Rapid Sequence Intubation

Auteur Topic: Rapid Sequence Intubation  (gelezen 77121 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #230 Gepost op: 3 mei 2009, 09:48:28
Ik heb dit gezocht, en slechts een paar vage aanwijzingen gevonden (op wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Paramedic bij medicatie), maar nergens echt bewijs...
Arts  www.alphalog.nl


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #231 Gepost op: 4 mei 2009, 09:22:54
Ha die Willem,

Leuk dat je weer meedoet. Daar is het discussieforum toch voor?

Ik heb nog even gezocht in mijn eigen gegevens en had ergens in de cripten van mijn PC het volgende artikel opgeslagen. Het is van redelijk recente aard. Een goed discussiestuk geschreven door een research verpleegkundige die op basis van de recente literatuur de vraag poneert of UK Paramedics zelfstandig een RSI zouden kunnen verrichten. Vervolgens stelt zij de vraag, indien het het antwoord hierop "ja" is, of zij dit ook zouden moeten doen.

Ik maak uit het artikel op dat in de UK Paramedics deze techniek niet toepassen. Het kan in een sporadisch geval misschien voorkomen, maar het is geen gemeengoed. Mijn vraag zou zich onmiddelijk richten op de juridische afdekking van de handeling.

The report concludes that at present, the data that has been collected is not in favour of Paramedic administered RSI, in fact it is overwhelmingly suggested that pre-hospital RSI is actually detrimental to patient outcomes.

http://eprints.worc.ac.uk/306/1/MY_Paramedic_RSI_v2.pdf

Groet,

Expert.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #232 Gepost op: 3 december 2011, 22:39:17
kwam tijdens het surfen ook nog een stuk tegen in het vakblad incident waar ook gesproken wordt over de evt mogelijkheid om (rapid responder) ambulanceverpleegkundigen RSI te laten uit voeren.

Mogelijk wel interessant in deze `discussie`

http://www.incidentonline.nl/images/IncidentPDF/PDF/0208.pdf

Edit: afgesplitst van de discussie LMA-S vs ETI


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #234 Gepost op: 23 februari 2015, 15:33:02
Voor de liefhebbers een site met de nodige informatie rondom RSI: http://stemlynsblog.org/jc-ed-rsi-can-st-emlyns/


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #235 Gepost op: 8 augustus 2015, 09:44:07
Citaat van: Expert link=msg=635445 date=1241421774
Ha die Willem,

Leuk dat je weer meedoet. Daar is het discussieforum toch voor?

Ik heb nog even gezocht in mijn eigen gegevens en had ergens in de cripten van mijn PC het volgende artikel opgeslagen. Het is van redelijk recente aard. Een goed discussiestuk geschreven door een research verpleegkundige die op basis van de recente literatuur de vraag poneert of UK Paramedics zelfstandig een RSI zouden kunnen verrichten. Vervolgens stelt zij de vraag, indien het het antwoord hierop "ja" is, of zij dit ook zouden moeten doen.

Ik maak uit het artikel op dat in de UK Paramedics deze techniek niet toepassen. Het kan in een sporadisch geval misschien voorkomen, maar het is geen gemeengoed. Mijn vraag zou zich onmiddelijk richten op de juridische afdekking van de handeling.

http://eprints.worc.ac.uk/306/1/MY_Paramedic_RSI_v2.pdf

Groet,

Expert.

Inmiddels zijn we 6 jaar verder.

Gisteren is concept richtlijn Major Trauma: assessment and management verschenen. Major trauma: assessment and initial management

Na alarmmelding binnen 30 minuten prehospitale RSI.

Als men in UK deze ambitie wil realiseren zal het niet lukken door uitsluitend prehospitale artsen RSI te laten uitvoeren.

Improving rapid sequence intubation (RSI) rates

17 februari 2015

Qatari paramedics had an RSI success rate of 86% and a post-RSI mechanical ventilation rate of 83%. The goal of the project was to increase both rates to greater than 95%. According to Holly Hepp, MSN, trauma program manager at HMC, project leaders implemented the following interventions:

* Creation of an in-house airway registry to track intubation success rates
* Strict auditing of every critical care airway intervention
* Intensive re-training of paramedics and their assistants using high-fidelity simulation as well as mental modeling
* Introduction of a video laryngoscope (GlideScopeŽ) for potentially difficult airways
* Daily management reports on any failed RSI or RSI without mechanical ventilation

These interventions led to significant improvements in paramedic performance. The RSI success rate increased to 96% and the rate of successful mechanical ventilation following RSI increased to 98%.


Noot: Paramedics in bovenstaande tekst zijn critical care paramedics.

Het bovenstaande project was noodzakelijk om Trauma Distinction Award of Excellence van Accreditation Canada International (ACI) te behalen voor zowel het traumacentrum als de ambulancedienst. Qatar trauma system becomes first to earn recognition from Accreditation Canada International

Voorts is zowel het HTC (Hamad Trauma Center) als de ambulancedienst van HMC JCI geaccrediteerd (Gold Seal of Approval - Joint Commission International ).

De helikopters van de ambulancedienst (bemanning piloten, (critical care) paramedics (geen artsen aan boord)) zijn Eurami (Europese HEMS accreditatie) geaccrediteerd voor zowel volwassen als kinderen (Rotor Wing / HEMS Adult and Paediatric Critical Care).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #236 Gepost op: 8 augustus 2015, 11:28:34
Afgelopen nacht toen Nederland sliep was live via internet het National Emergency Medicine Critical Care Symposium in Perak, Maleisië te volgen.

Dr Azma Haryaty, EM Physician, geeft "An Up-to-date Neuroprotection in Acute Brain Injury"



Dit gedeelte is online beschikbaar op Periscope


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #238 Gepost op: 9 augustus 2015, 12:26:08
1 op de 5 intubaties lukt de paramedics nu niet, dat moet naar 1 op de 20... Ambitieus!
 
Wat doen de paramedics in Quatar nu als het niet lukt? Bag-mask? Larynxmasker? Wachten op helikopter-dokter?
Arts  www.alphalog.nl


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #239 Gepost op: 9 augustus 2015, 14:36:40
Citaat van: Delta link=msg=1366284 date=1439115968
1 op de 5 intubaties lukt de paramedics nu niet, dat moet naar 1 op de 20... Ambitieus!
 
Wat doen de paramedics in Quatar nu als het niet lukt? Bag-mask? Larynxmasker? Wachten op helikopter-dokter?
2 intubatiepogingen. Indien zonder succes -> chirurgische coniotomie. Verbeter mij indien ik het fout heb, oma!