Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 161699 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #230 Gepost op: 22 oktober 2010, 19:35:59
Dus mensen willen dat er wel gecontroleerd wordt op de 'gedragscode' en willen geen controle op PPK....  0021 0021 87iujh

Gewoon landelijk de politie de instructie geven dat alleen PPK voorbij het lintje komt en de rest mag zijn/haar foto's vanachter het lintje maken. De foto's gisteren in Rotterdam zijn ook vanaf een afstandje gemaakt (met lens?) volgens mij.  ;) Dus waar maak je je druk over? :) Status dat je 'wel' voorbij het lintje mag?

Status hangt volgens mij niet aan een PPK of welke andere kaart dan ook. Status bouw je op door je aan gemaakte afspraken te houden en door respect te tonen. Door te weten en te laten zien wanneer een foto wel of niet kan. Daar kan geen kaart tegenop. En daar kunnen zowel beroeps als hobbyfotografen zelf veel aan doen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #231 Gepost op: 22 oktober 2010, 19:53:44
Status hangt volgens mij niet aan een PPK of welke andere kaart dan ook. Status bouw je op door je aan gemaakte afspraken te houden en door respect te tonen. Door te weten en te laten zien wanneer een foto wel of niet kan. Daar kan geen kaart tegenop. En daar kunnen zowel beroeps als hobbyfotografen zelf veel aan doen.



Waarbij je weer afhankelijk bent van willekeur en welke agent je tegen komt...  ::) ::)  O0 Wat is nu volgens jou nu precies het probleem dat prof fotografen meer mogen dan amateur fotografen? ??? Als een prof zijn boekje te buiten gaat krijgt hij/zij geen PPK of raakt hem kwijt. Zie ook: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,17191.msg571854.html#msg571854


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #232 Gepost op: 22 oktober 2010, 19:55:03
Status hangt volgens mij niet aan een PPK of welke andere kaart dan ook. Status bouw je op door je aan gemaakte afspraken te houden en door respect te tonen. Door te weten en te laten zien wanneer een foto wel of niet kan. Daar kan geen kaart tegenop. En daar kunnen zowel beroeps als hobbyfotografen zelf veel aan doen.

Maakt niet uit, je hebt een PPK dus mag je voor het lint staan.. Ik weet zeker dat er genoeg zijn die het als een status zien.. ''Ik heb een perskaart dus ik mag lekker verder lopen''.. En gezien de eisen zou je ook wel een beetje kunnen zeggen dat het een status is, je onderscheid jezelf van een grote groep fotografen..


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #233 Gepost op: 22 oktober 2010, 20:22:53
Wat is nu volgens jou nu precies het probleem dat prof fotografen meer mogen dan amateur fotografen? ??? Als een prof zijn boekje te buiten gaat krijgt hij/zij geen PPK of raakt hem kwijt.  

Daar heb ik ook totaal geen problmen mee. Waar ik wel problemen mee heb is met die fotografen die WEL een PPK hebben, maar NIET het fatsoen en respect voor privacy hebben.

Zoals al eerder in dit topic gesteld, ik respecteer de beroepsfotograaf (wanneer die aanwezig  is)  door geen foto's aan te bieden aan de media waar hij voor "knipt" zo beroof ik hem niet van zijn brood.
Bij de meeste incidenten hier is geen beroepsfotograaf aanwezig, dus beroof ik ook daar niemand van het brood.

Dus het probleem is niet zo zeer de "privileges" die een PPK mee zou brengen, maar meer de manier waarop er (soms) mee wordt omgegaan, als ware het een vrijbrief om van alles te doen wat vele regels op het gebied van privacy en fatsoen overschreiden. Denk hierbij aan het fotograferen door de ruit van een ambulance wanneer het slachtoffer er in ligt, dwars door een ongevalslokatie lopen waar VOA nog bezig is met het vastleggen van sporen. Zo zijn er nog wel een aantal voorbeelden.  

Als  er dan al een bepaalde status aan een PPK wordt toegekend, zorg dan ook dat de selecte groep zich aan een aantal basisregels houdt  ;)


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #234 Gepost op: 22 oktober 2010, 20:38:11
Denk hierbij aan het fotograferen door de ruit van een ambulance wanneer het slachtoffer er in ligt, dwars door een ongevalslokatie lopen waar VOA nog bezig is met het vastleggen van sporen. Zo zijn er nog wel een aantal voorbeelden.

Watvoor incident was het waarbij door de ruit van een ambu een foto gemaakt werd.. Over het lopen op ongevalslocatie kan je niks zeggen als je niet weet wat hieraan vooraf is gegaan, 9 van de 10 keer is het hier ook geen probleem..


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #235 Gepost op: 22 oktober 2010, 20:56:17
Waarbij je weer afhankelijk bent van willekeur en welke agent je tegen komt...  ::) ::)
Zoals hier:
Journalisten die aan komen scheuren mogen per definitie achter het lint plaatsnemen.

Dus het probleem is niet zo zeer de "privileges" die een PPK mee zou brengen, maar meer de manier waarop er (soms) mee wordt omgegaan, als ware het een vrijbrief om van alles te doen wat vele regels op het gebied van privacy en fatsoen overschreiden. Denk hierbij aan het fotograferen door de ruit van een ambulance wanneer het slachtoffer er in ligt, dwars door een ongevalslokatie lopen waar VOA nog bezig is met het vastleggen van sporen. Zo zijn er nog wel een aantal voorbeelden.  
Als  er dan al een bepaalde status aan een PPK wordt toegekend, zorg dan ook dat de selecte groep zich aan een aantal basisregels houdt  ;)
Je geeft nu voorbeelden die niet fraai zijn. Door de ruit van de ambulance fotograferen is een bewuste actie die meestal weinig meerwaarde heeft. Op de PD rekening houden met de sporen is een kwestie van kennis van incidentmanagement. En inderdaad, dat weet niet iedereen.
Maar vergeet niet dat deze basisregels niet formeel zijn vastgelegd. Het is dan ook lastig om dit als verplichte koek voor iedereen te maken.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #236 Gepost op: 23 oktober 2010, 09:38:04
Zoals al eerder in dit topic gesteld, ik respecteer de beroepsfotograaf (wanneer die aanwezig  is)  door geen foto's aan te bieden aan de media waar hij voor "knipt" zo beroof ik hem niet van zijn brood.
Bij de meeste incidenten hier is geen beroepsfotograaf aanwezig, dus beroof ik ook daar niemand van het brood.

Dus eigenlijk beroof je jezelf  'van je brood' om die 'beroepsfotograaf' maar te vriend te zijn? Waarom?
Als ik als klant kan kiezen tussen twee aanbieders met een vergelijkbare kwaliteit dan kies ik de goedkoopste. Als degene die zich prof noemt meer geld wil hebben dan de ander, zal hij zich op één of andere manier moeten onderscheiden. En dat heeft niets met respect te maken, dat heet marktwerking.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #237 Gepost op: 23 oktober 2010, 12:44:46
Dus eigenlijk beroof je jezelf  'van je brood' om die 'beroepsfotograaf' maar te vriend te zijn? Waarom?
Als ik als klant kan kiezen tussen twee aanbieders met een vergelijkbare kwaliteit dan kies ik de goedkoopste. Als degene die zich prof noemt meer geld wil hebben dan de ander, zal hij zich op één of andere manier moeten onderscheiden. En dat heeft niets met respect te maken, dat heet marktwerking.
Goh, je lijkt wel een redactiechef ;-)
Maar als het gaat om gelijkwaardige kwaliteit en een gelijkwaardige prijs kan het marktwerking zijn. Maar niet als het gaat om een slechte foto voor gratis. En dat gebeurd nog steeds zo af en toe. Gelukkig weten de meeste van mijn redacties dat er wel onderscheid is. Niet alleen in de foto's maar ook in continuïteit en ondersteunende diensten.
En waarom zou je als hobbyist geen respect hebben voor de beroeps? Waarom zou iemand die al een inkomen heeft een ander van zijn inkomen moeten beroven?


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #238 Gepost op: 23 oktober 2010, 12:54:41
.
En waarom zou je als hobbyist geen respect hebben voor de beroeps? Waarom zou iemand die al een inkomen heeft een ander van zijn inkomen moeten beroven?
Huh, wat bedoel je hiermee? Als ik dus al een baan heb, mag ik daarnaast niet optreden als zanger omdat ik de professionele zangers anders van hun inkomen beroof? Het is dan aan de professionele zangers om zich zo kwalitatief te onderscheiden dat ze hun inkomen behouden. Hetzelfde geldt voor beroepsfotografen: als zij kwalitatief goede foto's maken, hoeven ze niet te vrezen voor hun inkomen omdat de beste foto's nu eenmaal gepubliceerd worden.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #239 Gepost op: 23 oktober 2010, 13:03:21
Dus eigenlijk beroof je jezelf  'van je brood' om die 'beroepsfotograaf' maar te vriend te zijn? Waarom?
Als ik als klant kan kiezen tussen twee aanbieders met een vergelijkbare kwaliteit dan kies ik de goedkoopste. Als degene die zich prof noemt meer geld wil hebben dan de ander, zal hij zich op één of andere manier moeten onderscheiden. En dat heeft niets met respect te maken, dat heet marktwerking.

Het is voor mij geen broodwinning, het is voor mij hobby. Als ik er wat kosten uit kan halen is dat mooi, dat zal ik niet ontkennen. Toch zal ik niet iemand het brood uit de mond stoten door de concurentie met een beroeps aan te gaan. Voor mij zijn er belangrijker dingen in het leven dan een paar euro's. Goeie relaties is daar één van.

Overigens komt het heel weinig voor dat ik er samen met een beroeps ben, die keren zijn op de vingers van  één hand te tellen. Dus zo vaak laat ik niet "de kaas van mijn brood eten"  ;)