Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV)

Auteur Topic: Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV)  (gelezen 55714 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kamphuis

  • Gast
Reactie #50 Gepost op: 3 mei 2007, 22:53:35
De manier waarop een OK-instructeur les geeft (in tegenstelling tot DAN en  MFA) is vrij. Het OK adviseert weliswaar competentiegericht onderwijs, maar als een instructeur het klassikaal, dmv assistentie bij zelfstudie, met schematische protocollen  of op welke andere manier dan ook wil doen, dan staat hem dat vrij. Zolang de cursist aan het eind van de rit maar competent is op de examenonderdelen. Als je als instructeur een beetje didactisch onderlegd en creatief bent en je de lesstof beheerst, dan dan kun je alle kanten op met je lesmethoden. Ik denk overigens dat heel veel instruceurs dat allang doen en dat de ABCDE-methode, het top-tot-teen-onderzoek, first en second survey en dergelijke -tijdens vervolglessen-gedoceerd worden.

Wanneer de LPEV-cursus uitsluitend een lesmethode is dan strookt dat niet met het pretentieuze mission statement.


Tina

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 4 mei 2007, 11:06:48
Tuurlijk kan je als OK instructeur je eigen lesmateriaal ontwikkelen. Het nadeel is dan dat er heel veel verschillen komen in de manier van les geven. Maar ook veel verschillen  in het kennen en kunnnen van de eerstehulpverlening. Wat ik tijdens het telefoongesprek met de stichting heb begrepen dat zij ook iedereen op dezelfde manier willen opleiden zowel hulpverleners als instructeur. Hier ben ik wel een voorstander van  want ik vind dat vaak het niveau te  laag is. Ik heb nog wel een aantal kritisch vragen voor de stichting die ik op de beurs zeker zal stelllen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #52 Gepost op: 4 mei 2007, 13:39:39
Het is jammer dat ze zich hier niet voegen in de discussie, ze zullen inmidels ingetwijfeld op de hoogte zijn van het bestaan van dit topic (bij een nieuw product ga je al snel googlen naar de naam van je product om te kijken waar het besproken wordt) of door eigen onderzoek of door er op gewezen te zijn.

Wat de opmerking van Tina betreft over de prive gegevens, ik sluit me bij Peter aan (ik had de posting van Tina voor vandaag niet  gelezen), het zijn geen prive gegevens maar openbare gegevens, even je verwijten verifieren voor je ze uit.
Mijn gegevens zijn trouwens ook openbaar hoor, die hoef je niet te publiceren, kijk maar even in mijn icq proiel.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


kamphuis

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 5 mei 2007, 00:32:30
Wat ik tijdens het telefoongesprek met de stichting heb begrepen dat zij ook iedereen op dezelfde manier willen opleiden zowel hulpverleners als instructeur.

Ik heb begrepen dat de stichting alleen instructeurs wil opleiden. Er zijn organisaties die een vaste lesmethode voorschrijven: bij DAN moet je daar zelfs voor tekenen. Persoonliijk ben ik er geen voorstander van. Ik vind dat je de lesmoethode kiezen die het meest geschikt is voor de cursisten en past binnen de cursusduur, het beschiknare budget etc.
Ik heb gemerkt dat sommige mensen het werken met schematische protocollen niet prettig vinden: die mensen haken af als je een cursus maakt waarbij dit de basis is.

Overigens is er niets mis met het uitwerken van bestaande (OK-/DAN-/MFA-/NRR-) protocollen in 'flowcharts'. Maar om daar het predikaat "Landelijk' aan te verbinden vind ik wat overpretentieus.


Tina

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 5 mei 2007, 13:10:54
Het werken met protocollen zal steeds meer gaan gebeuren. Ook het OK  orienteerd zich hierop om mogelijke in de toekomst dit ook te gaan doen. Als je instructeur OK bent moet je je ook houden aan wat het OK je voorschrijft met mbt lesmateriaal ,eindtermen dus wat is het verschil met andere organisaties? Protocollen zijn juist een houvast voor handelingen die je niet vaak toepast. Je ziet in de praktijk dat EHV ers vaak niet weten wat ze moeten doen.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #55 Gepost op: 5 mei 2007, 17:29:42
Wat mij betreft een boekwerkje die je absoluut in je kast moet hebben staan, en goed gelezen hebben en misschien wel in je rugzak meeneemt als naslagwerk..

Ik moet zeggen dat ik Christo Motz, een nederlandse instructeur een compliment moet geven om zo handzaam handboekje met erg praktische vaardigheden en tips die gewoon voldoet aan de modernste richtlijnen op het gebied van Wilderness First Aid en Wilderness Medicine..

Tja, ben je serieus met eerste hulp bezig, mag dit boekje niet in je boekenkast ontbreken..

Ik heb het boekje besteld en net even snel doorgebladerd. Ziet er goed uit! De opzet van het deel over Eerste Hulp is opgezet volgens ABCDE, waarbij ook de ernstigere traumata zoals pneumothorax, schedelhersenletsels, wervelletsels aan bod komen. Ik ga er straks eens uitgebreid in lezen, maar heb nu al geen spijt van de aankoop!


kamphuis

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 5 mei 2007, 18:36:06
Als je instructeur OK bent moet je je ook houden aan wat het OK je voorschrijft met mbt lesmateriaal ...

Het lesmateriaal van het OK is niet verplicht, noch de lemethode. Alleen de eindermen zijn vastgelegd.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #57 Gepost op: 7 mei 2007, 20:23:29
Lesstof OK ?
Lesstof MFA ?
Lesstof EFR ?
Lesstof DAN ?
Lesstof LPEV ?
Lesstof ?

Whats in a name !

Bij welke cursus leer je nou geen levensreddende handelingen en ehbo vaardigheden ?!.
Ze hebben allemaal hetzelfde doel. Alleen de wijze van inzichten en trainingsvormen verschillen.

Kom ik weer terug bij de groente(n)boer(en). Wie verkoopt wat op welke manier en welke vind je het beste. Blijft altijd persoonlijk.
De een heeft meer dit, en de ander heeft meer dat. Als iets je niet aanstaat, dan kan je altijd naar een ander.
Maar heb je iets niet geprobeert, dan kan je er ook geen gefundeerde mening over hebben en geven. (Ik heb gehoord dat ....  )


Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


kamphuis

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 7 mei 2007, 21:33:33
Willem,

Als ik slechts twee korte zinnen schrijf weet jij ze verkeerd te lezen. Ik schreef dat lesMATERIAAL en lesMETHODE van het OK niet verplicht zijn. Ik heb het nooit over lesSTOF gehad. Ik neem aan dat je het verschil tussen deze drie zaken weet. Leg mij dus geen woorden in de mond. Ik heb slechts Tina gecorrigeerd mbt tot OK lesmaterialen.

Wat mij betreft kun je plattitudes achterwege laten:

Maar heb je iets niet geprobeert, dan kan je er ook geen gefundeerde mening over hebben en geven. (Ik heb gehoord dat ....  )

Ik heb nog nooit harddrugs gebruikt, noch aan dierensex gedaan, noch iemand vermoord. Toch heb ik over al die zaken een mening. Dat komt omdat ik een zelfstandig en weldenkend mens ben. De Stichting LPEV heeft zich, door zich op het internet te profileren opengesteld voor meningen van derden. Als ik op hun website lees dat AMPLE een methode van overdracht is en dat de 'E" bij de eerste survey hoort, dan neem ik die lesSTOF niet serieus.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #59 Gepost op: 7 mei 2007, 22:53:37
Tja, wat moet ik hierop schrijven.

De lesstof is beschreven in het lesmateriaal en wordt volgens een bepaalde lesmethode overgebracht aan de cursist.
Of je nu hebt over de lesstof of lesmateriaal ...

Dit is gewoon miere.........rij en voegt niets nuttig toe aan het onderwerp van deze topic.

Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we