Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 161862 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #240 Gepost op: 23 oktober 2010, 13:37:41
Goh, je lijkt wel een redactiechef ;-)
Thank god, no :)

Citaat
Maar als het gaat om gelijkwaardige kwaliteit en een gelijkwaardige prijs kan het marktwerking zijn. Maar niet als het gaat om een slechte foto voor gratis. En dat gebeurd nog steeds zo af en toe.

Dan kiest de klant blijkbaar voor slechtere kwaliteit, in ruil voor minder geld. In dat geval: jammer voor de klant. Next. Daar kan ik als fotograaf niet te lang wakker van liggen, daar doe je niets tegen.

Citaat
Gelukkig weten de meeste van mijn redacties dat er wel onderscheid is. Niet alleen in de foto's maar ook in continuïteit en ondersteunende diensten.

Precies. Dát is waar je je in kan onderscheiden, en wat je meerprijs rechtvaardigt.

Citaat
En waarom zou je als hobbyist geen respect hebben voor de beroeps? Waarom zou iemand die al een inkomen heeft een ander van zijn inkomen moeten beroven?

Mijn zin is op meerdere manieren te interpreteren, zie ik nu. Mijn punt was dat het wel of niet aanbieden van je foto's niets met respect te maken hoeft te hebben. Ook niets met broodroof overigens, want het is de keuze van de redactie om je foto's wel of niet aan te nemen. Ik werk in de IT. Moet ik mijn diensten maar niet gaan aanprijzen uit respect voor mijn concurrenten?

Het is voor mij geen broodwinning, het is voor mij hobby. Als ik er wat kosten uit kan halen is dat mooi, dat zal ik niet ontkennen. Toch zal ik niet iemand het brood uit de mond stoten door de concurentie met een beroeps aan te gaan. Voor mij zijn er belangrijker dingen in het leven dan een paar euro's. Goeie relaties is daar één van.
Dat is jouw keuze en je goed recht. Waar ik me echter vaak over verbaas zijn de 'professionele' fotografen die dit soms zelfs lijken te eisen van de 'amateurs' (een term die helaas vaak een te denigrerende bedoeling heeft): ik ben de pro, jij niet, jij hebt hier niets te zoeken want dat is broodroof. Die pro's lijken te willen teren op hun status uit het verleden, terwijl ze zelf stil blijven staan en aan alle kanten keihard ingehaald worden.

Citaat
Overigens komt het heel weinig voor dat ik er samen met een beroeps ben, die keren zijn op de vingers van  één hand te tellen. Dus zo vaak laat ik niet "de kaas van mijn brood eten"  ;)
Dat zijn slimme beroeps. Die hebben door dat de concurrentie in incidentfotografie te hevig wordt en ze daar vaak niet tegenop kunnen, dus gaan zich toeleggen op andere takken van fotografie. Bruiloften, evenementen, bedrijfsreportages, noem maar op.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #241 Gepost op: 23 oktober 2010, 15:17:51
Huh, wat bedoel je hiermee? Als ik dus al een baan heb, mag ik daarnaast niet optreden als zanger omdat ik de professionele zangers anders van hun inkomen beroof? Het is dan aan de professionele zangers om zich zo kwalitatief te onderscheiden dat ze hun inkomen behouden. Hetzelfde geldt voor beroepsfotografen: als zij kwalitatief goede foto's maken, hoeven ze niet te vrezen voor hun inkomen omdat de beste foto's nu eenmaal gepubliceerd worden.
Dat met die zanger is een leuke vergelijking. Maar als jij ziet dat een zaal een zanger wilt boeken, gaan jij dan ook bellen dat jij het voor minder doet?
En dat de beste foto gepubliceerd wordt is beslist niet altijd waar. Nieuws gaat ook om geld.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #242 Gepost op: 23 oktober 2010, 15:39:46
Als ik zie dat een zaal regelmatig live muziek programmeert, zal ik daar wel een demootje achterlaten, ja.
Dat iemand regelmatig zijn werk gepubliceerd ziet in een bepaald medium, geeft hem toch geen alleenrecht? Hij blijft zich moeten onderscheiden. Vergelijkbaar met mijn opmerking hierboven ergens: veel fotografen denken dat hun plek van hun is, maar staan ondertussen zelf stil en zijn dan boos als ze aan alle kanten worden ingehaald.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #243 Gepost op: 23 oktober 2010, 15:41:02
Het is voor mij geen broodwinning, het is voor mij hobby. Als ik er wat kosten uit kan halen is dat mooi, dat zal ik niet ontkennen. Toch zal ik niet iemand het brood uit de mond stoten door de concurentie met een beroeps aan te gaan. Voor mij zijn er belangrijker dingen in het leven dan een paar euro's. Goeie relaties is daar één van.
En zo heb ik het ook gedaan en van een bijbaan mijn beroep gemaakt. Nu is het andersom. Degene die ik vroeger voor liet gaan laat nu mij voor gaan omdat ik meer krantenwerk  doe als hij. Kwestie van repsect en gunnen ;-)

Dan kiest de klant blijkbaar voor slechtere kwaliteit, in ruil voor minder geld. In dat geval: jammer voor de klant. Next. Daar kan ik als fotograaf niet te lang wakker van liggen, daar doe je niets tegen.
Next? Zoveel kranten zijn er niet ;-)

Precies. Dát is waar je je in kan onderscheiden, en wat je meerprijs rechtvaardigt
Zijn we het daar over eens ;-)

Ik werk in de IT. Moet ik mijn diensten maar niet gaan aanprijzen uit respect voor mijn concurrenten?
Nee, maar wordt jij er vrolijk van als je als bedrijf aan allerlei eisen moet voldoen als vervolgens e3en amateur jouw markt overneemt.

Waar ik me echter vaak over verbaas zijn de 'professionele' fotografen die dit soms zelfs lijken te eisen van de 'amateurs' (een term die helaas vaak een te denigrerende bedoeling heeft): ik ben de pro, jij niet, jij hebt hier niets te zoeken want dat is broodroof. Die pro's lijken te willen teren op hun status uit het verleden, terwijl ze zelf stil blijven staan en aan alle kanten keihard ingehaald worden.
Ik eis niets. Maar ik verzet me wel tegen de soms valse concurrentie. Dat is mijn goed recht.
Stil staan doe ik ook niet en teren op het verleden is lastig als je pas 6 jaar bezig bent ;-)
Overigens heb ik diverse malen amateurs meegemaakt die vonden dat ik ergens niets te zoeken had ("Kom je doen, ik ben er al, je bent te laat, lul!")

Dat zijn slimme beroeps. Die hebben door dat de concurrentie in incidentfotografie te hevig wordt en ze daar vaak niet tegenop kunnen, dus gaan zich toeleggen op andere takken van fotografie. Bruiloften, evenementen, bedrijfsreportages, noem maar op.
Waarbij je dus toegeeft dat amateurs een beroepstak om zeep mogen helpen? En vervolgens wordt diezelfde amateur volgend jaar overvleugeld door weer een ander? Dat is geen incidentfotografie maar draaideurfotografie ;-)
Overigens, bruiloften, evenementen en bedrijfsreportages worden ook door amateurs gedaan hoor ;-)

Als ik zie dat een zaal regelmatig live muziek programmeert, zal ik daar wel een demootje achterlaten, ja.
Ik bedoelde of je dan in plaats van de beroepszanger in de zaal wilt staan.
Een zaal die regelmatig concerten organiseert kan je natuurlijk altijd een demo sturen.

Dat iemand regelmatig zijn werk gepubliceerd ziet in een bepaald medium, geeft hem toch geen alleenrecht? Hij blijft zich moeten onderscheiden. Vergelijkbaar met mijn opmerking hierboven ergens: veel fotografen denken dat hun plek van hun is, maar staan ondertussen zelf stil en zijn dan boos als ze aan alle kanten worden ingehaald.
Het is geen alleenrecht. maar waar het om gaat is dat ik 7 dagen per week bezig ben om de media te bedienen. Slechts bij publicatie volgt betaling. Als je dan zie nét dat betaalde deel naar een ander gaat wordt je niet vrolijk.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #244 Gepost op: 23 oktober 2010, 17:02:44
Dat met die zanger is een leuke vergelijking. Maar als jij ziet dat een zaal een zanger wilt boeken, gaan jij dan ook bellen dat jij het voor minder doet?
Dat niet meteen, maar ik bel wel even met de producer om te kijken wat de mogelijkheden zijn en of ik een demootje mag opsturen, zoals Ralpje al zegt.

En dat de beste foto gepubliceerd wordt is beslist niet altijd waar. Nieuws gaat ook om geld.
Mee eens, maar laten we voor de aardigheid eens stellen dat de amateur- en beroepsfotograaf even veel geld vragen voor hun foto's. Dan kies je toch altijd de beste uit?

Overigens vind ik dat vertrouwen en continuïteit niet alleen aan beroepsfotografen toe moeten worden geschreven. Ik ken ook amateurfotografen die in hun werk- en woonregio bij alle branden en hulpverleningen te zien zijn en prima kwaliteit foto's maken. Mogen die dan niets opsturen naar redacties, alleen omdat ze niet professioneel zijn?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #245 Gepost op: 23 oktober 2010, 20:31:57
Dat niet meteen, maar ik bel wel even met de producer om te kijken wat de mogelijkheden zijn en of ik een demootje mag opsturen, zoals Ralpje al zegt.
En dat is dus een heel ander verhaal ;-)


Mee eens, maar laten we voor de aardigheid eens stellen dat de amateur- en beroepsfotograaf even veel geld vragen voor hun foto's. Dan kies je toch altijd de beste uit?
Mee eens. Alleen als er een prijsverschil is gebeurd dit dus niet altijd ;-)


Overigens vind ik dat vertrouwen en continuïteit niet alleen aan beroepsfotografen toe moeten worden geschreven. Ik ken ook amateurfotografen die in hun werk- en woonregio bij alle branden en hulpverleningen te zien zijn en prima kwaliteit foto's maken. Mogen die dan niets opsturen naar redacties, alleen omdat ze niet professioneel zijn?
Je trekt het naar zwart/wit op deze manier. Ja, ze mogen het opsturen. Ja, ik mag er dan niet blij mee zijn. Heeft de amateur de beter foto dan heb ik inderdaad pech. Maar dan ben ik nog steeds niet blij ;-) ;-)


Gast48368

  • Gast
Reactie #246 Gepost op: 23 oktober 2010, 23:27:15
Ik heb toch het idee dat het fotograaf zijn voor nieuwswaardige zaken een uitstervend ras is............als ik zie hoe snel bijv. twitterfoto's(denkende even aan die instorting in R'dam) op de telegraaf site verschijnen dan maakt het allemaal niet uit wie wat maakt met welke camera, bewogen of niet, als er maar beeldmateriaal is. Het is voor de media ook kommer en kwel, dus die proberen op een zo goedkope manier snel en het liefst gratis materiaal te bemachtigen welke voor het oprapen liggen.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #247 Gepost op: 23 oktober 2010, 23:30:16
Ik heb toch het idee dat het fotograaf zijn voor nieuwswaardige zaken een uitstervend ras is............als ik zie hoe snel bijv. twitterfoto's(denkende even aan die instorting in R'dam) op de telegraaf site verschijnen dan maakt het allemaal niet uit wie wat maakt met welke camera, bewogen of niet, als er maar beeldmateriaal is. Het is voor de media ook kommer en kwel, dus die proberen op een zo goedkope manier snel en het liefst gratis materiaal te bemachtigen welke voor het oprapen liggen.
Dat is het volgende verschijnsel. Maar stond die foto ook in de papieren editie?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #248 Gepost op: 23 oktober 2010, 23:33:15
Paard en wagen zijn tegenwoordig ook bijna overbodig geworden...


Gast48368

  • Gast
Reactie #249 Gepost op: 23 oktober 2010, 23:34:51
Dat is het volgende verschijnsel. Maar stond die foto ook in de papieren editie?

Dat weet ik niet. Maar het was vroegâh zo dat als je de krant door de bus kreeg, wist wat er was gebeurd in den lande. Nu staat er alleen maar "oud" nieuws in.

We zijn er lid van omdat manlief de knipsels wil bewaren van zijn uitrukken  0098, voor de rest vind ik de krant niet interessant.