Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 160551 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #330 Gepost op: 19 februari 2012, 12:05:16
Dan hebben ze het in Utrecht niet helemaal begrepen. Voor Vakblad Incident heb ik een artikel geschreven waarin de voorzitter van de Stichting Landelijke Politieperskaart duidelijk aangeeft dat de de politie het hesje niet kan verplichten. M.i. zeker niet op locaties waar de brandweer of Rijkswaterstaat ander eisen stellen.
Overigens komt binnenkort de rellenkaart weer terug nadat er veel commentaar is geweest op het hesje.

Ik denk dat Peter bedoelt dat (indien gevraagd) naast het hesje de politieperskaart getoond moet worden. Het hesje alleen is dus niet genoeg omdat het niet 'persoonlijk' is.
Uit nieuwsgierigheid: wat was het commentaar op het hesje?
Senior GGP / Oost-Brabant


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #331 Gepost op: 19 februari 2012, 19:47:43
Ik denk dat Peter bedoelt dat (indien gevraagd) naast het hesje de politieperskaart getoond moet worden. Het hesje alleen is dus niet genoeg omdat het niet 'persoonlijk' is.
Als dat zo bedoeld wordt heeft de politie gelijk. Een hesje zonder bijbehorende kaart heeft geen enkele waarde.

Uit nieuwsgierigheid: wat was het commentaar op het hesje?
Afgezien van het feit dat men vind voor l*l te lopen?
De rellenkaart was bedoeld ter bescherming van journalisten om te voorkomen dat ze tijdens actiesituaties voor relschopper werden aangezien. De angst van velen is dat door dit hesje ze zichzelf tot schietschijf maken.
Bij incidenten is het probleem dat het hesje op geen enkele manier voldoet aan veiligheidsregels ten aanzien van zichtbaarheid en reflectie.
Persoonlijk vind ik het 'schort'-model een slechte keuze en had liever het 'jas'-model gehad zodat ik makkelijker bij mijn binnenzak kan. Qua aantrekken vind ik elk model een ramp en daarom gebruik ik altijd een zichtbaarheidsjas.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #332 Gepost op: 19 februari 2012, 19:53:16
In het verhaal hier onder maakt het weinig uit of je een ppk hebt of niet.
Het is maar een kant van het verhaal maar het is wel een opmerkelijke manier van handelen.
Wat zou de reden kunnen zijn dat je camera in beslag word genoemen? alleen omdat een agent vraagt hem niet te filmen?
http://www.apeldoorndirect.nl/nieuws/journalist-in-cel-om-filmen-agent_20120219
Het in beslag nemen van de camera mist volgens mij elke grond. Bovendien hebben de regels het over het in beslag nemen van materiaal. Dat zijn tapes en geheugenkaarten. Geen complete camera's.
Maar zonder reactie van de politie blijft het gissen naar de reden anders dan het filmen van een agent.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #333 Gepost op: 20 februari 2012, 00:58:51
Als dat zo bedoeld wordt heeft de politie gelijk. Een hesje zonder bijbehorende kaart heeft geen enkele waarde.
Afgezien van het feit dat men vind voor l*l te lopen?
De rellenkaart was bedoeld ter bescherming van journalisten om te voorkomen dat ze tijdens actiesituaties voor relschopper werden aangezien. De angst van velen is dat door dit hesje ze zichzelf tot schietschijf maken.
Bij incidenten is het probleem dat het hesje op geen enkele manier voldoet aan veiligheidsregels ten aanzien van zichtbaarheid en reflectie.
Persoonlijk vind ik het 'schort'-model een slechte keuze en had liever het 'jas'-model gehad zodat ik makkelijker bij mijn binnenzak kan. Qua aantrekken vind ik elk model een ramp en daarom gebruik ik altijd een zichtbaarheidsjas.

Bedankt voor je toelichting. Ik kan me inderdaad bij (al) deze punten wel iets voorstellen. Aan de andere kant kon ik me ook wat voorstellen toen het idee van een hesje werd geopperd. Hopelijk komt er een goed alternatief waarin het beste van beide gecombineerd kan worden.
Senior GGP / Oost-Brabant


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #334 Gepost op: 20 februari 2012, 01:23:53
Het onderstaande lijkt mij persoonlijk een stuk beter en heb je gelijk de zelfde reflectie wat de gele RWS hesjes heeft.
Alleen even een venster links voor om je PPK in de te kunnen doen en achterop PERS 2012/2013.

In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #335 Gepost op: 20 februari 2012, 11:27:04
Het onderstaande lijkt mij persoonlijk een stuk beter en heb je gelijk de zelfde reflectie wat de gele RWS hesjes heeft.
Alleen even een venster links voor om je PPK in de te kunnen doen en achterop PERS 2012/2013.


Bijvoorbeeld. Dan is het voor incidenten opgelost. Maar nog niet voor het schietschijf-idee bij rellen.
Een ander punt is dat bovenstaand vest makkelijker is na te maken als het verfoeide vest. En reken maar dat dat gebeurd.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #336 Gepost op: 20 februari 2012, 13:52:35
Ik ben er vanuit gegaan dat de stichting zorgvuldig is in het toetsen van de aanvragen. Daar mogen we ook vanuit gaan, als ik kijk hoeveel waarde er door velen aan de kaart wordt gehecht.

Als er mensen zijn die de kaart wel hebben, maar niet als hoofdberoep journalist hebben, komt daarmee naar mijn idee de bodem onder het "instituut PPK" te vervallen.
En andersom: stichting PPK die kaarten weigert aan mensen die aantoonbaar wel publiceren en aan de inkomenseis voldoen.

M.a.w. willekeur. En nee; dit is geen verhaal in mijn voordeel, want ik krijg hem gewoon (inclusief dat hele mooie hesje).

Het lijkt er meer op dat de stichting gaat weigeren, op het moment dat een bepaald maximum aantal fotografen de kaart al heeft. Marktbescherming dus.

Peen
Redacteur van


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #337 Gepost op: 20 februari 2012, 20:28:51
Bijvoorbeeld. Dan is het voor incidenten opgelost. Maar nog niet voor het schietschijf-idee bij rellen.

Maar aan de andere kant... je valt ook wel op als je met een loei van een rellenkaart telkens voor en dan weer achter de linie aan het rondhuppelen bent met een spiegelreflex in je hand en een cameratas op je rug.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #338 Gepost op: 20 februari 2012, 21:59:54
Maar aan de andere kant... je valt ook wel op als je met een loei van een rellenkaart telkens voor en dan weer achter de linie aan het rondhuppelen bent met een spiegelreflex in je hand en een cameratas op je rug.
Deels. Die rellenkaart stop je onder je jas als je hem niet nodig hebt.
En de cameratas heb ik niet op mijn rug. Loopt zo onhandig in en menigte ;-)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #339 Gepost op: 20 februari 2012, 22:05:26
En andersom: stichting PPK die kaarten weigert aan mensen die aantoonbaar wel publiceren en aan de inkomenseis voldoen.
M.a.w. willekeur. En nee; dit is geen verhaal in mijn voordeel, want ik krijg hem gewoon (inclusief dat hele mooie hesje).
Het lijkt er meer op dat de stichting gaat weigeren, op het moment dat een bepaald maximum aantal fotografen de kaart al heeft. Marktbescherming dus.
Peen
En weer iemand van Regio15 die rare opmerkingen maakt (marktbescherming). Waarom is dat? Juist Regio15 laat zien dat partime journalistiek kan.
En dat iemand een kaart wordt geweigerd omdat er een maximum is bereikt heb ik nog nooit van gehoord. Als dat waar is zou alleen een strengere selectie helpen. Ben je daar mee geholpen?