Hoogwerker versus Ladderwagen

Auteur Topic: Hoogwerker versus Ladderwagen  (gelezen 21039 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #40 Gepost op: 10 mei 2007, 19:35:25
misschien is het handig om eerst wat bladzijdes terug te lezen voordat er gereageerd word... ik lees nu 3x hetzelfde argument... :-X
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #41 Gepost op: 10 mei 2007, 22:46:43
vraagje uit nieuwschierigheid, hoeveel mensen kunnen maximaal in de korf van een hw en in die van een al??


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #42 Gepost op: 10 mei 2007, 23:00:49
Persoonlijk heb ik alleen ervaring met een autoladder (en geen ladderwagen zoals zovelen hier zo'n apparaat noemen) en ik moet zeggen dat ik er tot nu toe nog weinig problemen mee heb gehad. Ik heb nog geen situaties meegemaakt waarbij ik meer zou hebben gehad aan een hoogwerker. Natuurlijk kan de korf van een hoogwerker meer personen tegelijk vervoeren, maar een AL daarintegen kan als brug worden gebruikt door de ladder op te leggen. Hierdoor is het mogelijk om in het minst gunstige geval 8 tot 12 personen tegelijk over de ladder te transporteren (uiteraard netjes verdeeld over de ladder). In het gunstigste geval kunnen er zelfs 16 personen overheen. Maar dat laatste zal bijna nooit gebeuren. Het argument dat hoogwerkers zonder personen in de korf gebruikt kan worden voor een blussing geld ook voor een AL. Dit is uiteraard wel afhankelijk van het bouwjaar en type AL. Het voertuig dat bij ons op de kazerne staat kan vanaf "de bok" de korf laten kantelen. Ook is het mogelijk om het waterkanon te plaatsen zowel normaal in de korf of hangend onder het ladderpakket (korf wordt dan verwijderd). In het laatste geval is de wateropbrengst van het kanon zo'n 3200 to 3400 liter per minuut. Ik denk dan ook dat "onze" AL dan ook niet onderdoet qua bluscapaciteit t.o.v. een HW.
Qua snelheid zal er naar mijn idee weinig verschil zijn met het opzetten van het voertuig.

Verder vind ik het persoonlijk een slechte zaak dat de meeste hoogwerkers vanuit de korf worden bediend zonder een bediener op "de bok". Met een AL zit er altijd 1 persoon op de bok en minimaal 1 persoon in de korf. Ik geval van nood kan de bediening ten alle tijde worden overgenomen door de ladderchauffeur. Ik ga er tenminste vanuit dat in andere korpsen ook deze "veiligheid" wordt gebruikt bij een inzet met een AL.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijkheid heb kunnen scheppen over het gebruik van een AL. Nogmaals met een HW heb ik niet of nauwelijks ervaring.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #43 Gepost op: 11 mei 2007, 00:01:04
Hier zit ook altijd iemand op de bok.

Wat betreft het aantal personen. Onze hoogwerker max. 4 in de korf zonder gebruikmaking van waterkanon etc. Bij de autoladder is het 2 meende ik. Bij gebruik van redbrancard steun is het 1 in de korf bij de ladder (meer past ook niet).


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #44 Gepost op: 11 mei 2007, 07:39:22
ja ok. met brug belasting kunnen er inderdaad 8 personen tegelijk over de ladder. hier zit echter ook wel weer een voordeel/nadeel aan.
je zal eerst de ladder als brug neer moeten laten. mensen die naar beneden willen wachten niet....... om een gelijke verdeling te krijgen over je ladder zal je zelf naarboven moeten om het een beetje in de hand te houden............ mensen komen al naar beneden.

volgens mij is het standaard dat er iemand op de bok hoort te zitten! Druk beneden maar een noodstop in en je hebt boven een probleem. je komt er wel maar niet zo makkelijk meer!
Voordeel dan van ladder is..... juist omdraaien en via de ladder naar beneden!

maar zoals we al vaker tot de conclusie gekomen zijn:
luister naar de melding wat waar en reageer dan met het juiste voertuig!

Palmpie!
Bedankt voor het compliment en vertrouwen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #45 Gepost op: 11 mei 2007, 16:30:42
Rijd een AL ook 'lekkerder' dan een HW? Ik zie 'regelmatig' foto's op het forum dat een HW op zijn zijkant ligt... :-X. Is een HW wel geschikt als 'snel' voertuig?  :)

Het maakt niet echt uit of je met een HW of een AL rijdt, dat is persoonlijk. Ik heb bijna net zoveel autoladders als hoogwerkers op hun zijkantje zien gaan, dus dat maakt niets uit qua geschiktheid als 'snel' voertuig.
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #46 Gepost op: 11 mei 2007, 20:58:08
Het maakt niet echt uit of je met een HW of een AL rijdt, dat is persoonlijk. Ik heb bijna net zoveel autoladders als hoogwerkers op hun zijkantje zien gaan, dus dat maakt niets uit qua geschiktheid als 'snel' voertuig.

Volgens mij zit er toch verschil in het kantelpunt ;)


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #47 Gepost op: 11 mei 2007, 21:21:30
Volgens mij zit er toch verschil in het kantelpunt ;)

Dat lijkt me wel ja, ik heb overigens nog nooit een haakarm op z'n zijkantje gezien (met een DPU-bak bijv.)... en dat kantelpunt lijkt me nog wat groter :)
Maar natuurlijk zit er verschil in het weggedrag tussen een AL en een HW maar niet dusdanig dat het een HW ongeschikt zou maken om als 'snel' voertuig te functioneren.
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #48 Gepost op: 12 mei 2007, 13:30:27

maar zoals we al vaker tot de conclusie gekomen zijn:
luister naar de melding wat waar en reageer dan met het juiste voertuig!

hoe wil je dat doen? als je korps alleen een HW of AL hebt? die van het korps laten staan en dan mah n buur korps alameren die wel t juiste veortuig heb?


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #49 Gepost op: 12 mei 2007, 14:49:02
ja zou kunnen.............

bij de aanschaf is het dus ook van belang met wat voor verzorgingsgebied je te maken hebt. je kunt niet stellen dat een hw altijd beter is dan een al of juist andersom.

wat wil je ermee en dan gaan kijken welk voertuig er het beste bij past.

en ik heb het in andere topics ook al gezegd alles is op zijnkant te krijgen...... maar wat voor voertuig het ook is als je iets op zijn kant krijgt heb je voor die situatie je snelheid niet goed ingeschat!