GRIP 3 Grote brand bedrijfspand - Helmond 15-04-2007

Auteur Topic: GRIP 3 Grote brand bedrijfspand - Helmond 15-04-2007  (gelezen 20360 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #30 Gepost op: 16 april 2007, 16:23:27
***even off-topic***



deze is van amsterdam

***weer on-topic***


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #31 Gepost op: 16 april 2007, 16:27:19
Groningen heeft bijna alles. Alleen geen VC-1...... ;)

En Rotterdam heeft geen touringcar zoals in Brabant en Amsterdam.     ;)


Michelle1983

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 16 april 2007, 17:29:55
Oké dat laatste had ik zogauw even gemist. Van Groningen klopt dan de informatie op www.brandweer.org en www.brandbase.org niet. Daar stond de 790 als VC1 van Groningen, een DAF FF900DD385. Kan alleen niet zien of dat nou een bus is of niet.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #33 Gepost op: 17 april 2007, 08:44:45
Oké dat laatste had ik zogauw even gemist. Van Groningen klopt dan de informatie op www.brandweer.org en www.brandbase.org niet. Daar stond de 790 als VC1 van Groningen, een DAF FF900DD385. Kan alleen niet zien of dat nou een bus is of niet.

Kijk dan even op www.brandweer.org bij voertuigfoto's Nederland -> Groningen -> Voertuigen uit het verleden
Daar staat een foto van de (oude) 790; het was een standaard VC-1 zoals vroeger door BZK bij de regio's gestationeerd (DAF of Magirus-chassis), later vervangen door de MB Sprinter VC-2 in combinatie met een Commando Haakarm-bak.

Verder on-topic: vanmorgen op RTL4 nieuws een item over de burgemeester van Helmond en de sirenes. Daar werd gemeld dat de minister van BZK heeft gezegd dat er een nieuwe campagne komt. Dat geloof ik niet; ze hebben de oude campagne "Als de sirene gaat" net vorig jaar vervangen door de campagne "Denk vooruit".
Overigens worden de sirenes binnenkort feitelijk vervangen door cell-broadcasting. Het zal wel eerst een sam-sam verhaal worden (de één vult de ander zgn. aan), maar de conclusie dat het WAS-stelsel niet functioneert is jaren geleden al door BZK genomen.
Dit mede n.a.v. de scheepsbrand in Vlaardingen waar men ook rustig door ging met winkelen toen de sirenes loeiden...


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #34 Gepost op: 17 april 2007, 08:49:51
Overigens worden de sirenes binnenkort feitelijk vervangen door cell-broadcasting.

Die sirenes zullen écht niet vervangen worden door CB. Hooguit zal CB dienen als aanvulling.


Franc


Denker

  • Ploegleider BHV + EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
Reactie #35 Gepost op: 17 april 2007, 09:02:01
Oké dat laatste had ik zogauw even gemist. Van Groningen klopt dan de informatie op www.brandweer.org en www.brandbase.org niet. Daar stond de 790 als VC1 van Groningen, een DAF FF900DD385. Kan alleen niet zien of dat nou een bus is of niet.
Volgens http://www.brandweervoertuigen.com/ heeft brandweer Barendrecht een VC1 gehad (die uit Rotterdam komt) en dit is een  DAF FF900DD385, plaatje:

Geen bus dus, maar een vrachtwagen :)


korsakoff

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 17 april 2007, 11:14:16
Het punt is niet dat mensen de sirenes niet gehoord hebben. Mensen hebben geen actie ondernomen. En dat is volledig begrijpelijk. Er was voor die mensen nl helemaal geen noodzaak om iets te doen. Mensen zullen pas actie ondernemen als ze direct geconfronteerd worden met de effecten. Met andere woorden: als je geen last van neus, keel of ogen hebt, als je geen rook bemerkt, is er geen reden om actie te ondernemen als de sirene gaat. Pas als je ergens last van krijgt én je wordt gewaarschuwd (of dat nu met sirenes, geluidswagen of CB is) zul je actie gaan ondernemen.

Daarnaast is het bericht 'ga naar binnen en sluit deuren en ramen' te makkelijk gedacht. Probeer maar eens alle bezoekers en voetballers bij een amateurclub in het clubhuis te krijgen en de ventilatie te stoppen. Levert meer gevaarlijke toestanden dan je lief is. Ook hebben we in Nederland nog niet nagedacht over het al dan niet stremmen van verkeer, openbaar vervoer en nog zo wat zaken. Met andere woorden: we hebben een systeem dat eigenlijk alleen geschikt is voor mensen die dicht in de buurt van hun eigen huis of bedrijf zijn. Niet voor alle anderen.....


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #37 Gepost op: 17 april 2007, 11:15:08
ik moet eerlijk zeggen dat ik hem in tilburg nog nooit gehoord heb de sirene.
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #38 Gepost op: 18 april 2007, 08:51:06
Overigens worden de sirenes binnenkort feitelijk vervangen door cell-broadcasting.

Que'est que wattes? Leuk voor de mensen zonder GSM (zoals bejaarden, verhoogde risicogroep). Leuk als tijdens -of zelfs als gevolg van- een ramp de mobiele netwerken plat liggen. Wat dan? Waarom denk je dat die sirenes draadloos worden aangestuurd, om niet afhankelijk te zijn van de vaste infrastructuur. Regelmatig worden er nog palen bij geplaatst, hier in Zoetermeer kan ik een paar nieuwe aanwijzen (nieuwbouwwijk).

Daarnaast, een GSM kan uit staan, op stil staan, whatever. Je kunt onmogelijk blindelings vertrouwen op de alarmerende werking van een GSM. Hooguit als aanvulling, never nooit als vervanging van het WAS systeem...

Groeten, Peter.


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #39 Gepost op: 18 april 2007, 12:29:59


Officieel is dit geen VC1 naar een VCU. Deze bus is het vergadercentrum van het CORT commando en zal bij GRIP-2 gealarmeerd worden. De bus heeft ook geen faciliteiten meer voor een verbindingscommando wagen. Dit doen alle diensten in hun eigen voertuigen. VC-2 politie en VC-2 GHOR.