Hoogwerker versus Ladderwagen

Auteur Topic: Hoogwerker versus Ladderwagen  (gelezen 21038 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #30 Gepost op: 9 mei 2007, 17:33:05
Volgens mij gelden deze 4 punten allemaal ook voor een AL...

Nu weet ik niet wat voor AL jij kent, maar ik heb er nog nooit ééntje over het dak zien knikken  ;D


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #31 Gepost op: 9 mei 2007, 17:57:38
Nu weet ik niet wat voor AL jij kent, maar ik heb er nog nooit ééntje over het dak zien knikken  ;D



Nooit te oud om te leren.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #32 Gepost op: 9 mei 2007, 19:12:49

http://www.brandweerzandvoort.nl/images/afscheid%20harry%2016-09-06/05.jpg

Nooit te oud om te leren.

Inderdaad.  :o

Apart voertuig, lijkt me inderdaad wel zijn nut hebben alhoewel het natuurlijk nooit zo flexibel is als de arm van een HW.


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #33 Gepost op: 9 mei 2007, 19:27:36
Inderdaad.  :o

Apart voertuig, lijkt me inderdaad wel zijn nut hebben alhoewel het natuurlijk nooit zo flexibel is als de arm van een HW.

Flexibel in de zin van het in 1001 bochten kunnen draaien niet nee, maar dat is ook niet nodig als het voertuig goed word gepositioneerd en afgestempeld.
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


fire dept vincent

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 9 mei 2007, 19:32:12
En bij de meeste nieuwe AL kan het bakje ook nog kantelen of draaien  O0


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #35 Gepost op: 9 mei 2007, 19:58:55
heb er wel meer gezien die kunnen knikken.... maar inpakken werd dan wel een probleem!!!!!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #36 Gepost op: 10 mei 2007, 11:18:10
Maar met de hoog werker zou je toch ook groepen kunnen evacueren, door meerdere malen op en neer te pendelen?? want ik denk dat de hoogwerker sneller beneden is dan de meeste mensen. want de meeste mensen zullen nooit zo hard naar beneden durven klimmen. << mss een keer leuk om een keer te testen tijdens een oefening ofzo, gewoon kijken wie ( hw of al) eerder klaar is met een groepje mensen naar benenden evacueren.


of het wordt tijd voor een hoogwerkladderkraanauto  ^-^

Ook met een ladder kun je meerdere mensen tegelijk evacueren. De ladder dient dan als brug functie. Nadeel is echter dat je niet kan bewegen op het moment dat er mensen op de ladder lopen/staan.

Echter op het moment dat er tien man staan te wachten voor het bakje van de hoogwerker en het bakje zit vol heb je ook een probleem.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #37 Gepost op: 10 mei 2007, 11:19:30
1 nadeel van een HW is dat je niet je ladder voor een raam kan zetten en dat ze dan door het raam via de ladder evacueren

dit is afhankelijk van de opstelplaats. Als de ladder op de juiste positie staat kun je net als met de hoogwerker het korfje netjes voor het raam hangen of een brancard steun naar binnen schuiven.


fire dept vincent

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 10 mei 2007, 19:23:29
dit is afhankelijk van de opstelplaats. Als de ladder op de juiste positie staat kun je net als met de hoogwerker het korfje netjes voor het raam hangen of een brancard steun naar binnen schuiven.

Ja maar met een AL kan je met veel mesen tegelijk naar beneden via de trap en met een HW moet steeds het korfje naar beneden om iemand af te zetten en dan weer naar bovn om iemand op te halen. etc.  O0


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #39 Gepost op: 10 mei 2007, 19:34:30
dit is afhankelijk van de opstelplaats. Als de ladder op de juiste positie staat kun je net als met de hoogwerker het korfje netjes voor het raam hangen of een brancard steun naar binnen schuiven.

Ja maar met een AL kan je met veel mesen tegelijk naar beneden via de trap en met een HW moet steeds het korfje naar beneden om iemand af te zetten en dan weer naar bovn om iemand op te halen. etc.  O0

Sorry ik moet even als lid reageren!...

De mensen als Shave en fikkie zijn professionele brandweermensen met kennis en ervaring. Gezien jouw leeftijd heb jij wel een mening over maar geen ervaring met het brandweervak, laat staan dat je mensen daadwerkelijk gered heb met een ladder / hoogwerker of een ladder / hoogwerker heb opgesteld.

Vind je het erg dat ik de mening / ervaring van echte brandweermannen hoger inschat dan jouw mening...? ;)

Ook met een ladder kun je meerdere mensen tegelijk evacueren. De ladder dient dan als brug functie. Nadeel is echter dat je niet kan bewegen op het moment dat er mensen op de ladder lopen/staan.

Echter op het moment dat er tien man staan te wachten voor het bakje van de hoogwerker en het bakje zit vol heb je ook een probleem.


Wat ik concludeer uit de berichten uit dit topic is dat het voornamelijk te maken heeft met de indeling van je gebied en de bereikbaarheid van je panden of je een AL of  een HW neemt  :)

Rijd een AL ook 'lekkerder' dan een HW? Ik zie 'regelmatig' foto's op het forum dat een HW op zijn zijkant ligt... :-X. Is een HW wel geschikt als 'snel' voertuig?  :)