Skybeam op schip

Auteur Topic: Skybeam op schip  (gelezen 2083 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Gepost op: 9 april 2007, 20:51:48
Beste mensen,

Al vaker is hier op het forum geschreven over een bootfeest dat ik mede organiseer. Een feest op het grootste partyschip van Europa (www.detourmalijn.nl). Het belooft een groot feest te worden met veel bezoekers. Als 'extraatje' wil ik een skybeam op het schip zetten. Een skybeam:


Een erg grote lamp die de lucht in schijnt, dus.

Nu mijn vraag:
Op het vaste land mag zo'n skybeam gewoon gebruikt worden, weet ik. Dat heb ik al vaker gedaan en er is nog nooit moeilijk over gedaan door de lokale autoriteiten. Alleen hoe zit dat met het gebruik van dergelijke lampen op een varend schip? Ik kan me voorstellen dat de waterpolitie er moeilijk over kan doen aangezien de lamp zich over water beweegt en verwarrend kan zijn. Maar aan de andere kant kan je de lamp ook beschouwen als een iets uit de hand gelopen toplichtje... ;) Voor de duidelijkheid: de lamp maakt een maximale hoek van ongeveer 80 tot 100 graden, gezien vanaf de waterlijn. Oftewel de lamp zal nooit tegen de wal, schepen of bruggen aan schijnen.

Weet iemand hoe het zit qua regelgeving op dit gebied?? Alvast hartelijk bedankt! :-* ;)




Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #1 Gepost op: 9 april 2007, 21:16:29
ik ben zelf niet zo thuis in de scheepvaart, maar een hele felle lamp zit vaak ook op een vuurtoren bijvoorbeeld, en het kan ook zijn dat zon lamp voor noodsignalen gebruikt kan worden, maar weet niet precies hoe het zit. maar als ik logisch na denk zou het kunnen zijn dat er directe gevaar kan ontstaan vb omdat het licht constant draait kan het zijn dat het erop lijkt dat het schip een koers van een andere kruist, of kan het zijn dat de navigatielichten ( die rode en groene) niet meer goed zichtbaar zijn en kun je de richting waar t schip heen vaart van grote afstand niet goed inschatten.


site: www.ivw.nl en misschien is er bij www.politie.nl endan bij korps: klpd kiezen en misschien kun je via google ook op een forum komen voor pleziervaart, en beroepsvaart. en daar zullen vast wel mensen met kennis zijn


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #2 Gepost op: 9 april 2007, 22:59:25
Ik heb ook helemaaaaal geen verstand van deze zaken maar mocht het mogen, is het dan bijvoorbeeld mogelijk voor de kustwacht (die onderhouden radiocontact met schepen binnen een bepaald gebied, toch?) om de in de buurt varende schepen op de hoogte te stellen van dit licht dat ze dit niet verwarren met noodsignalen / vuurtoren??? Dat lijkt me sowieso een must als het al mag :) Wel een vet ding trouwens!  ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 9 april 2007, 23:11:52
Ik denk dat hier wat meer nautische kennis zit dan op het politie board!  ;) Mocht dat niet zo blijken... dan plaats ik hem weer wel terug!  :)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 10 april 2007, 00:00:43
Ik zou even met een aantal instantie's contact leggen! Mijn nicht werkt hier bij een evenementenbureau en die moeten toestemming hebben van o.a Schiphol  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !