Hoogwerker versus Ladderwagen

Auteur Topic: Hoogwerker versus Ladderwagen  (gelezen 21030 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #10 Gepost op: 6 mei 2007, 10:11:40
De verschillen in voorkeuren zitten in een groot aantal zaken.

Wij hebben hier de luxe positie met een hoogwerker en autoladder. De autoladder is qua inzet bij brand/redding veel wendbaarder dan de hoogwerker. Hij is sneller opgesteld, heeft minder werkruimte nodig t.b.v. het afstempelen en daardoor dus uitermate geschikt voor een snelle redding.

De nadelen van de autoladder vs de hoogwerker zijn de mindere flexibiliteit m.b.t. de inzet. Met een hoogwerker kun je makkelijker manoeuvreren om bij een bepaalde hoogte te komen. Daarnaast is de autoladder ook in mindere mate geschikt om ingezet te worden als blusser. Althans onze hoogwerker is voorzien van een beter waterkanon waardoor dan de voorkeur weer uitgaat naar de hoogwerker.

Belangrijker voor de keuze is denk ik je verzorgingsgebied. In de binnenstad is de hoogwerker in vele straten niet inzetbaar. De straten zijn te smal om er ruim af te stempelen. Mede daardoor is de inzet van een autoladder nog steeds wenselijk in smalle gebieden.


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #11 Gepost op: 6 mei 2007, 18:47:17
-de korf van hoogwerker is ook grote.r.. uds kan je meer mensen tegelijk mee redden...
-groter vermogen monitor
-geen persoon in de korf nodig bij blussing...


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #12 Gepost op: 7 mei 2007, 21:06:39
een ladderwagen is inderdaad sneller inzetbaar voor redding. maar daarbij komt wel dat je iemand moet hebben die nog mobiel is! in een verzorgingstehuis zie ik nog niet zo snel iemand van 80+ over de ladder naar beneden komen.

maar de locatie waar het is is heel belangrijk en wat is de functie van het voertuig!
blussing? hoogwerker als waterwerper
redding? ladderwagen (wij hebben hem dan nog zonder vaste korf dus moet er wel over de ladder geklommen worden voor een snelle redding)
ass ggd? hoogwerker meer werkruimte voor patient prettiger

zo is het iedere keer anders.


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #13 Gepost op: 7 mei 2007, 21:36:06
redding via de ladder? ik zie nog nie zo snel mensen via de ladder op de 10e etage nah benede klouteren...


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #14 Gepost op: 8 mei 2007, 07:34:48
echt wel als het maar warm genoeg is.................... maar inderdaad bij 10 hoog is de korf eraan weer beter. maar hier hebben we niet zo heel erg veel gebouwen met 10 verdiepingen. meeste is in de binnenstad hier en dan is het een verdieping of 5 met allemaal hout. geloof me de mensen komen dan graag naar beneden ook al hebben ze hoogtevrees!


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #15 Gepost op: 8 mei 2007, 13:37:55
ik ben altijd heel benieuwd: Wat is nu echt het wezenlijke verschil tussen een HW & AL??


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #16 Gepost op: 8 mei 2007, 17:11:37
Foto Autoladder:


Foto hoogwerker:


De hoogwerker heeft zeg maar een flexibiele steel als ik het zo mag noemen. Hierdoor is deze wentbaarder. De ladderwagen is gewoon een uitschuifbare ladder.

Foto's kazernewillem.nl


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #17 Gepost op: 8 mei 2007, 17:17:13
Ziezo, weer wat geleerd!!

Nu ben ik ook benieuwd: Zitten er ook nadelen aan een hoogwerker? Want zoals ik deze zie is dit een makkelijker / sneller / wendbaarder systeem dan een autoladder... maar misschien dat ik dit als enkel geinteresseerde verkeerd zie.


fire dept vincent

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 8 mei 2007, 17:31:19
Ziezo, weer wat geleerd!!

Nu ben ik ook benieuwd: Zitten er ook nadelen aan een hoogwerker? Want zoals ik deze zie is dit een makkelijker / sneller / wendbaarder systeem dan een autoladder... maar misschien dat ik dit als enkel geinteresseerde verkeerd zie.



1 nadeel van een HW is dat je niet je ladder voor een raam kan zetten en dat ze dan door het raam via de ladder evacueren


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 8 mei 2007, 18:19:10
1 nadeel van een HW is dat je niet je ladder voor een raam kan zetten en dat ze dan door het raam via de ladder evacueren

Gezien jouw ervaring...... zou je kunnen uitleggen wat je bedoelt??  ??? ???