Mag een brandweerduiker in stromend water duiken?

Auteur Topic: Mag een brandweerduiker in stromend water duiken?  (gelezen 9925 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Gepost op: 8 april 2007, 16:25:02
In Kampen wil een bedrijf een reddingsbrigade opstarten , voor bv duiken in de IJssel. Als argument wordt gegeven dat de brandweer niet in stromend water mag duiken en dat ze niet diep mag duiken. Hoe zit dit nu eigenlijk?
Wat mag eem brandweer duiker nu wel en wat nu niet? Wie kan mij daar eens wat over vertellen.


Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


ACKevin

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 8 april 2007, 16:29:07
ik ben zelf niet zo in het duiken maar het lijkt me sterk dat het niet mag... als jij in problemen komt in stromend water mag de brandweer je dus niet helpen? :P lijkt me dat ze er gewoon in mogen duiken hoor...


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #2 Gepost op: 8 april 2007, 20:39:47
paar dingen weet ik zeker en een aantal even uit het hoofd.....

diepte niet meer dan 15 meter!
bij duiken dieper als/dan 9 meter melden aan arbeidsinspectie
bij duiken met stroomsnelheid meer dan 0,5 meter per seconde melden aan arbeidsinspectie.

en het melden is geloof ik pas achteraf. in ieder geval bij een uitruk en dacht bij een oefening ook achteraf.

En nee als je op 15 meter zit en je ziet de auto dan draai je niet om van ja helaas gevalletje pech en wacht maar tot het leger er is......... (maar dit mag jeniet zeggen op een examen want dan mag/moetje nog een keer terug.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 8 april 2007, 23:40:38
In Kampen wil een bedrijf een reddingsbrigade opstarten , voor bv duiken in de IJssel. Als argument wordt gegeven dat de brandweer niet in stromend water mag duiken en dat ze niet diep mag duiken. Hoe zit dit nu eigenlijk?
Wat mag eem brandweer duiker nu wel en wat nu niet? Wie kan mij daar eens wat over vertellen.

 ::) ::) ::) http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,15155.0.html  ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 10 april 2007, 11:52:09
In Kampen wil een bedrijf een reddingsbrigade opstarten , voor bv duiken in de IJssel. Als argument wordt gegeven dat de brandweer niet in stromend water mag duiken en dat ze niet diep mag duiken. Hoe zit dit nu eigenlijk?
Wat mag eem brandweer duiker nu wel en wat nu niet? Wie kan mij daar eens wat over vertellen.

Ik weet niet wie je citeerd, van uit onze organisatie. (graag via PM)  Maar dit argument is niet vallide en ik kan me nauwelijks voorstellen dat iemand dat als argument heeft gebruikt of degene correct citeerd.. Maar dat is zeker niet de reden en zelfs niet een bijkomende reden om een reddingstation te starten in IJssel.  (We zijn geen concurrentje voor de brandweer al daar, Elke suggestie daartoe in kolder..)

We zetten we duikers in voor rescue-diving, (Das was anders dan Brandweer duiken) maar zeker niet zomaar in de IJssel.  Voorlopig hebben voldoende gekwalificeerde duikers, maar die zetten zeker niet in de IJssel.  De IJssel en andere stromende rivieren zijn redelijk gevaarlijk plekken om te duiken.  Dat kan de Brandweer Kampen heel goed.  
Duiken is absoluut niet een hoofdzaak bij het Redden op de IJssel, Voorlopig houden we het op de IJssel gewoon bij oppervlakte werk..

Echter ons waterrescue-team doet meer dan alleen op de IJssel werken... En Rescue-diving is daar een onderdeel van, maar voorlopig hebben we nog geen inzetcriterea om duikers op de IJssel in te zetten, En ik vraag me af of we dat zelf uberhaupt wel zouden moeten willen... Wel in andere watergebieden zetten we duikers in.

Om terug te komen op je vraag...
Welke beperkingen heeft de brandweer duiken in stromend water.. Dat kan je in elk lesboek lezen..
Metname de IJssel heeft zeker in paar maanden per jaar, zoveel water te verstouwen door een relatief smalle doorgang bij Kampen.. (Zie de hoogwater kering daar) Dat duiken daar een hachelijke zaak is..

Een paar zaken waar je op moet letten daar zijn bij een aangelijnde duiker..
Dat het lastig is om als je (Volgelaats) Masker of automaat, verliest, je die niet zomaar weer opzet..  Vaak zweeft die een ruim een meter voor je.. Door de stroming en de enige manier om die terug te krijgen is via de slang..  Je zicht is nagenoeg nihil.
Het duiken daar is absoluut niet even iets wat je zomaar kan doen..  

Met alle respect voor de Kampense Brandweer daar.. Wij zullen niet gauw in de IJssel een duiker inzetten..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 11 april 2007, 18:31:26
Trouwens nog een leuke foto van Sail..



SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #6 Gepost op: 11 april 2007, 18:36:02
Leuk pak heb je aan Peter!      O0


 ^-^


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 11 april 2007, 21:53:21
Leuk pak heb je aan Peter!      O0


 ^-^

Sssst ik was incognito..   ;D ;D ;D


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #8 Gepost op: 16 april 2007, 00:07:45
paar dingen weet ik zeker en een aantal even uit het hoofd.....

diepte niet meer dan 15 meter!
bij duiken dieper als/dan 9 meter melden aan arbeidsinspectie
bij duiken met stroomsnelheid meer dan 0,5 meter per seconde melden aan arbeidsinspectie.

en het melden is geloof ik pas achteraf. in ieder geval bij een uitruk en dacht bij een oefening ook achteraf.

En nee als je op 15 meter zit en je ziet de auto dan draai je niet om van ja helaas gevalletje pech en wacht maar tot het leger er is......... (maar dit mag jeniet zeggen op een examen want dan mag/moetje nog een keer terug.

Het melden aan de arbeidsinspectie m.b.t. oefeningen dient een x-aantal dagen op voorhand plaats te vinden..........de exacte aantal heb ik zo ook even niet voorhanden ;)


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #9 Gepost op: 16 april 2007, 07:23:56
Het melden aan de arbeidsinspectie m.b.t. oefeningen dient een x-aantal dagen op voorhand plaats te vinden..........de exacte aantal heb ik zo ook even niet voorhanden ;)

ik wel..... 5 werkdagen
altijd makkelijk als de stroming dan weg is.... maar daneen grote streep erdoor en hetzelfde formulier faxen met de tekst geanuleerd erop.
waarom 5 dagen van te voren? kan de arbeidsinspectie inplannen om te komen kijken.
ga je toch duiken en het blijkt achteraf dieper te zijn of sneller te stromen dan achteraf nog formulier invullen.

en ja hoe gaan we meten???????? of heb je uitleg nog niet gehad van onze CS? juist ja het bekende blaadje op het water en tellen!!!!