Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 160555 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #210 Gepost op: 22 oktober 2010, 14:33:20
Ik zag eerst het ene topic voorbij komen en later het andere. Wellicht had het idd in één topic gekund.  e050 Ik kan het alleen in het andere topic niet weghalen. (Wellicht dat een mod dat even kan organiseren?)

Dat ik hier over de PPK bezitters begon kwam doordat een deel van die bezitters denken "meer" te zijn dan de mensen zonder die kaart, en het hier in dit specifieke topic over de PPK gaat.
Er zijn zoveel regels waaraan voldaan moet worden voor je in aanmerking komt voor een PPK dat ik me verbaasde dat juist iemand met een dergelijke kaart, zijn fatsoensnormen laat varen. Niet alleen in het door mij aangehaalde voorbeeld maar ook landelijk. Zou een gedragscode niet beter zijn dan de regel dat je je hoofdinkomen uit de fotografie moet hebben om in aanmerking te komen voor een PPK?
Nu komt het voor dat mensen die hun inkomen deels uit de fotografie halen niet in aanmerking komen. Dit omdat het inkomensdeel niet groot genoeg is. Zelf zou ik er voor kiezen voor een gedragscode. Hou je je daar niet aan, dan PPK inleveren. Je bent een beroepsgroep, en met dit soort doldwaze akties zet je die niet in een goed daglicht.

Voor de hobbyfotografen zou ik overigens ook een dergelijke gedragscode wenselijk vinden. Evt regionaal geregeld. Daarin zou ik dan ook zeker een minimum leeftijd opnemen.
 
Waarom zouden hulpverleners niet met de pers willen praten maar wel met hobbyfotografen? Ervaringen uit het verleden, of gewoon afkeer tegen de reguliere pers?

Misschien is mijn opmerking over het blijven liggen een vooringenomen opmerking, maar de ervaring hier in de regio leert dat je 's nachts de beroeps bijna nooit tegen komt bij een incident, alleen wanneer er een persalarm is afgegeven. Dat kan wellicht aan de beroeps hier in de regio liggen.

Het is voor mij in ieder geval niet zo dat ik de beroeps in de weg wil zitten. Als ik zie dat zo iemand aanwezig is, zal ik mijn foto's al niet aanbieden aan de media waar hij (ja is hier altijd een hij) voor werkt. Dat fatsoen heb ik dan ook wel weer. Dan snap ik best dat hij daar voor zijn brood staat en ik voor mijn hobby. ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #211 Gepost op: 22 oktober 2010, 14:57:31
Ik zag eerst het ene topic voorbij komen en later het andere. Wellicht had het idd in één topic gekund.  e050 Ik kan het alleen in het andere topic niet weghalen. (Wellicht dat een mod dat even kan organiseren?)

Dat ik hier over de PPK bezitters begon kwam doordat een deel van die bezitters denken "meer" te zijn dan de mensen zonder die kaart, en het hier in dit specifieke topic over de PPK gaat.
Er zijn zoveel regels waaraan voldaan moet worden voor je in aanmerking komt voor een PPK dat ik me verbaasde dat juist iemand met een dergelijke kaart, zijn fatsoensnormen laat varen. Niet alleen in het door mij aangehaalde voorbeeld maar ook landelijk. Zou een gedragscode niet beter zijn dan de regel dat je je hoofdinkomen uit de fotografie moet hebben om in aanmerking te komen voor een PPK?
Nu komt het voor dat mensen die hun inkomen deels uit de fotografie halen niet in aanmerking komen. Dit omdat het inkomensdeel niet groot genoeg is. Zelf zou ik er voor kiezen voor een gedragscode. Hou je je daar niet aan, dan PPK inleveren. Je bent een beroepsgroep, en met dit soort doldwaze akties zet je die niet in een goed daglicht.

Voor de hobbyfotografen zou ik overigens ook een dergelijke gedragscode wenselijk vinden. Evt regionaal geregeld. Daarin zou ik dan ook zeker een minimum leeftijd opnemen.
 
Waarom zouden hulpverleners niet met de pers willen praten maar wel met hobbyfotografen? Ervaringen uit het verleden, of gewoon afkeer tegen de reguliere pers?

Misschien is mijn opmerking over het blijven liggen een vooringenomen opmerking, maar de ervaring hier in de regio leert dat je 's nachts de beroeps bijna nooit tegen komt bij een incident, alleen wanneer er een persalarm is afgegeven. Dat kan wellicht aan de beroeps hier in de regio liggen.

Het is voor mij in ieder geval niet zo dat ik de beroeps in de weg wil zitten. Als ik zie dat zo iemand aanwezig is, zal ik mijn foto's al niet aanbieden aan de media waar hij (ja is hier altijd een hij) voor werkt. Dat fatsoen heb ik dan ook wel weer. Dan snap ik best dat hij daar voor zijn brood staat en ik voor mijn hobby. ;)





En als je het bekijkt vanuit de hulpdiensten? Willen die 30 personen binnen de afzetting die allemaal voldoen aan de gedragsregels en foto's maken voor hun 112webpagina?


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #212 Gepost op: 22 oktober 2010, 14:59:26
Ik snap best dat beroepsfotografen minder concurrentie willen. Welke beroepsgroep wil dat niet?

Maar het een en ander is niet tegen te houden. Er zijn zat hobbyfotografen die een redelijk goeie plaat weten te schieten. Als kranten dan grif geld neer willen leggen voor een plaat van zo'n hobbyfotograaf, dan zou eigenlijk alleen medeleven met de beroepsfotografen hen ervan moeten weerhouden om niets aan kranten te verkopen. Maar dat is een utopie, want wie wil nou niet een extra zakcentje van 25/50/100 euro verdienen? Je hoeft er alleen maar voor naar een brand/ongeval, daar wat plaatjes schieten, naar huis rijden en naar een krant mailen.

Zijn er dan veel beroepsfotografen die zich alleen maar toeleggen op ongevallen/branden? Die hobbyfotografen doen over het algemeen niet aan portret-of trouwreportages of overige nieuwsreportages, dus wellicht is daar een scheiding aan te brengen?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #213 Gepost op: 22 oktober 2010, 15:31:02
Ik zag eerst het ene topic voorbij komen en later het andere. Wellicht had het idd in één topic gekund.  e050 Ik kan het alleen in het andere topic niet weghalen. (Wellicht dat een mod dat even kan organiseren?)
Gaarne ;-)

Dat ik hier over de PPK bezitters begon kwam doordat een deel van die bezitters denken "meer" te zijn dan de mensen zonder die kaart, en het hier in dit specifieke topic over de PPK gaat.
Er zijn zoveel regels waaraan voldaan moet worden voor je in aanmerking komt voor een PPK dat ik me verbaasde dat juist iemand met een dergelijke kaart, zijn fatsoensnormen laat varen. Niet alleen in het door mij aangehaalde voorbeeld maar ook landelijk. Zou een gedragscode niet beter zijn dan de regel dat je je hoofdinkomen uit de fotografie moet hebben om in aanmerking te komen voor een PPK?
Dat is een fout die veel mensen maken. Er bestaat géén formele gedragscode voor PPK-houders. Wat we op straat en op dit forum voor gedragscode aanhouden is niet algemeen geldend. Wel kan een PPK door de uitgevende stichting worden ingetrokken als de houder de hulpdiensten in ernstige mate heeft gehinderd. Via andere bronnen ondertussen vernomen dat het in jouw regio kennelijk voorkomt. Je kan dan een klacht indienen bij de Stichting Politieperskaart (www.politieperskaart.nl).

Nu komt het voor dat mensen die hun inkomen deels uit de fotografie halen niet in aanmerking komen. Dit omdat het inkomensdeel niet groot genoeg is. Zelf zou ik er voor kiezen voor een gedragscode. Hou je je daar niet aan, dan PPK inleveren. Je bent een beroepsgroep, en met dit soort doldwaze akties zet je die niet in een goed daglicht.
Op zich kan ik daar inkomen. Maar vergeet niet dat de PPK het gevolg is van langdurig overleg op hoog niveau. Daarnaast is het een van de weinige beschermmiddelen in een verder vrije markt. Dat zullen de vakverenigingen niet snel opgeven gezien de slechte economische politie van de pers. En net als nu zal dat inleveren dan toch wel via een klachtenprocedure moeten gaan om willekeur te voorkomen.


Voor de hobbyfotografen zou ik overigens ook een dergelijke gedragscode wenselijk vinden. Evt regionaal geregeld. Daarin zou ik dan ook zeker een minimum leeftijd opnemen.
Mee eens.
 

Waarom zouden hulpverleners niet met de pers willen praten maar wel met hobbyfotografen? Ervaringen uit het verleden, of gewoon afkeer tegen de reguliere pers?
En weer ga je uit van een negatieve gedachtengang! Vergeet niet dat veel hulpverleners niet met de pers mogen praten. Dat ze vervolgens wel met bekenden praten is misschien ook niet in de haak. En sommigen hebben gewoon niets met de pers ;-)


Misschien is mijn opmerking over het blijven liggen een vooringenomen opmerking, maar de ervaring hier in de regio leert dat je 's nachts de beroeps bijna nooit tegen komt bij een incident, alleen wanneer er een persalarm is afgegeven. Dat kan wellicht aan de beroeps hier in de regio liggen.
En het economische model. Die beroeps heeft de volgende dag misschien wel een belangrijke opdracht. Dan ga je niet de hele nacht op de bonnefooi achter de brandweer aan rijden.


Het is voor mij in ieder geval niet zo dat ik de beroeps in de weg wil zitten. Als ik zie dat zo iemand aanwezig is, zal ik mijn foto's al niet aanbieden aan de media waar hij (ja is hier altijd een hij) voor werkt. Dat fatsoen heb ik dan ook wel weer. Dan snap ik best dat hij daar voor zijn brood staat en ik voor mijn hobby. ;)
Dat is mooi. Met die mentaliteit mag je bij mij in de regio rond komen lopen ;-)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #214 Gepost op: 22 oktober 2010, 15:35:39
En als je het bekijkt vanuit de hulpdiensten? Willen die 30 personen binnen de afzetting die allemaal voldoen aan de gedragsregels en foto's maken voor hun 112webpagina?
En dat is dus één van de problemen die de beroeps meemaken. Teveel fotografen en dus iedereen naar achteren, PPK of niet.
Juist de PPK kan zorgen voor rust op dit vlak, maar niet elke regio gaat er hetzelfde mee om. Wie de PPK-fotografen vaker wil zien moet vooral niet zelf gaan fotograferen ;-)


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #215 Gepost op: 22 oktober 2010, 15:40:35
En als je het bekijkt vanuit de hulpdiensten? Willen die 30 personen binnen de afzetting die allemaal voldoen aan de gedragsregels en foto's maken voor hun 112webpagina?

Nee, maar dat zou ik dan ook deel uit laten maken van de gedragscode. Juist daarmee heb je de kans om vanuit de hulpdiensten ook wensen en regels op te stellen. Het zou dus niet een eenzijdige code moeten zijn, maar eentje die je samen maakt.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #216 Gepost op: 22 oktober 2010, 15:43:51
Ik snap best dat beroepsfotografen minder concurrentie willen. Welke beroepsgroep wil dat niet?
Maar het een en ander is niet tegen te houden. Er zijn zat hobbyfotografen die een redelijk goeie plaat weten te schieten. Als kranten dan grif geld neer willen leggen voor een plaat van zo'n hobbyfotograaf, dan zou eigenlijk alleen medeleven met de beroepsfotografen hen ervan moeten weerhouden om niets aan kranten te verkopen. Maar dat is een utopie, want wie wil nou niet een extra zakcentje van 25/50/100 euro verdienen? Je hoeft er alleen maar voor naar een brand/ongeval, daar wat plaatjes schieten, naar huis rijden en naar een krant mailen.
Als je het werk serieus neem is het niet zo eenvoudig. Ik probeer de siotuaite te doorzien en een bij het incident passende foto te maken. Ook draag ook zorg voor een stuk informatie. Zo erg dat ik soms niet aan beelden toekom omdat ik constant redacties aan de telefoon heb ;-)

Zijn er dan veel beroepsfotografen die zich alleen maar toeleggen op ongevallen/branden? Die hobbyfotografen doen over het algemeen niet aan portret-of trouwreportages of overige nieuwsreportages, dus wellicht is daar een scheiding aan te brengen?
Of het er veel zijn weet ik niet, maar er zijn er een aantal. Overigens zijn er genoeg hobbyfotografen die wel aan portret- en/of trouwreportages doen. Ook daar gaat men makkelijk onder de prijs van de beroeps zitten.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #217 Gepost op: 22 oktober 2010, 15:46:41
Nee, maar dat zou ik dan ook deel uit laten maken van de gedragscode. Juist daarmee heb je de kans om vanuit de hulpdiensten ook wensen en regels op te stellen. Het zou dus niet een eenzijdige code moeten zijn, maar eentje die je samen maakt.
En hoe wil je dat doen? Slechts de eerste 5 toelaten? Dan wordt het racen naar een incident met alle gevolgen van dien. Wel zie ik vaak 3-4 mensen van dezelfde website. Daar zou je misschien wel wat aan kunnen doen.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #218 Gepost op: 22 oktober 2010, 15:50:56

En weer ga je uit van een negatieve gedachtengang! Vergeet niet dat veel hulpverleners niet met de pers mogen praten. Dat ze vervolgens wel met bekenden praten is misschien ook niet in de haak. En sommigen hebben gewoon niets met de pers ;-)

Dat is mooi. Met die mentaliteit mag je bij mij in de regio rond komen lopen ;-)




Die opmerking bedoel ik absoluut niet negatief. Ik vroeg me af of dat te maken heeft met een negatieve ervaring die de hulpdiensten hebben gehad in het verleden met de pers in het algemeen, of dat er een algemeen verbod is om met de pers te spreken.

Dat is mooi. Met die mentaliteit mag je bij mij in de regio rond komen lopen ;-)

Met die mentaliteit probeer ik mijn hobby zo goed mogelijk uit te voeren. Van mij vind je vrij weinig foto's in andere media dan de websites waar ik mijn foto's aan lever. Ik denk dat je op die manier de kerk een beetje in het midden houdt  ;)


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #219 Gepost op: 22 oktober 2010, 15:56:02
En hoe wil je dat doen? Slechts de eerste 5 toelaten? Dan wordt het racen naar een incident met alle gevolgen van dien. Wel zie ik vaak 3-4 mensen van dezelfde website. Daar zou je misschien wel wat aan kunnen doen.

Dat zou inderdaad onderwerp van de discussie kunnen zijn.
Hier in regio hebben we die regel al, lopen er een tweetal mensen van onze website rond, dan zullen de mensen die naderhand alsnog komen achter de lintjes blijven. We hebben verbindingsmiddelen, dus iedereen weet dan ook dat er al mensen aanwezig zijn en dat de aanwezigheid van meer mensen niet noodzakelijk is voor de website. Het racen is dan niet meer nodig.