Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 160653 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #270 Gepost op: 26 september 2011, 22:00:11
Ik denk dat men bij de politie helemaal nergens rekening mee moet houden, afgezien van het incident op dat moment.
Ik denk ook dat fotografen zich moeten realiseren dat dat nou eenmaal het risico van het vak is.
Ja en Nee, uiteraard gaat de hulpverlening voor. Maar zodra dat geen prioriteit meer heeft is het inderdaad de politie die o.a. de pers opvangt. In veel gevallen is dat weinig werk want de pers zoekt veelal haar eigen positie. Ze mogen alleen de hulpverlening niet hinderen.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #271 Gepost op: 26 september 2011, 22:03:46
Ze mogen alleen de hulpverlening niet hinderen.

Beter gezegd ze mogen niks hinderen. Ook de opsporing(sporenonderzoek bv) niet.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #272 Gepost op: 27 september 2011, 12:00:38
Beter gezegd ze mogen niks hinderen. Ook de opsporing(sporenonderzoek bv) niet.
Die had ik vergeten te vermelden, maar dat klopt uiteraard.


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Reactie #273 Gepost op: 11 oktober 2011, 15:47:06
Ik denk dat ik hier wel op het goede stukje zit.

Ik had laatst een aanvaring met een politieagent. Wij (ik en wat andere fotografen) stonden bij een ongeval. Ik was daar net aangekomen en wilde alvast wat foto's maken, tot er een politieagent naar ons toe kwam en zei:''Geen perskaart, geen foto's.''. Nou was er niks afgezet en stonden we op de openbare weg, dus zag ik geen reden waarom ik daarvoor een perskaart nodig zou hebben. Ik ben toen die agent weg liep achter hem aangelopen en heb gevraagd waarom er een perskaart nodig was aangezien het openbare weg was. Hij besloot hierop te reageren met:''Dat zijn nou eenmaal de regels.''. Toen ik hem vervolgens probeerde uit te leggen dat je op de openbare weg foto's mag maken, ook zonder perskaart werd hij boos. Ik moest het maar accepteren. Ik ben toen maar weggelopen omdat ik geen zin had in een slechte naam als zijnde fotograaf.

Nu ik hierop terug kijk vind ik het jammer dat ik geen legitimatie had gevraagd want voor mij ging dit te ver, en voor zover ik weet had ik gelijk. Nou zou ik wel willen weten of ik inderdaad gelijk had en of ik eventueel een klacht had kunnen indienen.


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #274 Gepost op: 11 oktober 2011, 16:55:50
Natuurlijk had je gelijk, er zijn mensen die zeggen: je moet dingen die de politie zegt doen, maar dit is natuurlijk niet waar wat de agent(e) zegt.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #275 Gepost op: 11 oktober 2011, 17:07:01
Natuurlijk had je gelijk, er zijn mensen die zeggen: je moet dingen die de politie zegt doen, maar dit is natuurlijk niet waar wat de agent(e) zegt.

Tsja en daar gaat het mis. Aan beide kanten, dat is waar. De agent had geen wettelijke grond voor de vraag maar moet je op zo'n moment als iedereen druk bezig is met het incident echt je gelijk halen? Zou het dan niet wijzer zijn om als het incident afgrond is proberen om te praten?
Digitaal onderzoek


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Reactie #276 Gepost op: 11 oktober 2011, 17:09:15
Tsja en daar gaat het mis. Aan beide kanten, dat is waar. De agent had geen wettelijke grond voor de vraag maar moet je op zo'n moment als iedereen druk bezig is met het incident echt je gelijk halen? Zou het dan niet wijzer zijn om als het incident afgrond is proberen om te praten?

Dat had ik inderdaad ook kunnen doen, maar had zoiets dadelijk word hij nog bozer. Ik had er niet bijgezet maar ik heb geen perskaart.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #277 Gepost op: 19 november 2011, 00:00:00

Vanaf hier zijn er berichten samengevoegd vanuit Fotografen kan dit???


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #278 Gepost op: 19 november 2011, 04:18:09
Voor de duidelijkheid ik heb een perskaart van een medium (dat is meer om te voorkomen dat anderen zich voor ons kunnen voordoen, of voor hun gemak roepen dat ze bij ons horen) en een mediaregelingenkaart, ik heb vooralsnog nooit de noodzaak gehad of ingezien dat ik een PPK nodig zou moeten hebben.
 De link betreft de/een richtlijn voor de politie Limburg-Zuid, hoe om te gaan met de pers, dat is al heel wat dat ze zoiets communiceren moet ik zeggen. Het is alleen niet de wet. En dat is waar men zich uiteindelijk aan heeft te houden. Een fotograaf of journalist die (aantoonbaar) is benadeeld door dit beleid/deze richtlijn, of bv. wordt opgepakt omdat hij zonder ppk achter de linten staat, bij de andere journalisten, die zal hoogstwaarschijnlijk zijn gelijk krijgen, weet het wel zeker zelfs. Verder is het doorgaans zo dat je van achter de linten ook prima kan fotograferen. Ik maak zelden mee dat de situatie dusdanig is dat ik perse achter het lint moet om mijn foto's te maken. Er zal denk ik nooit iemand dusdanig zijn benadeeld dat deze de moeite om te procederen en alles heeft genomen.
Ten eerste heb je het meerdere malen over 'achter het lint' terwijl je dat niet bedoeld. Ik ben er dan ook een groot voorstander van om te praten over 'binnen het lint' en 'buiten het lint'. Dat is veel duidelijker.

Ten tweede is een titelperskaart beter als niets maar dat staat niet gelijk aan een politieperskaart. Het verschil wordt ook niet voor niets gemaakt. Wat je bedoeld met een mediaregelingenkaart weet ik niet maar mogelijk bedoel je dit:



Zo ja, dan spreek je jezelf tegen. Bovenstaande kaart van de korpschef en die heeft het heel duidelijk over mensen met een politieperskaart.

En wat is er in het verhaal van de Limburgse politie wat niet volgens de wet is? Wat zit er voor benadeling aan?

Overigens vindt ik het geen probleem dat naast de profs ook de partime-profs de ruimte krijgen. Maar dit mag niet ten nadele gaan van degenen die voor hun broodwinning er echt van afhankelijk zijn. Ergo, als er een keuze is om met 20 man buiten het lint te blijven of met 3 man binnen het lint, dan kies ik voor het laatste.


Stephen Peters

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #279 Gepost op: 19 november 2011, 06:23:35
Ten tweede is een titelperskaart beter als niets maar dat staat niet gelijk aan een politieperskaart. Het verschil wordt ook niet voor niets gemaakt. Wat je bedoeld met een mediaregelingenkaart weet ik niet maar mogelijk bedoel je dit:

Zo ja, dan spreek je jezelf tegen. Bovenstaande kaart van de korpschef en die heeft het heel duidelijk over mensen met een politieperskaart.

Ik heb bijna dezelfde kaart alleen staat er ipv houder van een ppk: "houder werkzaam voor lokale media" en ipv geldig icm een ppk staat er geldig icm kaart van medium. Verder dezelfde tekst.

En wat is er in het verhaal van de Limburgse politie wat niet volgens de wet is? Wat zit er voor benadeling aan?

Feitelijk leggen ze een beperking op van de persvrijheid. De benadeling zit hem er in dat aan de PPk geen extra rechten zijn verbonden, iemand zonder PPK heeft net zo goed dat recht. Het is niet meer dan een manier van legitimatie voor de pers, waar een hele stichting achter zit die nog wat ondersteunende zaken verricht, maar ze zij niet de autoriteit die bepalen wie pers is en wie niet.

Overigens vindt ik het geen probleem dat naast de profs ook de partime-profs de ruimte krijgen. Maar dit mag niet ten nadele gaan van degenen die voor hun broodwinning er echt van afhankelijk zijn. Ergo, als er een keuze is om met 20 man buiten het lint te blijven of met 3 man binnen het lint, dan kies ik voor het laatste.

Concurrentie lijkt mij niet meer dan gezond. Ik zou er eerder de voorkeur aan hebben dat men het beperkt tot het noodzakelijke of alleen de eerste 5 mogen "binnen de linten" komen dan (max. 1 per medium oid). Zo voorkom je ook enige schijn of oneerlijkheid, wanneer je de een gaat voortrekken of niet.