handleiding portofoon gebruik

Auteur Topic: handleiding portofoon gebruik  (gelezen 18810 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #30 Gepost op: 12 september 2003, 10:23:15
Hoi Chris,
Ik weet niet in hoeverre dit alleen plaatsvindt in dorpen.
Ik kan me voorstellen dat zij minder uitrukken hebben, en dus misschien wat minder ervaring.

Collega's die op alarmcentrales werken kunnen daar vast meer over zeggen. Die lui zullen af en toe wel in een deuk liggen van het lachen.

Maar het is tegenwoordig inderdaad opletten geblazen met wat je zegt.  ;)Vanmorgen merkte ik dat de uitruk van vanacht al op internet staat inclusief portoverkeer. Ook daar ging één en ander niet geheel volgens het boekje.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 12 september 2003, 11:14:32
Ik heb het radioverkeer met belangstelling gevolgd, tot ik er zelf uit moest voor een aanvaring op het IJmeer.
Waar kan ik de rest beluisteren vuurvlieg?

Ik zag een lange (75 km?) rookkolom langs de hemel toen we naar het IJmeer voeren. Eerst een stukje omhoog en dabn vertikaal richting Zeewolde zo'n beetje leek het.

Wat voor fouten werden er gemaakt, ik vond het juist - vooral in 't begin- heel goed gaan. Hoewel de alarmering ging over een "vermoedelijke" binnenbrand werd direkt hoog ingeschaald en middelbrand gegeven door het aanrijdende eerste voertuig. Ook bleef iedereen mooi rustig, iets waarover we het hebben gehad ;). Ter plaatse melden ging bijna niet, want de alarmeringen bleven maar doorgaan, is het niet handiger daar een appart kanaal voor te hebben?

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #32 Gepost op: 12 september 2003, 11:24:05
in een aantal regio,s word er op een apart kanaal geallarmeerd,en is het werkkanaal voor het mobilofoonverkeer.Hier in Utrecht is dat het geval,voordeel ervan is dat je geen radiostilte hoeft te vragen voor een allarmering.Gooi&vechtstreek bijv doen de allarmeringen via het werkkanaal,dus kan het wezen dat als er in Hilversum veel mobilofoonverkeer is.En er is in Huizen een uitruk waar geallarmeerd voor moet gaan worden,eerst het mobilofoonverkeer in Hilversum gestopt moet worden voordat de brandweer Huizen geallarmeerd kan worden ;)



mooi bij huis gehouden voor je he Henk :D ;)


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #33 Gepost op: 12 september 2003, 13:04:52
Beste Henk,
Ik denk dat jij het over een andere brand heb dan ik.
Ik heb het over een kleine brand op het dak van een flat vanacht in Zoetermeer.
Jij hebt het waarschijnlijk over die grote brand in het midden van het land.

Diezelfde brand, waardoor ik mijn berichten niet kon doorgeven omdat de alarmering op kanaal 12 werd gedaan.

De één zijn alarmeringskanaal, is een ander zijn werkkanaal.

Ik denk trouwens dat we deze discussie voort moeten zetten bij de brandweer ipv BHV.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


robert123

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 1 december 2003, 20:20:31
Een handleiding portofoon gebruik is mij niet bekend.
Iedere firma die portofoons gebruikt kan haar eigen regels opstellen. Je kan aan iedere portofoon een naam/ functie of een nummer toekennen. Zet dit met een stikker op de portofoon is het gelijk voor iedereen duidelijk wie hij is. Gebruik je meerdere portofoons dan is de centrale altijd de gespreksleider. Portofoonsgebruikers roepen niet door elkaar, maar na elkaar en gebruiken de code op de portofoon. De centrale bepaald de volgorde met wie zij het eerst communiceren en zal deze dan oproepen. Als een gesprek tussen centrale en porto is afgelopen meldt dit dan door uit of sluiten te zeggen dan weet een ander dat hij de centrale kan oproepen zonder een gesprek te onderbreken.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #35 Gepost op: 1 december 2003, 22:51:54
Bij de SIGMA zit een geplastificeerd kaart aan de antennes van de portofoons waar kanalen etc op staan. Misschien een idee, want een sticker kan onleesbaar raken en staat een beetje slordig.
Dat kaartje werkt perfect, alleen zijn de hoekjes nogal scherp, maar daar kan je iets aan doen. ;)

Christian


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #36 Gepost op: 2 december 2003, 08:35:49
Beste Robert,
Het verhaal wat jij verteld is ook in het kort het verhaal zoals het geworden is.

Voor ons is het misschien allemaal kant en klare koek, maar voor anderen die niet regelmatig een portofoon in hun handen hebben is dat niet zo. Deze mensen moest ik dus een instructie geven, en papiertje met wat richtlijnen.

Uiteindelijk is het gelukt, met wat hulp van het forum, en hebben we de proto's al weer 2 x kunnen gebruiken bij een inzet.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Martijn Leenart

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 5 september 2004, 15:05:46
Hallo allemaal.

Is er toevallig nog iemand die de power point precentatie op zijn computer heeft staan. wil hem gaan gebruiken voor de bhv bij de makro. Wie kan mij daar aan helpen.

MVG Martijn


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #38 Gepost op: 7 september 2004, 22:36:30
Gebruik je meerdere portofoons dan is de centrale altijd de gespreksleider.

Dat geldt inderdaad voor een gesloten net, voor een  open net gelden andere regels.
Waar je voor kiest is aan de organisatie, vaak zal bij beveiliging van bijvoorbeeld een festival of een winkel sprake zijn van een open net, iedereen kan (en mag) dan met iedereen communiceren.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources