Graden en Isignes

Auteur Topic: Graden en Isignes  (gelezen 5399 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Agentpolbru

  • Gast
Gepost op: 19 april 2007, 15:54:59
Beste Collega's,

IK ben een Belgische politieagent.

Graag had ik de volgorde van graad geweten bij de Nederlandse Politie?
Ook had ik graag foto's gezien van interventievoertuigen en de insignes die jullie hebben.

Ik ben ook tevens verzamelaar van politiemateriaal.

Ik ben reeds in het bezit van enkele badges van de Amerikaanse collega's.

Indien u iets heeft dat u aan mij kunt geven voor mijn verzameling of u wilt ruilen met iets, laat het dan gerust weten.

Alvast bedankt voor de moeite




Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #1 Gepost op: 19 april 2007, 16:10:48
Een tip voor foto's van voertuigen:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/board,42.0.html

Voor de rangorders zal je moeten wachten op 1 van de politiecollega's, dit is niet mijn takt.

Veel plezier op het forum  O0


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #2 Gepost op: 19 april 2007, 17:14:41
Graag had ik de volgorde van graad geweten bij de Nederlandse Politie?
Ook had ik graag foto's gezien van interventievoertuigen en de insignes die jullie hebben.

Hoi,

Met graad bedoel je de rang neem ik aan?

Politie Nederland kent zo'n negen rangen. Deze zijn hier te vinden:
http://home.wanadoo.nl/gysen/politie_site_nederland/politie/rangen/inhoudpolrangen.htm

De insigne's van de politie bestaat vaak uit een embleem op blouse en of jas en een korpsbrevet (incl regionaam).



Groeten,
Gerard  O0


Agentpolbru

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 19 april 2007, 17:32:49
Ja idd gerard, de rang bedoel ik.

Bij ons in België zijn het graden.

Zo een metalen insigne, kan ik daar erhgens aangeraken alsook de patch.

Zou mooi staan bij m'n verzameling.

Ik heb vernomen dat jullie de zogezegde smurfenspray gebruiken.

In hoevere moet ik dit geloven.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #4 Gepost op: 19 april 2007, 17:35:02
Ik heb vernomen dat jullie de zogezegde smurfenspray gebruiken.

In hoevere moet ik dit geloven.

Hahaha, de smurfenspray wordt niet gebruikt door de Nederlandse politie. Wel pepperspray, maar dat is toch wel even wat anders.  ;)

Groeten,
Gerard


Agentpolbru

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 19 april 2007, 17:39:21
Ach ok, zoals bij ons dus.

Ik zou wel eens een dagje willen meegaan met jullie, kan er mss nog iets van leren.

Ik ben dagelijks met ongevallen bezig, andere dingen heb ik zo nog niet gezien, buiten gevechten.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #6 Gepost op: 20 april 2007, 17:04:47
Welke stad werk je???

mvg
Miike

ps ik werk bij de politie in het kleine pitoreske Amsterdam


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 20 april 2007, 18:48:09
Welke stad werk je???

mvg
Miike

PolBru = Politie Brussel ;)

Of zijn er meerdere steden in die politiezone ???
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Agentpolbru

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 20 april 2007, 21:13:48
Polbru is idd Politie Brussel.

ons grondgebied zijn meerdere steden en gemeenten bij elkaar

Laken, Neder-over-Heembeek, Haren, Brussel STAD en Elsene.


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #9 Gepost op: 20 april 2007, 23:32:11
Surveillant:



Een surveillant is een politie medewerker die de kleine werkzaamheden verricht die het vak bied. Een surveillant is iemand die zich vooral op straat begeeft en hier kleine overtredingen bekeurd. Een surveillant draagt geen vuurwapen en werkt weinig tot nooit op het politie bureau.

Agent:



Een politie agent mag alles wat je, je bij politie voor kunt stellen. Een agent heeft allen bevoegdheden die er zijn. Bekeuren, aanrijdingen opknappen en ruzies sussen. De agent draait ook diensten op het politie bureau om bijvoorbeeld zijn processen verbaal, die hij bij zijn arrestanten opnam te verwerken. De agent neemt ook aangiftes op die burgers komen doen nadat zij slachtoffer zijn geworden van een misdrijf.

Hoofd agent:



De hoofd agent heeft precies dezelfde bevoegdheden als de agent. Het enige uiterlijke verschil is de rang die zij op hun schouder dragen. De verandering van agent naar hoofd agent gaat na een diensttijd van minimaal 5 jaar vanzelf.

Brigadier:



De brigadier heeft dezelfde bevoegdheden als de (hoofd ) agent. De brigadier heeft een coördinerende taak als extra bezigheid. Iedere brigadier heeft zijn eigen gebied waar hij zijn coördinatie over heeft, hij bedenkt daar plannen voor en deze worden door de (hoofd) agenten en brigadiers zelf uitgevoerd.

Inspecteur:



De inspecteur heeft de leiding over een geheel politie bureau, deze zorgt ervoor dat alles in en om het bureau goed verloopt. Hij heeft gesprekken met collegae en draagt nieuwe plannen of vorderingen van het district voor aan de burgermeester. De inspecteur heeft ook alle bevoegdheden.

Hoofd inspecteur:



Een hoofdinspecteur kan verschillende taken hebben; of hij heeft de leiding over een groot politie bureau, waar hij dan dezelfde taken vervult als de inspecteur. Maar het kan ook zijn dat de hoofdinspecteur de taak van beleidsfunctionaris heeft, deze werkt op het districtsbureau. Hij werkt aan het beleid dat gevoerd wordt in het hele district. Een heel district bestaat uit meerdere politie bureaus.

Commisaris:



De commissaris heeft de leiding over een heel district. Hij doet eigenlijk hetzelfde werk als de inspecteur maar dat doet hij dan voor het hele district. Hij heeft dan ook weer de leiding over alle inspecteurs. De commissaris kan ook beleidsfunctionaris zijn maar dan in tegen stelling tot de inspecteur van een hele regio, een regio is een verzameling van meerdere districten zoals bijvoorbeeld Utrecht.

Hoofd commisaris:



Nederland telt 25 politie regio’s en een landelijk politie korps, het KLPD. Als je hoofdcommissaris bent, ben je de baas over de hele regio en zorg je ervoor dat alles binnen die regio op rolletjes loopt.


Bron: Politie site Nederland