Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 160550 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pim Velthuizen

  • Zelfstandig (pers)fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 106
  • Fotograaf Brw cluster EVA (Epe, Voorst, Apeldoorn)
    • PVFotografie
Reactie #320 Gepost op: 21 januari 2012, 20:27:27
Dit klopt mijn inziens niet helemaal. " Met name de inkomenstoets (verdien je genoeg met de foto's dat die de PPK nodig maken) is naar mijn idee achterhaald. Vooral in de minder bevolkte regio's is het zo goed als onmogelijk om je inkomen voor het grootste deel te halen uit de fotografie waar je de PPK voor nodig hebt."

De inkomentoets is gebaseerd op dat de houder zijn hoofdinkomst uit persfotografie haalt en dat met minimaal 10 maar liever met nog meer incident publicatie's dit kan aantonen.

Tevens moet je referentie's opgeven waar men dit gaat navragen.

Heb je dus maar weinig incident gerelateerde foto's gemaakt maar ben je wel van hoofdberoep persfotograaf, dan is er toch niks aan de hand.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #321 Gepost op: 21 januari 2012, 21:05:10
Pim,

Stel dat die persfotograaf zich ook bezig houdt met reportages in opdracht van bedrijven (reclamefotografie) of wellicht bruiloften. Telt dat dan wat jou betreft ook meer voor die 'inkomenseis' ?

En wat nu als die persfotograaf tevens in loondienst werkt en daarmee 60% van zijn inkomen verdiend -> persfotografie geen hoofdinkomen, dus geen PPK ?


Pim Velthuizen

  • Zelfstandig (pers)fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 106
  • Fotograaf Brw cluster EVA (Epe, Voorst, Apeldoorn)
    • PVFotografie
Reactie #322 Gepost op: 21 januari 2012, 22:01:25
Pim,

Stel dat die persfotograaf zich ook bezig houdt met reportages in opdracht van bedrijven (reclamefotografie) of wellicht bruiloften. Telt dat dan wat jou betreft ook meer voor die 'inkomenseis' ?

En wat nu als die persfotograaf tevens in loondienst werkt en daarmee 60% van zijn inkomen verdiend -> persfotografie geen hoofdinkomen, dus geen PPK ?
Het gaat er niet om wat volgens mij telt maar wat de stichting bepaald. De stichting heeft als eis dat je hoofdberoep fotograaf is met persfotografie als je hoofd inkomst. Schiet mij niet lek mocht ik het toch verkeerd hebben.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #323 Gepost op: 22 januari 2012, 00:38:21
Ik ga geen namen noemen, maar ik ken diverse fotografen met zo'n kaart (heden en verleden) wier hoofdberoep beslist geen 'fotograaf' is. Als dit al een eis is, dan klopt er ergens dus iets niet...


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #324 Gepost op: 22 januari 2012, 00:59:56
Ik ben er vanuit gegaan dat de stichting zorgvuldig is in het toetsen van de aanvragen. Daar mogen we ook vanuit gaan, als ik kijk hoeveel waarde er door velen aan de kaart wordt gehecht.

Als er mensen zijn die de kaart wel hebben, maar niet als hoofdberoep journalist hebben, komt daarmee naar mijn idee de bodem onder het "instituut PPK" te vervallen.
Dit versterkt overigens mijn mening dat er geen enkele kaart is, die het respect wat een fotograaf heeft verdiend in de loop van de tijd, kan overtreft.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #325 Gepost op: 22 januari 2012, 12:08:27
Ik ga geen namen noemen, maar ik ken diverse fotografen met zo'n kaart (heden en verleden) wier hoofdberoep beslist geen 'fotograaf' is. Als dit al een eis is, dan klopt er ergens dus iets niet...
Daar ken ik er ook een x-aantal van.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #326 Gepost op: 12 februari 2012, 13:23:06
Tsja wie wil hier mee gaan lopen  098uo 98uiye

Ik neem aan dat dit samen met een PPK getoond moet worden bij een afzetting?
In de regio Utrecht zal deze combinatie getoont  moeten worden, en de leidinggevende op plaats incident kan en mag beoordelen of het wel of niet veilig is voor de pers.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #327 Gepost op: 12 februari 2012, 19:42:41
In de regio Utrecht zal deze combinatie getoont  moeten worden, en de leidinggevende op plaats incident kan en mag beoordelen of het wel of niet veilig is voor de pers.
Dan hebben ze het in Utrecht niet helemaal begrepen. Voor Vakblad Incident heb ik een artikel geschreven waarin de voorzitter van de Stichting Landelijke Politieperskaart duidelijk aangeeft dat de de politie het hesje niet kan verplichten. M.i. zeker niet op locaties waar de brandweer of Rijkswaterstaat ander eisen stellen.
Overigens komt binnenkort de rellenkaart weer terug nadat er veel commentaar is geweest op het hesje.


Verkeermeneer

  • Beroepsmatig Verkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #328 Gepost op: 19 februari 2012, 10:18:58
In het verhaal hier onder maakt het weinig uit of je een ppk hebt of niet.
Het is maar een kant van het verhaal maar het is wel een opmerkelijke manier van handelen.
Wat zou de reden kunnen zijn dat je camera in beslag word genoemen? alleen omdat een agent vraagt hem niet te filmen?
http://www.apeldoorndirect.nl/nieuws/journalist-in-cel-om-filmen-agent_20120219


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #329 Gepost op: 19 februari 2012, 11:48:55
In het verhaal hier onder maakt het weinig uit of je een ppk hebt of niet.
Het is maar een kant van het verhaal maar het is wel een opmerkelijke manier van handelen.
Wat zou de reden kunnen zijn dat je camera in beslag word genoemen? alleen omdat een agent vraagt hem niet te filmen?
http://www.apeldoorndirect.nl/nieuws/journalist-in-cel-om-filmen-agent_20120219

De politiek is ook op deze zaak gesprongen
http://www.nu.nl/media/2744623/kamervragen-arrestatie-journalist-apeldoorn.html
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)