Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 162125 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #200 Gepost op: 27 mei 2010, 14:46:23
Maar dat zal dan de échte BlikOpNieuws perskaart zijn, en geen officiële Politieperskaart. ;)


michaelo

  • Gooi en Vechtstreek
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
  • Gooi en Vechtstreek
    • GooiNieuws
Reactie #201 Gepost op: 31 augustus 2010, 21:29:11
Beste forum leden,
Bij deze een vraag.

Wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen een Perskaart en een PolitiePerskaart?
Mag je met beide achter het lint komen?

Kortom, wie kan mij de verschillen uitleggen.

Mvgr,
Michael


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #202 Gepost op: 31 augustus 2010, 21:38:48
Lees dit topic eens door : http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,17191.msg614572.html#msg614572

Je valt er weliswaar halverwege in, maar op dat punt wordt dezelfde vraag gesteld


Pim Velthuizen

  • Zelfstandig (pers)fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 106
  • Fotograaf Brw cluster EVA (Epe, Voorst, Apeldoorn)
    • PVFotografie
Reactie #203 Gepost op: 15 september 2010, 17:31:38
Is leuk deze discussie over de PPK. Zit nu bijna 13 jaar bij de politie en ik kan de keren dat er een aan mij werd getoond op een hand tellen. Dus zo bijzonder is het nou ook weer niet...... Lost zich over het algemeen wel op met de pers. En je filterd ze er zo uit. En de politie kent over het algemeen de meeste pers wel van gezicht of van naam.

gr  
Mike
Idd Mike.  ;)


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #204 Gepost op: 21 oktober 2010, 22:40:08
Sommige beroepsfotografen met PPK gedragen zich nog minder dan de hobbyfotograaf zonder PPK. Ik PPK houders die het presteren om een foto te maken door het raam van een ambu, waarin een slachtoffer ligt. Tja, hij heeft een PPK, dus dat mag volgens hem.....
Naar mijn idee zijn dergelijke fotografen hun PPK niet waard.

Zelf ben ik ook hobbyfototgraaf, en ik moet zeggen dat het me opvalt dat "beroeps" hun gezicht niet laten zien bij de kleine incidenten, of te laat aankomen bij de grote incidenten. Als het dan al zo moeilijk is om je boterham te verdienen, zou ik toch meer moeite doen om ook bij "nacht en ontij" en slecht weer snel op een plaats incident te zijn. Dan zie je deze heren hier vaak niet, maar wel de mensen die voor de serieuze websites foto's maken. Tja, als je dan een bedrag geboden wordt voor je foto omdat de "beroeps" er geen foto van heeft gemaakt, ben je natuurlijk gek als je hier niet op in gaat.

En wat betreft de verhouding met de hulpdiensten, die is niet afhankelijk van het wel of niet hebben van een PPK, die hangt veel meer af van hoe je, je gedraagt bij een incident en hoe je opstelling is wanneer er wat van je gevraagd wordt. Ook het soort beelden wat je maakt wordt echt wel bekeken door de hulpdiensten en ook daarmee kun je een relatie maken en breken.
Kortom een PPK is geen vrijbrief al denken sommige PPK houders denken daar heel anders over....


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #205 Gepost op: 22 oktober 2010, 11:33:15
Sommige beroepsfotografen met PPK gedragen zich nog minder dan de hobbyfotograaf zonder PPK. Ik PPK houders die het presteren om een foto te maken door het raam van een ambu, waarin een slachtoffer ligt. Tja, hij heeft een PPK, dus dat mag volgens hem.....
Naar mijn idee zijn dergelijke fotografen hun PPK niet waard.
De PPK is geen vrijbrief voor dit soort dingen. Het probleem is dat veel PPK-houders weinig ongevallen doen en daardoor de bestaande mores te weinig kennen. Maar je kan het net zo goed omdraaien en hetzelfde zeggen over amateurfotografen.

Zelf ben ik ook hobbyfototgraaf, en ik moet zeggen dat het me opvalt dat "beroeps" hun gezicht niet laten zien bij de kleine incidenten, of te laat aankomen bij de grote incidenten. Als het dan al zo moeilijk is om je boterham te verdienen, zou ik toch meer moeite doen om ook bij "nacht en ontij" en slecht weer snel op een plaats incident te zijn. Dan zie je deze heren hier vaak niet, maar wel de mensen die voor de serieuze websites foto's maken. Tja, als je dan een bedrag geboden wordt voor je foto omdat de "beroeps" er geen foto van heeft gemaakt, ben je natuurlijk gek als je hier niet op in gaat.
Met de houding die je hier ten toon spreid ben je bezig om mensen de bijstand in te werken.
Als beroeps is het lastig om je boterham te verdienen als je op moet boksen tegen amateurs die zonder economische afweging en met een teveel aan tijd en geld valse concurrentie leveren. Als je van mening bent dat de beroeps vaker aanwezig moeten zijn moet je juist niet je foto aan de media verkopen. Daarnaast wordt de valse concurrentie nog versterkt door het feit dat veel amateurs hun foto's gratis weggeven zolang hun naam er maar bij staat.
En het zal niet voor het eerst zijn dat een beroeps zijn werk niet goed kan doen omdat er te veel amateurfotografen staan.

En wat betreft de verhouding met de hulpdiensten, die is niet afhankelijk van het wel of niet hebben van een PPK, die hangt veel meer af van hoe je, je gedraagt bij een incident en hoe je opstelling is wanneer er wat van je gevraagd wordt. Ook het soort beelden wat je maakt wordt echt wel bekeken door de hulpdiensten en ook daarmee kun je een relatie maken en breken.
Kortom een PPK is geen vrijbrief al denken sommige PPK houders denken daar heel anders over....
Dat ben ik grotendeels met je eens, maar ik heb in het verleden meer last gehad van amateurs die het verpesten dan van beroeps.

Kortom, sommige PPK-houders doen het niet goed, maar je kan de zaak net zo goed omdraaien ;-)


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #206 Gepost op: 22 oktober 2010, 12:58:44
De PPK is geen vrijbrief voor dit soort dingen. Het probleem is dat veel PPK-houders weinig ongevallen doen en daardoor de bestaande mores te weinig kennen. Maar je kan het net zo goed omdraaien en hetzelfde zeggen over amateurfotografen.
Met de houding die je hier ten toon spreid ben je bezig om mensen de bijstand in te werken.
Als beroeps is het lastig om je boterham te verdienen als je op moet boksen tegen amateurs die zonder economische afweging en met een teveel aan tijd en geld valse concurrentie leveren. Als je van mening bent dat de beroeps vaker aanwezig moeten zijn moet je juist niet je foto aan de media verkopen. Daarnaast wordt de valse concurrentie nog versterkt door het feit dat veel amateurs hun foto's gratis weggeven zolang hun naam er maar bij staat.
En het zal niet voor het eerst zijn dat een beroeps zijn werk niet goed kan doen omdat er te veel amateurfotografen staan.
Dat ben ik grotendeels met je eens, maar ik heb in het verleden meer last gehad van amateurs die het verpesten dan van beroeps.

Kortom, sommige PPK-houders doen het niet goed, maar je kan de zaak net zo goed omdraaien ;-)


Ik zeg ook niet dat de hobbyfotografen heilig zijn. In tegendeel, daar zitten ook mensen bij die de normen van fatsoen met de regelmaat van de klok overtreden. Wat ik wilde zeggen is dat ook onder de PPK houders mensen zitten die niet weten hoe het hoort, maar wel met de kaart staan te zwaaien (letterlijk).

Wat je opmerking aangaande het "in de bijstand helpen" betreft, ben ik het niet met je eens.
Ook ik heb een baan naast mijn hobby, en maak de foto's in de tijd dat ik niet werk. Ja, ik kom er 's nachts mijn bed voor uit.
Als fotograaf die zijn geld moet/wil verdienen met het maken van (ondermeer) incidentfotografie, weet je dat je niet alleen tijdens kantooruren op pad kunt. Incidenten laten zich niet plannen. Je zult er dus ook in de nacht uit moeten als er een container in brand staat. Dat kan nl uitlopen op een grotere brand. Als je afwacht tot er een persalarm uitgaat voor een uit de handgelopen schoorsteenbrand, ben je te laat. Dan zijn de "hobbyboeren" je voor.

Zorg als beroeps dat je je kunt onderscheiden van de 112cowboys. Je kunt toch zeker betere foto's leveren? Je hebt connecties, een PPK, en betere apparatuur tot je beschikking. Dan moet je een skooterpuber toch kunnen "verslaan"?
Gratis lever ik niets, ik heb ook mijn onkosten en dan zal ik zeker gratis gaan leveren zeker en de krant er aan kunnen verdienen. Dus wat dat betreft kun je me niet op de hoop gooien die aan broodroof doet.
Volgens mij draai je nl de zaken om. Ik moet niet minder vaak aanwezig zijn, de beroeps moet minder vaak in zijn warme bed blijven liggen.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #207 Gepost op: 22 oktober 2010, 13:37:56
Ik zeg ook niet dat de hobbyfotografen heilig zijn. In tegendeel, daar zitten ook mensen bij die de normen van fatsoen met de regelmaat van de klok overtreden. Wat ik wilde zeggen is dat ook onder de PPK houders mensen zitten die niet weten hoe het hoort, maar wel met de kaart staan te zwaaien (letterlijk).
Ik ben het met je eens dat in beide groepen goede en slechte fotografen zitten. Maar waarom gooi je het dan eerst op de PPK-houders?

Wat je opmerking aangaande het "in de bijstand helpen" betreft, ben ik het niet met je eens.
Ook ik heb een baan naast mijn hobby, en maak de foto's in de tijd dat ik niet werk. Ja, ik kom er 's nachts mijn bed voor uit.
Als fotograaf die zijn geld moet/wil verdienen met het maken van (ondermeer) incidentfotografie, weet je dat je niet alleen tijdens kantooruren op pad kunt. Incidenten laten zich niet plannen. Je zult er dus ook in de nacht uit moeten als er een container in brand staat. Dat kan nl uitlopen op een grotere brand. Als je afwacht tot er een persalarm uitgaat voor een uit de handgelopen schoorsteenbrand, ben je te laat. Dan zijn de "hobbyboeren" je voor.
Juist het economisch model maakt het onmogelijk om op elk brandje af te gaan. En ik weet er alles van want ik zit dagelijks met die afweging. Als ik overal op af ga ben ik straks failliet. De stelling dat iets kan uitlopen op een grote brand is erg ver gezocht. Procentueel gezien, hoe vaak gebeurd dat?
Wel zijn er beroepsfotografen die pas in actie komen op het moment dat ze een opdracht krijgen van de krant. Maar de beroeps-incidentfotografen wachten daar echt niet op. Net zo min als op een persalarm.

Zorg als beroeps dat je je kunt onderscheiden van de 112cowboys. Je kunt toch zeker betere foto's leveren? Je hebt connecties, een PPK, en betere apparatuur tot je beschikking. Dan moet je een skooterpuber toch kunnen "verslaan"?
Connecties hebben beide groepen. Soms hebben de amateurs meer connecties omdat 'men' niet met de pers wilt praten. Soms is het andersom. Vergeet ook niet dat die betere apparatuur geld kost. Alleen hebben de media daar vaak geen boodschap aan. Toto het slecht weer wordt want dan is die betere apparatuur noodzakelijk ;-)

Gratis lever ik niets, ik heb ook mijn onkosten en dan zal ik zeker gratis gaan leveren zeker en de krant er aan kunnen verdienen. Dus wat dat betreft kun je me niet op de hoop gooien die aan broodroof doet.
Daar ben ik in ieder geval blij om. Ik ben van mening dat de media de amateur net zo veel moeten betalen als de beroeps. Dan heb je op dat vlak in ieder geval geen valse concurrentie.


Volgens mij draai je nl de zaken om. Ik moet niet minder vaak aanwezig zijn, de beroeps moet minder vaak in zijn warme bed blijven liggen.
Weer een volstrekt vooringenomen opmerking. Enig idee hoe vaak ik en anderen 's nachts aan het werk zijn? Vaak zonder de amateurs want die komen alleen hun warme bed uit als er grote brand wordt gegeven ;-)

Ergo, het is maar net hoe je er tegen aan kijkt en mogelijk in welke regio je opereert. Waar deze litanie plotseling vandaan komt ontgaat mij overigens. En het feit dat je in een ander topic een soorgelijke discussie start (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,33887.msg812286.html#msg812286) snap ik al helemaal niet. Waarom niet alles in één topic?


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #208 Gepost op: 22 oktober 2010, 14:09:04
Als je van mening bent dat de beroeps vaker aanwezig moeten zijn moet je juist niet je foto aan de media verkopen. Daarnaast wordt de valse concurrentie nog versterkt door het feit dat veel amateurs hun foto's gratis weggeven zolang hun naam er maar bij staat.

Ik ben en blijf van mening dat een beroeps gewoon moet zorgen dat hij zijn vaste afnemers heeft en zich geen zorgen moet maken om de ''112-cowboys''..


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #209 Gepost op: 22 oktober 2010, 14:30:40
Ik ben en blijf van mening dat een beroeps gewoon moet zorgen dat hij zijn vaste afnemers heeft en zich geen zorgen moet maken om de ''112-cowboys''..
Klopt. En dat bereik je met continuïteit en kwaliteit. En dat kost geld. En dus moet je een afweging maken. Maar als men een gratis foto krijgt kan je nog steeds pech hebben.  
Maar ook moet je de situatie kunnen inschatten. Het is niet nodig om voor elke containerbrand te gaan rijden want je afnemers hebben toch geen belangstelling.
Opmerkingen als van Dokterswacht zijn mij een beetje te makkelijk omdat er geen rekening wordt gehouden met het economische model terwijl er wel de suggestie in ligt dat je nog vaker voor nop moet gaan rijden. Ik ken veel mensen die denken dat ik niets te doen heb als er geen meldingen zijn. Dat is volstrekt onjuist. Om het hoofd boven water te houden doe ik ook andere dingen (veelal in het verlengde van de incidentfotografie). De tijd dat de fotografie zoveel opbracht is toch echt voorbij.