Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 161837 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

112wieringerwerf

  • Ondernemer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #260 Gepost op: 22 september 2011, 16:13:37
Beste forumleden,
Ik weet dat er in het verleden nogal wat discussie's zijn geweest omtrend wel of geen perskaart hebben het nut ervan en voor wie.

Ik probeer op deze manier geen discussie te voeren (wat natuurlijk wel mag) of ik er wel of niet 1 nodig heb.
Mijn vraag: Ik ben geen proffessionele fotograaf maar maak wel ''graag'' foto's van ongevallen. Op het moment dat er een ongeval word afgezet doe ik een paar stappen achteruit om bv ruimte te maken voor de mensen die met fotograferen hun brood verdienen, en om niemand ''in de weg te lopen'' als amateur. Ik wil graag toch blijven fotograferen maar wel op de manier zoals hoort en gewenst is. Is het handig voor mij om een perskaart of politieperskaart aan te vragen? en zoja hoe kan ik op een goede manier en eerlijk aan een waardig perskaart komen?

Mvg
M.v.g.


Alwin

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
  • Fotograaf en EHBO er
    • aw foto
Reactie #261 Gepost op: 22 september 2011, 16:51:52
Beste forumleden,
Ik weet dat er in het verleden nogal wat discussie's zijn geweest omtrend wel of geen perskaart hebben het nut ervan en voor wie.

Ik probeer op deze manier geen discussie te voeren (wat natuurlijk wel mag) of ik er wel of niet 1 nodig heb.
Mijn vraag: Ik ben geen proffessionele fotograaf maar maak wel ''graag'' foto's van ongevallen. Op het moment dat er een ongeval word afgezet doe ik een paar stappen achteruit om bv ruimte te maken voor de mensen die met fotograferen hun brood verdienen, en om niemand ''in de weg te lopen'' als amateur. Ik wil graag toch blijven fotograferen maar wel op de manier zoals hoort en gewenst is. Is het handig voor mij om een perskaart of politieperskaart aan te vragen? en zoja hoe kan ik op een goede manier en eerlijk aan een waardig perskaart komen?

Mvg

Als het je hoofdberoep niet is, kom je niet in aanmerking voor een politieperskaart. Sommige lokale of regionale websites, mediabedrijven geven soms wel een titelperskaart. Maar deze geeft niet altijd toegang tot een incident.


112wieringerwerf

  • Ondernemer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #262 Gepost op: 22 september 2011, 19:44:49
Of ik wel of geen toegang krijg is voor mij niet de hoofdreden.
Waar het mij omgaat is dat ik kan aantonen of ik voor de media fotografeer of dat ik een belangstellende ben.

Ik begrijp, dat ik als ''amateur'' fotograaf niet aan een dergelijk legitimatiebewijs kan komen.


Mvg.
M.v.g.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #263 Gepost op: 23 september 2011, 07:56:18
Ik begrijp, dat ik als ''amateur'' fotograaf niet aan een dergelijk legitimatiebewijs kan komen.
Mvg.
Een politieperskaart heb je geen recht op als ik dit zo lees. Stel dat je voor een lokaal medium fotografeert, dan zou je kunnen vragen of hun een soort van perskaart kunnen (laten) maken waarmee jij je kunt 'legitimeren' als persfotograaf zonder PPK. Aan die 'perskaart' kunnen doorgaans geen rechten worden ontleend, maar dat is ook niet je doel als ik het goed begrijp. Je zal er doorgaans niet mee achter afzettingen mogen fotograferen, enkele uitzonderingen daargelaten wellicht.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #264 Gepost op: 23 september 2011, 08:51:03
In ieder geval in mijn regio heeft de persvoorlichting van de regio ook een perskaart voor fotografen die daar wel ingeschreven zijn maar niet voldoen aan de eisen voor de PPK. Hiermee mag je wel in de persring komen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #265 Gepost op: 23 september 2011, 17:02:02
In ieder geval in mijn regio heeft de persvoorlichting van de regio ook een perskaart voor fotografen die daar wel ingeschreven zijn maar niet voldoen aan de eisen voor de PPK. Hiermee mag je wel in de persring komen.
Is dit op brandweer of politievlak ? En zoja, wordt hier nog onderscheid in gemaakt naar gelang de aard van een incident ?


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #266 Gepost op: 23 september 2011, 18:01:13
Geloof mij nou: zelfs met politieperskaart weet je desondanks vooraf nooit wat er gaat gebeuren. Het kan variëren van agenten die het lint al van verre voor je omhoog houden, tot agenten die "die kaart niet kennen" en je dus blijven weigeren.

Met andere woorden: met welke kaart je ook loopt; het is  elke keer weer een verrassing.

Peen
Redacteur van


Journalist Peter

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #267 Gepost op: 23 september 2011, 19:23:16
Een perskaart of zelfs een Politie Pers Kaart is geen wondermiddel. Je moet altijd rekening houden dat een agent je de toegang kan ontzeggen. Leuk is dit zeker niet: uiteindelijk staan de beroeps daar om hun boterham te verdienen en plots maak 'oom agent' een einde aan je broodwinning. En om het erger te maken: in politiekringen wordt er niet in het voordeel van de fotograaf gedacht. Daar denkt men al gauw in de trant van: "wat doet die lastpak hier?" Men moet bij de politiekorpsen beseffen dat veel fotografen freelanchers zijn, en er zijn genoeg die voor elke foto moeten knokken om zo hun geld binnen te krijgen. Het loonstrookje wordt allang niet bij deze beroepsgroep automatisch in de brievenbus geduwd. Daar zou men bij de politie wel eens meer rekening mee mogen houden. 8)
Er bestaan geen slechte fototoestellen, wel slechte fotografen...


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #268 Gepost op: 24 september 2011, 09:19:46
Ik denk dat men bij de politie helemaal nergens rekening mee moet houden, afgezien van het incident op dat moment.
Ik denk ook dat fotografen zich moeten realiseren dat dat nou eenmaal het risico van het vak is.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #269 Gepost op: 24 september 2011, 11:40:38
Ik denk dat men bij de politie helemaal nergens rekening mee moet houden, afgezien van het incident op dat moment.
Ik denk ook dat fotografen zich moeten realiseren dat dat nou eenmaal het risico van het vak is.

Ik denk het toch van wel. Er zijn tenslotte niet voor niets afspraken gemaakt en politieperskaarten in het leven geroepen. De agent op straat moet gewoon uitvoeren wat door hogerhand is opgelegd en niet op persoonlijke titel mensen gaan weigeren omdat het even niet aanstaat of uitkomt. Probleem is dat er bijna sprake is van gezichtscontrole. Zal niet de eerste keer zijn dat een persfotograaf niet doorkomt terwijl een bevriende 112 boer gewoon overal kan rondlopen. Mooiste is dan ook nog dat als reden wordt gegeven:  De brandweer acht het niet veilig terwijl de brandweer achteraf dus de gebeten hond is en nergens van af weet.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.