alleen iemand die zonder redelijk doel of nut bij een incident komt kijken.

Dat is de definitie ongeveer. Zonder redelijk nut is iemand die geen hulp verleent, zonder redelijk doel is voor de massa niet te zien.

Mensen die voor een hobby -en dus zonder perskaart- achter P2000-meldingen aanrijden om foto's te maken (al dan niet binnen afzettingen en op plekken waar men niet mag komen) voor een 112-website zijn voor de massa een ramptoerist.

Dat die ene agent of je buurvrouw die staat te kijken weet dat je een hobbyist bent en ongeschreven regels kent waardoor jij je iets anders opstelt dan 'de ramptoerist', maakt voor het algemene beeld (lees: voorbijgangers die gewoon doorlopen, hulpverleners die jou niet kennen) niet uit.

Citaat
Hier in de regio mag je als het rustig is er altijd bij

Mag je waarbij? met een PPK?


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #129 Gepost op: 14 november 2008, 20:21:33
Dat is de definitie ongeveer. Zonder redelijk nut is iemand die geen hulp verleent, zonder redelijk doel is voor de massa niet te zien.

Mensen die voor een hobby -en dus zonder perskaart- achter P2000-meldingen aanrijden om foto's te maken (al dan niet binnen afzettingen en op plekken waar men niet mag komen) voor een 112-website zijn voor de massa een ramptoerist.

Dat die ene agent of je buurvrouw die staat te kijken weet dat je een hobbyist bent en ongeschreven regels kent waardoor jij je iets anders opstelt dan 'de ramptoerist', maakt voor het algemene beeld (lees: voorbijgangers die gewoon doorlopen, hulpverleners die jou niet kennen) niet uit.

Mag je waarbij? met een PPK?

Mag je als het rustig is (vaak niet afgezet), er geen gevaar is, en het geen persoonlijke zaak betreft, dichterbij komen dan ramptoeristen (ik ben semi-ramptoerist dan  ;)). De PPK maakt niet echt uit. Ik heb slechts twee keer verschil in behandeling gezien tussen PPK en niet-PPK houders.

Maar hoe ziet de massa het verschil tussen wel/niet 'echte media'. Dit is soms echt niet te zien hoor.