Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV)

Auteur Topic: Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV)  (gelezen 55717 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kamphuis

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 2 mei 2007, 01:55:56
Mijn groenteboer op de hoek, heeft dezelfde appels aangeprijst op een goed ogend kaartje met fraaie letters.

Heeft hij de appels aangeprezen of afgeprijsd? "Aangeprijst" bestaat niet.

Waarmee het belang van een juiste spelling maar weer eens is aangetoond.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #41 Gepost op: 2 mei 2007, 11:06:12
Heeft hij de appels aangeprezen of afgeprijsd? "Aangeprijst" bestaat niet.

Waarmee het belang van een juiste spelling maar weer eens is aangetoond.

Jammer dat je zoveel slakken in het zout gooit. De diskussie gaadt denkt ik nie over taalvouten.
Heb je trouwens al iets anders van die stichting gezien behalve de website ?

PS.Probeer trouwens eens een ander forum om je ongenoegen over taalfouten te ventileren.

Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #42 Gepost op: 2 mei 2007, 13:30:16
Tja daar kijken mensen nou eenmaal naar he als men iets nieuws leest. zou jij een nieuwe auto kopen die helemaal onder de deuken en krassen zit??? tis maar een voorbeeld.


Tina

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 2 mei 2007, 16:57:00
Ik doe het niet graag maar ik wik voor deze ene keer ook een opmerking maken over taalfouten. De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet EHV er. Het woordje tis bestaat niet in de Nederlandse taal  het is een afkorting van het is. En het woordje he moet een accent aigu. Instructeur EHV en EHV heb de moed om zelfs eens lesmateriaal te ontwikkelen zonder taalfouten en volgens het groene boekje, Ik zal er met smart opwachten. Zoals ik al eerder zei oordeel pas als je weet hoe het in elkaar zit. Het is typisch Nederlands om je oordeel al klaar te hebben voor dat je weet hoe de vork in de steel zet.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #44 Gepost op: 2 mei 2007, 18:17:25
Misschien moeten we elkaar geen vliegen afvangen, maar gewoon ons laten verbazen wat er op ons af komt..

Elke initiatief om eerste hulp te verbeteren en verder te ontwikkelen juig ik toe.. Er blijven uiteindelijke een aantal over die zinvol zijn en sommige worden niet door ontwikkeld.
Tot op heden vind ik het beste nederlandstalige boekje over eerste hulp


Citaat
Beschrijving:
Handboek Survival Medicine
Het 'Handboek Survival Medicine' is gebaseerd op de vier elementen: lucht, vuur, water en aarde. In het eerste deel van het boek gaat het over zelfredzaamheid, het nemen van verantwoordelijkheid voor je eigen leven en het werken vanuit je eigen kracht. Praktische handvatten met betrekking tot overleven worden gerangschikt naar volgorde van belangrijkheid: zuurstof, warmte, vocht en voedsel. In het tweede gedeelte komt een sterk geprotocolleerde benadering van de eerste hulp in afgelegen gebieden of omstandigheden aan bod. Het onderdeel environmental medicine gaat vooral over de invloed van omgevingsfactoren die met hoogte, hitte, vochtigheid, koude en preventieve gezondheidszorg en hygiëne te maken hebben. Tot slot bespreekt de auteur een aantal aspecten uit de traditionele geneeskunde, zoals van oudsher gepraktiseerd door de blotevoetendokter in Azië, waarbij je zonder hulpmiddelen toch hulp kunt verlenen door acupressuur. Het boek is een 'must' voor iedereen die zich buiten de gebaande paden begeeft. Dit boek reikt een aantal eenvoudige handvatten en inzichten aan om onvoorziene situaties te leren hanteren en in te schatten.

Wat mij betreft een boekwerkje die je absoluut in je kast moet hebben staan, en goed gelezen hebben en misschien wel in je rugzak meeneemt als naslagwerk..

Ik moet zeggen dat ik Christo Motz, een nederlandse instructeur een compliment moet geven om zo handzaam handboekje met erg praktische vaardigheden en tips die gewoon voldoet aan de modernste richtlijnen op het gebied van Wilderness First Aid en Wilderness Medicine..

Tja, ben je serieus met eerste hulp bezig, mag dit boekje niet in je boekenkast ontbreken..
Ik ben benieuwd wat dit initiatief brengt en welke leermiddelen ze ontwikkelen.. Over de naamgevng heb ik me al eens geuit dus ik zal dat niet herhalen..


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #45 Gepost op: 2 mei 2007, 18:55:25
Tina t gaat hier om de inhoud, en idd ik verdien ook de schoonheidsprijs niet, maar die hele discussie over taalfouten, dat komt gewoon neer op dat voorbeeld met die auto en de deuken en krassen.

en wanneer je onderling communiceerd is het niet zo heel erg van belang dat er een aantal taalfouten zitten in je tekst, maar wanneer een tekst is bestemd voor klanten, en buitenstaanders zoals in dit geval lijkt het me wel zo netjes om niet in iedere zin 2 taalfouten te hebben zitten.

niet netjes, maar uit de tekst is wel duidelijk wat er bedoeld wordt. maar goed de ene kan daar mee leven de ander niet.


kamphuis

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 2 mei 2007, 21:27:06
Ik moet zeggen dat ik Christo Motz, een nederlandse instructeur een compliment moet geven om zo handzaam handboekje met erg praktische vaardigheden en tips die gewoon voldoet aan de modernste richtlijnen op het gebied van Wilderness First Aid en Wilderness Medicine..

Tja, ben je serieus met eerste hulp bezig, mag dit boekje niet in je boekenkast ontbreken..

Ik ken het boekje niet. maar uit de omschrijving lijkt het mij meer een survivalgids dan een eerstehulpboekje dat geschikt is voor de Nederlandse situatie: iets wat het LPEV wel pretendeert te zijn/worden. Ik heb het boekje niet in mijn boekenkast staan. Ben ik nou niet serieus met eerste hulp bezig? Lijkt mij wat overdreven, hoewel ik je enthousiasme voor het werkje waardeer.
Eerstehulpvaardigheden die in de wildernis moeten worden toegepast zijn veelal ongepast in Nederland.

Het noemen van het boekje lijkt mij off-topic.


kamphuis

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 2 mei 2007, 22:31:05
De Stichting LPEV heeft haar website aangepast. De taalfouten zijn gereduceerd en de inhoudelijke fouten (ABCDE-methode, AMPLE-anamnese, bv) zijn verwijderd. Ben benieuwd of de sitemakers hier ook lezen.

Eén ding viel mij op:
"De omschreven eerstehulp handelingen en controle technieken in de cursusmaterialen wijken niet of nauwelijks af van al bestaande cursussen of inzichten van andere eerstehulp organisaties."

Ik vraag mij af waarom iemand een opleiding start die bestaande cursussen kopieert.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #48 Gepost op: 2 mei 2007, 23:06:54
Ik ken het boekje niet. maar uit de omschrijving lijkt het mij meer een survivalgids dan een eerstehulpboekje dat geschikt is voor de Nederlandse situatie: iets wat het LPEV wel pretendeert te zijn/worden. Ik heb het boekje niet in mijn boekenkast staan. Ben ik nou niet serieus met eerste hulp bezig? Lijkt mij wat overdreven, hoewel ik je enthousiasme voor het werkje waardeer.
Eerstehulpvaardigheden die in de wildernis moeten worden toegepast zijn veelal ongepast in Nederland.

Het noemen van het boekje lijkt mij off-topic.

Boekje kost 15 euro bij Bol.com  Lees het maar.. Ik denk zelfs dat een scepticus als jij dit een zeer aardig en bruikbaar boekje vind. Ook voor de NL situatie..


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 3 mei 2007, 09:33:42
Eén ding viel mij op:
"De omschreven eerstehulp handelingen en controle technieken in de cursusmaterialen wijken niet of nauwelijks af van al bestaande cursussen of inzichten van andere eerstehulp organisaties."

Ik vraag mij af waarom iemand een opleiding start die bestaande cursussen kopieert.

Als je een nieuw type cursus gaat opzetten, dan zal je in eerste instantie gaan kijken naar wat de buitenwereld doet en wat de huidige standaarden zijn (lees Oranje Kruis). Op grond daarvan ga je vervolgens een (leer)methode opzetten, waarin de diverse handelingen verwerkt zijn. Je kunt een prachtige cursus/methode opzetten, zonder dat je daarbij het niveau qua handelen van het OK overschrijdt. Je kunt bijvoorbeeld qua theoretische achtergrond meer informatie invoegen en je werkwijzen beter structureren volgens een ABCDE-systematiek. Het heeft geen zin om opnieuw het wiel uit te vinden in de EHBO, want de meeste handelingen zijn inmiddels voor een groot deel uitontwikkeld.

Hier op de universiteit werken wij met een zelfde systeem. Een cursus die studenten geneeskunde net wat meer achtergrondinformatie biedt, iets meer onderwerpen en een gestructureerd protocol bij het benaderen van een slachtoffer. Terwijl qua handelingen en 'basis' het niveau van het Oranje Kruis niet overschreden wordt. Er zitten dus geen extra medisch-technische handelingen in. Wel zijn de studenten beter getraind in het herkennen van diverse ernstige stoornissen en wordt er strenger getoetst.