Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV)

Auteur Topic: Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV)  (gelezen 55883 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #20 Gepost op: 26 april 2007, 16:35:54
ik lees al een tijdje mee en bedenk me ineens, iemand bij Rodekruis Harderwijk heeft ook een keer voor haar werk zon cursus moeten doen. nou weet ik niet of wat zij voor cursus deed ook ging aan de hand van dit LPEV, maar die was daar niet zo over te spreken.

ze had het ook over allemaal protocollen die je uit een boek moest opzoeken, en moest doorlezen, en daarna pas eerstehulpverlenen aan het so. ze heeft daar ook enorme ruzie met die instructeur gehad, en ook gediscussieert met hem.

kortom haar mening was dat het opzoeken van protocollen uit boeken voor je gaat hulpverlenen erg onpractisch, en erg tijdrovend is.

maar ik zal dat eens navragen of dat idd ook dit LPEV is.

zelf ben ik voorstander van dat er veel meer uniformiteit in de kennis, vaardigheden, en eisen, opleidingen, moet komen voor alle ehbo-ers in Nederland. en dat er ook maar 1 organisatie komt welke diploma's mag uitgeven.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 26 april 2007, 16:42:16

zelf ben ik voorstander van dat er veel meer uniformiteit in de kennis, vaardigheden, en eisen, opleidingen, moet komen voor alle ehbo-ers in Nederland. en dat er ook maar 1 organisatie komt welke diploma's mag uitgeven.

Waarom ben je daarvoor ? Ik neem aan dat je daarover nagedacht hebt en argumenten hebt.
Hoe past dat in het beleid van de EU en VWS ?
Welke organisatie zou dat moeten zijn volgens jou dan ?
Wat doe je met internationale opleidingen dan ?

Wat is er mis met maatwerk..  Een groep overblijfmoeders op school, heeft andere wensen, dan een bedrijfshulpverlener bij Akzo, of een reddingsbrigade lid van Zandvoort.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #22 Gepost op: 26 april 2007, 17:37:47
even voor de duidelijkheid met maatwerk is niks mis, ik ben het met je eens dat iedere doelgroep andere wensen heeft, en dat is ook heel goed dat je letsels die je vaker krijgt beter kent, en kunt behandelen en dat je opleiding daarop is afgestemd.

maar wat ik merk is als je samenwerkt met collega's bij evenementen sluiten de opleidingen wel goed aan, maar ga je bijvoorbeeld in praktijksituaties samenwerken met 'passanten hulpverleners' of bhv-ers, andere hulpverleners, dan merk ik dat je soms dingen vraagt aan mensen waarvan zij nog nooit gehoord hebben, of mensen dingen aan jou vragen waarvan je nooit gehoord hebt,  tijdens het hulpverlenen, en dat zorgt voor miscommunicatie.

natuurlijk iemand bij Akzo moet iets andere kennis en vaardigheden hebben dan een overblijfmoeders, en lid van een reddingsbrigade. maar een kleinbeetje meer eenheid is niks mis mee. want als iedereen de zelfde basis kennis heeft, en alle standaard procedures gelijk zijn zal communicatie tussen hulpverleners beter gaan.

wat betefd internationale opleidingen is het nu toch ook al dat men bezig is om alles een beetje uniform te krijgen. dus dat is gewoon kijken hoe doet men het in het buitenland en hoe doen wij het, en dan het verschil zo klein mogelijk proberen te houden, maar natuurlijk zal er verschil blijven want de ene vind altijd dat het anderrs moet dan de ander zegt, of praktisch vindt.

over welke organisatie dat moet gaan doen: er is helemaal geen organisatie die dit doet op dit moment. hoewel, dit gebeurt hier en daar 'kleinschalig' (vb oranjekruis, of andere organisaties)

het beleid van EU en VWS ken ik niet, maar waar een wil is, is altijd wel een weg zeg ik altijd.

en nogmaals met maatwerk is niks mis, alleen de basiskennis zou ik heel graag iets uitgebreider willen zien, zodat iedere ehbo-er de 'zelfde taal' kan spreken.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #23 Gepost op: 26 april 2007, 21:28:02
ik lees al een tijdje mee en bedenk me ineens, iemand bij Rodekruis Harderwijk heeft ook een keer voor haar werk zon cursus moeten doen. nou weet ik niet of wat zij voor cursus deed ook ging aan de hand van dit LPEV, maar die was daar niet zo over te spreken.

ze had het ook over allemaal protocollen die je uit een boek moest opzoeken, en moest doorlezen, en daarna pas eerstehulpverlenen aan het so. ze heeft daar ook enorme ruzie met die instructeur gehad, en ook gediscussieert met hem.

kortom haar mening was dat het opzoeken van protocollen uit boeken voor je gaat hulpverlenen erg onpractisch, en erg tijdrovend is



Dit betreft waarschijnlijk het systeem van Ricas.
Daar ben je veplicht met twee man eerstehulp te verlenen.
Hulpverlener 1 staat naast het slachtoffer en wacht af wat hulpverlener 2 in het protocol tegenkomt.
Hulpverlener 2 vertelt wat er moet gebeuren en hulpverlener 1 moet het dan uitvoeren.
Of zo iets......
Leuk protocollair systeem, alleen jammer dat die versie niet werkt, afgezien van het tijdsprobleem.

Ik denk dat het LPEV iets anders is gezien het schema. Meer zelfstandigheid.

Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #24 Gepost op: 26 april 2007, 22:48:05
Protocolair werken werkt alleen als je je protocollenboekje bij je hebt voor die hele enkele keer dat je de parate kennis je even in de steek laat.
Ik ken de protocollen van RICAS en hoe je er ook over denkt. Peter Spek maakt een punt als hij die binnen oefeningen strak laat volgen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #25 Gepost op: 26 april 2007, 22:56:20

Dit betreft waarschijnlijk het systeem van Ricas.
Daar ben je veplicht met twee man eerstehulp te verlenen.
Hulpverlener 1 staat naast het slachtoffer en wacht af wat hulpverlener 2 in het protocol tegenkomt.
Hulpverlener 2 vertelt wat er moet gebeuren en hulpverlener 1 moet het dan uitvoeren.
Of zo iets......
Leuk protocollair systeem, alleen jammer dat die versie niet werkt, afgezien van het tijdsprobleem.

Ik denk dat het LPEV iets anders is gezien het schema. Meer zelfstandigheid.

Willem D.

Deze methodiek, word in sommige opleidingsmethodiek wel als didactische methode gebruikt..  Een coach die (protocol)stappen in het werkboek opleest die een de Hulpverleners dan uitvoert..  Mensen ervaren dat vaak als een prettige methodiek om iets te leren..
Echter om dat in de praktijk zo uit te voeren. lijkt me wat vergaand.. Dus als didactische methodiek werkt het perfect.. Ik kan me niet voorstellen dat men dat bedoeld als protocol voor de praktijk...


kamphuis

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 27 april 2007, 00:29:26
Werken volgens protocollen is niets nieuws: het Oranje Kruis gebruikt die ook alleen staan de protocollen in het lesboekje uitgeschreven ipv schematisch weergegeven. Een protocol beschrijft wat je wanneer hoe moet doen ("Een protocol beschrijft een procesmatige activiteit waarbij in volgorde van tijd een aantal handelingen methodisch wordt voorgeschreven").
Sommige mensen vinden het lezen van een schema makkelijker dan het lezen van de tekst, anderen doorzien de structuur niet. Ik denk dat het hetzelfde is als kaartlezen.
Een schematisch weergegeven protocol kan dienen als didactisch hulpmiddel of als snelle referentie.

Waarnaar ik benieuwd ben is wat er in de LPEV-protocollen staat.

"Met de invoering van het Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV), wordt eenzelfde werkwijze voor de leken eerstehulpverlener als de professionele hulpverlener gemeengoed", lees ik op de site. Ik ben benieuwd of de 'leken' nu gaan intuberen of dat de ambulanceverpleegkundigen dat niet meer mogen.
Verder heb ik altijd geleerd dat "primaire letsels" (ik neem aan dat hiermee levensbedreigende problematiek wordt bedoeld) eindigt bij de D (primary survey) en dat de E ("secundaire letsels")  alleen bij de secondary survey hoort. En ik heb ook geleerd dat AMPLE (of -beter-: SAMPLE) een (anamnese-)hulpmiddel is tbv de diagnose en de behandeling en niet bij de MIST-overdracht hoort.
Dit soort opmerkingen, samen met een krakkemikkige introductiesite vol taalvauten, maken op mij geen betrouwbare indruk.


kamphuis

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 27 april 2007, 00:37:34


Hoe past dat in het beleid van de EU en VWS ?


Nooit geweten dat de EU en VWS zich bezighouden met uniformiteit in de niet-professionele eerstehulpverlening.


neb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #28 Gepost op: 27 april 2007, 01:10:55
Hallo allemaal, die rikas protecollen,

weet imand waar ik die vinden kan.

groeten.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #29 Gepost op: 27 april 2007, 10:18:32
Nooit geweten dat de EU en VWS zich bezighouden met uniformiteit in de niet-professionele eerstehulpverlening.

Dat doen ze ook niet, hun beleid is juist om diversiteit te krijgen en marktwerking..  Elke poging om in Nederland een uniforme opleiding te krijgen is door EU-regels over vrije marktwerking en erkenning en acceptatie van verschillende opleidingsystemen en door VWS beleid, (welke de verschillende ministers ook per brief naar de kamer hebben gestuurd) om zeep geholpen..
Dus elke tak van opleiding die door VWS erkend wil worden als de enige weg, de waarheid.... die krijgt het niet..  

Juist voor verschillende doelgroepen en systematieken te handteren, en mensen door verschillende soorten cursussen te leiden krijgen cursisten inzicht.. Jaar in en Jaar uit het zelfde deuntje oplezen, onthouden mensen dat wel goed, alleen kunnen ze niet naar eigen inzicht hulpverlenen bij Incidenten.
De beste eerste hulpverleners zijn mensen die allerlei verschillende soorten trainingen, van verschillende instructeurs hebben gehad.