Wel/geen (politie)perskaart

Auteur Topic: Wel/geen (politie)perskaart  (gelezen 160656 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #340 Gepost op: 21 februari 2012, 08:37:59
En weer iemand van Regio15 die rare opmerkingen maakt ....

Is het zo erg?  ::)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #341 Gepost op: 21 februari 2012, 09:41:15
Is het zo erg?  ::)
Ja en Nee. Jullie zijn vrij om te vinden wat jullie willen, maar het valt op. Eerst Stephen, nu Peen. Jullie hebben iets tegen de PPK wat ik en anderen kennelijk niet zien. Wat Peen zegt heb ik nog nooit van gehoord (maximum kaarten). Te meer daar er genoeg partimers zijn met een PPK. Daarnaast bestaat in jullie regio de mediaregeling. Wie niet in aanmerking komt voor de PPK kan daar nog een beroep op doen.

Ergo, jullie aversie tegen de PPK ontgaat mij. Zeker omdat Regio15 toch niet de minste is binnen het werkveld. Maar als jullie er zeker van zijn dat het klopt wat Peen zegt is daar altijd nog Artikel 10 van het huishoudelijk reglement van de SLP:

Wanneer de ambtelijk secretaris afwijzend beschikt op een aanvraag, dan doet hij daarvan
schriftelijk mededeling aan de aanvrager onder opgave van de reden(en) die hem tot zijn
beslissing brachten en onder vermelding van de mogelijkheid van de aanvrager binnen één
maand in beroep te gaan bij het bestuur van de stichting.


Vervelend als je het zo moet doen, maar m.i. wel de moeite waard.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #342 Gepost op: 21 februari 2012, 09:50:15
Ja en Nee. Jullie zijn vrij om te vinden wat jullie willen, maar het valt op. Eerst Stephen, nu Peen.

Ehm, Stephen is van de concullega's.  ;) En de rest is aan Peen om op te antwoorden. :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #343 Gepost op: 21 februari 2012, 11:01:56
Ja en Nee. Jullie zijn vrij om te vinden wat jullie willen, maar het valt op. Eerst Stephen, nu Peen.

Wat Arie zegt: ik ken Stephen collegiaal van 'plaats incident' op straat, maar hij is beslist niet één van de fotografen die aan regio15 mee werkt.

Ja; ik heb ook in de afgelopen jaren diverse schermutselingen gehad met de stichting PPK en heb daardoor een bepaald beeld van ze ontwikkeld. M.i. is het een zeer ambtelijke club die weinig voeling meer heeft met de werkelijkheid op straat en de veranderende wereld van de journalistiek.

Met dat laatste doel ik op het veranderende landschap: waar vroeger een enkele fotograaf in dienst van de krant de hele regio rondreed en bij thuiskomst zijn foto's ontwikkelde in de doka, zie je dat nu steeds meer media gebruik maken van freelancers; en dat de nieuwsvoorziening veel sneller is geworden door digitale technieken. Bijvoorbeeld: de eis t.a.v. 'hoofdberoep' wordt m.i. steeds moeilijker vol te houden: er zijn meer kapers op de kust en de omzet 'per persoon' neemt navenant af. Ik vermoed dat er weinig meer rondlopen in medialand die echt 100% kunnen leven van de opbrengsten van de beelden die ze maken.

In de wereld om mij heen zie ik volkomen gelijkwaardige aanvragen (gelijkwaardig aan die van mij, die wel zonder enig probleem is toegekend bedoel ik) toegekend en geweigerd worden. Collega's van andere persbureau's die per week (betaald) een video of 4-5 aan TV zenders aanleveren, krijgen de kaart bijvoorbeeld opeens niet. In voorgaande jaren heb ik wel moeten 'lullen als Brugman' om de kaart te krijgen, terwijl we denk ik een hele grote stempel drukken op het nieuws wat in de regio Haaglanden gepubliceerd wordt - ook door media als het AD en Omroep West. Ik kan dagen noemen dat het hele West TV nieuws echt van voor tot achter gevuld was met items die wij gedraaid hadden.

Alle begrip als er een soort van regelgeving is rond de toegang bij incidenten. Maar stel dan bijvoorbeeld alleen een ondergrens aan het aantal publicaties en/of de omzet.

Ik ben erg van 'concurrentie' en 'open markt'. Laat mij maar beelden draaien en aanbieden (en de rest dus ook) en laat de afnemers maar kiezen. Ik zou er dus voor pleiten dat nieuwkomers bijvoorbeeld makkelijker een (proef)kaart krijgen, en dan na een paar maanden beoordeeld worden - hebben ze een voet aan de grond weten te krijgen en stijgt hun omzet; of hebben ze in 6 maanden 2 foto's aan het clubblad van de korfbalvereniging geleverd en verder niets ?

Als ik nog terugdenk aan de moeite die ik toen (jaren geleden) heb moeten doen om mijn eerste kaart te krijgen... op die manier maak je het nieuwkomers erg moeilijk, en doe je m.i. aan marktbescherming. Als zelfstandig ondernemer heb ik daar een hekel aan. Je krijgt geen kaart omdat het niet je hoofdberoep is, maar je kan er niet je hoofdberoep van maken omdat je de kaart niet hebt.

En wat is dan de definitie van omzet ? Regio15 verkoopt de nieuwsbeelden prima, maar zijn de advertentie inkomsten van de site ook omzet die meetelt ? Immers: mensen bezoeken de site regelmatig vanwege het nieuws dat we daar (snel) brengen en de advertentie inkomsten zijn dus ook fors. We leveren dus aan zenders en kranten, maar zijn zelf ook een bekend medium geworden in onze regio, met zo'n 200.000 tot 250.000 unieke bezoekers per maand op de site, en maken onze beelden dus ook op die manier ten gelde. Juist omdat steeds meer media kiezen voor de snelle (en gratis) twitpics boor ik op die manier dus een andere manier aan om de beelden te exploiteren en onze investeringen terug te verdienen.

Als ik denk aan een icoon zoals Jos van Leeuwen (Haagse Courant, nu Algemeen Dagblad) in onze regio.... alle respect voor wat die man gedaan heeft. Die heeft meer nieuwsbeelden gemaakt dan ik waarschijnlijk ooit in mijn leven zal maken. Maar hij publiceert niet zelf en draait dus geen advertentie omzet, om maar wat te noemen. En dat is wat ik bedoel met: de nieuwsmarkt verandert; de manier waarop de nieuwsbeelden afgenomen, betaald en geconsumeerd worden ook. Denk dan weer aan apps op tablets en smartphones zoals nu.nl en de RTL nieuws app.

Misschien is het wel niet helemaal eerlijk wat ik roep over de stichting PPK. Maar zoals gezegd: als ondernemer ben ik erg 'voor' een open markt en ben ik al snel geïrriteerd door ambtelijke clubs en alles wat te maken heeft (of: neigt) naar bescherming van de gevestigde orde.

Peen
Redacteur van


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #344 Gepost op: 21 februari 2012, 11:58:06
Ehm, Stephen is van de concullega's.  ;) En de rest is aan Peen om op te antwoorden. :)
Auw. Mijn welgemeende excuses aan Peen. Ik trek mijn woorden terug op dat deel.

Misschien is het wel niet helemaal eerlijk wat ik roep over de stichting PPK. Maar zoals gezegd: als ondernemer ben ik erg 'voor' een open markt en ben ik al snel geïrriteerd door ambtelijke clubs en alles wat te maken heeft (of: neigt) naar bescherming van de gevestigde orde.
Dat kan ik me op zich wel voorstellen en ben ik ook deels met je eens. Maar het is beslist niet allemaal gevestigde orde. Ook ik heb een paar jaar moeten zweten voordat ik in aanmerking kwam voor een politieperskaart. En alhoewel ik regelmatige afnemers heb moet ook ik elke dag knokken voor mijn inkomen. De gevestigde orde is m.i. niet de freelancer die 7 dagen per week de straat op gaat. Hooguit kan je de journalisten in loondienst als gevestigde orde zien. Die krijgen de kaart niet op basis van publicaties/omzet maar op basis van het feit dat ze in loondienst zijn

Dat de stichting een wat ambtelijke club is ben ik met je eens, maar dat is ook hun taak.

Dat het medialandschap is veranderd is mij bekend, ik ben zelf onderdeel van deze verandering. Als je ziet dat in gelijkwaardige gevallen de een wel en de ander geen PPK krijgt is er iets mis. Ligt dat bij de stichting of bij de aanvrager. Immers, de aanvrager levert het formulier in met de namen van hoofdredacteuren van media waar hij/zij regelmatig voor werkt. Gaat dat wel goed? Worden deze aanvragers wel voldoende gesteund door de hoofdredacteuren?

Ik heb al eerder gesteld dat er bij de PPK ruimte moet zijn voor parttimers/freelancers. Maar hoe ga je dat vorm geven? De stichting houd vast aan aan de beroepseis omdat ze bang zijn dat de kaart anders zijn gezag verliest. Bovendien kan je de toelatingseisen alleen veranderen als men opnieuw overeenstemming krijgt met de ministeries en korpsraden. De stichting is namelijk gehouden aan de bestaande afspraken.

De beroepseis laten vallen en in plaats daarvan te kijken naar publicaties in combinatie met omzet zou een goede keuze kunnen zijn. Overigens is er nu ook al de mogelijkheid om een jaarkaart te krijgen zonder dat je aan de hard eisen voldoet. Dan heb je de mogelijkheid om je in dat jaar te bewijzen.

Toch ben ik het niet eens met je verhaal over marktbescherming. Je stelt zelf al dat er enige vorm van regelgeving moet zijn. Stel dat we alle regels overboord gooien. De grote hoeveelheid fotografen kan dan tot gevolg hebben dat iedereen verder op afstand wordt gehouden. Omdat jouw beeld dan minder verschilt van dat van de toevallige voorbijganger zal je afzet/omzet verwateren. Ga je dan niet roepen om regulering? De open markt is leuk, maar het is een vechtmarkt waar je toch flink investeert om het met dubbeltjes en kwartjes terug te verdienen. En mede gezien de mediaregeling van Haaglanden kan ik me niet voorstellen dat je nu niet in zekere mate in een voorrangspositie zit. Misschien heb je het zelf niet in de gaten, maar ben je in de pikorde op straat ook niet een beetje gevestigde orde? (gewetensvraag ;-)

En wat is omzet? Dat wordt bekeken per persoon. Als een deel van de advertentieomzet van de website wordt uitgekeerd aan de fotografen is er m.i. sprake van omzet voor de fotograaf. Dat de fotograaf vervolgens weer een deel van zijn omzet investeert in de website is zijn keuze.

Wil je echt iets veranderen dan zal je een principiële discussie moeten starten tussen de media, freelancers en overheid. Klagen over de stichting lucht misschien op (en mag ook), maar op de lange termijn zet het geen zoden aan de dijk. Individuele gevallen kan je, zoals eerder aangegeven, aankaarten bij de stichting.

En zelf als er iets veranderd naar aanleiding van een principiële discussie zal er altijd een meningsverschil blijven. Het zal nooit lukken om iedereen gelukkig te maken ;-)


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #345 Gepost op: 21 februari 2012, 13:41:14
De beroepseis laten vallen en in plaats daarvan te kijken naar publicaties in combinatie met omzet zou een goede keuze kunnen zijn. Overigens is er nu ook al de mogelijkheid om een jaarkaart te krijgen zonder dat je aan de hard eisen voldoet. Dan heb je de mogelijkheid om je in dat jaar te bewijzen
Die vroeg ik in eerste instantie ook aan. Maar ook toen kreeg ik te horen dat ik moest voldoen aan die 'beroepseis'. Die jaarkaart (of: korter) zou juist een goed mechanisme kunnen zijn om nieuwkomers een kans te geven, maar juist dan moet je dus wat minder hard tillen aan die '100% beroep' eis.
Omdat jouw beeld dan minder verschilt van dat van de toevallige voorbijganger zal je afzet/omzet verwateren. Ga je dan niet roepen om regulering? De open markt is leuk, maar het is een vechtmarkt waar je toch flink investeert om het met dubbeltjes en kwartjes terug te verdienen. En mede gezien de mediaregeling van Haaglanden kan ik me niet voorstellen dat je nu niet in zekere mate in een voorrangspositie zit. Misschien heb je het zelf niet in de gaten, maar ben je in de pikorde op straat ook niet een beetje gevestigde orde? (gewetensvraag ;-)
O ja zeker. Ik zie nu 'nieuwkomers' (hoor: opa spreekt 998765) weer opkijken naar ons. Inderdaad: inmiddels zijn wij verworden tot gevestigde orde.

Overigens kan ik me bijvoorbeeld ook niet herinneren wanneer mij voor het laatst om een PPK gevraagd is: de politie kent je hoofd inmiddels wel en ook het feit dat we in regio15 kleding lopen is ook al stuk identificatie. O ja; en dat videocamera ding (formaat stoeptegel) op mijn schouder met daarop een zachte dooie kat komt soms ook wel, euh, intimiderend over.

Ja; ben met je eens dat er een vorm van regulering moet zijn, want anders staat gewoon het hele publiek voor het lint en wordt het wat druk daar. Maar ik heb me toen (enige jaren geleden) dus ernstig geïrriteerd aan de stugge opstelling van de stichting. En ook toen kon al met publicaties aantonen dat ik daadwerkelijk aan zenders leverde.

De stichting houd vast aan aan de beroepseis omdat ze bang zijn dat de kaart anders zijn gezag verliest. Bovendien kan je de toelatingseisen alleen veranderen als men opnieuw overeenstemming krijgt met de ministeries en korpsraden. De stichting is namelijk gehouden aan de bestaande afspraken.
Met dat laatste heb je een punt natuurlijk. Maar de kaart heeft bij mij al heel wat aan gezag ingeboet, omdat:

- die inkomenseis niet gecontroleerd kan worden; de stichting kan mijn belastinggegevens niet opvragen.
- de stichting dus geen enkele manier heeft om te controleren of het mijn hoofdberoep is.

Ik ben simpelweg van mening: als je het niet kan controleren, vraag er dan ook maar niet naar. Maar er worden wel aanvragen op afgewezen. Andersom ken ik heel wat mensen die wel een PPK hebben en waar het absoluut niet hun hoofdberoep of hoofdinkomen is.

- de stichting (althans: bij mijn weten) niets doet om de PPK onder de aandacht van de politiemensen die hem moeten controleren, te brengen.

Ik heb nog nooit van circulaires, brochures, voorlichtingsavonden of weet ik wat gehoord, die binnen de plieisie onder de aandacht gebracht worden. Dit mechanisme met PPK's is inderdaad bedacht door korpschefs, pers en justitie als manier om de toegang tot plaats incident te regelen. Een loffelijk streven; maar verhoog mijn jaarlijkse kaartbijdrage maar met een factor 2, 3 of 10 (zal me zorg zijn) en besteed dat geld aan een stuk bewustwording binnen de politie. Want op dit moment wordt de kaart door 90% van de agenten (in ieder geval binnen Haaglanden) niet eens herkend, of zelfs maar gecontroleerd.

Zolang je in die voorlichting geen effort steekt en de agenten de kaart niets eens kennen, maar je je in plaats daarvan alleen bezig houdt met formaliteiten, aanvraagformulieren en procedures, ben je slechts een papieren tijgah (op zijn Haags)

Overigens is die voorlichting/bewustwording binnen de politie ook een taak voor de politieopleiding en de bureauchefs e.d. Al besteed je er maar eens per 6 maanden tijdens de briefing 5 minuutjes aandacht aan, met een A4-tje van hoe zo'n kaart eruit ziet en wat het betekent voor de diender. Maar goed - we hadden het er nu over 'wie krijgt hem wel of niet', niet over 'hoe zorgen we dat hij herkend en erkend wordt'.
Zo; weer een stukkie hart gelucht  98uiye

Peen
Redacteur van


Tammo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
Reactie #346 Gepost op: 21 februari 2012, 14:22:15
Overigens kan ik me bijvoorbeeld ook niet herinneren wanneer mij voor het laatst om een PPK gevraagd is: de politie kent je hoofd inmiddels wel en ook het feit dat we in regio15 kleding lopen is ook al stuk identificatie.

Zelfde aan deze kant, ik kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst iets heb moeten laten zien.
Een PPK is leuk, maar bekendheid en een correct gedrag zijn vele malen belangrijker.


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Reactie #347 Gepost op: 21 maart 2012, 20:13:43
Ik kom door mijn werk geregeld in aanraking met persmensen en andere fotografen. Bij ons is het vrij simpel personen die bekend zijn mogen binnen de afzetting. Mogen daar ook vrij rond lopen mits ze de mensen die daar werken niet hinderen. Dit gaat om incidenten en evenementen.

Fotografen met een PPK nemen het vaak niet zo nauw met de veiligheid van hv, omstanders en hun zelf. Daarbij heeft de PPK steeds minder waarde door lokale krantjes waar met vrijwilligers wordt gewerkt. Deze vrijwilligers letten wel altijd op hun veiligheid en vragen  ook altijd toestemming.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #348 Gepost op: 21 maart 2012, 23:21:31
Ik kom door mijn werk geregeld in aanraking met persmensen en andere fotografen. Bij ons is het vrij simpel personen die bekend zijn mogen binnen de afzetting. Mogen daar ook vrij rond lopen mits ze de mensen die daar werken niet hinderen. Dit gaat om incidenten en evenementen.

Fotografen met een PPK nemen het vaak niet zo nauw met de veiligheid van hv, omstanders en hun zelf. Daarbij heeft de PPK steeds minder waarde door lokale krantjes waar met vrijwilligers wordt gewerkt. Deze vrijwilligers letten wel altijd op hun veiligheid en vragen  ook altijd toestemming.

Wat een vooringenomen onzin. Zowel bij PPK-houders als bij ander fotografen kom je rare mensen tegen. Een scheiding zoals jij die maakt kan je niet algemeen stellen. En alleen bekenden binnen laten is dezelfde vorm van discriminatie die de niet-PPK-houders aanvoeren tegen de PPK. Bij evenementen kan het anders liggen, maar bij incidenten kan je geen PPK-houders tegen houden en bekenden door laten. Immers, de PPK wordt ook als 'bekend' gezien.

Bovendien, wat is jouw bevoegdheid om mensen tegen te houden?


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #349 Gepost op: 25 maart 2012, 13:25:57
Ik kom door mijn werk geregeld in aanraking met persmensen en andere fotografen. Bij ons is het vrij simpel personen die bekend zijn mogen binnen de afzetting. Mogen daar ook vrij rond lopen mits ze de mensen die daar werken niet hinderen. Dit gaat om incidenten en evenementen.

Fotografen met een PPK nemen het vaak niet zo nauw met de veiligheid van hv, omstanders en hun zelf. Daarbij heeft de PPK steeds minder waarde door lokale krantjes waar met vrijwilligers wordt gewerkt. Deze vrijwilligers letten wel altijd op hun veiligheid en vragen  ook altijd toestemming.

FIA Safty officer, is dat niet iets met veiligheid bij autosport? Kan in dat geval de link niet leggen met de door jouw aangedragen PPK?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.