Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 161572 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #250 Gepost op: 24 oktober 2010, 02:06:41
Ik ben het er mee eens dat het pure marktwerking is. Kijk naar NU.nl, daar kun je je foto aanbieden, NU gebruikt hem gratis en deelt opbrengsten voor 50% met je.
Zij verdienen dus grof aan foto's van amateurs. Zo werkt de markt nu eenmaal helaas.
Als een krant minder geld over heeft voor goede foto's omdat de kwalitatief slechtere foto's van de amateur de situatie ook goed laten zien, dan kan een redactiechef daarvoor kiezen. Tja, dan bied je als prof-fotograaf kennelijk niet aan wat de markt vraagt. Moet je fotografen dan maar subsidiëren net als kunstenaars? "je werk verkoopt niet want niemand zit er op te wachten, maar alsjeblieft, hier een zak geld.."
Iedereen mag plaatjes schieten en deze aanbieden, van dat recht maakt een prof-fotograaf ook gebruik, deal with it dat anderen jouw kunsje ook kunnen.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #251 Gepost op: 24 oktober 2010, 07:44:35
Ik ben het er mee eens dat het pure marktwerking is.
En waarom zeg je in een ander topic dan:
Zou een hulpverleningsdienst niet zelf foto's kunnen (laten maken die door pers bij de hulpverleningsregio kunnen worden opgevraagd? Dan heb je het veel meer in de hand..
Hier heb je het over vrije marktwerking en daar wil je de persvrijheid aan de kant schuiven?
Bovendien, als het vrije marktwerking is moeten de hulpverleners niet klagen dat er te veel fotografen staan ;-)

Kijk naar NU.nl, daar kun je je foto aanbieden, NU gebruikt hem gratis en deelt opbrengsten voor 50% met je.
Zij verdienen dus grof aan foto's van amateurs. Zo werkt de markt nu eenmaal helaas.
Over de rug van de amateurs kan je beter zeggen...

Iedereen mag plaatjes schieten en deze aanbieden, van dat recht maakt een prof-fotograaf ook gebruik, deal with it dat anderen jouw kunsje ook kunnen.
Gelukkig beheers ik het kunstje vrij goed ;-)

Maar hoe dan ook, we zullen het nooit eens worden. Binnen zowel de amateurs als de profs heb je goede en slechte makkers. Helaas voor ons allemaal zal dat niet snel veranderen.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #252 Gepost op: 24 oktober 2010, 09:35:14
Hier heb je het over vrije marktwerking en daar wil je de persvrijheid aan de kant schuiven?
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Dat amateurfotografen soms 'werk' leveren dat normaal door pro's gedaan zou zijn, wil nog niet zeggen dat hulpverleners alles maar moeten toestaan.

Citaat
Bovendien, als het vrije marktwerking is moeten de hulpverleners niet klagen dat er te veel fotografen staan ;-)
Dat staat natuurlijk los van elkaar.

Citaat
Over de rug van de amateurs kan je beter zeggen...
Die amateur leest neem ik aan de voorwaarden die duidelijk staan aangegeven bij het uploaden naar nufoto? Hij weet dus wat hij doet en waar hij mee akkoord gaat. 'Over de rug van'  kun je dus niet van spreken, imho. De fotograaf kan er altijd nog voor kiezen om zelf verschillende media te contacteren om z'n foto's te slijten, maar dit is natuurlijk wel de makkelijke weg.
Nog mooier: twitpic. Als je daar naar upload verlies je gewoon alle rechten op je foto en krijg je heul niets.

Offtopic: voor zover het nog niet duidelijk was, Ko: mijn argumenten zijn natuurlijk niet tegen jou persoonlijk gericht, maar op de branche in het algemeen ;)


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #253 Gepost op: 24 oktober 2010, 15:18:56
(...)
Nog mooier: twitpic. Als je daar naar upload verlies je gewoon alle rechten op je foto en krijg je heul niets.

(...)

Niet helemaal: http://ow.ly/2X1Dz
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #254 Gepost op: 24 oktober 2010, 18:56:37
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Dat amateurfotografen soms 'werk' leveren dat normaal door pro's gedaan zou zijn, wil nog niet zeggen dat hulpverleners alles maar moeten toestaan.
Daar gaat het niet om. Petre doet de suggestie dat de hulpverleners uit gaan maken of en zo ja wat voor foto's gemaakt worden. En zo werkt het niet.


Dat staat natuurlijk los van elkaar.
Ja en nee. Hulpverleners klagen soms over een te veel aan fotografen. Dat is een gevolg van een vrije marktwerking. Bovendien, let op de knipoog ;-)


Die amateur leest neem ik aan de voorwaarden die duidelijk staan aangegeven bij het uploaden naar nufoto? Hij weet dus wat hij doet en waar hij mee akkoord gaat. 'Over de rug van'  kun je dus niet van spreken, imho. De fotograaf kan er altijd nog voor kiezen om zelf verschillende media te contacteren om z'n foto's te slijten, maar dit is natuurlijk wel de makkelijke weg.
Ik ben bang dat veel mensen dit soort voorwaarden niet lezen. Maar je hebt wel gelijk: ze doen het zelf. Maar ik heb twee maal meegemaakt dat mensen achteraf komen klagen dat ze niet betaald worden en of ik dat even kan oplossen. Helaas, dat kan ik dus niet. Dit soort zaken moet je vooraf regelen.


Offtopic: voor zover het nog niet duidelijk was, Ko: mijn argumenten zijn natuurlijk niet tegen jou persoonlijk gericht, maar op de branche in het algemeen ;)
Ralpje, dat is mij duidelijk maar het siert je om het nog even te benadrukken ;-)


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #255 Gepost op: 28 oktober 2010, 23:01:05
Mijn suggestie is er 1 die in mijn ogen prima kan werken, met gecontracteerde fotografen die de plaatjes afstaan aan de pers.
Tot zo'n situatie er is, geldt het principe van de vrije markt en moet je niet miepen dat iemand anders zijn werk beter doet dan jij.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #256 Gepost op: 28 oktober 2010, 23:46:32
Mijn suggestie is er 1 die in mijn ogen prima kan werken, met gecontracteerde fotografen die de plaatjes afstaan aan de pers.
En met wie moeten deze fotografen dan een contract aan gaan?

Tot zo'n situatie er is, geldt het principe van de vrije markt en moet je niet miepen dat iemand anders zijn werk beter doet dan jij.
Dan lees je niet goed. Ik heb als gezegd dat als een amateur een betere foto heeft dan heb ik pech, maar ik ben nog steeds niet blij.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #257 Gepost op: 29 oktober 2010, 15:05:15
Waarom sluiten amateurs geen overeenkomst met een beroepsfotograaf? Een beroeps heeft zijn contacten en weet wat een foto 'waard' is en een amateur gaat misschien naar meer incidenten toe dan een prof die ook zijn boterham met fotografie moet beleggen. Afspraken maken welk percentage er voor 'bemiddeling' gerekend wordt en volgens mij is dat een win/win situatie (waar de krant niet blij met is?)...  :)


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #258 Gepost op: 30 oktober 2010, 01:30:45
Waarom sluiten amateurs geen overeenkomst met een beroepsfotograaf? Een beroeps heeft zijn contacten en weet wat een foto 'waard' is en een amateur gaat misschien naar meer incidenten toe dan een prof die ook zijn boterham met fotografie moet beleggen. Afspraken maken welk percentage er voor 'bemiddeling' gerekend wordt en volgens mij is dat een win/win situatie (waar de krant niet blij met is?)...  :)

Je moest is weten watvoor afspraken en dealtjes hier onderling plaatsvinden tussen fotografen :D


pavdhu

  • Gast
Reactie #259 Gepost op: 21 mei 2011, 18:37:01
Vaak lopen er mensen met een neppe perskaart (een nepper zoals ik die mensen altijd noem). Vaak worden de neppe perskaarten niet herkend en de mensen die dan later komen met echte perskaarten zitten met de gebakken peren (appels mogen ook ;) ). Ik heb daarom een vraag: Wordt er bij een opleiding tot agent ook op het controleren en herkennen van nep perskaarten getraind? Ik zet dit bij de politie omdat die de mensen zijn waaraan je vraagt of je binnen de lijnen mag.