handleiding portofoon gebruik

Auteur Topic: handleiding portofoon gebruik  (gelezen 18777 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 11 september 2003, 19:09:32
Ik hoor soms hulpverleners die zulke stomme fouten maken over de mob of porto, dat ik me wel eens afvraag of hun collega's nooit eens commentaar geven.
Dit vind je voornamelijk bij de brandweer in dorpen.
Ik heb hier een voorbeeld. Zomaar even wat, hij praat ten eerste al door de centralist heen en vervolgens vraagt hij ook nog eens of de politie al gewaarschuwd is. Leuk is dan om te horen hoe de centralist reageert.
http://noodweer.realnoise.net/HTMLobj-535/28-06-03.WAV

Christian

PS. Uiteraard is niemand zonder fouten, maar ja, je bent een professinal of niet...
Het geluidsfragment is overigens van de brandweer Brouwershaven.
dus volgens jou moet een ieder vlekkeloos via mob of porto praten.Heb je zelf wel eens in een stresssituatie berichtenverkeer moeten doen,als ik het zo hoor niet.Ik kan je wel vertellen dat op het moment dat je eruit gaat voor zoiets,je echt niet gaat denken aan je gebruik van mob of porto.Je luistert even snel uit of er ander verkeer is,zoniet gooi je je bericht eruit punt.Van jouw reactie gaan toch m,n nekharen overeind staan


christiaan

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 11 september 2003, 19:21:50
Ik hoor soms hulpverleners die zulke stomme fouten maken over de mob of porto, dat ik me wel eens afvraag of hun collega's nooit eens commentaar geven.
Dit vind je voornamelijk bij de brandweer in dorpen.
Ik heb hier een voorbeeld. Zomaar even wat, hij praat ten eerste al door de centralist heen en vervolgens vraagt hij ook nog eens of de politie al gewaarschuwd is. Leuk is dan om te horen hoe de centralist reageert.
http://noodweer.realnoise.net/HTMLobj-535/28-06-03.WAV

Ik heb meerdere malen naar dit fragment zitten luisteren en kan eigenlijk alleen maar concluderen dat er door elkaar is gepraat. Echter in een stressvolle situatie gebeurt dit vaker. Zowel bij de politie, ambulance en brandweer. Ik merk ook wel eens bijmijzelf als ik een a1 rit rij dat ik de knop al ingedrukt heb  terwijl de centralist nog wat aan mij vraagt. Waar mensen werken gaat er weleens iets fout.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #22 Gepost op: 11 september 2003, 19:23:10
Duw je nekharen maar weer plat hoor. ;D
Het is ook niet erg als je een fout maakt, alleen als iemand die ervaring heeft in het berichten verzenden dit ook in stress situaties gewoon moet laten tonen.
Je moet gewoon rustig blijven, de auto gaat niet harder, je bent onderweg en meer kan je op dat moment niet doen.
Als je bijvoorbeeld gaat stotteren of hees gaat praten van spanning is niet erg, vind ik.

Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 11 september 2003, 19:28:42
Duw je nekharen maar weer plat hoor. ;D
Het is ook niet erg als je een fout maakt, alleen als iemand die ervaring heeft in het berichten verzenden dit ook in stress situaties gewoon moet laten tonen.
Je moet gewoon rustig blijven, de auto gaat niet harder, je bent onderweg en meer kan je op dat moment niet doen.
Als je bijvoorbeeld gaat stotteren of hees gaat praten van spanning is niet erg, vind ik.

Christian

ik heb ze alweer in de plooi hoor Chrisje ;D


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #24 Gepost op: 11 september 2003, 19:35:14
Het maakt wel uit als je door de centralist heen praat. Die moet het bericht weer herhalen en jij moet weer luisteren, terwijl je bijv. hard aan het lopen ben naar dat kind!
En ik heb al het een en ander meegemaakt dat ik best wel hard ( ;D) moest rijden, ik reageer gewoon heel kort, herhaal geen locaties, enkel als ik het niet verstaan heb. Als er veel gesproken moet worden, dan bel ik. Ik rij alleen, dus is het wel handig om je handen vrij te hebben.
We hebben overigens een automaat, dat is al helemaal ideaal.

Christian


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #25 Gepost op: 11 september 2003, 19:45:06
Nu hebben wij regelmatig uitrukken waarbij je van te voren niet weet wat je aan gaat treffen. We hebben het er al eerder over gehad dat je je werk het beste kan doen als je gewoon rustig blijft. Als je paniekerig gaat doen (en dat geldt zeker voor het radio verkeer) loopt het alleen maar fout. We mogen NIET rennen over de steigers. Het slot van de boot ligt op de bodem als je te haastig bent. Als je te snel wegvaart zijn de landvasten nog niet los en kom je niet van z'n plaats. Als we te snel varen kan Den Helder rescue ons niet verstaan en blazen we de motor op. Met rust komt raad. Moet je kijken wat er gebeurd met je bemanning als je kalm blijft, ze krijgen vertrouwen in hun schipper/commandant en zo kun je veel beter werken. Een ernstig incident zie je gewoon als een klus die gedaan moet worden.

Kalmte, want ik zal U redden...

Henk


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #26 Gepost op: 11 september 2003, 19:50:01
Fijn dat er nog iemand nuchter denkt.

Christian


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #27 Gepost op: 11 september 2003, 19:54:44
En ik heb al het een en ander meegemaakt dat ik best wel hard ( ;D) moest rijden, ik reageer gewoon heel kort, herhaal geen locaties, enkel als ik het niet verstaan heb.

Even wat recht zetten. Die big smile staat er niet om een dolletje te maken, maar omdat het dus niet 'best wel hard' is maar plankgas, oké?

Christian


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #28 Gepost op: 11 september 2003, 19:57:08
Geef het nou maar toe, als jij hard mag rijden krijg jij gewoon zo'n  ;D  grijns...


Henk


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #29 Gepost op: 11 september 2003, 19:59:38
Ik verduidelijk het maar even, ik krijg enkele persoonlijke berichten van iemand die zich aan mijn berichten heeft gestoord.

Zucht.

Christian (die nog veel moet leren ???)