Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV)

Auteur Topic: Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV)  (gelezen 55715 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 25 april 2007, 12:49:19
Misschien eens tijd voor vergelijkend waren onder onder verschillende eerste hulp opleidingen en opleidingssystemen.. ?.


Verder een landelijk protocol voor eerste hulpverlening die landelijk per organisatie het zelfde is bestaat niet...

Een protocol kan per organisatie en zelfs per evenement en locatie al verschillend zijn. Daarbij kan zelf een verschillende uitvoering van handelingen, noodzakelijk zijn..

Je zou kunnen denken dat je een protocol maakt voor doelgroepen..

LP Ambulancezorg  
LP Brandweerzorg
LP Strandreddingsbrigades
LP binnenwater reddingsbrigades


Echter de meeste protocollen die tot nu toe gepubliceerd zijn hebben betrekking meer op "medische" handelingen en houden geen rekening met omgevingsvariabelen of met incident-management op evenementen.
Iemand met mogelijk wervelletsel in water behandel je anders dan iemand met mogelijk wervelletsel bij een speedway..

De keuzen voor hulpverlening en waar en wanneer je welke handelingen doet is ook afhankelijk van de omstandigheden.. Tijd is ook altijd een belangrijke factor..  Soms duurt het lang voor de ambulancezorg er is.. Of haal je enorme tijdswinst door zelf een slachtoffer te vervoeren naar een handig overdrachtspunt..

Een landelijk protocol eerste hulpverlening zegt niets.. en de enige zaak die je dan zou kunnen vastleggen zijn vaardigheden..


Tina

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 25 april 2007, 17:04:53
Ik ben erg nieuwsgierig naar deze nieuwe organisatie. Ben het alleen niet eens met het noemen van naam en toenaam. En zeker geen adresgegevens.
Hoe zou jij het van het ervaren jacques als jouw adres gegevens hier genoemd worden ? Iedereen is vrij om een synoniem te gebruiken. Ik vind hier een taak weggelegd voor de moderator om hierop in te grijpen. Kritiek is welkom om deze site. Prive  gegevens niet. Met modder gooien kan iedereen. Zeker als je niet precies weet wat het inhoud kom je niet geloofwaardig over . Ik ga zeker een bezoek brengen aan de stand.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 25 april 2007, 17:11:23
Ik ben erg nieuwsgierig naar deze nieuwe organisatie. Ben het alleen niet eens met het noemen van naam en toenaam. En zeker geen adresgegevens.
Hoe zou jij het van het ervaren jacques als jouw adres gegevens hier genoemd worden ? Iedereen is vrij om een synoniem te gebruiken. Ik vind hier een taak weggelegd voor de moderator om hierop in te grijpen. Kritiek is welkom om deze site. Prive  gegevens niet. Met modder gooien kan iedereen. Zeker als je niet precies weet wat het inhoud kom je niet geloofwaardig over . Ik ga zeker een bezoek brengen aan de stand.


Welke prive gegevens, deze gegevens zijn openbaar.. deze namen zijn bekend.. Iedereen kan de KvK gegevens of de hostnaam laten natrekken..  er staat geen prive adres op alleen een verwijzing naar de site van een van de ontwikkelaars van dit "protocol"..    
De moderators hoeven hier niets aan te doen.. Hebben ze in verleden bij heel veel andere discussies ook niet gedaan..
Ga maar een bezoek brengen aan de stand..
Ik denk dat ik een landelijk protocol first responders ga uitbrengen..  ;D, en ik ben ook op de IVIC, leuke reclame stunt...


kamphuis

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 25 april 2007, 20:19:52
Willem,

Net gevonden : vrij recent geintroduceerd is het LPSEH = "Landelijk Protocol Spoedeisende Eerste  .....  Hulp" voor SEH afdelingen.
Dit klopt natuurlijk ook niet, spellingstechnisch gezien.

Allereerst wil ik een foutje van je corrigeren: 'SEH' is de afkorting van 'spoedeisende hulp', dus niet van 'spoedeisende eerste hulp'.
De afkorting SEH is gebaseerd op de woorddelen en dus correct


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 25 april 2007, 21:27:27
Het is een mooie gedachte, een Landelijk Protocol EersteHulp Verlening (ik zou het LPEHV hebben genoemd, maar goed). Ik moet eerlijk zeggen dat ik het met een aantal reacties in deze topic wel eens ben, de website van het LPEV ziet er wat onprofessioneel uit, er staan weinig referenties op over de stichting en wie er deel uit maken van het bestuur of een commissie van deskundigen. Er staan overigens een aantal vreemde zinnen, woordconstructies en spelfouten in.

Het is natuurlijk prachtig als een dergelijk project succesvol uitpakt, maar het is de zoveelste cursus/methode op de markt. Ik sta er graag voor open, maar eerst zien, dan geloven.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #15 Gepost op: 25 april 2007, 23:02:01
Om nu een specifiek persoon direct af te branden op vermoedens  en om iets wat je nog niet hebt kunnen aanschouwen of ervaren, vind ik toch wel een beetje ver gaan (Jacques Schenk).

Heb ik iets gemist in mijn posting of bebrijp je hem wellicht niet helemaal ?
Wie heb ik hoe afgebrand ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #16 Gepost op: 25 april 2007, 23:28:06
De spelling, de afkorting is niet zo belangrijk.
EHBO betekend : Eerste Hulp Bij Ongelukken
Volgens het Groene Boekje zou dat moeten worden : Eerstehulp Bij Ongevallen, dus afgekort EBO.
Dus strikt genomen moet je iedereen gaan verbieden EHBO te gebruiken en iedereen aanleren om EBO-er te zijn !!!!!!!!!!  :) :D :) :D :) :D :) :D  O0.
Ook een EHV-er, BHV-er, of SEH kan dan niet meer.

Lekker belangrijk zeg die discussie over grammatica, typ-en taalfouten.

Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #17 Gepost op: 25 april 2007, 23:39:01
Op mijn EBO vereniging krijg ik instruktie van een E-instrukteur. Op mijn werk heb ik een BV opleiding gevolgd. Als er iets gebeurd is kan ik met een slachtoffer via de E-post (email????) naar de SH.

 :) ;) :D ;D >:( :( :o 8) ??? ::) :P :-[ :-X :-\ :-* :'( >:D :| ^-^
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 26 april 2007, 08:04:41

Lekker belangrijk zeg die discussie over grammatica, typ-en taalfouten.

Willem D.

Nou ja, goed  8), essentie is dat je je niet echt sterk presenteert met allerlei fouten op je site. Alles bij elkaar opgeteld lijkt het LPEV vooralsnog niet meer te zijn dan een lokaal initiatief.

Ik ben over het algemeen een voorstander van alle onderwijsvormen die een nieuw licht schijnen op de EHBO en het aloude Oranje Kruis boekje. Het lijkt er op dat het LPEV een nieuwe cursus is, in plaats van een landelijk EHBO-protocol vergelijkbaar met het LPA.

Maar goed, even afwachten wat de maand mei ons brengt!


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #19 Gepost op: 26 april 2007, 08:58:11
Nu weet ik nog steeds niets inhoudelijks.
Ik ben toch een dagje op de IVIC beurs, ik ga wel langs voor nadere informatie.
Willem D.

Willem, heb je al contact met ze opgenomen, dat lijkt me de meest voor de hand liggende weg om meer info te verkrijgen ?

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources