Bericht assistentie ambulance op pager brandweer

Auteur Topic: Bericht assistentie ambulance op pager brandweer  (gelezen 7577 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #10 Gepost op: 2 mei 2007, 12:47:01
Maar zover ik weet is het met het huidige protocol niet mogelijk om een en ander te versleutelen.

Dat is wel degelijk mogelijk! Het FLEX-protocol biedt standaard versleuteling. De zogenaamde PED waarvan elke meldkamer er minimaal 1 ter beschikking heeft (de Paging Entry Device) kan gecodeerde berichten versturen (GMS kan dit niet). Het gekke is echter dat ik niet 1 pager ken die met deze codering overweg kan...

Motorola heeft dit systeem ontwikkeld, dus bij hun zal er vast de juiste know-how aanwezig zijn.

Enige nadeel is echter dat deze vorm van codering "statisch" is en dus niet steeds van coderingssleutel wisselt, hetgeen bij C2000 en GSM wel het geval is.

De 2 struikelblokken zijn op dit moment dus de pagers en GMS, maar zeker niet het netwerk...

Eigenlijk had ik na die jaren toch wel wat bijzondere diensten (zoals Mobiele Eenheid) verwacht met gecodeerde berichten. Ik weet dat meerdere ME-regio's dolgraag naar P2000 zouden willen, maar een beetje op zien tegen het feit dat de hele wereld mee kan lezen, zelfde verhaal als met de verzekeringsmaatschappij(en) dus.

Groeten, Peter.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #11 Gepost op: 2 mei 2007, 17:00:30
Dat is wel degelijk mogelijk! Het FLEX-protocol biedt standaard versleuteling. De zogenaamde PED waarvan elke meldkamer er minimaal 1 ter beschikking heeft (de Paging Entry Device) kan gecodeerde berichten versturen (GMS kan dit niet). Het gekke is echter dat ik niet 1 pager ken die met deze codering overweg kan...

Motorola heeft dit systeem ontwikkeld, dus bij hun zal er vast de juiste know-how aanwezig zijn.

Enige nadeel is echter dat deze vorm van codering "statisch" is en dus niet steeds van coderingssleutel wisselt, hetgeen bij C2000 en GSM wel het geval is.

De 2 struikelblokken zijn op dit moment dus de pagers en GMS, maar zeker niet het netwerk...

Eigenlijk had ik na die jaren toch wel wat bijzondere diensten (zoals Mobiele Eenheid) verwacht met gecodeerde berichten. Ik weet dat meerdere ME-regio's dolgraag naar P2000 zouden willen, maar een beetje op zien tegen het feit dat de hele wereld mee kan lezen, zelfde verhaal als met de verzekeringsmaatschappij(en) dus.

Groeten, Peter.


En werderom bedankt voor de heldere uitleg.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Michelle1983

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 2 mei 2007, 17:06:13
Ik speel nu even voor advocaat van de duivel, maar zou het misschien tijd zijn om langzamerhand artikel 441 van het Wetboek van Strafrecht eens uit de kast te halen?

Citaat
Artikel 441
Met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die de inhoud of de strekking van hetgeen door middel van een onder zijn beheer staande of door hem gebruikt radio-ontvangapparaat is opgevangen en, naar hij redelijkerwijs moet vermoeden, niet voor hem of mede voor hem bestemd is, hetzij aan een ander meedeelt, indien hij redelijkerwijs moet vermoeden, dat dan openlijke bekendmaking van de inhoud of de strekking volgen zal en zodanige bekendmaking volgt, hetzij openlijk bekend maakt.

Het gebruik van dit artikel zou onder andere behulpzaam kunnen zijn bij het terugdringen van online P2000 monitoren etc. en zou daarmee de kring van personen die de berichten meeleest aanzienlijk kunnen verkleinen, aangezien het dan neerkomt op het kopen van een pager dan wel het draaien van PDW. Voor een aanzienlijk deel van de meelezers zou dit denk ik een te grote stap zijn. Het maakt geen einde aan het meelezen, maar verkleint misschien wel de mate waarin de berichten in de openbaarheid terecht komen.

Overigens hoeft dit artikel niet zodanig gebruikt te worden dat daadwerkelijk een straf wordt opgelegd. De officier van justitie zou gebruik kunnen maken van het voorwaardelijk sepot (bijv. niet vervolgen als P2000-monitor offline gehaald wordt) en in de toekomst zou dat dan kunnen via de strafbeschikking.


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #13 Gepost op: 2 mei 2007, 20:49:43
Volgens mij was het ook helemaal niet de bedoeling van P2000 om overal de meldingen maar te verspreiden. Beetje te vergelijken met softdrugs (ja rare vergelijking): Voor eigen gebruik: OK, verspreiden: Nee.

Is dit verboden hou je dus enkel nog de echte hobbyisten / fotografen over die het waard vinden hier geld in te steken om een pieper te kopen. Daarnaast vind ik ook dat er bij ambulancemeldingen niet meer in de melding moet staan waar het om gaat (voorbeeld: CVA). Gewoon enkel adres en prioriteit en klaar. De hulpverleners horen bij het inmelden wel wat er aan de hand is.

Dus een iets strengere aanpak zou helemaal niet verkeerd zijn.


Denker

  • Ploegleider BHV + EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
Reactie #14 Gepost op: 2 mei 2007, 21:27:14
Waarom moet er uberhaupt een adres in de melding staan en niet gewoon het ritnummer en de prioriteit? Dan hoort men bij het inmelden wel de nadere gegevens.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #15 Gepost op: 2 mei 2007, 21:38:35
Waarom moet er uberhaupt een adres in de melding staan en niet gewoon het ritnummer en de prioriteit? Dan hoort men bij het inmelden wel de nadere gegevens.

Op het moment dat je aanvraag spraak doet kan er natuurlijk heel even overheen gaan voordat je een reactie krijgt van de CPA. Het Is dan wel fijn als je weet welke richting/waar je heen moet. Anders sta je aan de poort te wachten. Dit is een van de redenen waarom ik vind dat het wel meerwaarde heeft.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #16 Gepost op: 2 mei 2007, 21:41:29
Ik speel nu even voor advocaat van de duivel,

Die moeten er ook zijn Michelle ;)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #17 Gepost op: 2 mei 2007, 21:46:37
Die moeten er ook zijn Michelle ;)

juist! iedereen heeft recht op een adequate verdediging/bijstand!
Politie Aspirant niveau 4


Denker

  • Ploegleider BHV + EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
Reactie #18 Gepost op: 2 mei 2007, 22:38:38
Op het moment dat je aanvraag spraak doet kan er natuurlijk heel even overheen gaan voordat je een reactie krijgt van de CPA. Het Is dan wel fijn als je weet welke richting/waar je heen moet. Anders sta je aan de poort te wachten. Dit is een van de redenen waarom ik vind dat het wel meerwaarde heeft.
Ah okay, dat wist ik niet, weer wat geleerd. Dank :)


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #19 Gepost op: 5 mei 2007, 01:55:32
Citaat
Is dit verboden hou je dus enkel nog de echte hobbyisten / fotografen over die het waard vinden hier geld in te steken om een pieper te kopen. Daarnaast vind ik ook dat er bij ambulancemeldingen niet meer in de melding moet staan waar het om gaat (voorbeeld: CVA). Gewoon enkel adres en prioriteit en klaar. De hulpverleners horen bij het inmelden wel wat er aan de hand is.

Dat ben ik met je eens. De soort van de melding moet ook niet uitmaken hoe vlug ze in die ambulance springen en vertrekken. Dus wat dat betreft heb je zeker gelijk!

Citaat
Citaat van: 90-8 op  2 Mei 2007, 21:38:35
Op het moment dat je aanvraag spraak doet kan er natuurlijk heel even overheen gaan voordat je een reactie krijgt van de CPA. Het Is dan wel fijn als je weet welke richting/waar je heen moet. Anders sta je aan de poort te wachten. Dit is een van de redenen waarom ik vind dat het wel meerwaarde heeft.

Ah okay, dat wist ik niet, weer wat geleerd. Dank

Sowieso de straatnaam is wel makkelijk, aangezien veel gemeenten onderling een wedstrijdje "onuitspreekbare straatnamen verzinnen" doen, volgens mij !! En op P2000 komt het dan toch duidelijker over. Daarnaast is het mogelijk om je AVLS / MDT (soort TomTom) op P2000 aan te sluiten. Dan is het zeker van belang dat een adres meegestuurd wordt!

Wat mij betreft heeft Zeeland het wel goed gedaan, puur een prio en adres en klaar is kees!
Met vriendelijke groet, Arlé