Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 161531 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #140 Gepost op: 28 april 2009, 17:13:04
'Brandweer stelt regels voor hobbyfotografen'

DORDRECHT / REGIO - Brandweerfotografen die in de regio Zuid-Holland-Zuid foto's maken bij branden, ongelukken of andere incidenten waar de brandweer aan te pas komt, zouden weleens per 1 mei 2009 achter het lint moeten. De speciale licentie uitgegeven door de Stichting Landelijke Politieperskaart wordt maatgevend en die geldt alleen voor beroeps(foto)journalisten.

De politieperskaart is de enige perskaart, die iemand legitimeert als professioneel (foto- of camera-)journalist. (© Foto www.zuid-holland-zuid.nl)

De brandweerfotografen, veelal hobbyisten, beschikken niet over een dergelijke kaart. Voor iemand die beschikt over de politieperskaart is bijvoorbeeld het vak van (foto- of camera)journalist zijn hoofdberoep.

Privileges
In een brief d.d. 22 april 2009 aan alle lokale commandanten in de regio Zuid-Holland-Zuid schrijft Huub van der Weide, accountmanager brandweerzorg bij de regionale brandweer Zuid-Holland-Zuid in Dordrecht: "Binnen de surveillancedienst van de politie zal deze lijn onder de aandacht worden gebracht. Doelstelling hierbij is dat vanaf 1 mei de politie in haar beleid ten aanzien van de handhaving van de afzettingen geen privileges meer zal toekennen aan brandweerfotografen." Van der Weide refereert aan een overleg onlangs met de commandanten. "In het laatste CvC hebben wij de afspraak gemaakt dat brandweerfotografen zich niet langer  kunnen beroepen op privileges. Dit heb ik ook naar de collega's van de politie als zodanig gecommuniceerd", aldus Van der Weide in de e-mail.

Aanleiding
Hij heeft de commandanten verzocht om in die gevallen waar er een aanwijsbare relatie binnen een brandweerkorps is met een brandweerfotograaf dit onder aandacht te brengen van de desbetreffende brandweerfotograaf te brengen. De Vereniging Mediabelangen dringt al langer aan op maatregelen. Zeer jeugdigde brandweerfotografen verkopen hun foto's in sommige gevallen door aan lokale media tegen een spotprijs. De beroepsfotografen zijn dit gedrag zat en deden onlangs hun beklag bij de politie Zuid-Holland-Zuid.

Bron; www.zuid-holland-zuid.nl
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #141 Gepost op: 28 april 2009, 19:07:44
Citaat
Hij heeft de commandanten verzocht om in die gevallen waar er een aanwijsbare relatie binnen een brandweerkorps is met een brandweerfotograaf dit onder aandacht te brengen van de desbetreffende brandweerfotograaf te brengen

En de commandant heeft geen 'aanwijzingsbevoegdheid' om vanuit het korps (bijv. maximaal) 1 fotograaf aan te wijzen als 'korpsfotograaf' waarmee het een en ander (bijv. verbod op verkoop foto's aan media tenzij dit wordt besproken) wordt geregeld?

Jammer voor de jongens in ZHZ die wel weten waar ze mee bezig zijn en dat zijn er volgens mij heel wat! Het wordt tijd dat er iemand binnen de brandweer opstaat die die probleem is samen met de politie gaat oppakken in de vorm van een regionale perskaart waardoor je als regio de controle hebt en houdt(laat elke kandidaat maar met z'n apparatuur*, portfolio en onderbouwing de afdeling voorlichting bezoeken!) maar je biedt ook de fotografen die dit erbij doen een podium om vanaf te werken.

* Ja, ik kies heel bewust voor het benoemen van apparatuur omdat ik dit een duidelijk beeld vindt geven van hoe iemand met z'n hobby bezig is! (en ja ik weet het ook met een Ixus kun je leuke foto's maken ;))


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #142 Gepost op: 28 april 2009, 19:46:08
En de commandant heeft geen 'aanwijzingsbevoegdheid' om vanuit het korps (bijv. maximaal) 1 fotograaf aan te wijzen als 'korpsfotograaf' waarmee het een en ander (bijv. verbod op verkoop foto's aan media tenzij dit wordt besproken) wordt geregeld?
Sterker nog, dit was voorheen zo. Maar nu hebben ze vanaf 1 mei alles over 1 kam geschoren... en moeten alle niet beroeps/persfotografen achter het lint verdwijnen, dus ook de korps/brandweerfotograaf.
Weer of geen weer... altijd brandweer


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #143 Gepost op: 29 april 2009, 09:07:38
Is het niet zo dat de vaste fotograaf van de krant zich een beetje in een luxe positie probeert te werken op deze manier?

Ieder zijn vak, laat dat duidelijk zijn, maar het feit dat de werkgever van een vaste fotograaf van een krant kiest voor de concurent zegt denk ik toch ook iets! De hobbyfotografen zijn vaak aanwezig, bij nacht en ontij en dat allemaal omdat het hobby is. Waarom staat die vaste fotograaf van de krant daar dan niet om foto's te nemen?

Mijn ervaring is, dat de vaste fotografen van een krant, niet zo 1,2,3 een foto komen maken van een kleine melding. Ik denk dan ook wil men respect krijgen als beroepsfotograaf men zich eerst de hand eens in eigen boezem moet gaan steken.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #144 Gepost op: 29 april 2009, 09:54:31
Reden: Zijn foto's zijn wat duurder. Het is zijn broodwinning. De foto's van een hobbyfotograaf kosten een stuk minder. Wat voor zin heeft het dan voor die beroepsfotograaf om bij nacht en ontij nog zijn bed uit te gaan als die hobbyfotografen zijn nering naar de knoppen helpen?

Da's m.i. de achterliggende reden.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #145 Gepost op: 29 april 2009, 10:01:01
Tjah dan zou dat meer iets zeggen over de verstandhouding tussen de werkgever en de beroepsfotograaf, blijkbaar hecht men weinig waarde aan deze mensen. Uiteraard speelt geld een rol maar persoonlijk vind ik de foto's van menig amateur meer zeggen dan een kale foto gemaakt door een beroepsfotograaf van een autowrak waarbij het merendeel van de hulpverleners al weer is vertrokken.


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #146 Gepost op: 29 april 2009, 11:51:34
Och dat maakt toch allemaal niets uit. Meestal is men toch eerder dan de afzetting ter plaatse. Bovendien vind ik het vreemd dat de brandweer die regels stelt. Dit lijkt mij niet hun taak.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #147 Gepost op: 29 april 2009, 13:50:52
En zo gooien al die brandweerkleuterfotografen hun eigen ramen in .... Brandweerfotograaf levert foto´s aan de brandweer (en evt. in overleg met hén aan derden).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #148 Gepost op: 29 april 2009, 16:53:36
Is het niet zo dat de vaste fotograaf van de krant zich een beetje in een luxe positie probeert te werken op deze manier?
Ik denk het wel ja. Ze denken volgens mij dat zij het alleenrecht hebben om foto's, al dan niet buiten of binnen de afzetting gemaakt, te mogen verkopen aan schrijvende danwel beeldende media.

De hobbyfotografen zijn vaak aanwezig, bij nacht en ontij en dat allemaal omdat het hobby is. Waarom staat die vaste fotograaf van de krant daar dan niet om foto's te nemen?
Mijn ervaring is, dat de vaste fotografen van een krant, niet zo 1,2,3 een foto komen maken van een kleine melding. Ik denk dan ook wil men respect krijgen als beroepsfotograaf men zich eerst de hand eens in eigen boezem moet gaan steken.
Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft op je vraag. De beroepsfotograaf komt niet 1,2,3 richting het incident en wanneer zij meestal al ter plaatse komen is óf de meeste 'actie' al voorbij óf het is wat groots.

Uiteraard speelt geld een rol maar persoonlijk vind ik de foto's van menig amateur meer zeggen dan een kale foto gemaakt door een beroepsfotograaf van een autowrak waarbij het merendeel van de hulpverleners al weer is vertrokken.
Ach, en anders photoshoppen we het toch gewoon? Een beroepsfotograaf hier in de omstreken heeft hier aardig ervaring mee...

Och dat maakt toch allemaal niets uit. Meestal is men toch eerder dan de afzetting ter plaatse. Bovendien vind ik het vreemd dat de brandweer die regels stelt. Dit lijkt mij niet hun taak.
De brandweer (het CvC) heeft het besloten naar aanleiding van maatregelen/veranderingen bij de politie mbt de afzettingen bij incidenten.

En zo gooien al die brandweerkleuterfotografen hun eigen ramen in .... Brandweerfotograaf levert foto´s aan de brandweer (en evt. in overleg met hén aan derden).
Zo moet de goede onder de kwade lijden, zullen we maar zeggen. Het gaat hier overigens meer om de '112-cowboys', de brandweerfotografen hadden en hebben goede afspraken met het korps, maar vanwege dit besluit moeten nu ook zij achter het lint plaatsnemen.
Weer of geen weer... altijd brandweer


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #149 Gepost op: 29 april 2009, 19:30:06
Is het niet zo dat de vaste fotograaf van de krant zich een beetje in een luxe positie probeert te werken op deze manier?

Ieder zijn vak, laat dat duidelijk zijn, maar het feit dat de werkgever van een vaste fotograaf van een krant kiest voor de concurent zegt denk ik toch ook iets! De hobbyfotografen zijn vaak aanwezig, bij nacht en ontij en dat allemaal omdat het hobby is. Waarom staat die vaste fotograaf van de krant daar dan niet om foto's te nemen?

Mijn ervaring is, dat de vaste fotografen van een krant, niet zo 1,2,3 een foto komen maken van een kleine melding. Ik denk dan ook wil men respect krijgen als beroepsfotograaf men zich eerst de hand eens in eigen boezem moet gaan steken.

Toen ik (inmiddels alweer enige jaren geleden) door de krant werd benaderd was ondermeer de reden dat de eigen fotograaf niet of te laat aanwezig is en daarom wilden ze graag van mijn diensten gebruik maken. En moet zeggen, een keer een foto van de brandweer is vaak het enige interessante nieuws in de plaatselijke krant.  ;D ;D Het is ook altijd zo geweest dat wanneer er een fotograaf van de krant aanwezig was deze foto's geplaatst werden, ik voel m'n rol als fotograaf dan ook zeker niet als broodroof voor de prof.

Maar zoals al door meerdere geschreven zullen de goede (jeugdige) brandweerfotografen leiden onder de 112cowboy...

Jongens, succes ermee!!

Firechief P
foto's maken met helm op is ook veel leuker 8) (en je hebt geen last van het lintje...dat plaats ik zelf wel op voldoende afstand)